Opheffen 1e klas? | NS Community

Opheffen 1e klas?


Reputatie 1
Deze vraag zal vast meerdere malen zijn gesteld; waarom wordt - met het oog op de drukte in de spits - de eerste klas coupe niet afgeschaft? Mijn ervaring is dat in de randstad de eerste klas coupe nagenoeg leeg is in de spits. Het opheffen zorgt logischerwijs voor meer zitplaatsen en (dus) minder irritatie. Bovendien zijn er echt belachelijk veel eerste klas coupes, dat zou in ieder geval kunnen worden teruggebracht tot één coupe.
Een ogenschijnlijk simpele oplossing om wat te doen aan die extreme spits. Ben benieuwd waarom de NS hier niet voor kiest.

Ik verwacht een antwoord in de trend van: "er zijn altijd een paar mensen die eerste klas willen zitten en dat willen wij als NS ook aanbieden". Daarop zou ik dan menen dat het algemeen belang van de grootste groep reizigers gebaat is bij afschaffing van de eerste klas zodat je meer kans maakt op een zitplek en niet boven op elkaar staat tijdens het (vee)vervoer.

69 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas levert met weinig reizigers veel op. De belangstelling om eerste klas te reizen neemt toe, ook vanwege de drukte in de tweede klas. Als je met 12 procent van de reizigers 20 procent van je inkomsten pakt, heb je een gaatje in je hoofd als je dat afschaft. Overigens zit in de delen van de Randstad waar ik woon de eerste klas vaak zo vol dat ik ook met mijn eersteklaskaartje niet kan zitten in de spits. In zijn algemeenheid is een kans op een zitplaats zeker hoger. Dat mag ook wel als je kaartje gemiddeld 70 procent duurder is. Iedereen mag trouwens een eersteklas kaartje kopen en daarmee reizen. Al begrijp ik dat mensen aarzelen dat te doen.
De wens om de eerste klas af te schaffen, is vaak ingegeven door het niet kunnen zitten met een tweedeklaskaartje. Dat is wel begrijpelijk. Dat argument zal voor NS niet doorslaggevend zijn. De prognoses zijn niet goed gemaakt en er is een tekort aan treinen. Dat is naast de infrastructuur, die op de drukte zou moeten zijn afgestemd, veel nijpender.

Dit onderwerp is inmiddels heel erg uitgekouwd en vaak tot vervelens toe, dus ik zou even van de zoekfunctie gebruik maken. Alle argumenten zijn daar wel voorbijgekomen.
Reputatie 1
Dank voor de toelichting!

De NS roept uiteraard dat de reiziger recht heeft op vervoer, níet op een zitplek. Het tekort aan materieel is structureel en daar lijkt de NS niets aan te doen. Dan is het afschaffen van de 1e klas coupe of in ieder geval het verminderen van het aantal coupes een oplossing.
Overigens vind ik reizen met de NS zelfs in de tweede klas erg duur: je betaalt ieder jaar meer voor meer voor een trajectkaart, maar je krijgt er meer vertragingen en minder zitplaatsen voor terug. De steevaste reactie van de NS is dat het allemaal "heel vervelend is". Om moedeloos van te worden.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn in de Virm-treinen al eersteklascoupés omgebouwd naar de tweede klas. Het is niet zo dat het niet gebeurt maar het is mondjesmaat.
Reputatie 3
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij. Ik vind de scheiding in diverse klasses eigenlijk niet meer van deze tijd. Maar dat zal nog wel even duren zolang de winst het belangrijkste argument blijft.

Het tekort aan materieel is structureel en daar lijkt de NS niets aan te doen.

Dit is niet waar. De NS heeft grote bestellingen lopen, maar helaas is het niet binnen een paar dagen gebeurd om een trein te bouwen. De politiek heeft vooral aan het huidige zitplaatstekort bijgedragen. Constante dreigingen met bezuinigingen op o.a. de OV studentenkaart hebben ervoor gezorgd dat de NS langer heeft gewacht met de aanschaf van nieuwe treinen. Als je dan toch besluit om de OV studentenkaart te behouden en zelfs uit te breiden moet je ook niet raar opkijken van een tekort aan zitplaatsen. Ik denk dat het Binnenhof voor deze discussie een betere locatie is om te klagen dan het NS hoofdkantoor 😉
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.

Constante dreigingen met bezuinigingen op o.a. de OV studentenkaart hebben ervoor gezorgd dat de NS langer heeft gewacht met de aanschaf van nieuwe treinen.
Constant? - Dat bezuinigingsplan was van het kabinet Rutte I en nog geen twee jaar later werd het door Rutte II alweer van tafel geveegd. Gezien de levensduur van materieel (een jaar of 40) wordt het inkoopbeleid daarvan echt niet gebaseerd op het eerste het beste proefballonnetje in Den Haag, maar het klinkt voor velen blijkbaar als een geloofwaardig smoesje.
Reputatie 3
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.

Gezien de levensduur van materieel wordt het inkoopbeleid daarvan echt niet gebaseerd op het eerste het beste proefballonnetje in Den Haag, maar het klinkt voor velen blijkbaar als een geloofwaardig smoesje.

Hier geef ik je deels gelijk in, ik denk dat zowel NS als de overheid hebben bijgedragen aan het probleem. NS is te afwachtend geweest met de aanschaf, maar onduidelijke vooruitzichten dragen ook bij aan de afwachtende houding.
Reputatie 1
@wiskunde123:

Dat was ik overigens vergeten te noemen: bij de NS zijn ze meester in het wijzen naar anderen. De NS zorgt zelf voor de grootste irritatie bij reizigers, twee voorbeelden:

1) De na het fluiten niet meer instappen campagne. Vaak wordt er al gefloten voordat alle reizigers zijn uitgestapt (!). Instappende reizigers hebben dan nog geen kans gehad in te stappen.

2) Die bloedirritante omroepberichten als de de NS wél eens doen wat ze moeten doen, namelijk op tijd aankomen: "Dames en heren, geheel volgens dienstregeling komen wij op tijd aan". Maar als je met 10 minuten vertraging aankomt dan hoor je niets. Alsof ze het zelf ook bijzonder vinden dat ze een keer 'gewoon' op tijd rijden.
Reputatie 4
Als je met 12 procent van de reizigers 20 procent van je inkomsten pakt, heb je een gaatje in je hoofd als je dat afschaft.
Niet als je daarvoor 25% van alle ruimte in de trein moet reserveren.
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?
Reputatie 2
Als je met 12 procent van de reizigers 20 procent van je inkomsten pakt, heb je een gaatje in je hoofd als je dat afschaft.
Niet als je daarvoor 25% van alle ruimte in de trein moet reserveren.

Helemaal eens. Er moet echt eens goed gekeken worden naar de verhouding 1e:2e klas. Op een enkel traject, op een enkel tijdstip zal de 1e klas eens vol zitten. Maar het merendeel van de tijd zit het nagenoeg leeg en gaat het ten koste van de overige reizigers.

Ook het instappen wordt vertraagd door de eerste klas, aangezien je niet weet waar die uit gaat komen.
Als je met 12 procent van de reizigers 20 procent van je inkomsten pakt, heb je een gaatje in je hoofd als je dat afschaft.
Niet als je daarvoor 25% van alle ruimte in de trein moet reserveren.

Helemaal eens. Er moet echt eens goed gekeken worden naar de verhouding 1e:2e klas. Op een enkel traject, op een enkel tijdstip zal de 1e klas eens vol zitten. Maar het merendeel van de tijd zit het nagenoeg leeg en gaat het ten koste van de overige reizigers.

Ook het instappen wordt vertraagd door de eerste klas, aangezien je niet weet waar die uit gaat komen.


een 1e klas kaartje kopen is ook een optie
Reputatie 2
een 1e klas kaartje kopen is ook een optie
Alternatief vervoer ook. De NS moet een product bieden waar aanbod voor is. Doen ze dit niet dan verliezen ze hun klanten en inkomsten.
dat is een interessant element; er is aanbod voor de 1e klas, dus moet de ns dat product bieden, als ik het goed begrijp
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Reputatie 7
Badge +4
Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is. Nederland is geen klassenmaatschappij meer, er is wel een sterkte stratificatie naar onderwijsniveau aan het ontstaan.
Heel veel goed opgeleiden reizen tweede klas vanwege de prijs dus die vermenging is er al lang. Vermenging bevorderen door de eerste klas af te schaffen heeft geen nut. Vermenging gebruiken als hoger doel alleen om zelf met je tweedeklaskaartje te kunnen zitten, komt bij mij niet geloofwaardig over. Nederland is al een land met een zeer grote mate van gelijkheid - dat in vergelijking met nagenoeg elk buitenland - en ik ben daar blij mee. Nederland is een van de meest gedemocratiseerde landen ter wereld.

Als de eerste klas wordt afgeschaft, reizen veel mensen niet meer met de trein. Geloof maar niet dat ik de enige ben. In de praktijk is het publiek meer bezig en de omgeving is daardoor rustiger. Het comfort is groter en er is meer kans op een zitplaats. Ik kan of wil niet lang staan en betaal gewoon voor deze zaken extra. NS koestert de eersteklasreizigers weliswaar onvoldoende maar men kan wel rekenen en weet wat ze opleveren.

Sommigen zullen me nu raar aankijken maar ik vind echt dat iedereen, zowel in de eerste als in de tweede klas, behoort te kunnen zitten. Het is verwijtbaar dat het niet zo is. De volle treinen en de wijze waarop mensen vervoerd worden, zijn te gek voor woorden. Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Reputatie 2
dat is een interessant element; er is aanbod voor de 1e klas, dus moet de ns dat product bieden, als ik het goed begrijp
Excuus. Moet natuurlijk staan waar vraag naar is! (Ik zie niet zo snel hoe ik m'n post kan wijzigen.)
Reputatie 4
Als de eerste klas wordt afgeschaft, reizen veel mensen niet meer met de trein.
Dat is een volstrekt onbewezen stelling. In Oostenrijk is bijv. de eerste klas behalve in enkele echte langeafstandstreinen (minimaal 300-400km) ook afgeschaft en er zijn geen aanwijzingen dat daardoor het vervoer is gedaald. Ook in bijv. Duitsland en Zwitserland is op veel trajecten geen eerste klas meer in de trein zonder leegloop. En hetzelfde geldt voor het dieselnet in Gelderland en Overijssel.

Overigens waar komen jouw cijfers vandaan dat 12% van alle reizigers eerste klas zou reizen?
Reputatie 3
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?


Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.

Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?


Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.

Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Reputatie 7
Badge +4
Dat is een kwalijke suggestie. Het gaat hier duidelijk om mensen die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas gaan zitten, waardoor mensen die wel betalen, moeten staan.
Iemand die niet voor een dienst betaalt, steelt en dat is parasitair gedrag waarvoor geen excuus is. De reactie bij controle is ons allemaal bekend. Kennelijk moeten mensen dan ook nog ongevraagd deze al snel in verbale agressie ontaardende 'discussie' aanhoren.
Ik heb aangegeven waarom ik het standpunt heb dat die vermenging al lang heeft plaatsgevonden. Ik vind een aanduiding als Comfort 1 en Comfort 2, dan wel een variant daarvan, beter bij de huidige tijd passen dan klasse. Ik hou niet zo van die laatste term, het dekt de lading ook niet. Het is een restant uit een gelukkig voorbij verleden.
Reputatie 4
Het moet toch duidelijk zijn dat het hier gaat om die reizigers die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas gaan zitten. Je zit lang genoeg op het forum om te weten dat het daar om gaat.
Het gaat hier al langere tijd om twee discussies:

- Reizigers die in de eerste klas zitten met een tweede klas kaartje

- Het nut van de eerste klas gezien de veelal rampzalig slechte bezetting

Op zich zijn dat twee verschillende discussies alhoewel ze elkaar wel beinvloeden.
Reputatie 7
Badge +4
Het ging in mijn reactie op de toonzetting en de kwalijke suggestie daar achter. Onaanvaardbaar als je een discussie voert om op een dergelijk misplaatste wijze op de man te spelen. Dat hoort niet bij meningsvorming als je het met iemand niet eens bent. De discussie is hiermee zinloos.
Overigens verwacht ik niet dat het enige invloed zal hebben op het beleid.
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?


Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.

En wat als er vraag is van mensen die bereid zijn meer te betalen voor een 1e klas kaartje? niet elke treinrit in Nederland is vergelijkbaar met een bus-, metro-, of tramrit. Als mijn moeder van 86 van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag moet staan en er werkelijk niemand is die voor een wankel oud mens opstaat, dan betaal ik graag meer zodat zij kan zitten; verder moet me van het hart dat op de momenten dat ik met mijn moeder in de 1e klas reis, er altijd andere reizigers in de 1e klas zijn, laatst zelfs zoveel dat mijn moeder niet geloofde dat het de 1e klas was; in mijn ervaring is er wel degelijk vraag naar 1e klasplaatsen, zeker voor de wat langere ritten; tot slot: onze hele maatschappij staat bol van prijsverschillen, of het nu in het theater is of in de supermarkt: moet dat ook allemaal verdwijnen met als voor mij nog altijd niet goed begrepen argument "dat het niet van deze tijd is?"; overigens: als ik 2e klas reis (doe ik ook hoor), heb ik geen enkele behoefte mij te mengen met mijn medereizigers, die trouwens voor het merendeel in hun eigen kleine wereldjes van oordoppen en mobiele telefoons leven, die merken niet eens dat ik er ook zit

Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?


Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.

Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Je opmerking ging niet over het aantal reizigers, maar over vermenging. Als de gegoede burgerij de trein de rug toekeert omdat de eerste klas wordt afgeschaft en er meer plebs voor in de plaats komt, neemt die vermenging af.
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?


Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.

En wat als er vraag is van mensen die bereid zijn meer te betalen voor een 1e klas kaartje? niet elke treinrit in Nederland is vergelijkbaar met een bus-, metro-, of tramrit. Als mijn moeder van 86 van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag moet staan en er werkelijk niemand is die voor een wankel oud mens opstaat, dan betaal ik graag meer zodat zij kan zitten; verder moet me van het hart dat op de momenten dat ik met mijn moeder in de 1e klas reis, er altijd andere reizigers in de 1e klas zijn, laatst zelfs zoveel dat mijn moeder niet geloofde dat het de 1e klas was; in mijn ervaring is er wel degelijk vraag naar 1e klasplaatsen, zeker voor de wat langere ritten; tot slot: onze hele maatschappij staat bol van prijsverschillen, of het nu in het theater is of in de supermarkt: moet dat ook allemaal verdwijnen met als voor mij nog altijd niet goed begrepen argument "dat het niet van deze tijd is?"; overigens: als ik 2e klas reis (doe ik ook hoor), heb ik geen enkele behoefte mij te mengen met mijn medereizigers, die trouwens voor het merendeel in hun eigen kleine wereldjes van oordoppen en mobiele telefoons leven, die merken niet eens dat ik er ook zit (deze opmerking geldt niet alleen voor tweede klas reizigers, ik heb ook geen behoefte me te bemoeien met eerste klas reizigers, ik gebruik de trein voor verplaatsingen, niet voor sociale vermenging of sociale strijd)

Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?


Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.

Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Reputatie 4


Typisch Nederlands 😉

Reageer