Oproep melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag in de trein

• 8 oktober 2020
  • 80 reacties
  • 1974 Bekeken

Reputatie 4

Beste medereizigers,

Ik wil graag dit topic starten zodat medereizigers kunnen aangeven wanneer, hoe laat en in welke trein er geen toezicht is op mondkapjesgedrag en hoeveel reizigers in de coupé geen mondkapje dragen. Misschien kunnen we hier dan iets mee en krijgen we inzicht in de omvang van het probleem. Graag zonder discussies over eigen verantwoordelijkheid van de reiziger of het nut van mondkapjes. Dus alsjeblieft een korte melding met datum, tijd en en station.

80 reacties

Badge

Al zet je hier alle treinen van Nederland bij het zal geen verandering geven. Dit om je te behoeden voor een heftige telleurstelling.

Daarnaast moet je nog even de regels van de community goed lezen aangezien je nu een 2e topic begint over mondkapjes en dat is niet de bedoeling volgens de regels van de community. Je overtreed nu dus de huisregels. Beetje net als de mensen die hun mondkapje niet dragen in de trein terwijl dit verplicht is.

Reputatie 4

Bijvoorbeeld mijn melding vandaag:

Donderdag 8 oktober

Intercity Enschede- Den Haag

Instapstation: Enschede

Tijdstip van vertrek: 16.46

Controle NS: geen

Aantal reizigers zonder mondkapje in mijn coupé: 2

Reputatie 4

Al zet je hier alle treinen van Nederland bij het zal geen verandering geven. Dit om je te behoeden voor een heftige telleurstelling.

Daarnaast moet je nog even de regels van de community goed lezen aangezien je nu een 2e topic begint over mondkapjes en dat is niet de bedoeling volgens de regels van de community. Je overtreed nu dus de huisregels. Beetje net als de mensen die hun mondkapje niet dragen in de trein terwijl dit verplicht is.

Zoals aangegeven, dit topic is niet bedoeld voor discussie zoals de andere topics. Dit topic is alleen bedoeld voor meldingen van medereizigers dus post je bericht in een ander topic alsjeblieft

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kun je er voor de volledigheid ook bijzetten hoeveel er wel een mondkapje op hadden. Eerder zei je dat de helft van alle reizigers geen mondkapje op heeft, dan zouden er maar 4 reizigers in deze coupé hebben gezeten. Kun je wel heel makkelijk 1,5 meter afstand houden.

Reputatie 4

Zoals aangegeven, dit topic is niet bedoeld voor discussie. Post je bericht op een ander topic alsjeblieft

Badge

Zoals aangegeven, dit topic is niet bedoeld voor discussie. Post je bericht op een ander topic alsjeblieft

Alsof jij hier de dienst uit maakt, dan zou je je in ieder geval aan de regels moeten houden zoals je in de trein ook verwacht van je mede reizigers maar hier laat je zelf zien dat jij je ook niet aan de regels houdt.   Iets met Pot verwijt de ketel ???

Reputatie 4

Bovendien is het topic alleen bedoeld voor medereizigers 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet dat je de pik op mij hebt maar mijn bericht is serieus bedoeld. Het maakt wel behoorlijk verschil of 2 van de 4 reizigers geen mondkapje op hebben of 2 van de 20. Daarnaast maakt het ook een verschil hoe lang en welk deel van het traject jij in die trein hebt gezeten.

Reputatie 4

Dit topic is voor meldingen van medereizigers bedoeld, en niet voor discussie 

Ik zit dit nu even aan te kijken en ik snap je bedoeling mariskah, maar ik twijfel of je hiervoor op de juiste plek bent. Het beste kan je dit soort meldingen bij ons maken via social media. Wij kunnen dan het signaal doorzetten, als je dit vaak op een traject ziet. Maar het blijft wel de taak van een conducteur om reizigers hierop aan te spreken en eventueel te beboeten. Het hier melden heeft daaraan geen toegevoegde waarde, enkel dat je voor jezelf misschien een inzicht hebt hoe vaak het wel of niet gebeurd. Ik kijk het vanavond even aan en mochten hierin discussies zoals deze blijven doorgaan, dan ga ik het topic wel sluiten. Want op dit moment zie ik helaas niet, wat de bijdrage voor de community is. 

Badge +3

Denk dat het (met name door de meldingen op social media) al lang duidelijk is hoe vaak en op welke trajecten mensen de mondkapjesplicht negeren. Heeft inderdaad weinig zin om daar een topic ‘voor de beeldvorming’ aan te wijden.

Dat het met name (groepjes) jongeren zijn, het in rustige treinen ‘erger’ is dan in volle spitstreinen of dat het later op de avond meer gebeurt lijkt inmiddels ook wel duidelijk.

Je kunt het ook ter plekke melden via SMS/WhatsApp aan 06 1318 1318 maar die doen er verder ook niets mee. “Eigen verantwoordelijkheid of zoek zelf maar een conducteur, die gaan wij niet voor je oproepen”.

Reputatie 4

Er zijn de afgelopen maanden heel veel meldingen geweest over gebrek aan controle  maar er wordt helaas niets mee gedaan.

Conducteurs controleren helaas vrijwel niet en spreken de reizigers helaas niet aan en daarom ben ik dit topic gestart.

Reizigers mogen een veilige omgeving verwachten als ze met NS reizen. Maar dat is nu niet het geval. 

De reactie vanuit de moderators is juist vaak dat ze het signaal niet kunnen doorzetten.Doorgeven via sociale media is alleen maar via een ander kanaal, de boodschap verandert niet.

Het hier melden heeft niet alleen voor mij een toegevoegde waarde maar ook voor alle andere reizigers die constateren dat de controle op mondkapjes in de trein  onvoldoende gebeurt.

Misschien is dit iets dat jullie liever niet horen

.

Het maakt wel behoorlijk verschil of 2 van de 4 reizigers geen mondkapje op hebben of 2 van de 20. Daarnaast maakt het ook een verschil hoe lang en welk deel van het traject jij in die trein hebt gezeten.

ja en verder het maakt ook uit welke ervaringen je wel en niet meldt hier. Maar zelfs als iedereen alles eerlijk zou melden zie ik eigenlijk ook de toegevoegde waarde er niet van in

Graag zonder discussies over eigen verantwoordelijkheid van de reiziger of het nut van mondkapjes.

de opmerkingen van @Momo en @Jeroen gaan niet over het nut van mondkapjes of eigen verantwoordelijkheid, dus volgens mij hebben ze geen van jouw regels overtreden… :selfie:

Reputatie 4

Denk dat het (met name door de meldingen op social media) al lang duidelijk is hoe vaak en op welke trajecten mensen de mondkapjesplicht negeren. Heeft inderdaad weinig zin om daar een topic ‘voor de beeldvorming’ aan te wijden.

Dat het met name (groepjes) jongeren zijn, het in rustige treinen ‘erger’ is dan in volle spitstreinen of dat het later op de avond meer gebeurt lijkt inmiddels ook wel duidelijk.

Hoe kom je erbij? Reis je zelf eigenlijk wel met de trein? Ik heb hele andere ervaringen

Badge +3

Maar daar zijn toch al de nodige andere (lange) topics over? Verwacht niet dat als het specifiek opvalt op het traject Enschede - Den Haag daar ineens meer controleurs op af gestuurd worden.

Badge

Bovendien is het topic alleen bedoeld voor medereizigers 

Oooh maar ik reis ook met de trein dus ben ook mede reiziger. Net als dat mijn zoon dagelijks met de trein reist en die ziet toch op de helft van zijn reizen controle.  Maar verder ziet die ook dat als de controle voorbij is dat sommige mensen hun eigen verantwoording weer niet nemen en het kapje wederom niet op de juiste manier ophouden.  Derhalve gaat controle helemaal niets helpen omdat sommige mensen gewoon s….. eigenwijs zijn.

En zoals de moderator je ook al aangeeft, dit gaat geen verandering brengen in de controles in de trein.

Reputatie 4

Maar daar zijn toch al de nodige andere (lange) topics over? Verwacht niet dat als het specifiek opvalt op het traject Enschede - Den Haag daar ineens meer controleurs op af gestuurd worden.

Het gaat mij specifiek om meldingen in het algemeen. Ik reis 5 minimaal 5 dagen per week met het OV op verschillende trajecten en het toezicht op de mondkapjesplicht ontbreekt vrijwel geheel. Dat jij dat niet weet komt omdat mijn meldingen in verschillende topics over het forum verspreid staan. Er is niet één topic waarin je dat kunt melden. Ik denk dat dat heel zinvol zou zijn. Maar het zal er wel afgehaald worden, want NS wil dit helemaal niet weten

Reputatie 4

Het gaat mij specifiek om meldingen in het algemeen. Ik reis 5 minimaal 5 dagen per week met het OV op verschillende trajecten en het toezicht op de mondkapjesplicht ontbreekt vrijwel geheel. Dat jij dat niet weet komt omdat mijn meldingen in verschillende topics over het forum verspreid staan. Er is niet één topic waarin je dat kunt melden. Ik denk dat dat heel zinvol zou zijn. Maar het zal er wel afgehaald worden, want NS wil dit helemaal niet weten

En niet om eindeloze discussies overal over

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat dat heel zinvol zou zijn. Maar het zal er wel afgehaald worden, want NS wil dit helemaal niet weten

Ik loop hier een tijdje rond en NS haalt niet weg wat ongevallig is. Dat is ook een zinloze exercitie.

NS modereert wel op agressief of grof taalgebruik en haalt soms een hele discussie weg als het erg uit de hand loopt. Maar er is geen sprake van het weghalen van reacties die NS onwelgevallig zijn.

Er is in het verleden wel harder gereageerd dan u doet.

Eindeloze discussies kennen we hier wel.

Op de IC van Groningen naar Den Haag waren ze goed bezig. Hoorde de machinist en conducteur werkafspraken maken. De machinist strekte zijn benen regelmatig rond het eerste rijtuig en tikte tegen de ramen bij mondneuskapjeswangedrag. De HC (v) deed de rest, incl kaartjescontrole. Op station Almere VenS op het perron.

Hoop dat je er wat aan hebt @mariskah (treinnummer via PB 😀)

Hoi Mariskah,

Ik ga je topic zeker niet weghalen, want ik snap je vraag hierna. Maar je vorige reactie haal ik wel weg, want deze heeft geen toegevoegde waarde en is vooral een aanval richting mij en mijn collega's. Het enige wat ik je wil aangeven, is dat ik vrees dat je helaas je doel tot meer controle niet gaat bereiken met dit topic. Want zoals al zo vaak aangegeven, wordt er door mensen genoeg redenen gevonden om geen mondkapje te dragen of de regels te omzeilen. Wij proberen zoveel mogelijk dit wel te controleren, voor hoe ver dit kan in een tijd als deze. Maar als een reiziger tijdens de controle wel zijn mondkapje heeft opgezet en hem daarna weer afdoet, dan kunnen wij helaas weinig doen. Dat is het enige wat ik je wil aangeven.

Reputatie 4

En welke reactie ga je dan we halen?! 

Ik geef mijn ervaringen weer en doe geen aanval richting NS personeel.

Je registreert iets anders. Het probleem is, dat er een nieuwe maatregel is, die voor iedereen geldt, maar wij er geen extra, maar eerder met minder personeel dit werk moeten doen. 

Ik wil een vergelijking maken tussen de zwartrijder, de voetenbank ligger en de mondkapjes maffia.

Een zwartrijder herken je niet altijd vanaf de buitenkant. Zonder te vragen naar het vervoersbewijs, kan ik niet met zekerheid zeggen dat het een zwartrijder is en niet elke reiziger ziet deze eventuele overtreding. Dit geldt ook voor de voetenbankligger. De medereiziger ziet dit pas als die er langs loopt. Dan zie je dat er weer een bepaald reiziger in de trein zit, die niet helemaal opvalt. Dat doet een reiziger die zijn mondkapje niet of fout opheeft wel. Dat zie je een stuk sneller, want daar hoef je niet specifiek langs te komen. 

Sinds maandag worden weer de normale planningsnorm gehanteerd, ondanks dat we moeite hebben alle diensten te stellen. Zo wordt er dus verwacht van een HC dat die 600 plaatsen blijft controleren en blijft lopen. Je doet wat je kan, want het toezicht is er wel, alleen omdat alle reizigers met de mondkapjes te maken hebben, is het sneller dat hier een overtreding in begaan wordt dan bv voeten op de bank. 

Het is een mission impossible om elke minuut iedereen te controleren en te handhaven met de huidige bezetting van personeel.

Laat ik duidelijk zijn. Ik haat het dat reizigers zo handelen, het is echt te zot voor woorden, maar het is onhaalbaar als de experts het gebruik ervan blijven afschieten. Deze experts zou ik graag mee de trein op hebben en ze laten voelen wat hun expertise met ons doet. Neuzen dezelfde kant op, daar gaat het om. 

Ik begrijp je frustratie, maar ik kan die met de huidige middelen niet wegnemen, hoe graag ik dat zou willen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik geef mijn ervaringen weer en doe geen aanval richting NS personeel.

Jawel, want de conducteur is uit uw bijdrage persoonlijk te herleiden:

Donderdag 8 oktober

Intercity Enschede- Den Haag

Instapstation: Enschede

Tijdstip van vertrek: 16.46

Controle NS: geen

Aantal reizigers zonder mondkapje in mijn coupé: 2

De titel van uw topic suggereert het tegendeel, want het is NS-personeel dat er op toe moet zien. Impliciet doet u het wel degelijk.

Oproep melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag in de trein

Het neemt niet weg dat ik persoonlijk voor meer frequente controle ben.

Reputatie 4

Nee hoor helemaal niet. Ik doe niet aan naming en shaming. Als ik nou een foto had meegestuurd van de betreffende niet-mondkapjesdragende reizigers of de conducteur. De conducteur is alleen intern door de NS eventueel te herleiden.

In het protocol verantwoord reizen met het OV van de rijksoverheid staat duidelijk vermeld dat de NS toezicht houdt op het mondkapjesgedrag in de trein. Dat is vanmiddag en vele malen daarvoor niet gebeurd. Het lijkt mij juist een voordeel voor de NS om te weten wanneer en in welke treinen dat niet gebeurt. Maar blijkbaarweet men dit liever niet.

Ook de titel van het topic : melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag'  berust op mijn ervaringen in het OV.

Helaas is er in de treineen vrijwel totaal gebrek aan controle door conducteursmaar dat mag ik hier niet zeggen want dat is dan een impliciete aanval op het NS personeel.

Reageer