opmerking over de dienstregeling

• 23 september 2014
  • 23 reacties
  • 1116 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Sinds vorig jaar stopt de intercity Amsterdam -Vlissingen, vanaf Roosendaal op ieder tussengelegen station.
Dit is niet logisch en vooral erg vermoeiend om dagelijks op al die kleine stations te stoppen, en het scheelt meer als 20 minuten op een enkele reis. Het zo fijn zijn als ns bij een nieuwe dienstregeling een intercity en een stoptrein in het uur te laten rijden

23 reacties

Ik denk dat je je vraag beter bij de provincie Zeeland neer kan leggen. Zij hebben bepaald dat het zo moet als het nu gaat.
Beste hinko,
Bedankt voor je post en goed dat je ons forum gevonden hebt!
Ik snap je punt, echter zoals de luchtmacht al aangeeft is dit een samenwerking tussen alle vervoerders en de gemeente zelf. Het is ontzettend moeilijk om een passende dienstregeling te maken waar iedereen tevreden mee is. Dit kan je in dit filmpje goed zien.
Vriendelijke groet, Robby
Hoi hinko,

Voor zover ik het begreep is het een plan van de provincie Zeeland om de kleine stationnetjes rendabel te houden (er was groot protest tegen het eventueel sluiten van deze stations). Door hier twee keer per uur in plaats van één keer per uur een trein te laten stoppen verdubbelt het aantal reizigers op deze stations (dat klinkt natuurlijk logisch). Dat is echter lastig te evalueren als je tegelijkertijd de aansluiting met de bussen en de parkeergelegenheden bij deze stations verbetert. Verder lijkt mij dat de wijziging ten koste gaat van het aantal doorgaande reizigers. Volgens de gedeputeerde staten van Zeeland is het totaal aantal treinreizigers binnen Zeeland door deze wijziging echter toegenomen (zie www.zeeland.nl/digitaalarchief/ZEE1400073). Ik vraag me af of hier cijfers over bekend zijn bij de NS?

Het blijft natuurlijk een lastige discussie in hoeverre je de kwaliteit van de verbinding voor doorgaande reizigers moet inruilen voor het behouden van bereikbaarheid voor kleine plaatsen... Maar als je een goed alternatief hebt, of gewoon je ontevredenheid wil uiten kun je misschien contact opnemen met de provincie.

Groetjes,
Nijn

PS: ik vind het wel raar dat het op dat traject nog steeds "intercity" heet, tenzij Arnemuiden ineens een "city" is...? 😛
Er zijn nog meer Intercity's die als stoptrein gaan. Niet alleen Lelystad-Vlissingen. Zoals bijvoorbeeld
Den Haag CS- Leeuwarden gaat vanaf Zwolle als stoptrein. En Nijmegen- Den Helder gaan de intercity's vanaf Alkmaar als stoptrein. Dus wat maakt dat verder uit??!! Reizigers die bijvoorbeeld in Wolvega of in Krabbendijke moeten zijn moeten toch ook ergens heen? Ik denk ook omdat de Beneluxtreinen Amsterdam-Brussel is opgeheven dat er ieder halfuur een betere en snellere verbinding is van dorp naar stad en andersom. Het hangt er ook vanaf hoe groot het spoorcapaciteit is en of er genoeg ruimte is voor meer of minder treinen. Wees ook maar blij dat je in een luxe stoptrein zit, waar ik woon stoppen elk kwartier alleen maar sprinters. :P:D
Er zijn nog meer Intercity's die als stoptrein gaan. Niet alleen Lelystad-Vlissingen. Zoals bijvoorbeeld
Den Haag CS- Leeuwarden gaat vanaf Zwolle als stoptrein. En Nijmegen- Den Helder gaan de intercity's vanaf Alkmaar als stoptrein. Dus wat maakt dat verder uit??!! Reizigers die bijvoorbeeld in Wolvega of in Krabbendijke moeten zijn moeten toch ook ergens heen? Ik denk ook omdat de Beneluxtreinen Amsterdam-Brussel is opgeheven dat er ieder halfuur een betere en snellere verbinding is van dorp naar stad en andersom. Het hangt er ook vanaf hoe groot het spoorcapaciteit is en of er genoeg ruimte is voor meer of minder treinen. Wees ook maar blij dat je in een luxe stoptrein zit, waar ik woon stoppen elk kwartier alleen maar sprinters. :P:D
Echt diervriendelijk zijn deze Intercity's dus ook niet altijd. De Intercity's Lelystad-Vlissingen stoppen niet in De Vink en Zwijndrecht, maar wel in Krabbendijke??!! De Intercity's Den Haag CS - Leeuwarden stoppen niet in De Vink, maar wel in Duivendrecht en Wolvega??!! En de Intercity's Nijmegen- Den Helder stoppen niet in Wolfheze, Duivendrecht en Wormerveer??!! Het zal weer wat worden als het straks 4 oktober is op Dierendag!!:P
Reputatie 7
Badge +4
Leeuwarden is dan een keer per uur nog als echte intercity te bereiken zonder stop in Wolvega en Grou. Middelburg is dat helemaal niet. Overigens is de Beneluxtrein niet opgeheven.

Grappige bijdrage, Rhido, Leeuwarden is wel bereikbaar, net als Woerden 😉 Het is een beestenboel.
Reputatie 1
Ook de komende dienstregeling doen we zeker nog een uur over Vlissingen - Roosendaal? Vreselijk! Ik en honderden anderen kunnen er niet aanwennen..

Het blijf belachelijk om buiten de spits (binnen de spits trouwens ook, maar vooruit :-)) 2 keer per uur te stoppen in Arnemuiden, Krabbendijke en Rilland-Bath. Kapelle-Biezelinge en Kruiningen-Yerseke zijn ietsje drukker dus die noem ik maar niet.. Souburg is een ideaal station voor de studenten en denk het drukste 'kleine' station naast de grote steden, dat zie ik als IC station.

Ik snap echt niet dat Middelburg en Vlissingen akkoord zijn met deze regeling. Welke toerist wilt nou naar deze twee steden toe met de trein? Als ik zo'n reis naar Maastricht met de trein voor mijn plezier wil maken deed ik dat nooit..

Tijd voor een ICdirect van Vlissingen naar Roosendaal. Wat een droom is dat!
Ik kan je vast vertellen dat er de komende jaren ook geen wijziging in zal komen. Je moet niet klagen bij NS, maar bij de provincie. Als Middelburg en Vlissingen niet akkoord zijn met deze dienstregeling, dan moeten ze de portemonnee trekken en betalen voor beter openbaar vervoer.
Reputatie 1
Ik weet dat de gemeente Middelburg er ook niet blij mee is. Vlissingen geeft zoals gewoonlijk geen commentaar.. Als klant kun je er helaas niets aan doen. Wellicht dat NS nog eens een onderzoek op dit traject kan uitvoeren. Zij kunnen meer dan ik.
Dan moet Middelburg er maar voor zorgen dat de provincie de portemonnee trekt. Vind je ook niet?

NS voldoet al aan haar plicht die voortkomt uit de concessie voor het hoofdrailnet. Meer hoeft NS niet te doen. Ik denk dat er niet zo veel deskundigheid voor nodig is om te bedenken dat 2 Sprinters en 2 Intercity's per uur op deze route niet rendabel kan zijn. Bovendien heeft NS er het materieel niet voor.

Voor de toekomst verwacht ik dat die hoek van Nederland er nog bekaaider van af zal komen. Roosendaal zal immers haar belangrijke functie verliezen. Het beste voor de regio lijkt me dat de trajecten Roosendaal - Breda, Roosendaal - Dordrecht en Roosendaal - Vlissingen gezamenlijk worden aanbesteed, zodat een andere vervoerder in dat gebied het eens kan proberen.
Reputatie 1
Ja, ik ben het met je eens. Het is ook een lastig traject.. Maar ik blijf er wel bij dat het oneerlijk is dat ik een kwartier langer (halfuur op een dag) moet reizen omdat ze van de provincie op die kleine stations moeten stoppen. Bijvoorbeeld de reizigers in Rilland-Bath en Krabbendijke zijn sowieso al snel in Roosendaal. In de richting Vlissingen zullen ze niet snel gaan, uiterlijk naar Goes. Reizigers vanuit Vlissingen - Middelburg zijn gewoon de pineut geworden sinds dienstregeling 2012 (of je moet toevallig elke dag in Kapelle-Biezelinge zijn)...

Als ik me niet vergis kon je voorheen van Vlissingen naar Den Bosch in slechtst 1,5 uur, nu is dat 2 uur. In die richting is het dus een uur langer reizen geworden op een dag.. Zeer slechte zaak in zo'n moderne tijd als nu.
De lokale politiek had het liefst de oude constructie van één sprinter en één intercity per uur behouden. NS wilde echter per se een halfuurscadans: Of twee sprinters per uur, of twee intercity's per uur (en dus enkele stations sluiten). Ze konden slechts kiezen voor de minst slechte optie. Bijbetalen voor een betere dienstregeling is ook geen optie als ze daarbij geen andere keuze hebben dan het door NS te laten doen. Die kan daar dan immers zoveel voor vragen als ze maar willen.
Reputatie 1
Dat is ook een prima regeling, maar voor Zeeland kon best een uitzondering worden gemaakt.. Bijna iedereen weet dat een 2x per uur, per richting, een trein op Rilland-Bath en Krabbendijke overbodige luxe is.. Of overdrijf ik nu?
Reputatie 1
Dat is ook een prima regeling, maar voor Zeeland kon best een uitzondering worden gemaakt.. Bijna iedereen weet dat een 2x per uur, per richting, een trein op Rilland-Bath en Krabbendijke overbodige luxe is.. Of overdrijf ik nu?

Waarschijnlijk is heel Zeeland beter af bij het sluiten van de kleine stations en deze verbindingen te vervangen door (R-Net) bussen. Waarschijnlijk zal voor iedereen de totale reistijd verminderen, maarja, dan moet de provincie geld steken in busverbindingen....en dat willen ze natuurlijk ook niet.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk is heel Zeeland beter af bij het sluiten van de kleine stations en deze verbindingen te vervangen door (R-Net) bussen. Waarschijnlijk zal voor iedereen de totale reistijd verminderen, maarja, dan moet de provincie geld steken in busverbindingen....en dat willen ze natuurlijk ook niet.
De Provincie Zeeland is vrijwel bankroet dus daar kunnen ze niet aan beginnen (ze hebben net uit geldgebrek 25% van alle bussen opgeheven). Daarnaast trekken veel van de kleine stations nog altijd 600-700 reizigers per dag en als die wegvallen voor NS wordt de verbinding nog moelijker overeind te houden.
Reputatie 1
Het lijkt wel alsof de PVDA heeft meegelezen: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-11-24/944580/pvda-wil-intercity-terug-zeeland

Opvallend is de volgende alinea:

"Volgens dat artikel is het aantal treinreizigers in Zeeland flink afgenomen sinds op 9 december 2012 de nieuwe dienstregeling inging, waarbij alle treinen in Zeeland gingen rijden als een stoptrein en dus op alle stations gingen stoppen. Voor dat moment wisselden de intercity en stoptrein elkaar af."

Geen idee wat ze met Vlissingen Souburg van plan zijn, maar het lijkt me niet slim om daar de IC af te schaffen omdat dat station (vaak) drukker is dan Vlissingen en ook zeer belangrijk is voor de studenten van Vlissingen 🙂

Morgen komt er meer informatie beschikbaar..
Reputatie 7
Badge +3
De PvdA heeft 4 van de 39 zetels in PS, dus wat de PvdA vindt is niet zo relevant.
Reputatie 1
Mij kan het niet zoveel schelen welke partij het noemt, als er maar iets meegedaan wordt. De minderheid heeft ook Zwarte Piet verpest, toch?
Ook met twee stoptreinen per uur (tegenwoordig zo prachtig 'sprinters' genoemd) moet het volgens mij mogelijk zijn de afstand Bergen op Zoom-Vlissingen een stuk sneller af te leggen dan nu het geval is. Vroeger deed de stoptrein er ook enkele minuten korter over dan de IC nu die op elk station stopt
Ander materieel inzetten zou betekenen dat de rechtstreekse verbinding met de Randstad vervalt. Ze kunnen immers moeilijk sprintermaterieel als intercity van Roosendaal naar Lelystad laten rijden.
Ander materieel inzetten zou betekenen dat de rechtstreekse verbinding met de Randstad vervalt. Ze kunnen immers moeilijk sprintermaterieel als intercity van Roosendaal naar Lelystad laten rijden.

Er hoeft geen ander materieel te worden ingezet. Er kan gewoon wat sneller gereden worden.
Volgens mij gaat dat niet lukken, gezien het feit dat er voornamelijk met VIRM gereden wordt. Dat is vragen om vertragingen.
Reputatie 1
Ja, de dienstregeling is tijd bij tijd alleen maar ruimer geworden. Zeker in de herfstperiode worden er weer meer minuten bij gestoken. En inderdaad VIRM is gewoon niet best met optrekken.. DDZ zou ideaal zijn maar daarvan is niet genoeg materieel om Vlissingen - Lelystad te vullen helaas..

Reageer