Oproep melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag in de trein

• 8 oktober 2020
  • 80 reacties
  • 2135 Bekeken

Toon eerste bericht

80 reacties

Ach @Pingpong, er zijn maar weinig landen waar mensen zo losgeslagen zijn tegen gezagdragers als in Nederland. Zelfs op de plaatselijke Corona afdeling in het ziekenhuis is de agressie zo groot dat iedereen achter dik glas zitten, en er breedgeschouderde bewakers rond lopen.

De toestanden welke je hier in de treinen en op stations ziet zie je nergens anders in Europa. Nergens zie je ook zoveel jong volk in de treinen welke absoluut overal schijt aan hebben, zwartrijden, benen op de bank, geen mondkapje en altijd de baas willen zijn.

Tsja, ga daar maar eens iets aan doen als conducteur, in je eentje op een zaterdagavond op de Sprinter 5000/5100 serie.

Reputatie 4

Ik zou op dit forum wel eens een topic met feitelijke ervaringen van reizigers willen zien over ervaringen met toezicht op  de mondkapjesplicht in plaats van al die meningen,  en eindeloze discussies die vaak kant nog wal raken, vaak ook nog van mensen die niet eens met het OV reizen. Dat zou voor mij wel meerwaarde hebben. En wellicht voor de NS zelf ook. 

Je zult echter moeten accepteren dat andere gebruikers zich niet hoeven te houden aan de door jouw gestelde regels. Je kunt blijven herhalen dat je een topic wilt hebben zonder discussie, het zal er niet voor zorgen dat andere gebruikers stoppen met hun berichten.

De meerwaarde van het idee dat jij hebt voor de NS zul je echt grof overschatten. Een ‘logboek’, puur om te zien waar en wanneer er, naar ervaring van een individuele reiziger, niet gecontroleerd wordt heeft ontzettend weinig nut. Zoals door meerderen al is aangegeven is het al bekend, maar zelfs daarbuiten zal een melding van een individuele reiziger weinig meerwaarde hebben, gezien controle subjectief is. Dat jij geen controle meemaakt wil niet zeggen dat er geheel geen controle is, dat merk je ook aan andere reacties al.

Het beste wat je kunt doen is als je echt verandering wilt zien is een berichtje sturen via Social Media, wat mijn collega gisteren ook al aangaf, bij voorkeur via een openbare Tweet. Het klopt dat er tot een paar week geleden weinig mee gedaan kon worden, maar ook daar gebeuren veranderingen. Sinds ongeveer een week is er afgesproken dat wij zulke meldingen kunnen doorgeven aan onze veiligheidscentrale, die (voor zover mogelijk op dat moment) personeel zal proberen heen te sturen. Waarom dan Social Media en niet hier? Omdat je via Social Media, en Twitter zeker, op vrij korte termijn geholpen wordt, terwijl het de Community enige tijd kan duren voordat je bericht gelezen wordt door een Moderator. Bij zo'n melding is het vrij cruciaal om er snel bij te zijn.

Uiteraard blijft het een eigen verantwoordelijkheid van reizigers. Personeel kan controleren en maskerweigeraars erop aanspreken tot ze een ons wegen, het blijft aan die reizigers om het masker ook op te houden als het personeel weer weg is.

Volgens mij heb ik een verzoek gedaan en geen 'regels gesteld. Hoe medeforumleden op dit verzoek reageren is hun verantwoordelijkheid.

Ik denk dat een aantal meldingen van een grote groep reizigers zinvoller is dan allerlei individuele meldingen.als je iets wil bereiken.

Het mag dan bekend zijn dat er minder gecontroleerd wordt maar hoeveel minder weten we niet.

Het constateren van ontbreken van controle kun je subjectief vinden, maar als veel reizigers dit zo ervaren zou het wel erg bijzonder zijn als dit veroorzaakt wordt doordat er elke keer net gecontroleerd wordt als de reiziger nog niet ingestapt of net uitgestapt is.

Ik wil graag kennis nemen van ervaringen hiermee van andere treinreizigers. Nu verzandt elke melding in eindeloze discussies die uiteindelijk maar zijdelings met het topic te maken hebben.

Hoe en of NS actie wil ondernemen na een melding dat medereizigers zich niet aan de mondkapjesplicht houden en hoe dit door reizigers die een onmiddellijke actie va NS verlangen moet worden gemeld was niet het doel van mijn topic, aangezien ik van mening ben dat reizigers zich pas aan de mondkapjesplicht in de treinen gaan houden door regelmatige en structurele controle en niet door ad hoc ingrijpen.

De eigen verantwoordelijkheid van de reiziger inzake de mondkapjesplicht wordt hier in bijna elk bericht benadrukt, maar het toezicht op de mondkapjesplicht van de NS in de trein zoals vermeld in het protocol verantwoord reizen met OV van de rijksoverheid wordt stelsmatig genegeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag kreeg ik een bericht van NS dat in het kader van aanscherpte coronamaatrdegelen de mondkapjes al op moeten voordat je het station betreedt. Dat verlegt de controle naar station en perron. Er kan dan ook veel eenvoudiger opgetreden worden tegen weigerachtigen. 

Hopelijk gaat deze aanscherping leiden tot controles en boetes op de stations. Een stationsverbod voor weigerachtige querulanten lijkt me ook een goed idee.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd, ik heb dat bericht niet gehad. Was het een e-mail?

Op de site staat ook nog steeds dat het een advies is en geen plicht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vandaag om 19.37 uur een e-mail van NS ontvangen met als onderwerp “Nieuwe coronamaatregelen”. 

Merkwaardig dat de tekst op de website niet synchroon loopt. Voorlichting blijkt weer eens een echt vak te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat “we vragen je” toch een advies betreft. De tekst op de site maakt duidelijk onderscheid tussen het (nadrukkelijk) vragen en de plicht.

We vragen nadrukkelijk aan iedereen om vanaf nu op het station en op de perrons een mondkapje te dragen en daarmee goed voor elkaar te zorgen. Verder blijft de verplichting om een mondkapje in de trein te dragen van kracht.

Reputatie 4

Een familielid van mij heeft deze mail ook gehad. Zou het niet een mail zijn als "reminder" op de eerdere adviezen om het mondkapje op de stations zelf ook te dragen?

Ik heb zelf nog niet zo veel mensen hun mondkapje op het station zien dragen namelijk. Of dat overal in het land zo is weet ik niet, maar anders zou het logisch klinken om een soort herinneringsmail te sturen met daarin de adviezen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat “vragen” is veel te vrijblijvend. Dat moet veel scherper geformuleerd worden.

Volgens mij was het geen herinneringsmail. Anders zou in het onderwerp wel iets anders gestaan hebben dan “Nieuwe coronamaatrdegelen”. 

Het lijkt wel of de overheid en de partijen die alle protocollen opstellen maar niet willen begrijpen dat duidelijkheid geboden is. Geen slappe teksten meer. Maar gewoon stellen dat het verplicht is om een mondkapje te dragen op het station. Het protocol Veilig Reizen met het OV aanpassen en iedereen beboeten die op het station geen mondkapje draagt.

De protocollen voor andere sectoren moeten dan ook aangepast worden. In winkels kan dan ook het dragen van een mondkapje door medewerkers en klanten verplicht gesteld worden. En als je geen mondkapje wilt dragen bestel je je boodschappen maar online.

Reputatie 6

Ik heb deze mail ook gekregen maar in de vorm van een nieuwsbrief met meer onderwerpen en in vragende vorm dus in mijn ogen een dringend advies.

Een verplichting kan alleen van de overheid komen en dat is nu de noodwet is aangenomen een reële mogelijkheid als het publiek zich blijft gedragen als nu.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij was het ook in de vorm van een nieuwsbrief. Maar het onderwerp was toch echt “Nieuwe coronamaatrdegelen”. Dat had dan ook meteen mijn aandacht.

Reputatie 6

Het advies van mondkapjes in winkels en op stations en openbare gelegenheden was dan ook nog van heel recent.

Maar ik denk dat het met de huidige situatie snel plicht zal zijn

En gaat het zo door dan is een lock down ook niet ver meer en dan zonder intelligent

Het "nieuwe" is (voor diegene wrlke bet nog niet wisten) dat nadrukkelijk wordt gevraagd om het mondneuskapje te dragen op perron en in station, zowel voor reigers als personeel. Op het moment is dit niet verplicht @iMark 

Reputatie 4

Bij mij was het ook in de vorm van een nieuwsbrief. Maar het onderwerp was toch echt “Nieuwe coronamaatrdegelen”. Dat had dan ook meteen mijn aandacht.

Ik weet niet of er eerder per mail gecommuniceerd is over deze adviezen, maar anders lijkt het mij niet meer dan logisch dat de mail (ietwat aan de late kant) bevestigt wat ook de website zegt. 

De formulering ervan had iets beter gekund inderdaad. Ze hadden hiervoor dan (lijkt mij) gewoon de tekst van de website hiervoor kunnen gebruiken toch?

Badge +3

Vreemd, ik heb dat bericht niet gehad. Was het een e-mail?

Op de site staat ook nog steeds dat het een advies is en geen plicht.

Welk bericht inderdaad (naar wie verstuurd?)

En wat gaat er dan spontaan veranderen in de trein volgens dat bericht?

Reputatie 6

Er is nog geen verplichting om mondmaskers ook op het perron te dragen. Maar het zal me niet verbazen als dinsdag aangekondigd wordt dat het verplicht wordt! Een plicht die dan ook voor bijv. supermarkten en winkels gaat gelden.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom stuurt NS een nieuwsbrief via de e-mail met als onderwerp “Nieuwe coronamaatregelen” als er geen nieuwe maatregelen zijn? 

Reputatie 6

Ik denk dat ze hopen dat mensen dan denken dat het verplicht is…………………..

Reputatie 4

Ik denk dat ze hopen dat mensen dan denken dat het verplicht is…………………..

Dat is in elk geval hier al gelukt. Wat vervolgens weer verdere verwarring veroorzaakt.

Reputatie 6

Het advies van het dragen van mondkapjes op station en peron was pas ongeveer 1 week van kracht en niet per Email gemeld dus logisch dat er over nieuwe maatregelen gesproken wordt.

Communicatie vergt enige tijd en de situatie veranderd snel.

En wat oud lijkt is dan nieuw.

Reputatie 6

Het lijkt wel of de overheid en de partijen die alle protocollen opstellen maar niet willen begrijpen dat duidelijkheid geboden is. Geen slappe teksten meer. Maar gewoon stellen dat het verplicht is om een mondkapje te dragen op het station. Het protocol Veilig Reizen met het OV aanpassen en iedereen beboeten die op het station geen mondkapje draagt.

De protocollen voor andere sectoren moeten dan ook aangepast worden. In winkels kan dan ook het dragen van een mondkapje door medewerkers en klanten verplicht gesteld worden. En als je geen mondkapje wilt dragen bestel je je boodschappen maar online.

Weinig zinvol. Protocollen vormen niet veel meer dan een exercitie om algemene richtlijnen te vertalen naar specifieke situaties.

De protocollen bezitten geen rechtskracht. Naleving kan niet worden afgedwongen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel als ze voortvloeien uit de coronawetgeving. Bovendien kunnen de protocollen worden omgezet in huisregels. Net zo goed als je niet langer met een brandende sigaret niet op een station mag zijn geldt dat dan ook voor het zonder mondkapje op betreden van het station.

Reputatie 6

Ik denk dat er dinsdag strengere maatregelen komen. Zou me niet verbazen als straks mondkapjes ook op stations verplicht worden.

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 6

Wel als ze voortvloeien uit de coronawetgeving.

Nee, dat is niet de functie van de protocollen.

Overigens laat de coronawetgeving nog even op zich wachten. Vermoedelijke ingangsdatum is 1/12.

Bovendien kunnen de protocollen worden omgezet in huisregels. Net zo goed als je niet l       langer met een brandende sigaret niet op een station mag zijn geldt dat dan ook voor het       zonder mondkapje op betreden van het station.

Of dat zo eenvoudig kan op dit moment, is even de vraag. Dit daar een station (deels) een publiek karakter heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het hoog tijd dat te onderzoeken. 

Een station heeft weliswaar (deels) een publiek karakter. Er gelden wel huisregels op het moment dat je het station betreedt. Huisregels zouden ook een mondkapjesdraagplicht kunnen inhouden. Het zou de duidelijkheid verschaffen waar zo om gevraagd wordt.

Reageer