Skip to main content
Antwoord

oplichter?

• November 18, 2024
  • 7 reacties
  • 490 Bekeken

Ik zit hier in de trein van Enkhuizen naar heerlen/maastricht en opeens begon er een man te bleren over leger des heils en hoe er mensen zouden wachten op station ofzo en te vragen over een donatie? Had het ff opgezocht en blijkbaar heeft deze kerel dit vaker gedaan en is dit dus oplichting. Hij is bij Amsterdam centraal opgestapt en ik neem aan bij Amsterdam Amstel weer uitgestapt. Hij heeft een slordig baardje en haard tot ong net wat onder zn oren en slordige kleding. Opgepast mensen!

Beste antwoord door Thom

Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18

Dan kan men een treinconducteur waarschuwen in de trein zelf, en die kan ingrijpen. Met deze beschrijving is de man niet meer te traceren, vrees ik, en kan er waarschijnlijk niet adequaat gehandeld worden.

7 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • Antwoord
  • November 18, 2024

Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18

Dan kan men een treinconducteur waarschuwen in de trein zelf, en die kan ingrijpen. Met deze beschrijving is de man niet meer te traceren, vrees ik, en kan er waarschijnlijk niet adequaat gehandeld worden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 6, 2025

Zojuist dezelfde situatie in trein 2740 (stel 8610) tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal. Komt dus nog altijd (en al jaren volgens wat mediaberichten waar Google mee kwam) voor. Helaas werd op het Whatsapp-nummer pas gereageerd toen we al gestopt waren op Amsterdam Centraal, dus hij is vast weer ontkomen. Dat was overigens niet gek want hij kwam pas vlak voor we daar waren door de coupe waar ik zit heen.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • February 6, 2025

Ik ga er een melding van maken. Helaas is het erg lastig om deze persoon op heterdaad te betrappen als er geen vast patroon in zijn reisgedrag zit.

• Reisleider**
  • February 6, 2025

Het is vaste prik tussen Amsterdam Centraal en Amstel. Ik heb al diverse meldingen gedaan, en het treinpersoneel komt in de regel snel langs. Volgens mij zitten ze enkel op intercity tusssen Amsterdam Centraal en Amstel, dus tegen de tijd dat men naar ze op zoek kan gaan, zijn ze alweer uitgestapt.

Ik maak altijd een foto en stuur die mee via WhatsApp. Geen idee of ze hier iets mee kunnen (doorsturen aan het treinpersoneel), maar dan kunnen ze in ieder geval een goed signalement doorgegeven.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 6, 2025

Ik ga er een melding van maken. Helaas is het erg lastig om deze persoon op heterdaad te betrappen als er geen vast patroon in zijn reisgedrag zit.

Volkomen begrijpelijk in dit geval ​@Erryt NSDank voor het snelle oppakken. Het is maar een klein stukje dus dan moet je wel heel snel kunnen schakelen en wat mazzel hebben. Hopelijk lukt dat jullie of de politite binnenkort een keer.

Ik hoop dat mijn melding via WhatsApp ook al is geregistreerd dus wellicht is dit nu dubbel maar ik wilde vooral nog even publiek delen. dat dit dus nog speelt voor als mensen er naar zoeken omdat ze twijfelen of dit legitiem is. Jaren geleden ben ik zelf al een keer voor deze truc gevallen dus dat zou ik me helemaal voor kunnen stellen. Hopelijk helpt dit topic het aantal slachtoffers te beperken tot hij kan worden gepakt.

• Reisleider**
  • February 7, 2025

@Erryt NS Is het wellicht een idee om op de informatieschermen tussen alle andere meldingen ook een standaardmelding op te nemen dat er in de treinen van NS nooit wordt gecollecteerd, iets wordt verkocht voor goede doelen etc? En dat reizigers deze lui kunnen negeren (en nog beter: melden via WhatsApp)?

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • February 7, 2025

Oeh, dat vind ik een goeie! Iedereen op de hoogte. Ik zet de suggestie door. :)