Oproep melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag in de trein

• 8 oktober 2020
  • 80 reacties
  • 2135 Bekeken

Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Leest  u mijn slotzin nog eens.:relieved:

Reputatie 4

Je registreert iets anders. Het probleem is, dat er een nieuwe maatregel is, die voor iedereen geldt, maar wij er geen extra, maar eerder met minder personeel dit werk moeten doen. 

Ik wil een vergelijking maken tussen de zwartrijder, de voetenbank ligger en de mondkapjes maffia.

Een zwartrijder herken je niet altijd vanaf de buitenkant. Zonder te vragen naar het vervoersbewijs, kan ik niet met zekerheid zeggen dat het een zwartrijder is en niet elke reiziger ziet deze eventuele overtreding. Dit geldt ook voor de voetenbankligger. De medereiziger ziet dit pas als die er langs loopt. Dan zie je dat er weer een bepaald reiziger in de trein zit, die niet helemaal opvalt. Dat doet een reiziger die zijn mondkapje niet of fout opheeft wel. Dat zie je een stuk sneller, want daar hoef je niet specifiek langs te komen. 

Sinds maandag worden weer de normale planningsnorm gehanteerd, ondanks dat we moeite hebben alle diensten te stellen. Zo wordt er dus verwacht van een HC dat die 600 plaatsen blijft controleren en blijft lopen. Je doet wat je kan, want het toezicht is er wel, alleen omdat alle reizigers met de mondkapjes te maken hebben, is het sneller dat hier een overtreding in begaan wordt dan bv voeten op de bank. 

Het is een mission impossible om elke minuut iedereen te controleren en te handhaven met de huidige bezetting van personeel.

Laat ik duidelijk zijn. Ik haat het dat reizigers zo handelen, het is echt te zot voor woorden, maar het is onhaalbaar als de experts het gebruik ervan blijven afschieten. Deze experts zou ik graag mee de trein op hebben en ze laten voelen wat hun expertise met ons doet. Neuzen dezelfde kant op, daar gaat het om. 

Ik begrijp je frustratie, maar ik kan die met de huidige middelen niet wegnemen, hoe graag ik dat zou willen.

Beste Loes,

Ik begrijp heel goed dat een conducteur niet in zijn eentje een hele trein reizigers voortdurend kan controleren. Wat mij echter enorm stoort vanaf maart is het totale gebrek aan controle.

Ik heb er alle begrip voor dat een conducteur een keer door de trein loopt en dat er dan daarna  toch weer mondkapjes afgezet worden, niets aan te doen. Maar je als conducteur verstoppen in de trein en het de reiziger zelf maar laten uitzoeken, daar heb Ik heel veel moeite mee, ik vind dat onacceptabel. En in het afgelopen jaar is dat in 90 % van de treinreizen die ik gemaakt heb helaas het geval.

Geen conducteur te bekennen en red jezelf maar als reiziger.

Badge +3

Natuurlijk mag je hier zeggen wat je wilt, of een (beperkte) opsomming willen van treinen waar geen controle is of veel mensen de mondkapjesplicht niet serieus nemen.

Het is echt niet dat men dat liever niet wil, maar het voegt zo weinig toe want het is toch algemeen bekend.

De info die je vraagt hier willen verzamelen komt toch wel een beetje over als om (jouw) gedachte te sterken of vingertje te wijzen “kijk eens NS, dit gebeurt er dus, en jullie doen er (helemaal) niets aan (Controle NS: geen)”, of wat gaan jullie er aan doen? (niets, eigen verantwoordelijkheid), of iets van soortgelijke strekking.

Nogmaals, daar is geen topic voor nodig. Sterker nog, zo’n topic is er al jaren, en het was vóór de coronatijd eigenlijk niet anders gesteld met ‘onzichtbare’ conducteurs op veel trajecten. En zeker in deze tijd kan ik me heel goed voorstellen dat contact met reizigers zoveel mogelijk vermeden wordt (voor zover men die keuze heeft).

Loes zei het al in getallen, 600 personen per dag controleren is voldoende.

Reputatie 4

Ik zou op dit forum wel eens een topic met feitelijke ervaringen van reizigers willen zien over ervaringen met toezicht op  de mondkapjesplicht in plaats van al die meningen,  en eindeloze discussies die vaak kant nog wal raken, vaak ook nog van mensen die niet eens met het OV reizen. Dat zou voor mij wel meerwaarde hebben. En wellicht voor de NS zelf ook. 

Badge +3

Tja, zojuist op Twitter weer iemand in een nogal volle trein “Help NS, er gaan gewoon willekeurige mensen naast elkaar zitten, schandalig!”

Reactie NS: Tja, vanaf 1 juli (of was het juni?) mogen alle zitplaatsen weer gebruikt worden (met mondkapje).

Meer niet, dus wat voor meerwaarde zou het voor NS hebben om hier te melden hoeveel mensen een mondkapje niet of niet op de juiste manier dragen in een bepaalde trein?

Dat ikzelf op dit moment niet of nauwelijks met de trein reis heeft een goede reden, namelijk dat ik er geen noodzaak toe zie, en ook geen zin heb om me te ergeren aan eventueel aso-gedrag, of een preek van andere reizigers als ik netjes op 1,5 meter iets wil eten of drinken, of misschien wel dat ik het niet prettig vind als iemand bij drukte naast me komt zitten (gratis zitplaats voor mijn tas).

Daar kan NS weinig aan veranderen… 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat mij specifiek om meldingen in het algemeen. 

Het is off-topic maar ik vind dit een taalvondst van jewelste.

Ik zou op dit forum wel eens een topic met feitelijke ervaringen van reizigers willen zien over ervaringen met toezicht op  de mondkapjesplicht

Dat heb je nu toch. Al twee ervaringen binnen enkele uren 😀 @mariskah 

Badge +3

Dat heb je nu toch. Al twee ervaringen binnen enkele uren 😀 @mariskah 

Waar is die tweede? Behalve de eigen ervaring haalde @Thom diezelfde aan, dat telt dus niet! :sweat_smile:

Oh wacht, die twee ervaringen waren dus waar wél instructies gegeven werden (desnoods vanaf het perron even op het raam tikken) en/of gehandhaafd werd!

Reputatie 7
Badge +4

Gisteravond Gouda - Zwolle - Dronten - Lelystad - Amsterdam Zuid- en -Bijlmer Arena naar Gouda. Twee keer gecontroleerd, tussen Zwolle en Amsterdam door V en S. Iedereen droeg een mondkapje, en in alle vijf de treinen. Maar ik heb eigenlijk geen zin om aan de oproep gehoor te geven. Ik meld dit dan maar om aan te geven dat het ook anders kan. Ook rond de republiek Amsterdam in ons koninkrijk.

Reputatie 4

Tja, zojuist op Twitter weer iemand in een nogal volle trein “Help NS, er gaan gewoon willekeurige mensen naast elkaar zitten, schandalig!”

Reactie NS: Tja, vanaf 1 juli (of was het juni?) mogen alle zitplaatsen weer gebruikt worden (met mondkapje).

Meer niet, dus wat voor meerwaarde zou het voor NS hebben om hier te melden hoeveel mensen een mondkapje niet of niet op de juiste manier dragen in een bepaalde trein?

Dat ikzelf op dit moment niet of nauwelijks met de trein reis heeft een goede reden, namelijk dat ik er geen noodzaak toe zie, en ook geen zin heb om me te ergeren aan eventueel aso-gedrag, of een preek van andere reizigers als ik netjes op 1,5 meter iets wil eten of drinken, of misschien wel dat ik het niet prettig vind als iemand bij drukte naast me komt zitten (gratis zitplaats voor mijn tas).

Daar kan NS weinig aan veranderen… 

Ik kan hier allerlei argumenten tegenin brengen maar dan wordt het weer een discussie topic. 

En dan verzandt het weer in eindeloze dicussies.

En ik zou nou eens graag bij de feiten blijven.

Iedereen hier heeft een eigen mening en dat is prima, maar geef die liever weer in een ander topic dus. 

Ik zal het hier nogmaals aangeven: graag alleen gebrek aan controle mondkapjesplicht NS melden

Graag de discussie in een ander topic voeren/voortzetten

Badge +3

Geen idee of dit telt want het was geen trein, maar wel precies dezelfde reis als in screenshot (moest even iets regelen op het gemeentehuis en het regende, dus toch maar met het ov i.p.v. de fiets):

Mondkapjes: Iedereen (vaak al bij de haltes in ieder geval op de kin)

Personeel (de buschauffeur dus): geen (want 1,5 meter, en had raampje open)

Controleteams: geen (maar die zijn er wél af en toe)

On topic, NS V&S controleert (en handhaaft!) dus ook bussen op drukke transfer-haltes (in Eindhoven), een paar kilometer van het station zelfs!

Die doen dus echt wel wat, geen gebrek aan blijkbaar, maar die mis je dus wel in jouw treinen?

Gebrek aan controle is dus subjectief, en was al algemeen óók voor corona en mondkapjes. Wat wil je dan verder nog aan info verzamelen hier, en met welk doel? De beeldvorming hadden we al, geen zorgen.

Dus dat er structureel (altijd al) niet of nauwelijks gecontroleerd wordt? What else is new.. :rolling_eyes: 

Tja, de ophef over conducteurs (die vaak alleen zijn) die geen tijd of zin hebben om continu kleuterleidster (m/v) te spelen over mondkapjes (terwijl ze die zelf niet hoeven te dragen) snap ik ook wel.

Ik zal het hier nogmaals aangeven: graag alleen gebrek aan controle mondkapjesplicht NS melden

Dat is een wat erg negatieve insteek, goede ervaringen met OV personeel zijn toch ook wel welkom @mariskah ? Immers veel OV personeel werkt elke dag onder vaak moeilijke omstandigheden weer hard om de reis van de Klant veilig en prettig te laten verlopen.

Ik zou op dit forum wel eens een topic met feitelijke ervaringen van reizigers willen zien over ervaringen met toezicht op  de mondkapjesplicht in plaats van al die meningen,  en eindeloze discussies die vaak kant nog wal raken, vaak ook nog van mensen die niet eens met het OV reizen. Dat zou voor mij wel meerwaarde hebben. En wellicht voor de NS zelf ook. 

Zo lang je je aan de huisregels houdt mag je topics starten wat je wilt. Je zult echter moeten accepteren dat andere gebruikers zich niet hoeven te houden aan de door jouw gestelde regels. Je kunt blijven herhalen dat je een topic wilt hebben zonder discussie, het zal er niet voor zorgen dat andere gebruikers stoppen met hun berichten.

De meerwaarde van het idee dat jij hebt voor de NS zul je echt grof overschatten. Een ‘logboek’, puur om te zien waar en wanneer er, naar ervaring van een individuele reiziger, niet gecontroleerd wordt heeft ontzettend weinig nut. Zoals door meerderen al is aangegeven is het al bekend, maar zelfs daarbuiten zal een melding van een individuele reiziger weinig meerwaarde hebben, gezien controle subjectief is. Dat jij geen controle meemaakt wil niet zeggen dat er geheel geen controle is, dat merk je ook aan andere reacties al.

Het beste wat je kunt doen is als je echt verandering wilt zien is een berichtje sturen via Social Media, wat mijn collega gisteren ook al aangaf, bij voorkeur via een openbare Tweet. Het klopt dat er tot een paar week geleden weinig mee gedaan kon worden, maar ook daar gebeuren veranderingen. Sinds ongeveer een week is er afgesproken dat wij zulke meldingen kunnen doorgeven aan onze veiligheidscentrale, die (voor zover mogelijk op dat moment) personeel zal proberen heen te sturen. Waarom dan Social Media en niet hier? Omdat je via Social Media, en Twitter zeker, op vrij korte termijn geholpen wordt, terwijl het de Community enige tijd kan duren voordat je bericht gelezen wordt door een Moderator. Bij zo'n melding is het vrij cruciaal om er snel bij te zijn.

Uiteraard blijft het een eigen verantwoordelijkheid van reizigers. Personeel kan controleren en maskerweigeraars erop aanspreken tot ze een ons wegen, het blijft aan die reizigers om het masker ook op te houden als het personeel weer weg is.

Toch heeft dit topic wel nut; zolang reizigers de regels/adviezen aan hun laars lappen, blijf ik thuis. Sorry voor mijn asociale ‘achter de voordeur’ mentaliteit. Maar we krijgen waar we om vragen :thinking:

Badge

Tja, dan wordt er gecontroleerd op mondkapjes en gebeurt dit:

https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20201009_82809648/conducteur-zwaar-mishandeld-door-vier-mannen-op-station-spaarnwoude?__FB_PRIVATE_TRACKING__=%7B%22loggedout_browser_id%22%3A%229accd2d8e7526e0c9310d831fac969d2f086841a%22%7D&fbclid=IwAR3u79mm6OSLLjvbKbhBvrsEOzpi6hvyDllW6cnxYtZPTOzALp7f-ulGd2Y&utm_source=l.facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=/

Tja, dan wordt er gecontroleerd op mondkapjes en gebeurt dit:

https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20201009_82809648/conducteur-zwaar-mishandeld-door-vier-mannen-op-station-spaarnwoude?__FB_PRIVATE_TRACKING__=%7B%22loggedout_browser_id%22%3A%229accd2d8e7526e0c9310d831fac969d2f086841a%22%7D&fbclid=IwAR3u79mm6OSLLjvbKbhBvrsEOzpi6hvyDllW6cnxYtZPTOzALp7f-ulGd2Y&utm_source=l.facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=/

Ik heb al meerdere keren opgemerkt dat het momenteel een totale anarchie is in de trein, vooral veroorzaakt doordat er al bijna 6 maanden geen controle plaatsvindt. Ik ging tot op heden één keer per week naar mijn werk en reis dan op tijden dat er nog wel veel mensen in de trein zitten. De enkele keer dat ik buiten de spits heb gereisd heb ik ook al geconstateerd dat er veel mensen dan geen mondkapje op hadden. (meestal jongeren) Helaas werd ik die keren ook niet gecontroleerd. Ik hoop ondanks bovenstaand incident dat er toch op één of ander manier doorgepakt gaat worden. Anders zullen veel mensen waaronder ik het openbaar vervoer op bepaalde tijdstippen gaan mijden. (kan volgens mij echt niet de bedoeling zijn) 

Badge

Komt niet doordat er minder controle is maar doordat de maatschappij steeds meer veranderd. Spreek nu maar mensen aan die bewust geen mondkapje willen gebruiken in de trein en je krijgt de wind van voren terwijl je ze er alleen maar op wijst. 

En de agressie wordt alleen maar erger door de Corona maatregelen. Zelf ben ik er heel makkelijk in als iemand geen mondkapje op wil doen en de trein niet wil verlaten dan rijdt de trein geen meter meer. Maar feit is wel dat ook hier weer iemand die gewoon zijn werk deed hier gewoon gemolesteerd wordt, in wat voor maatschappij leven we ???

Ooit hoorde ik het volgende bij een gesprek tussen twee conducteurs (v). De ene zei, toen ik ging werken als HC was ik 19 jaar, en noemde Klanten mij "mevrouw", nu ben ik 50 jaar en noemen ze me "hoer".

Beter kan je het niet verwoorden hoe de maatschappij sterk veranderd. Elke dag werken in een situatie waar vele Klanten het bloed onder je nagels weghalen lijkt mij geen pretje.

Komt niet doordat er minder controle is maar doordat de maatschappij steeds meer veranderd. Spreek nu maar mensen aan die bewust geen mondkapje willen gebruiken in de trein en je krijgt de wind van voren terwijl je ze er alleen maar op wijst. 

En de agressie wordt alleen maar erger door de Corona maatregelen. Zelf ben ik er heel makkelijk in als iemand geen mondkapje op wil doen en de trein niet wil verlaten dan rijdt de trein geen meter meer. Maar feit is wel dat ook hier weer iemand die gewoon zijn werk deed hier gewoon gemolesteerd wordt, in wat voor maatschappij leven we ???

Als mensen constateren dat ze nooit gecontroleerd worden, gaat een deel gewoon zonder kaartje reizen. Is dus ook gedaan door die 4 personen zoals jij al aangaf. Als ze dan toch een keer gecontroleerd worden, worden ze gelijk agressief. Als je elke dag gecontroleerd wordt, koop je vanzelf wel een kaartje omdat elke dag 50 euro boete toch wel heel erg duur wordt. De mindere controle zorgt wel degelijk voor agressie als er een keer wel controle is. Corona zorgt daarnaast ook voor veel stress bij de mensen. ik ben met je eens dat ook dat een probleem is.

Reputatie 7
Badge +3

Over het niet controleren door NS-personeel wordt al veel langer geklaagd. Het is dus niet een probleem sinds de coronacrisis. NS heeft de slag om het gezag al jaren geleden verloren. Dat verander je niet binnen een paar dagen.

Mijn indruk is dat het gelijke tred is gaan lopen met het sluiten van poortjes, met name in de Randstad. Veel NS-ers geloven in het fabeltje dat er niet meer wordt zwartgereden sinds er poortjes zijn geplaatst. Dus waarom zou je controleren? Dat gebrek aan toezicht en controle krijgt nu een heel vervelend neveneffect in de coronatijd.

Badge

Dit komt vooral door beleid van bovenaf, die zijn enige jaren geleden begonnen met de verandering dat de Hc servicerondjes moest lopen in plaats van te controleren, nu worden de Hc's in de nieuwe plannen in aantallen verminderd zodat er nog minder Hc's op de trein zullen overblijven.

Onder het treinpersoneel is wel duidelijk dat de poortjes niet het effect hebben wat sommige andere hadden verwacht, we worden geregeld geconfronteerd met mensen die poortjes open trappen, er overheen klimmen en alle andere trucjes die er bedacht zijn om maar niet te hoeven inchecken. 

De poortjes zijn zo lek als een mandje omdat ze bij noodsituaties wel open moeten kunnen, volgens mij is dat in andere landen met poortjes heel anders geregeld en kunnen ze niet zomaar omzeilt worden.

Maar als er minder gecontroleerd wordt dat dat de agressie verergert is natuurlijk onzin, agressie komt uit de maatschappij en de huidige omstandigheden, niet door minder controle in de treinen.

Dit komt vooral door beleid van bovenaf, die zijn enige jaren geleden begonnen met de verandering dat de Hc servicerondjes moest lopen in plaats van te controleren,

Vele alhier snappen maar niet dat de werknemer (in dit geval de conducteur) moet doen wat de werkgever opdraagt. Dat is elke arbeidsrelatie zo. En doet de werknemer dit plichtsgetrouw, dan wordt hier het ene na het andere topic geopend en schrijft men schande tegen werknemers welke gewoon het bedrijfsbeleid uitvoeren !

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar dat er door velen gewezen wordt naar beleid en instructie bij NS. Het komt allemaal voort uit het gezellige gewauwel over het gastheer/vrouwschap in de treinen. Ontzettend gezellig maar onwaarschijnlijk naïef.

Reputatie 6

Naarmate de pakkans groter wordt, neemt het aantal overtredingen af. Minder overtredingen betekent minder agressie. Zo simpel werkt het.

Door enkel te blijven zwaaien met de nietszeggende eigen verantwoordelijkheid vererger je slechts het probleem.

Ik ben wel eens benieuwd naar de agressie in de trein cijfers van bijvoorbeeld België, daar loop je bijvoorbeeld nog de kans om gecontroleerd te worden tussen Kalmthout en Kijkuit en vervolgens ook nog een keer tussen Maria op de Heide en Antwerpen Centraal (blijven toch leuke stationsnamen).

Ik denk dat de kans op agressie daar een stuk kleiner is, gewoon omdat je weet zwartrijden heeft geen nut dus ik moet een kaartje hebben. En als je een kaartje hebt waarom zou je je dan nog agressief gaan gedragen tegen de conducteur?.

Reageer