Oproep melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag in de trein

  • 8 oktober 2020
  • 80 reacties
  • 2135 Bekeken

Reputatie 4

Beste medereizigers,

Ik wil graag dit topic starten zodat medereizigers kunnen aangeven wanneer, hoe laat en in welke trein er geen toezicht is op mondkapjesgedrag en hoeveel reizigers in de coupé geen mondkapje dragen. Misschien kunnen we hier dan iets mee en krijgen we inzicht in de omvang van het probleem. Graag zonder discussies over eigen verantwoordelijkheid van de reiziger of het nut van mondkapjes. Dus alsjeblieft een korte melding met datum, tijd en en station.


80 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat mij specifiek om meldingen in het algemeen. 

Het is off-topic maar ik vind dit een taalvondst van jewelste.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet dat je de pik op mij hebt maar mijn bericht is serieus bedoeld. Het maakt wel behoorlijk verschil of 2 van de 4 reizigers geen mondkapje op hebben of 2 van de 20. Daarnaast maakt het ook een verschil hoe lang en welk deel van het traject jij in die trein hebt gezeten.

Op de IC van Groningen naar Den Haag waren ze goed bezig. Hoorde de machinist en conducteur werkafspraken maken. De machinist strekte zijn benen regelmatig rond het eerste rijtuig en tikte tegen de ramen bij mondneuskapjeswangedrag. De HC (v) deed de rest, incl kaartjescontrole. Op station Almere VenS op het perron.

Hoop dat je er wat aan hebt @mariskah (treinnummer via PB 😀)

Je registreert iets anders. Het probleem is, dat er een nieuwe maatregel is, die voor iedereen geldt, maar wij er geen extra, maar eerder met minder personeel dit werk moeten doen. 

Ik wil een vergelijking maken tussen de zwartrijder, de voetenbank ligger en de mondkapjes maffia.

Een zwartrijder herken je niet altijd vanaf de buitenkant. Zonder te vragen naar het vervoersbewijs, kan ik niet met zekerheid zeggen dat het een zwartrijder is en niet elke reiziger ziet deze eventuele overtreding. Dit geldt ook voor de voetenbankligger. De medereiziger ziet dit pas als die er langs loopt. Dan zie je dat er weer een bepaald reiziger in de trein zit, die niet helemaal opvalt. Dat doet een reiziger die zijn mondkapje niet of fout opheeft wel. Dat zie je een stuk sneller, want daar hoef je niet specifiek langs te komen. 

Sinds maandag worden weer de normale planningsnorm gehanteerd, ondanks dat we moeite hebben alle diensten te stellen. Zo wordt er dus verwacht van een HC dat die 600 plaatsen blijft controleren en blijft lopen. Je doet wat je kan, want het toezicht is er wel, alleen omdat alle reizigers met de mondkapjes te maken hebben, is het sneller dat hier een overtreding in begaan wordt dan bv voeten op de bank. 

Het is een mission impossible om elke minuut iedereen te controleren en te handhaven met de huidige bezetting van personeel.

Laat ik duidelijk zijn. Ik haat het dat reizigers zo handelen, het is echt te zot voor woorden, maar het is onhaalbaar als de experts het gebruik ervan blijven afschieten. Deze experts zou ik graag mee de trein op hebben en ze laten voelen wat hun expertise met ons doet. Neuzen dezelfde kant op, daar gaat het om. 

Ik begrijp je frustratie, maar ik kan die met de huidige middelen niet wegnemen, hoe graag ik dat zou willen.

Reputatie 7
Badge +4

 Ik denk dat dat heel zinvol zou zijn. Maar het zal er wel afgehaald worden, want NS wil dit helemaal niet weten

 

Ik loop hier een tijdje rond en NS haalt niet weg wat ongevallig is. Dat is ook een zinloze exercitie.

NS modereert wel op agressief of grof taalgebruik en haalt soms een hele discussie weg als het erg uit de hand loopt. Maar er is geen sprake van het weghalen van reacties die NS onwelgevallig zijn.

Er is in het verleden wel harder gereageerd dan u doet.

 

Eindeloze discussies kennen we hier wel.

Reputatie 7
Badge +4

Gisteravond Gouda - Zwolle - Dronten - Lelystad - Amsterdam Zuid- en -Bijlmer Arena naar Gouda. Twee keer gecontroleerd, tussen Zwolle en Amsterdam door V en S. Iedereen droeg een mondkapje, en in alle vijf de treinen. Maar ik heb eigenlijk geen zin om aan de oproep gehoor te geven. Ik meld dit dan maar om aan te geven dat het ook anders kan. Ook rond de republiek Amsterdam in ons koninkrijk.

Ik zou op dit forum wel eens een topic met feitelijke ervaringen van reizigers willen zien over ervaringen met toezicht op  de mondkapjesplicht in plaats van al die meningen,  en eindeloze discussies die vaak kant nog wal raken, vaak ook nog van mensen die niet eens met het OV reizen. Dat zou voor mij wel meerwaarde hebben. En wellicht voor de NS zelf ook. 

Zo lang je je aan de huisregels houdt mag je topics starten wat je wilt. Je zult echter moeten accepteren dat andere gebruikers zich niet hoeven te houden aan de door jouw gestelde regels. Je kunt blijven herhalen dat je een topic wilt hebben zonder discussie, het zal er niet voor zorgen dat andere gebruikers stoppen met hun berichten.

De meerwaarde van het idee dat jij hebt voor de NS zul je echt grof overschatten. Een ‘logboek’, puur om te zien waar en wanneer er, naar ervaring van een individuele reiziger, niet gecontroleerd wordt heeft ontzettend weinig nut. Zoals door meerderen al is aangegeven is het al bekend, maar zelfs daarbuiten zal een melding van een individuele reiziger weinig meerwaarde hebben, gezien controle subjectief is. Dat jij geen controle meemaakt wil niet zeggen dat er geheel geen controle is, dat merk je ook aan andere reacties al.

Het beste wat je kunt doen is als je echt verandering wilt zien is een berichtje sturen via Social Media, wat mijn collega gisteren ook al aangaf, bij voorkeur via een openbare Tweet. Het klopt dat er tot een paar week geleden weinig mee gedaan kon worden, maar ook daar gebeuren veranderingen. Sinds ongeveer een week is er afgesproken dat wij zulke meldingen kunnen doorgeven aan onze veiligheidscentrale, die (voor zover mogelijk op dat moment) personeel zal proberen heen te sturen. Waarom dan Social Media en niet hier? Omdat je via Social Media, en Twitter zeker, op vrij korte termijn geholpen wordt, terwijl het de Community enige tijd kan duren voordat je bericht gelezen wordt door een Moderator. Bij zo'n melding is het vrij cruciaal om er snel bij te zijn.

Uiteraard blijft het een eigen verantwoordelijkheid van reizigers. Personeel kan controleren en maskerweigeraars erop aanspreken tot ze een ons wegen, het blijft aan die reizigers om het masker ook op te houden als het personeel weer weg is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb overigens de indruk dat de boodschap over het dragen van mondkapjes eindelijk begint door te dringen. In de trein heb ik nog niemand zonder mondkapje gezien.

Vandaag bij meerdere winkels niemand zonder mondkapje gezien. Bij een aantal winkels staat bij de ingang dat het dragen van een mondkapje verplicht is.

Badge

Al zet je hier alle treinen van Nederland bij het zal geen verandering geven. Dit om je te behoeden voor een heftige telleurstelling.

Daarnaast moet je nog even de regels van de community goed lezen aangezien je nu een 2e topic begint over mondkapjes en dat is niet de bedoeling volgens de regels van de community. Je overtreed nu dus de huisregels. Beetje net als de mensen die hun mondkapje niet dragen in de trein terwijl dit verplicht is.

Badge

Zoals aangegeven, dit topic is niet bedoeld voor discussie. Post je bericht op een ander topic alsjeblieft


Alsof jij hier de dienst uit maakt, dan zou je je in ieder geval aan de regels moeten houden zoals je in de trein ook verwacht van je mede reizigers maar hier laat je zelf zien dat jij je ook niet aan de regels houdt.   Iets met Pot verwijt de ketel ???

Op de schermen in de trein staat niet dat je een mondkapje op station en perron moet dragen. Er staat: Draag een mondkapje. 

Even buiten mijn mening om.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kun je er voor de volledigheid ook bijzetten hoeveel er wel een mondkapje op hadden. Eerder zei je dat de helft van alle reizigers geen mondkapje op heeft, dan zouden er maar 4 reizigers in deze coupé hebben gezeten. Kun je wel heel makkelijk 1,5 meter afstand houden.

Ik zit dit nu even aan te kijken en ik snap je bedoeling mariskah, maar ik twijfel of je hiervoor op de juiste plek bent. Het beste kan je dit soort meldingen bij ons maken via social media. Wij kunnen dan het signaal doorzetten, als je dit vaak op een traject ziet. Maar het blijft wel de taak van een conducteur om reizigers hierop aan te spreken en eventueel te beboeten. Het hier melden heeft daaraan geen toegevoegde waarde, enkel dat je voor jezelf misschien een inzicht hebt hoe vaak het wel of niet gebeurd. Ik kijk het vanavond even aan en mochten hierin discussies zoals deze blijven doorgaan, dan ga ik het topic wel sluiten. Want op dit moment zie ik helaas niet, wat de bijdrage voor de community is. 

Badge

Bovendien is het topic alleen bedoeld voor medereizigers 


Oooh maar ik reis ook met de trein dus ben ook mede reiziger. Net als dat mijn zoon dagelijks met de trein reist en die ziet toch op de helft van zijn reizen controle.  Maar verder ziet die ook dat als de controle voorbij is dat sommige mensen hun eigen verantwoording weer niet nemen en het kapje wederom niet op de juiste manier ophouden.  Derhalve gaat controle helemaal niets helpen omdat sommige mensen gewoon s….. eigenwijs zijn.

En zoals de moderator je ook al aangeeft, dit gaat geen verandering brengen in de controles in de trein.

Hoi Mariskah,

Ik ga je topic zeker niet weghalen, want ik snap je vraag hierna. Maar je vorige reactie haal ik wel weg, want deze heeft geen toegevoegde waarde en is vooral een aanval richting mij en mijn collega's. Het enige wat ik je wil aangeven, is dat ik vrees dat je helaas je doel tot meer controle niet gaat bereiken met dit topic. Want zoals al zo vaak aangegeven, wordt er door mensen genoeg redenen gevonden om geen mondkapje te dragen of de regels te omzeilen. Wij proberen zoveel mogelijk dit wel te controleren, voor hoe ver dit kan in een tijd als deze. Maar als een reiziger tijdens de controle wel zijn mondkapje heeft opgezet en hem daarna weer afdoet, dan kunnen wij helaas weinig doen. Dat is het enige wat ik je wil aangeven.

Reputatie 7
Badge +4

Ik geef mijn ervaringen weer en doe geen aanval richting NS personeel.

 

Jawel, want de conducteur is uit uw bijdrage persoonlijk te herleiden:

 

Donderdag 8 oktober

Intercity Enschede- Den Haag

Instapstation: Enschede

Tijdstip van vertrek: 16.46

Controle NS: geen

Aantal reizigers zonder mondkapje in mijn coupé: 2

 

De titel van uw topic suggereert het tegendeel, want het is NS-personeel dat er op toe moet zien. Impliciet doet u het wel degelijk.

 

Oproep melden gebrek aan controle mondkapjesgedrag in de trein

 

 

Het neemt niet weg dat ik persoonlijk voor meer frequente controle ben.

Badge +3

Geen idee of dit telt want het was geen trein, maar wel precies dezelfde reis als in screenshot (moest even iets regelen op het gemeentehuis en het regende, dus toch maar met het ov i.p.v. de fiets):

Mondkapjes: Iedereen (vaak al bij de haltes in ieder geval op de kin)

Personeel (de buschauffeur dus): geen (want 1,5 meter, en had raampje open)

Controleteams: geen (maar die zijn er wél af en toe)

On topic, NS V&S controleert (en handhaaft!) dus ook bussen op drukke transfer-haltes (in Eindhoven), een paar kilometer van het station zelfs!

Die doen dus echt wel wat, geen gebrek aan blijkbaar, maar die mis je dus wel in jouw treinen?

Gebrek aan controle is dus subjectief, en was al algemeen óók voor corona en mondkapjes. Wat wil je dan verder nog aan info verzamelen hier, en met welk doel? De beeldvorming hadden we al, geen zorgen.

Dus dat er structureel (altijd al) niet of nauwelijks gecontroleerd wordt? What else is new.. :rolling_eyes: 

Tja, de ophef over conducteurs (die vaak alleen zijn) die geen tijd of zin hebben om continu kleuterleidster (m/v) te spelen over mondkapjes (terwijl ze die zelf niet hoeven te dragen) snap ik ook wel.

Badge

Komt niet doordat er minder controle is maar doordat de maatschappij steeds meer veranderd. Spreek nu maar mensen aan die bewust geen mondkapje willen gebruiken in de trein en je krijgt de wind van voren terwijl je ze er alleen maar op wijst. 

En de agressie wordt alleen maar erger door de Corona maatregelen. Zelf ben ik er heel makkelijk in als iemand geen mondkapje op wil doen en de trein niet wil verlaten dan rijdt de trein geen meter meer. Maar feit is wel dat ook hier weer iemand die gewoon zijn werk deed hier gewoon gemolesteerd wordt, in wat voor maatschappij leven we ???

 

Reputatie 7
Badge +3

Over het niet controleren door NS-personeel wordt al veel langer geklaagd. Het is dus niet een probleem sinds de coronacrisis. NS heeft de slag om het gezag al jaren geleden verloren. Dat verander je niet binnen een paar dagen.

Mijn indruk is dat het gelijke tred is gaan lopen met het sluiten van poortjes, met name in de Randstad. Veel NS-ers geloven in het fabeltje dat er niet meer wordt zwartgereden sinds er poortjes zijn geplaatst. Dus waarom zou je controleren? Dat gebrek aan toezicht en controle krijgt nu een heel vervelend neveneffect in de coronatijd.

Reputatie 4

Op de schermen in de trein staat niet dat je een mondkapje op station en perron moet dragen. Er staat: Draag een mondkapje. 

Even buiten mijn mening om.

Dat stond er inderdaad, met de andere corona-regels op de stations. Overigens vind ik het wel goed dat je hier ook in de trein ook op geattendeerd wordt. Laat daar geen twijfel over zijn 🙂.

 

@iMark, Dat valt mij ook op. In de trein heb ik ook nog niemand zonder mondkapje gezien. Ook op stations zelf zie ik steeds meer mensen met een mondkapje.

Ik zie ook vaak groepsgedrag. Zodra op het station iemand het mondkapje op of afdoet dan volgen er vaak meer die hetzelfde doen.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar dat er door velen gewezen wordt naar beleid en instructie bij NS. Het komt allemaal voort uit het gezellige gewauwel over het gastheer/vrouwschap in de treinen. Ontzettend gezellig maar onwaarschijnlijk naïef.

Reputatie 6

Naarmate de pakkans groter wordt, neemt het aantal overtredingen af. Minder overtredingen betekent minder agressie. Zo simpel werkt het.

Door enkel te blijven zwaaien met de nietszeggende eigen verantwoordelijkheid vererger je slechts het probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat “we vragen je” toch een advies betreft. De tekst op de site maakt duidelijk onderscheid tussen het (nadrukkelijk) vragen en de plicht.

We vragen nadrukkelijk aan iedereen om vanaf nu op het station en op de perrons een mondkapje te dragen en daarmee goed voor elkaar te zorgen. Verder blijft de verplichting om een mondkapje in de trein te dragen van kracht.

Reputatie 7
Badge +3

Dat “vragen” is veel te vrijblijvend. Dat moet veel scherper geformuleerd worden.

Volgens mij was het geen herinneringsmail. Anders zou in het onderwerp wel iets anders gestaan hebben dan “Nieuwe coronamaatrdegelen”. 

Het lijkt wel of de overheid en de partijen die alle protocollen opstellen maar niet willen begrijpen dat duidelijkheid geboden is. Geen slappe teksten meer. Maar gewoon stellen dat het verplicht is om een mondkapje te dragen op het station. Het protocol Veilig Reizen met het OV aanpassen en iedereen beboeten die op het station geen mondkapje draagt.

De protocollen voor andere sectoren moeten dan ook aangepast worden. In winkels kan dan ook het dragen van een mondkapje door medewerkers en klanten verplicht gesteld worden. En als je geen mondkapje wilt dragen bestel je je boodschappen maar online.

Reageer