opheffing verschil 1e en 2e klas reizen ivm COVID19

• 13 maart 2020
  • 13 reacties
  • 1955 Bekeken

Beste NS,

Ik zou u willen voorstellen om vanwege de huidige situatie omtrent COVID19 het onderscheid tussen 1e en 2e klas reizen op te zeggen. Hierdoor kunnen reizigers zonder bijbetaling meer verspreid gaan zitten over de trein en kan de kans op besmetting verkleind worden.

Hopelijk kunt u hier iets mee.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Meer verspreid over de trein gaan zitten? Ik zie juist vooral meldingen en foto's van coupes die zeer rustig tot nagenoeg leeg zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

De treinen zijn vandaag meestal al leger dan normaal. Soms is het gewoon een kwestie dat men zich gewoon een beetje gaat verspreiden in de 2e klas in plaats van allemaal bij de deuren of de achterste wagon te gaan hangen. Daarnaast zou het ook niet helemaal eerlijk zijn tegenover mensen die natuurlijk een 1e klas kaartje hebben en gaan er juist meer mensen in de 1e klas zitten voor het comfort of de voorzieningen. 

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS,

Ik zou u willen voorstellen om vanwege de huidige situatie omtrent COVID19 het onderscheid tussen 1e en 2e klas reizen op te zeggen. Hierdoor kunnen reizigers zonder bijbetaling meer verspreid gaan zitten over de trein en kan de kans op besmetting verkleind worden.

De meeste treinen zijn grotendeels leeg. Het is juist wachten tot het moment komt dat NS veel meer treinen gaat schrappen.

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS,

Niets staat u in de weg om een vervoersbewijs voor de 1e klas te kopen als u daar graag wilt zitten. Vrijgeven betekent in de praktijk dat 1e klas volloopt en 2e klas leegloopt. Daarbij is het niet eerlijk tegenover mensen met een 1e klas vervoersbewijs als de 1e klas opgeheven wordt.

Je kunt voorlopig het beste al het openbaar vervoer vermijden. Je eigen gezondheid is veel belangrijker dan wat ook. De NS zullen er echt niet arm van worden, die hebben hun zaakjes goed voor elkaar. Volgens treinreiziger maakten de Nederlandse Spoorwegen onlangs nog een beestachtige woekerwinst terwijl ze lachend je abonnementen verhogen of afschaffen.

Winst NS bijna verdubbeld naar 215 miljoen

NS kan terug kijken op een goed jaar. Reizigers zijn positiever geworden over NS, de stiptheid is op peil gebleven en ook de winst is in 2019 aanzienlijk toegenomen. Waar in 2018 de winst nog uit kwam op 116 miljoen, is dat in 2019 gestegen naar 215 miljoen euro.

https://www.treinreiziger.nl/ns-winst-bijna-verdubbeld-naar-215-miljoen/

tijdens een vlucht ben je veiliger, het ventilatiesysteem in vliegtuigen zuigt de lucht weg en ververst het en de reis duurt veel korter, zie ook

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/ais-airlines-beter-in-klein-vliegtuig-dan-in-stampvolle-trein

De lucht in onze cabine wordt aldoor ververst met buitenlucht en onze HEPA-filters van ziekenhuiskwaliteit maken de lucht vrij van ziekteverwekkers, waaronder COVID-19. Ook hebben al onze vliegtuigen een speciale coronakit aan boord. Hierin zitten beschermingsmiddelen en mondkapjes die we bij verdenking op besmetting kunnen uitdelen. 

Reputatie 7
Badge +3

@waaromnouweereenaccount 

215 miljoen is een winst van 4%. Als u dat een beestachtige woekerwinst noemt....

Reputatie 7
Badge +4

Niemand wordt een kaartje voor de eerste klas geweigerd. Als u eerste klas wilt reizen kan dat, u moet alleen een eersteklaskaartje kopen. Dat is ook gebruikelijk bij de reizigers in de eerste klas. 

U hoeft dat niet te doen, maar dan reist u tweede klas. Wilt u om wat voor reden eerste klas reizen, desnoods vanwege het coronavirus, dan heeft u meer comfort maar er hangt een prijskaartje aan. De argumentatie van @MoDe is ook helder.

Het is in het openbaar vervoer onmogelijk twee meter afstand van de medereizigers te houden, waar dan ook in de trein. Het lukt ook niet in de eerste klas, De geringere bezetting van de treinen nu geeft in verhouding nog de meeste afstand in de trein, zie het bericht van @Momo 

Ik loop hier lang genoeg mee om van allerlei drogredenen kennis te nemen genomen om onbetaald eerste klas te reizen, maar het Coronavirus er bij aanhalen, gaat wel wat erg ver. Straks hebben mensen het coronavirus nog opgelopen omdat ze niet zonder te betalen in de eerste klas mochten zitten. 

Reputatie 7
Badge +4

Volgens treinreiziger maakten de Nederlandse Spoorwegen onlangs nog een beestachtige woekerwinst terwijl ze lachend je abonnementen verhogen of afschaffen.

@waaromnouweereenaccount Vier procent een woekerwinst? De gemiddelde aandeelhouder haalt zijn neus op voor dit rendement. Ik wijs u er op dat de Nederlandse staat, en daarmee impliciet het collectief, de aandelen van NS bezit. Dat is maar goed ook, imho. De Staat kent een maatschappelijke verantwoordelijkheid, aandeelhouders volgen hun eigenbelang.

Reputatie 7
Badge +3

En omdat NS aandeelhouder is gaat een deel van die winst als dividend naar de staat, ik las ergens dat dat 35% is. 

En in hetzelfde artikel van Treinreiziger staat ook dat NS tot en met 2024 3,7 miljard wil investeren in renoveren en aankoop van nieuw materieel. Dan is die 215 miljoen snel op.

Reputatie 3

Quote eerste post:

Hierdoor kunnen reizigers zonder bijbetaling meer verspreid gaan zitten over de trein

Ahum,mag ik even lachen?

De meeste reizigers komen het perron opgelopen,stappen in bij de eerste de beste deur en gaan dan bij NS lopen klagen dat de treinen zo vol zijn.

Reputatie 5

Beter onderscheid juist houden! Voor degenen die er meer geld voor willen betalen, kunnen die dan redelijk afgezonderd zitten. De eerste klas blijft zo ook rustig (als in “niet vol”).

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook even het filmpje bij dit Twitter bericht   https://twitter.com/NS_online/status/1239490967285239809

Er wordt aangegeven dat er vanmorgen 85% minder reizigers waren dan normaal op een maandag. Het beeld is nagenoeg lege treinen en stations. Opheffen van 1e klas is dus nergens voor nodig en zou er misschien zelfs toe leiden dat alle 20 reizigers van een trein dan met zijn allen in die 1e klas gaan zitten om daar toch even van te profiteren.

Reputatie 7
Badge +2

Opheffen van 1e klas is dus nergens voor nodig en zou er misschien zelfs toe leiden dat alle 20 reizigers van een trein dan met zijn allen in die 1e klas gaan zitten om daar toch even van te profiteren.

Heel scherp. Ik had hier niet eens aan gedacht en ik denk ook dat dit slecht is voor de spreiding. De (drie) treinen waar ik gisteren in heb gezeten waren verder allemaal nagenoeg leeg, dus de kans op besmetting is toch al erg klein.

Verder is het op de stations en dan vooral in de winkels volgens mij veel drukker dan in de trein. In de AH to Go staan mensen hier in Amsterdam boven op elkaar, want dat is zo'n beetje de enige plek waar koffie te krijgen is. 

Reageer