Opheffen 1e klas?


Reputatie 1
Deze vraag zal vast meerdere malen zijn gesteld; waarom wordt - met het oog op de drukte in de spits - de eerste klas coupe niet afgeschaft? Mijn ervaring is dat in de randstad de eerste klas coupe nagenoeg leeg is in de spits. Het opheffen zorgt logischerwijs voor meer zitplaatsen en (dus) minder irritatie. Bovendien zijn er echt belachelijk veel eerste klas coupes, dat zou in ieder geval kunnen worden teruggebracht tot één coupe.
Een ogenschijnlijk simpele oplossing om wat te doen aan die extreme spits. Ben benieuwd waarom de NS hier niet voor kiest.

Ik verwacht een antwoord in de trend van: "er zijn altijd een paar mensen die eerste klas willen zitten en dat willen wij als NS ook aanbieden". Daarop zou ik dan menen dat het algemeen belang van de grootste groep reizigers gebaat is bij afschaffing van de eerste klas zodat je meer kans maakt op een zitplek en niet boven op elkaar staat tijdens het (vee)vervoer.

69 reacties

Reputatie 7

Wederom allemaal 2e klasreizigers in de 1e klas gaan zitten. 15.45 trein Breda - Roosendaal. Heel veel volk in Breda dat richting Roosendaal moet. Trein veel te kort, 4 delig stel DDZ. Krijg je hier een bekeuring voor, vroeg een jongen die naast me ging zitten aarzelend. Ja, en een flinke ook. Oh, maar het is zo vol. Ja maar dat geeft geen recht! Oh.... ze komen toch vast niet langs, veel te druk....Hij bleef dus lekker zitten.... Zo maak ik dit echt regelmatig mee. Ik vraag me steeds vaker af waarvoor ik nog 1e klas reis?

Raar. Ik heb de afgelopen paar weken meerdere keren het laatste plaatsje in het rijtuig moeten nemen. Moeten staan is zeldzaam, maar de 1e klas zit wel standaard meer dan halfvol in de spitsuren hier, vooral tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid vind je niet zomaar plek. En natuurlijk ook de ICE, die zit soms in Arnhem al helemaal vol met reizigers uit Duitsland.
Reputatie 7
Ik reis dagelijks in de Randstad, zowel in als buiten de spits. En mijn ervaring is dat de 1e klas maar bijzonder matig bezet is
Als je denkt dat de 1e klas niet goed gevuld is, heb je nog nooit op een werkdag in de Randstad 1e klas gereisd. Recente ervaring leert me dat achteruit aan het gangpad in een tweezits rij moeten zitten heel normaal is, aangezien de vierzitters en de plekken bij het raam altijd binnen de kortste keren bezet zijn.

Maar ja, laat die dagjesmensen er maar eens voor betalen.
Reputatie 7
Nagenoeg nul, het gratispubliek gaat geen dure eerste klas kaartjes kopen. Dat doen alleen mensen die er voor willen betalen. De uitkomst is zelfs negatief als eersteklasreizigers een tijdelijke klassewissel doen naar de tweede klas en dan met de upgrade veel goedkoper reizen.

Een upgradeaanbieding moet je doen tegen meerprijs, het publiek dat bereid is over te gaan naar de eerste klas betalen wel wat maar minder extra.

De studenten lachen zich dood op zondagavond. Er is niet veel kans op controle en als die er per ongeluk wel is is het pech en schrijf je de datum er snel op. In de praktijk reis je de hele tijd op zondagavond eerste klas.

Alle reguliere eersteklasreizigers vinden dit briljant van marketing. Deze vorm van upgraden levert niks op.


Maar kennelijk nodig om de 1e klas te vullen
Reputatie 7
Badge +3
Je zou natuurlijk de situatie al kunnen vergemakkelijken door tijdens de spits het verschil op te heffen. Maar dan moet de NS wel aan controle doen. En aangezien ik ongeveer één conducteur per drie reisdagen aan mijn stoel heb, lijkt me dat nog wel iets om te bespreken.
Eén keer per 3 reisdagen is nog best veel, in de spits kwam ik misschien op één keer per 3 weken (en ik reisde 5 dagen per week). Zodoende is het tijdens de spits makkelijker om met een 2e klas kaartje 1e klas te gaan zitten, minder risico op controle. Wanneer ik een enkele keer in de daluren reisde werd ik bijna altijd wel gecontroleerd.
Wat ook meespeelt is dat heel vaak reizigers alleen worden teruggestuurd naar de 2e klas ipv een boete te krijgen. Zou iemand elke maand 1 of 2 keer een boete daarvoor krijgen dan is het niet meer lucratief.
Reputatie 7
Badge +4
Nagenoeg nul, het gratispubliek gaat geen dure eerste klas kaartjes kopen. Dat doen alleen mensen die er voor willen betalen. De opbrengst is zelfs negatief als eersteklasreizigers een tijdelijke klassenwissel doen naar de tweede klas en dan met de upgrade veel goedkoper reizen.

Een upgradeaanbieding moet je doen tegen meerprijs. Het publiek dat bereid is over te gaan naar de eerste klas wil, kan en moet er voor betalen. Wel een keer wat, maar minder extra, kan potentiële eersteklasbetalers mogelijk verleiden.

De studenten lachen zich dood op zondagavond. Er is niet veel kans op controle en als die er per ongeluk wel is, is het pech en schrijf je de datum er snel op. In de praktijk reis je de hele actietijd, wekenlang dus, op zondagavond eerste klas. Eersteklasbetalers hebben dit natuurlijk graag over voor de jonge studentenkaarthouders, ook al moeten ze zelf staan. Het is tenslotte de rechtvaardigheid ten top.

Alle reguliere eersteklasreizigers vinden dit briljant van marketing. Deze vorm van upgraden levert alleen ergernis en agressie op, maar dan voor mensen met een geldig kaartje.
Badge +3
Tja, daar zullen ze geen antwoord op hebben of over kunnen uitweiden. Maar je hebt een punt 😅
Reputatie 7

De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen
Die zullen zeggen dat een groot deel van de winst/opbrengst te danken is aan (vaste) 1e klas reizigers.

Zonder 1e klas zou een 2e klas kaartje dus (fors) duurder worden.


Ben ik toch heel benieuwd hoeveel de 'vaste' 1e klas reizigers nu precies bijdragen aan de winst die door de gratis rondgestrooide upgrades reizen, vaste '1e klassers' zijn geworden ...
Badge +3
De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen

Die zullen zeggen dat een groot deel van de winst/opbrengst te danken is aan (vaste) 1e klas reizigers.

Zonder 1e klas zou een 2e klas kaartje dus (fors) duurder worden.
De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen
Ik merk dat de discussie hier vooral wordt gedomineerd door forensen. Voor de daluren geldt een andere situatie: de eerste klas is voor mij voor een belangrijk deel van de week mijn werkplek tussen afspraken in verschillende steden in Nederland en Duitsland. De (relatieve) rust en de (zo goed als) zekerheid van een werkplek is dan belangrijk.

Ik zou overigens met liefde tweede klas reizen als er een reserveringsmogelijkheid zou bestaan, zoals in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Maar aangezien het railnet in Nederland de facto een soort S-Bahn is, heb ik die mogelijkheid niet.

Je zou natuurlijk de situatie al kunnen vergemakkelijken door tijdens de spits het verschil op te heffen. Maar dan moet de NS wel aan controle doen. En aangezien ik ongeveer één conducteur per drie reisdagen aan mijn stoel heb, lijkt me dat nog wel iets om te bespreken.
Rini Maas is de product manager rolling stock bij NS. Zal wel een grapje van het NedTrain personeel zijn.
Reputatie 3
Te vaak wordt de eerste klasse niet echt gebruikt en is bijna geheel leeg en zit de 2e klasse helemaal vol.Voor een goede verspreiding van mensen over de hele trein is het tegenwoordig te gek om nog steeds die ouderwetse 1e klasse en 2e klasse te gebruiken.
Ik heb liever een zitplaats als een sta-plaats in de trein.
Vandaag weer een aantal bedelaars door de trein rondom Amsterdam. (traject Haarlem -Amsterdam en traject Amsterdam - Alkmaar)
Belangrijk is een steun in de rug van de conducteur.
https://twitter.com/SuperTobie/status/750633887458557953
Ik zie dat de gereviseerde VIRM zelfs meer eerste klas heeft dan de overige VIRM-4 treinstellen. Er zit twee keer boven en twee keer beneden eerste klas, wel gewoon in de twee tussenbakken zoals we gewend zijn. Verder zie ik dat deze VIRM de Rini Maas Express heet, weet iemand waarom? Ik vind het een erg mooie trein, ondanks dat de doorlopende blauwe streep via beneden loopt. Ook staat er in het wit stilte aan de buitenkant op de stiltecoupé. Maar het ging me er dus om dat er juist meer eerste klas in de gereviseerde treinen zit.
@ik spoor: er zit in die eerste klas sprinter voor zover ik heb gezien in het weekend nauwelijks een kip.
Maar als je die gaat afschaffen, waar betaal je dan als eersteklas reiziger in de spits voor?
Reputatie 4
Kennelijk maken ze bij het hoofdkantoor van NS een rekensommetje en komen tot de conclusie dat de eerste klas genoeg geld oplevert (zoals op de vorige pagina al is geopperd)
Voor IC-vervoer wil ik dat nog wel geloven, maar als men bij NS beweert dat de eerste klas in sprinters genoeg oplevert dan is dat of gelogen of men kan bij NS niet rekenen.

Dat is gewoon hetzelfde kostenplaatje als luchtvaartmaatschappijen die business class hebben. Zo zag ik laatst een documentaire over British Airways, waarbij iets van 15% van de passagiers business class vliegen en iets van 40% van de inkomsten genereren.

Zelfde verhaal. BA vliegt voor een groot deel intercontinentaal dus dat zal daarvoor ongetwijfeld wel kloppen. Maar RyanAir en EasyJet gaan echt geen business class invoeren op hun vluchten van gemiddeld twee uur.
Reputatie 7
Badge +3
In de verder ook niet zo drukke trein van de Randstad naar Leeuwarden op zondagochtend zat ik meestal met een paar mensen en dat zijn er echt meer. Ik tref nu regelmatig een meer gevulde coupé aan en het zou me niet verbazen als dat voor een deel vanwege de relatief gunstig geprijsde dalabonnementen zou zijn.
Is er tijdens die ritten gecontroleerd? Anders weten we namelijk niet dat deze extra reizigers wel voor de 1e klas betaald hadden. :8
Reputatie 7
Badge +3
Hier is een voorbeeld van South-West trains in Engeland waar ze hun net hebben opgedeeld in zones en waar je tussen de £5 en £15 betaalt voor een upgrade in het weekend.
https://www.southwesttrains.co.uk/globalassets/pdfs/first-class-zone-map-stations-web-colour.pdf

Wij hebben een keer £10 betaalt voor een upgrade van Londen naar Bournemouth, een rit van ongeveer 2 uur. Wij vonden het het geld meer dan waard, alleen al omdat er geen gezinnen met lawaaierige kinderen aanwezig waren in het rijtuig.
Op een drukke zondagavond zou ik het er best voor over hebben om €5 of misschien wel €10 extra te betalen om van bijvoorbeeld Groningen naar de Randstad of omgekeerd te reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Het blijft subjectief en is ook geen wetenschappelijk verantwoorde conclusie maar ik zie wel degelijk een drukker wordende eerste klas op deze tijden. Door Weekendvrij en Dalvrij voor deze perioden goedkoper aan te bieden, lijkt er toch meer spreiding te ontstaan. In de verder ook niet zo drukke trein van de Randstad naar Leeuwarden op zondagochtend zat ik meestal met een paar mensen en dat zijn er echt meer. Ik tref nu regelmatig een meer gevulde coupé aan en het zou me niet verbazen als dat voor een deel vanwege de relatief gunstig geprijsde dalabonnementen zou zijn. Ik heb er echter geen cijfers over kunnen vinden maar het beleid voor de spreiding in de daluren begint wel te werken.
Kennelijk maken ze bij het hoofdkantoor van NS een rekensommetje en komen tot de conclusie dat de eerste klas genoeg geld oplevert (zoals op de vorige pagina al is geopperd). Dat is gewoon hetzelfde kostenplaatje als luchtvaartmaatschappijen die business class hebben. Zo zag ik laatst een documentaire over British Airways, waarbij iets van 15% van de passagiers business class vliegen en iets van 40% van de inkomsten genereren.

Ik denk ook dat er beter gecontroleerd zou moeten worden (desnoods controleert een HC die er geen zin in heeft of wat dan ook alleen de eerste klas). Heb vorige week een toeslag 2-naar-1 gekocht en ben in vijf treinen nul keer gecontroleerd. Uiteraard koop je een vervoersbewijs om vervoerd te worden, maar gelet op de hele discussie vond ik het erg opvallend.

@iMark: NS heeft de afgelopen twee jaar veel acties gehad die ik ben tegengekomen: gratis 2-naar-1 kaartjes, aanbieding van Weekend Vrij eerste klas, 10 euro voor drie eerste klas kaartjes, ga zo maar door. Alleen op de Oude Lijn en Eindhoven-Amsterdam zie ik in het weekend een redelijk gevulde eerste klas.
Dus een goede, flexibele oplossing zou geen kwaad kunnen denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is de 1e klas juist uiterst lucratief en het zou nog veel lucratiever zijn voor NS bij strenge controles en het uitschrijven van boetes.
Meer handhaving maakt de 1e klas veel aantrekkelijker voor de mensen die er voor willen betalen.
In feite heeft NS goud in handen maar doen ze er veel te weinig mee. Waarom geen goedkope upgrades in de daluren wanneer de 1e klas bijna leeg is? Sommige vervoerders in Engeland doen dat in de weekenden wanneer er toch geen forenzen zijn.
Reputatie 4
Zo lust ik er nog wel een paar. Dus omdat NS niet controleert in de eerste klas is er geen probleem dat er veel mensen in de eerste klas zitten zonder kaartje voor de eerste klas.
Even in naieviteits-mode: Sivan zegt niet dat het geen probleem is maar dat we niet weten of het een probleem is aangezien we het niet controleren. Net als dat je niet zeker weet of er mensen zijn die de belasting ontduiken als de belastingdienst nooit controleert (zoals bijv. in Griekenland).

Gezien de lauwe reacties van NS om iets te doen om de eerste klasreizigers waar voor hen geld (60% extra) te geven, lijkt het me zinvol dat NS maar eens gaat overwegen om de eerste klas maar af te schaffen. Ik vermoed dat wanneer de trend van ontevreden eerste klasreizigers zich voortzet er het volgende gaat gebeuren.
1. 1e klasreizigers zijn niet gek en betalen niet meer voor de 1e klas.
2. De 1e klas wordt uitsluitend nog bevolkt door lieden zonder vervoerbewijs voor de 1e klas.

Persoonlijk denk ik eerlijk gezegd dat de eerste klas NS een (financieel) blok aan het been geworden is en dat ze er liever vandaag dan morgen mee zouden stoppen. Maar dat moet zeer omzichtig omdat anders de hele Tweede Kamer weer gaat jammeren, net als met die toiletten in de sprinters. Een scenario waarbij de eerste klas langzamerhand dood bloedt is daarom te prefereren.
Reputatie 7
Badge +3
Het beleid dat nu in de praktijk gevoerd wordt, is feitelijk de oorzaak. Geen of weinig controle en in de praktijk niet beboeten, leidt nu tot grote overlast voor de eersteklasreiziger die zich maar op één manier onderscheidt: hij betaalt wel voor een veel duurder kaartje.
Ik stelde de vraag omdat in een andere draad Sivan_NS beweerde dat we niet kunnen oordelen als er niet gecontroleerd is.

Zo lust ik er nog wel een paar. Dus omdat NS niet controleert in de eerste klas is er geen probleem dat er veel mensen in de eerste klas zitten zonder kaartje voor de eerste klas.
Omdat we niet controleren of er mensen door het rode licht rijden, komen we tot de conclusie dat niemand door het rode licht rijdt. Daardoor hoeven we niet te controleren of boetes uit te delen.

Gezien de lauwe reacties van NS om iets te doen om de eerste klasreizigers waar voor hen geld (60% extra) te geven, lijkt het me zinvol dat NS maar eens gaat overwegen om de eerste klas maar af te schaffen. Ik vermoed dat wanneer de trend van ontevreden eerste klasreizigers zich voortzet er het volgende gaat gebeuren.
1. 1e klasreizigers zijn niet gek en betalen niet meer voor de 1e klas.
2. De 1e klas wordt uitsluitend nog bevolkt door lieden zonder vervoerbewijs voor de 1e klas.
Reputatie 4
Ik heb geregeld een Flirt3 zien staan in Eindhoven en de opzet eerste en tweede klas is als de SLT. Ik had niet het gevoel dat 25% eerste klas is, maar ik zal beter kijken als ik hem weer zie staan.
De beide uiteinden hebben ieder 16 plaatsen eerste klas, dat is samen 32. En er zijn maar 114 plaatsen tweede klas, minder dan in een Plan V. Dat komt overigens ook omdat er ontzettend veel ruimte verloren gaat aan dat mega-toilet en aan fietsplaatsen.

Als je het vergelijkt met SLT dan heeft een SLT6 ook 32 zitplaatsen eerste klas, terwijl dat treinstel dus twee keer zo groot is. Je kunt nu al zien aankomen dat binnen een jaar de helft van die eerste klas in de Flirt weer omgebouwd moet worden tot tweede klas.

Reageer