Opheffen 1e klas? | NS Community

Opheffen 1e klas?


Reputatie 1
Deze vraag zal vast meerdere malen zijn gesteld; waarom wordt - met het oog op de drukte in de spits - de eerste klas coupe niet afgeschaft? Mijn ervaring is dat in de randstad de eerste klas coupe nagenoeg leeg is in de spits. Het opheffen zorgt logischerwijs voor meer zitplaatsen en (dus) minder irritatie. Bovendien zijn er echt belachelijk veel eerste klas coupes, dat zou in ieder geval kunnen worden teruggebracht tot één coupe.
Een ogenschijnlijk simpele oplossing om wat te doen aan die extreme spits. Ben benieuwd waarom de NS hier niet voor kiest.

Ik verwacht een antwoord in de trend van: "er zijn altijd een paar mensen die eerste klas willen zitten en dat willen wij als NS ook aanbieden". Daarop zou ik dan menen dat het algemeen belang van de grootste groep reizigers gebaat is bij afschaffing van de eerste klas zodat je meer kans maakt op een zitplek en niet boven op elkaar staat tijdens het (vee)vervoer.

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hier is een voorbeeld van South-West trains in Engeland waar ze hun net hebben opgedeeld in zones en waar je tussen de £5 en £15 betaalt voor een upgrade in het weekend.
https://www.southwesttrains.co.uk/globalassets/pdfs/first-class-zone-map-stations-web-colour.pdf

Wij hebben een keer £10 betaalt voor een upgrade van Londen naar Bournemouth, een rit van ongeveer 2 uur. Wij vonden het het geld meer dan waard, alleen al omdat er geen gezinnen met lawaaierige kinderen aanwezig waren in het rijtuig.
Op een drukke zondagavond zou ik het er best voor over hebben om €5 of misschien wel €10 extra te betalen om van bijvoorbeeld Groningen naar de Randstad of omgekeerd te reizen.
Reputatie 7
Badge +3
In de verder ook niet zo drukke trein van de Randstad naar Leeuwarden op zondagochtend zat ik meestal met een paar mensen en dat zijn er echt meer. Ik tref nu regelmatig een meer gevulde coupé aan en het zou me niet verbazen als dat voor een deel vanwege de relatief gunstig geprijsde dalabonnementen zou zijn.
Is er tijdens die ritten gecontroleerd? Anders weten we namelijk niet dat deze extra reizigers wel voor de 1e klas betaald hadden. :8
Reputatie 4
Kennelijk maken ze bij het hoofdkantoor van NS een rekensommetje en komen tot de conclusie dat de eerste klas genoeg geld oplevert (zoals op de vorige pagina al is geopperd)
Voor IC-vervoer wil ik dat nog wel geloven, maar als men bij NS beweert dat de eerste klas in sprinters genoeg oplevert dan is dat of gelogen of men kan bij NS niet rekenen.

Dat is gewoon hetzelfde kostenplaatje als luchtvaartmaatschappijen die business class hebben. Zo zag ik laatst een documentaire over British Airways, waarbij iets van 15% van de passagiers business class vliegen en iets van 40% van de inkomsten genereren.

Zelfde verhaal. BA vliegt voor een groot deel intercontinentaal dus dat zal daarvoor ongetwijfeld wel kloppen. Maar RyanAir en EasyJet gaan echt geen business class invoeren op hun vluchten van gemiddeld twee uur.
@ik spoor: er zit in die eerste klas sprinter voor zover ik heb gezien in het weekend nauwelijks een kip.
Maar als je die gaat afschaffen, waar betaal je dan als eersteklas reiziger in de spits voor?
https://twitter.com/SuperTobie/status/750633887458557953
Ik zie dat de gereviseerde VIRM zelfs meer eerste klas heeft dan de overige VIRM-4 treinstellen. Er zit twee keer boven en twee keer beneden eerste klas, wel gewoon in de twee tussenbakken zoals we gewend zijn. Verder zie ik dat deze VIRM de Rini Maas Express heet, weet iemand waarom? Ik vind het een erg mooie trein, ondanks dat de doorlopende blauwe streep via beneden loopt. Ook staat er in het wit stilte aan de buitenkant op de stiltecoupé. Maar het ging me er dus om dat er juist meer eerste klas in de gereviseerde treinen zit.
Reputatie 3
Te vaak wordt de eerste klasse niet echt gebruikt en is bijna geheel leeg en zit de 2e klasse helemaal vol.Voor een goede verspreiding van mensen over de hele trein is het tegenwoordig te gek om nog steeds die ouderwetse 1e klasse en 2e klasse te gebruiken.
Ik heb liever een zitplaats als een sta-plaats in de trein.
Vandaag weer een aantal bedelaars door de trein rondom Amsterdam. (traject Haarlem -Amsterdam en traject Amsterdam - Alkmaar)
Belangrijk is een steun in de rug van de conducteur.
Rini Maas is de product manager rolling stock bij NS. Zal wel een grapje van het NedTrain personeel zijn.
Ik merk dat de discussie hier vooral wordt gedomineerd door forensen. Voor de daluren geldt een andere situatie: de eerste klas is voor mij voor een belangrijk deel van de week mijn werkplek tussen afspraken in verschillende steden in Nederland en Duitsland. De (relatieve) rust en de (zo goed als) zekerheid van een werkplek is dan belangrijk.

Ik zou overigens met liefde tweede klas reizen als er een reserveringsmogelijkheid zou bestaan, zoals in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Maar aangezien het railnet in Nederland de facto een soort S-Bahn is, heb ik die mogelijkheid niet.

Je zou natuurlijk de situatie al kunnen vergemakkelijken door tijdens de spits het verschil op te heffen. Maar dan moet de NS wel aan controle doen. En aangezien ik ongeveer één conducteur per drie reisdagen aan mijn stoel heb, lijkt me dat nog wel iets om te bespreken.
De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen
Badge +3
De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen

Die zullen zeggen dat een groot deel van de winst/opbrengst te danken is aan (vaste) 1e klas reizigers.

Zonder 1e klas zou een 2e klas kaartje dus (fors) duurder worden.
Reputatie 7

De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen
Die zullen zeggen dat een groot deel van de winst/opbrengst te danken is aan (vaste) 1e klas reizigers.

Zonder 1e klas zou een 2e klas kaartje dus (fors) duurder worden.


Ben ik toch heel benieuwd hoeveel de 'vaste' 1e klas reizigers nu precies bijdragen aan de winst die door de gratis rondgestrooide upgrades reizen, vaste '1e klassers' zijn geworden ...
Badge +3
Tja, daar zullen ze geen antwoord op hebben of over kunnen uitweiden. Maar je hebt een punt 😅
Reputatie 7
Badge +4
Nagenoeg nul, het gratispubliek gaat geen dure eerste klas kaartjes kopen. Dat doen alleen mensen die er voor willen betalen. De opbrengst is zelfs negatief als eersteklasreizigers een tijdelijke klassenwissel doen naar de tweede klas en dan met de upgrade veel goedkoper reizen.

Een upgradeaanbieding moet je doen tegen meerprijs. Het publiek dat bereid is over te gaan naar de eerste klas wil, kan en moet er voor betalen. Wel een keer wat, maar minder extra, kan potentiële eersteklasbetalers mogelijk verleiden.

De studenten lachen zich dood op zondagavond. Er is niet veel kans op controle en als die er per ongeluk wel is, is het pech en schrijf je de datum er snel op. In de praktijk reis je de hele actietijd, wekenlang dus, op zondagavond eerste klas. Eersteklasbetalers hebben dit natuurlijk graag over voor de jonge studentenkaarthouders, ook al moeten ze zelf staan. Het is tenslotte de rechtvaardigheid ten top.

Alle reguliere eersteklasreizigers vinden dit briljant van marketing. Deze vorm van upgraden levert alleen ergernis en agressie op, maar dan voor mensen met een geldig kaartje.
Reputatie 7
Badge +3
Je zou natuurlijk de situatie al kunnen vergemakkelijken door tijdens de spits het verschil op te heffen. Maar dan moet de NS wel aan controle doen. En aangezien ik ongeveer één conducteur per drie reisdagen aan mijn stoel heb, lijkt me dat nog wel iets om te bespreken.
Eén keer per 3 reisdagen is nog best veel, in de spits kwam ik misschien op één keer per 3 weken (en ik reisde 5 dagen per week). Zodoende is het tijdens de spits makkelijker om met een 2e klas kaartje 1e klas te gaan zitten, minder risico op controle. Wanneer ik een enkele keer in de daluren reisde werd ik bijna altijd wel gecontroleerd.
Wat ook meespeelt is dat heel vaak reizigers alleen worden teruggestuurd naar de 2e klas ipv een boete te krijgen. Zou iemand elke maand 1 of 2 keer een boete daarvoor krijgen dan is het niet meer lucratief.
Reputatie 7
Nagenoeg nul, het gratispubliek gaat geen dure eerste klas kaartjes kopen. Dat doen alleen mensen die er voor willen betalen. De uitkomst is zelfs negatief als eersteklasreizigers een tijdelijke klassewissel doen naar de tweede klas en dan met de upgrade veel goedkoper reizen.

Een upgradeaanbieding moet je doen tegen meerprijs, het publiek dat bereid is over te gaan naar de eerste klas betalen wel wat maar minder extra.

De studenten lachen zich dood op zondagavond. Er is niet veel kans op controle en als die er per ongeluk wel is is het pech en schrijf je de datum er snel op. In de praktijk reis je de hele tijd op zondagavond eerste klas.

Alle reguliere eersteklasreizigers vinden dit briljant van marketing. Deze vorm van upgraden levert niks op.


Maar kennelijk nodig om de 1e klas te vullen
Als je denkt dat de 1e klas niet goed gevuld is, heb je nog nooit op een werkdag in de Randstad 1e klas gereisd. Recente ervaring leert me dat achteruit aan het gangpad in een tweezits rij moeten zitten heel normaal is, aangezien de vierzitters en de plekken bij het raam altijd binnen de kortste keren bezet zijn.

Maar ja, laat die dagjesmensen er maar eens voor betalen.
Reputatie 7
Ik reis dagelijks in de Randstad, zowel in als buiten de spits. En mijn ervaring is dat de 1e klas maar bijzonder matig bezet is
Raar. Ik heb de afgelopen paar weken meerdere keren het laatste plaatsje in het rijtuig moeten nemen. Moeten staan is zeldzaam, maar de 1e klas zit wel standaard meer dan halfvol in de spitsuren hier, vooral tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid vind je niet zomaar plek. En natuurlijk ook de ICE, die zit soms in Arnhem al helemaal vol met reizigers uit Duitsland.
Reputatie 7

Wederom allemaal 2e klasreizigers in de 1e klas gaan zitten. 15.45 trein Breda - Roosendaal. Heel veel volk in Breda dat richting Roosendaal moet. Trein veel te kort, 4 delig stel DDZ. Krijg je hier een bekeuring voor, vroeg een jongen die naast me ging zitten aarzelend. Ja, en een flinke ook. Oh, maar het is zo vol. Ja maar dat geeft geen recht! Oh.... ze komen toch vast niet langs, veel te druk....Hij bleef dus lekker zitten.... Zo maak ik dit echt regelmatig mee. Ik vraag me steeds vaker af waarvoor ik nog 1e klas reis?

Reageer