beantwoord

Opheffen treinstel

• 9 februari 2016
  • 19 reacties
  • 383 Bekeken

Reputatie 1
Gisteren had ik de de trein van 17:43 van Eindhoven naar Dordrecht. Dit was een ICM 4 - 3 - 4. Ik zat in het achterste treinstel, 1e klas. Voor mij perfect, want lekker rustig en 2 wc's.

Net voor Dordrecht werd er omgeroepen dat het achterste treinstel zou vervallen en dat mensen die verder dan Dordrecht moesten, moesten overstappen naar de 2 andere treinstellen.

Kan iemand mij vertellen waarom het achterste treinstel werd opgeheven? En dan bedoel ik niet....het kan zijn dat...of het kan zijn dat.., maar gewoon de reden hiervan. Ik heb niet gekeken of deze losgekoppeld werd of op slot ging, maar nog wel verder meereed.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 9 februari 2016, 16:33

Kaatje, ik heb dit even nagevraagd voor je, maar helaas kunnen wij dit niet meer achterhalen.

Misschien hadden ze het stel ergens anders voor nodig, of moest het gerepareerd worden. Vaak is dit de oorzaak.

Wellicht kun je een volgende keer meteen even navraag doen in de trein of op het station.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 4
Kan zijn dat er maar 1 conducteur was.
De enige trein met die samenstelling die ik kan vinden is de 1962 die om 17.31 vanuit Ehv vertrok. Achterste stel is gewoon meegegaan tot Gvc dus zal afgesloten zijn geweest door een storing of te weinig personeel.
Reputatie 1
Nee, niet kan dit of kan dat. Ik weet best wel wat voor reden het zou kunnen zijn. Ik wil gewoon de daadwerkelijke reden weten.

En sorry het was de trein van 17:31, tikfoutje van mij.
Kaatje, ik heb dit even nagevraagd voor je, maar helaas kunnen wij dit niet meer achterhalen.

Misschien hadden ze het stel ergens anders voor nodig, of moest het gerepareerd worden. Vaak is dit de oorzaak.

Wellicht kun je een volgende keer meteen even navraag doen in de trein of op het station.
Reputatie 4
Badge
Toen ik gisteren in Dordrecht was heb ik deze trein ook gezien. Op dat moment was er nog licht in het achterste treinstel. Ik verbaasde me erover dat er niemand in zat en besloot maar op spoor 1 te blijven om de IC naar Amsterdam / Lelystad te nemen. Ergens halverwege naar Rotterdam haalde de ICM combi de VIRM waarin ik zat in, op dat moment waren alle lichten in het achterste deel uit. Uiteindelijk heb ik de ICM combi weer in Den Haag HS gezien. De ICM combi moet inderdaad de 1962 geweest zijn, ik zat in de 2673.
Dan is mijn gok dat dit treinstel defect is geweest en het niet verantwoord was om reizigers in te vervoeren. Denk aan defecten als luchtverversingssysteem, kapotte ruit, deurstoring etc.
Reputatie 1
Ik geloof niet dat er een defect was. Van Venlo naar Dordrecht werkte alles goed. Ik denk dat er tot aan Dordrecht genoeg personeel was en daarna niet meer. Dit heeft ook maar net te maken met de instelling van de HC. Er zou op ieder treinstel NS-personeel aanwezig moeten zijn in het geval van calamiteiten. Bij 3 treinstellen in de 1e de machinist en in de andere 2 een conducteur. Maar ik maak vaak genoeg mee dat er in 1 treinstel helemaal geen NS-personeel aanwezig is.

Ik had een lange dag achter de rug en was moe, had geen zin om op dat moment iemand te gaan zoeken.
Ik heb op een of andere manier over de samenstelling heen gelezen. Zou zweren dat het totaal ICM 4+3 was, maar was ICM 4+3+4. Dan is het zo goed als zeker HC manco.
Reputatie 7
Badge +3
@Kaatje Voor de veiligheid is geen conducteur nodig. Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion hebben ook geen conducteurs in hun treinen. Conducteurs die treinstellen afsluiten zijn meestal FNV-leden die dat om principiële redenen doen.
Reputatie 4
@Kaatje Voor de veiligheid is geen conducteur nodig. Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion hebben ook geen conducteurs in hun treinen. Conducteurs die treinstellen afsluiten zijn meestal FNV-leden die dat om principiële redenen doen.
Heb ik inderdaad ook eens meegemaakt, vanwege het ontbreken van een 2e HC mochten we alleen plaats nemen in een DDZ-4 ipv het andere DDZ-6je, gevolg de trein zat overvol.
Reputatie 1
Dat is de uitleg die ik altijd krijg als ik vraag waarom er bij 3 treinstellen vaak 1 niet in gebruik is. Officieel moet er op elk treinstel iemand van de NS aanwezig zijn. In de praktijk is dat meestal niet zo, maar goed.
@Loes
Was het niet zo dat de eisen aan de personele bezetting van een trein harder zijn op trajecten met een tunnel?
Klopt deels. Dat in elk treinstel een medewerker moet zitten is onjuist. Ik heb gisteren nog 3 stellen DM90 gehad door een tunnel en ik was toch echt alleen met mijn machinist.
Wat betreft tunnels moet er mininaal 1 HC of sleutelende machinist (vertrekassistent) op de trein zitten ivm evacuatie in een tunnel. Wat betreft aantal HC bij een tunnel is de eis hetzelfde.
Reputatie 1
Dan wordt er dus verkeerde informatie gegeven. Ik had eens een discussie met een conductrice op Eindhoven omdat het laatste treinstel dicht bleef. Volgens de mevrouw was dat omdat er dus op ieder treinstel iemand van de NS aanwezig moet zijn en zij was dan blijkbaar alleen. Zij in het middelste stel, machinist in het voorstel stel.
Er zit een verschil in de service- en veiligheidsnorm. De veiligheidsnorm schrijft dat als de HC die tevens Chef van de Trein is de veiligheid kan garanderen (duur woord en gevaarlijk) mag men waar er 2 HC moeten zijn gereden worden met 1 HC.
Was te snel met verzenden, de info van de collega was idd onjuist aangezien ik gewoon met 3 stellen in de sprinterdienst op pad wordt gestuurd.
Het resultaat is dus dat reizigers soms van de HC naar een ander treinstel moeten overstappen, omdat een service-norm dat voorschrijft. Ik denk niet dat veel reizigers dat opvatten als een service. 😞
Vandaar dat er HC zijn die de veiligheidsnorm hanteren en de gehele trein beschikbaar houden voor reizigers.
Het is voor mij ook niet om uit te leggen. Kan dat alleen doen bij mijn eige keuzes
Reputatie 4
Het resultaat is dus dat reizigers soms van de HC naar een ander treinstel moeten overstappen, omdat een service-norm dat voorschrijft. Ik denk niet dat veel reizigers dat opvatten als een service. :(
Dat begrijp je verkeerd. Wat bedoelt is is service aan de FNV, niet service aan de reiziger.

Reageer