Opheffen 1e klas?


Reputatie 1
Deze vraag zal vast meerdere malen zijn gesteld; waarom wordt - met het oog op de drukte in de spits - de eerste klas coupe niet afgeschaft? Mijn ervaring is dat in de randstad de eerste klas coupe nagenoeg leeg is in de spits. Het opheffen zorgt logischerwijs voor meer zitplaatsen en (dus) minder irritatie. Bovendien zijn er echt belachelijk veel eerste klas coupes, dat zou in ieder geval kunnen worden teruggebracht tot één coupe.
Een ogenschijnlijk simpele oplossing om wat te doen aan die extreme spits. Ben benieuwd waarom de NS hier niet voor kiest.

Ik verwacht een antwoord in de trend van: "er zijn altijd een paar mensen die eerste klas willen zitten en dat willen wij als NS ook aanbieden". Daarop zou ik dan menen dat het algemeen belang van de grootste groep reizigers gebaat is bij afschaffing van de eerste klas zodat je meer kans maakt op een zitplek en niet boven op elkaar staat tijdens het (vee)vervoer.

69 reacties

Reputatie 4


Typisch Nederlands 😉
Badge +3
De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen

Die zullen zeggen dat een groot deel van de winst/opbrengst te danken is aan (vaste) 1e klas reizigers.

Zonder 1e klas zou een 2e klas kaartje dus (fors) duurder worden.
Ik merk dat de discussie hier vooral wordt gedomineerd door forensen. Voor de daluren geldt een andere situatie: de eerste klas is voor mij voor een belangrijk deel van de week mijn werkplek tussen afspraken in verschillende steden in Nederland en Duitsland. De (relatieve) rust en de (zo goed als) zekerheid van een werkplek is dan belangrijk.

Ik zou overigens met liefde tweede klas reizen als er een reserveringsmogelijkheid zou bestaan, zoals in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Maar aangezien het railnet in Nederland de facto een soort S-Bahn is, heb ik die mogelijkheid niet.

Je zou natuurlijk de situatie al kunnen vergemakkelijken door tijdens de spits het verschil op te heffen. Maar dan moet de NS wel aan controle doen. En aangezien ik ongeveer één conducteur per drie reisdagen aan mijn stoel heb, lijkt me dat nog wel iets om te bespreken.
Reputatie 7
Badge +4
Nagenoeg nul, het gratispubliek gaat geen dure eerste klas kaartjes kopen. Dat doen alleen mensen die er voor willen betalen. De opbrengst is zelfs negatief als eersteklasreizigers een tijdelijke klassenwissel doen naar de tweede klas en dan met de upgrade veel goedkoper reizen.

Een upgradeaanbieding moet je doen tegen meerprijs. Het publiek dat bereid is over te gaan naar de eerste klas wil, kan en moet er voor betalen. Wel een keer wat, maar minder extra, kan potentiële eersteklasbetalers mogelijk verleiden.

De studenten lachen zich dood op zondagavond. Er is niet veel kans op controle en als die er per ongeluk wel is, is het pech en schrijf je de datum er snel op. In de praktijk reis je de hele actietijd, wekenlang dus, op zondagavond eerste klas. Eersteklasbetalers hebben dit natuurlijk graag over voor de jonge studentenkaarthouders, ook al moeten ze zelf staan. Het is tenslotte de rechtvaardigheid ten top.

Alle reguliere eersteklasreizigers vinden dit briljant van marketing. Deze vorm van upgraden levert alleen ergernis en agressie op, maar dan voor mensen met een geldig kaartje.
@gwx
NS doet wel vaker alsof problemen niet bestaan en de forumleden hier overdrijven.
Als je denkt dat de 1e klas niet goed gevuld is, heb je nog nooit op een werkdag in de Randstad 1e klas gereisd. Recente ervaring leert me dat achteruit aan het gangpad in een tweezits rij moeten zitten heel normaal is, aangezien de vierzitters en de plekken bij het raam altijd binnen de kortste keren bezet zijn.

Maar ja, laat die dagjesmensen er maar eens voor betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is. Nederland is geen klassenmaatschappij meer, er is wel een sterkte stratificatie naar onderwijsniveau aan het ontstaan.
Heel veel goed opgeleiden reizen tweede klas vanwege de prijs dus die vermenging is er al lang. Vermenging bevorderen door de eerste klas af te schaffen heeft geen nut. Vermenging gebruiken als hoger doel alleen om zelf met je tweedeklaskaartje te kunnen zitten, komt bij mij niet geloofwaardig over. Nederland is al een land met een zeer grote mate van gelijkheid - dat in vergelijking met nagenoeg elk buitenland - en ik ben daar blij mee. Nederland is een van de meest gedemocratiseerde landen ter wereld.

Als de eerste klas wordt afgeschaft, reizen veel mensen niet meer met de trein. Geloof maar niet dat ik de enige ben. In de praktijk is het publiek meer bezig en de omgeving is daardoor rustiger. Het comfort is groter en er is meer kans op een zitplaats. Ik kan of wil niet lang staan en betaal gewoon voor deze zaken extra. NS koestert de eersteklasreizigers weliswaar onvoldoende maar men kan wel rekenen en weet wat ze opleveren.

Sommigen zullen me nu raar aankijken maar ik vind echt dat iedereen, zowel in de eerste als in de tweede klas, behoort te kunnen zitten. Het is verwijtbaar dat het niet zo is. De volle treinen en de wijze waarop mensen vervoerd worden, zijn te gek voor woorden. Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Reputatie 7
Badge +4
Was het maar alleen satire.
@Thom,

Ik vind het dan ook stuitend dat de NS in het andere 1e-klas topic het laatstgenoemde probleem bagatelliseert. Alsof het niet bestaat.
Reputatie 7
Badge +3
Vanavond tussen Amersfoort en Rotterdam stonden mensen in de eerste klas. Het wordt er steeds voller.
Zijn de vervoerbewijzen gecontroleerd? Het kan wel steeds voller worden maar wanneer er nooit gecontroleerd wordt zullen we nooit weten of al die mensen ook een kaartje voor de 1e klas hebben.
Reputatie 3
Te vaak wordt de eerste klasse niet echt gebruikt en is bijna geheel leeg en zit de 2e klasse helemaal vol.Voor een goede verspreiding van mensen over de hele trein is het tegenwoordig te gek om nog steeds die ouderwetse 1e klasse en 2e klasse te gebruiken.
Ik heb liever een zitplaats als een sta-plaats in de trein.
Vandaag weer een aantal bedelaars door de trein rondom Amsterdam. (traject Haarlem -Amsterdam en traject Amsterdam - Alkmaar)
Belangrijk is een steun in de rug van de conducteur.
De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen
Reputatie 7

De tweedeling in de maatschappij is al erg genoeg, laten we die in de trein opheffen, worden de meeste reizigers gelukkig van.
Ik zou graag de mening van de NS horen
Die zullen zeggen dat een groot deel van de winst/opbrengst te danken is aan (vaste) 1e klas reizigers.

Zonder 1e klas zou een 2e klas kaartje dus (fors) duurder worden.


Ben ik toch heel benieuwd hoeveel de 'vaste' 1e klas reizigers nu precies bijdragen aan de winst die door de gratis rondgestrooide upgrades reizen, vaste '1e klassers' zijn geworden ...
Badge +3
Tja, daar zullen ze geen antwoord op hebben of over kunnen uitweiden. Maar je hebt een punt 😅
Reputatie 7
Badge +3
Je zou natuurlijk de situatie al kunnen vergemakkelijken door tijdens de spits het verschil op te heffen. Maar dan moet de NS wel aan controle doen. En aangezien ik ongeveer één conducteur per drie reisdagen aan mijn stoel heb, lijkt me dat nog wel iets om te bespreken.
Eén keer per 3 reisdagen is nog best veel, in de spits kwam ik misschien op één keer per 3 weken (en ik reisde 5 dagen per week). Zodoende is het tijdens de spits makkelijker om met een 2e klas kaartje 1e klas te gaan zitten, minder risico op controle. Wanneer ik een enkele keer in de daluren reisde werd ik bijna altijd wel gecontroleerd.
Wat ook meespeelt is dat heel vaak reizigers alleen worden teruggestuurd naar de 2e klas ipv een boete te krijgen. Zou iemand elke maand 1 of 2 keer een boete daarvoor krijgen dan is het niet meer lucratief.
Reputatie 7
Nagenoeg nul, het gratispubliek gaat geen dure eerste klas kaartjes kopen. Dat doen alleen mensen die er voor willen betalen. De uitkomst is zelfs negatief als eersteklasreizigers een tijdelijke klassewissel doen naar de tweede klas en dan met de upgrade veel goedkoper reizen.

Een upgradeaanbieding moet je doen tegen meerprijs, het publiek dat bereid is over te gaan naar de eerste klas betalen wel wat maar minder extra.

De studenten lachen zich dood op zondagavond. Er is niet veel kans op controle en als die er per ongeluk wel is is het pech en schrijf je de datum er snel op. In de praktijk reis je de hele tijd op zondagavond eerste klas.

Alle reguliere eersteklasreizigers vinden dit briljant van marketing. Deze vorm van upgraden levert niks op.


Maar kennelijk nodig om de 1e klas te vullen
Reputatie 7
Ik reis dagelijks in de Randstad, zowel in als buiten de spits. En mijn ervaring is dat de 1e klas maar bijzonder matig bezet is
Raar. Ik heb de afgelopen paar weken meerdere keren het laatste plaatsje in het rijtuig moeten nemen. Moeten staan is zeldzaam, maar de 1e klas zit wel standaard meer dan halfvol in de spitsuren hier, vooral tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid vind je niet zomaar plek. En natuurlijk ook de ICE, die zit soms in Arnhem al helemaal vol met reizigers uit Duitsland.
Reputatie 7

Wederom allemaal 2e klasreizigers in de 1e klas gaan zitten. 15.45 trein Breda - Roosendaal. Heel veel volk in Breda dat richting Roosendaal moet. Trein veel te kort, 4 delig stel DDZ. Krijg je hier een bekeuring voor, vroeg een jongen die naast me ging zitten aarzelend. Ja, en een flinke ook. Oh, maar het is zo vol. Ja maar dat geeft geen recht! Oh.... ze komen toch vast niet langs, veel te druk....Hij bleef dus lekker zitten.... Zo maak ik dit echt regelmatig mee. Ik vraag me steeds vaker af waarvoor ik nog 1e klas reis?

Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas levert met weinig reizigers veel op. De belangstelling om eerste klas te reizen neemt toe, ook vanwege de drukte in de tweede klas. Als je met 12 procent van de reizigers 20 procent van je inkomsten pakt, heb je een gaatje in je hoofd als je dat afschaft. Overigens zit in de delen van de Randstad waar ik woon de eerste klas vaak zo vol dat ik ook met mijn eersteklaskaartje niet kan zitten in de spits. In zijn algemeenheid is een kans op een zitplaats zeker hoger. Dat mag ook wel als je kaartje gemiddeld 70 procent duurder is. Iedereen mag trouwens een eersteklas kaartje kopen en daarmee reizen. Al begrijp ik dat mensen aarzelen dat te doen.
De wens om de eerste klas af te schaffen, is vaak ingegeven door het niet kunnen zitten met een tweedeklaskaartje. Dat is wel begrijpelijk. Dat argument zal voor NS niet doorslaggevend zijn. De prognoses zijn niet goed gemaakt en er is een tekort aan treinen. Dat is naast de infrastructuur, die op de drukte zou moeten zijn afgestemd, veel nijpender.

Dit onderwerp is inmiddels heel erg uitgekouwd en vaak tot vervelens toe, dus ik zou even van de zoekfunctie gebruik maken. Alle argumenten zijn daar wel voorbijgekomen.
Reputatie 1
Dank voor de toelichting!

De NS roept uiteraard dat de reiziger recht heeft op vervoer, níet op een zitplek. Het tekort aan materieel is structureel en daar lijkt de NS niets aan te doen. Dan is het afschaffen van de 1e klas coupe of in ieder geval het verminderen van het aantal coupes een oplossing.
Overigens vind ik reizen met de NS zelfs in de tweede klas erg duur: je betaalt ieder jaar meer voor meer voor een trajectkaart, maar je krijgt er meer vertragingen en minder zitplaatsen voor terug. De steevaste reactie van de NS is dat het allemaal "heel vervelend is". Om moedeloos van te worden.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn in de Virm-treinen al eersteklascoupés omgebouwd naar de tweede klas. Het is niet zo dat het niet gebeurt maar het is mondjesmaat.
Reputatie 3
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij. Ik vind de scheiding in diverse klasses eigenlijk niet meer van deze tijd. Maar dat zal nog wel even duren zolang de winst het belangrijkste argument blijft.

Het tekort aan materieel is structureel en daar lijkt de NS niets aan te doen.

Dit is niet waar. De NS heeft grote bestellingen lopen, maar helaas is het niet binnen een paar dagen gebeurd om een trein te bouwen. De politiek heeft vooral aan het huidige zitplaatstekort bijgedragen. Constante dreigingen met bezuinigingen op o.a. de OV studentenkaart hebben ervoor gezorgd dat de NS langer heeft gewacht met de aanschaf van nieuwe treinen. Als je dan toch besluit om de OV studentenkaart te behouden en zelfs uit te breiden moet je ook niet raar opkijken van een tekort aan zitplaatsen. Ik denk dat het Binnenhof voor deze discussie een betere locatie is om te klagen dan het NS hoofdkantoor 😉
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.

Constante dreigingen met bezuinigingen op o.a. de OV studentenkaart hebben ervoor gezorgd dat de NS langer heeft gewacht met de aanschaf van nieuwe treinen.
Constant? - Dat bezuinigingsplan was van het kabinet Rutte I en nog geen twee jaar later werd het door Rutte II alweer van tafel geveegd. Gezien de levensduur van materieel (een jaar of 40) wordt het inkoopbeleid daarvan echt niet gebaseerd op het eerste het beste proefballonnetje in Den Haag, maar het klinkt voor velen blijkbaar als een geloofwaardig smoesje.
Reputatie 3
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.

Gezien de levensduur van materieel wordt het inkoopbeleid daarvan echt niet gebaseerd op het eerste het beste proefballonnetje in Den Haag, maar het klinkt voor velen blijkbaar als een geloofwaardig smoesje.

Hier geef ik je deels gelijk in, ik denk dat zowel NS als de overheid hebben bijgedragen aan het probleem. NS is te afwachtend geweest met de aanschaf, maar onduidelijke vooruitzichten dragen ook bij aan de afwachtende houding.

Reageer