beantwoord

Oud treinstel Zwolle - Utrecht

• 11 januari 2018
  • 52 reacties
  • 2867 Bekeken

Waarom wordt er sinds een aantal maanden met oude vieze treinen gereden tussen Zwolle en Utrecht. De trein is 's morgens barstend vol, je zit met je knieën ongeveer in de kruis van je overbuurman. Daarnaast reis ik 1e klas, maar dat is niet meer mogelijk aangezien iedereen overal gaat zitten.
icon

Beste antwoord door DDietzen 11 januari 2018, 08:54

De afgelopen tijd reed er (grotendeels) DDZ in deze sprinterdienst. DDZ is echter intercitymaterieel en werd enkel ingezet in sprinterdiensten door een planmatig tekort aan sprintermaterieel. Inmiddels is de FLIRT ingestroomd en wordt daarom DDZ verplaatst naar intercitydiensten, waar het beter tot z'n recht komt. Helaas betekent deze verschuiving van materieel dat er nu enkel DDAR op Zwolle - Utrecht C rijdt. Maar niet getreurd, dit zal niet lang duren. Binnen enkele jaren (met veel geluk zelfs al december dit jaar) stroomt het gloednieuwe SNG (vergelijkbaar met FLIRT) in op deze dienst.
Overigens zal SNG waarschijnlijk de topdrukte op dit traject in de spits niet veel verlichten, aangezien het enkeldeksmaterieel is (in tegenstelling tot het huidige dubbeldeksmaterieel). Wel liggen er plannen om een nieuwe sprinterdienst in te leggen tussen Harderwijk en Utrecht, waarmee er een kwartiersdienst op dit traject ontstaat, maar dit kan nog even duren.

Reizigers met een 2e klas-ticket die in de 1e klas zitten, zijn uiteraard niet de bedoeling (tenzij de conducteur expliciet toestemming heeft verleend). Als dit regelmatig voorkomt, meldt u dit dan eens een aantal keer aan de conducteur, bij voorkeur aan het begin van uw reis.
Bekijk origineel

52 reacties

Badge
De afgelopen tijd reed er (grotendeels) DDZ in deze sprinterdienst. DDZ is echter intercitymaterieel en werd enkel ingezet in sprinterdiensten door een planmatig tekort aan sprintermaterieel. Inmiddels is de FLIRT ingestroomd en wordt daarom DDZ verplaatst naar intercitydiensten, waar het beter tot z'n recht komt. Helaas betekent deze verschuiving van materieel dat er nu enkel DDAR op Zwolle - Utrecht C rijdt. Maar niet getreurd, dit zal niet lang duren. Binnen enkele jaren (met veel geluk zelfs al december dit jaar) stroomt het gloednieuwe SNG (vergelijkbaar met FLIRT) in op deze dienst.
Overigens zal SNG waarschijnlijk de topdrukte op dit traject in de spits niet veel verlichten, aangezien het enkeldeksmaterieel is (in tegenstelling tot het huidige dubbeldeksmaterieel). Wel liggen er plannen om een nieuwe sprinterdienst in te leggen tussen Harderwijk en Utrecht, waarmee er een kwartiersdienst op dit traject ontstaat, maar dit kan nog even duren.

Reizigers met een 2e klas-ticket die in de 1e klas zitten, zijn uiteraard niet de bedoeling (tenzij de conducteur expliciet toestemming heeft verleend). Als dit regelmatig voorkomt, meldt u dit dan eens een aantal keer aan de conducteur, bij voorkeur aan het begin van uw reis.
De conducteur loopt nooit een rondje. En een oplossing pas eind dit jaar is wel betreurenswaardig. Al helemaal als er dan minder plek is terwijl de reizigers nu al moeten staan.
Badge
De conducteur loopt nooit een rondje.

Goed mogelijk, daarom zeg ik ook dat u de conducteur zou kunnen inlichten. Als de conducteur een melding krijgt dat er regelmatig illegaal 1e klas wordt gereisd, zal die eerder geneigd zijn een rondje te lopen. Niet geschoten is altijd mis.

En een oplossing pas eind dit jaar is wel betreurenswaardig. Al helemaal als er dan minder plek is terwijl de reizigers nu al moeten staan.
"Minder plek" heb ik niet gezegd, enkel dat u niet ineens bv. twee keer zoveel capaciteit dient te verwachten. De perrons op Zwolle - Utrecht zijn lang genoeg voor meerdere SNG-stellen. Ik gok dat de capaciteit om en nabij gelijk zal blijven (maar het comfort gaat wel een heel eind omhoog 🙂 ).
Als NS een oneindige zak met geld had, zouden ze met alle liefde nieuwer en schoner materieel met meer capaciteit inzetten op uw traject. Maar die zak met geld hebben ze niet, ook geen geldboom, de nieuwe coalitie hevelt meer en meer geld over van schoon OV naar vervuilend asfalt, en als de ticketprijzen worden opgeschroefd om dat te bekostigen, is heel Nederland weer boos.
Conclusie: volgens de publieke opinie kan NS het nooit goed doen. Is dat fair?
Reputatie 4
Waarom wordt er sinds een aantal maanden met oude vieze treinen gereden tussen Zwolle en Utrecht. De trein is 's morgens barstend vol, je zit met je knieën ongeveer in de kruis van je overbuurman. Daarnaast reis ik 1e klas, maar dat is niet meer mogelijk aangezien iedereen overal gaat zitten.

Voor het reizen in de 1e klas met een 2e klas vervoerbewijs zou je normaal gezien een boete moeten krijgen van 50 euro, maar de NS handhaaft hier niet op net zoals op het rookbeleid op de stations.
Reputatie 7
Badge +3
@Ddietzen
Het is de bedoeling dat er straks SLT op dit traject gaat rijden, SNG is bedoeld voor wat minder drukke diensten omdat dat 3- en 4-wagenstellen zijn.
Hoi MarcelD,

Op dit traject rijdt nu inderdaad nog ouder materieel, maar in de toekomst zal dit anders worden. Kun je me nog toelichten wat je precies vies vindt aan deze trein? En welke trein(en) pak je meestal? Dan kan ik een melding doorgeven zodat de conducteur hopelijk wat vaker een servicerondje doet.
Badge
@Ddietzen
Het is de bedoeling dat er straks SLT op dit traject gaat rijden, SNG is bedoeld voor wat minder drukke diensten omdat dat 3- en 4-wagenstellen zijn.

http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2017/10/InzetSNG-768x539.png

Dit kaartje geeft het geplande inzetgebied van SNG weer. Is daar dan iets in gewijzigd?
Reputatie 7
Badge +3
Dat is alleen bedoeld voor de eerste introductie omdat dan de treinen vanwege het risico op kinderziektes "dichtbij de werkplaats" moeten blijven.
Ik zie dat MarcelD nog niet heeft gereageerd op de vragen van mijn collega Iris. Ik zal daarom in eerste instantie een algemene melding maken. Mochten er alsnog meer details worden doorgegeven sturen we deze natuurlijk door.
Dan koppel je er toch gewoon drie aan elkaar vast? Deed men met SGM ook.
Ik reis dagelijks met het traject Utrecht-Zwolle en ik merk ook wel dat die treinen nogal, euhh, ondermaats zijn.
Sowieso doe je knietjewrijven met de persoon tegenover je, en tijdens spitsuren is het ook janken daar.

Verder vind ik het persoonlijk wel fijn om in de trein te kunnen werken aangezien ik er twee uur per dag in zit, dus de wifi en de uitklaptafeltjes mis ik dan wel heel erg in zo'n situatie. Maar als ik het goed begrijp zijn die treinen nu standaard tot December 2018? Want dat lijkt me wel erg bizar dat zo'n druk traject zulke oude treinen krijgt.
Oh ja, het smerige aan de treinen vaak is overigens dat er sowieso een erg nare lucht doorheen hangt, dat is al een ding. Het volgende is dat het er sowieso vrij ghetto uitziet aangezien er vrij veel graffiti overal zit en daarbovenop gebeurt het nog wel eens dat er onderdelen in de trein los zitten.
Oh ja, het smerige aan de treinen vaak is overigens dat er sowieso een erg nare lucht doorheen hangt, dat is al een ding. Het volgende is dat het er sowieso vrij ghetto uitziet aangezien er vrij veel graffiti overal zit en daarbovenop gebeurt het nog wel eens dat er onderdelen in de trein los zitten.

Het valt mij ook op dat heel vaak de zittingen helemaal zijn volgetekend met stift of ander spul. Dan ga je er niet zo snel zitten. Misschien is het ook handig om de zittingen in de DD-AR vast te zetten, aangezien deze er behoorlijk los inzitten....
Ik zie veel frustratie die ik me ook wel voor kan stellen. Maar ik zie ook een pluspunt en die zie ik eigenlijk al een paar jaar, en dat is dat de NS zijn best doet om alles in goede banen te lijden. Ik reis ook veel met deze vieze stikende oude treinstellen en dat ze vervangen moeten worden om in de spits dit soort problemen op te lossen dat is een ding wat zeker is. Al zal je met het inzetten van nieuwe treinen denk ik niet het probleem volledig oplossen. Nieuwe treinstellen zal allicht al een heleboel meer reisplezier geven dus we wachten het maar geduldig af.
Reputatie 5
Een andere reden dat dit materieel hier rijdt is dat het snel kan optrekken, maar ook de meeste mensen kan vervoeren. Drie bakken DDAR heeft meer capaciteit dan vier bakken DDZ. Koppel er twee aan elkaar vast en je kan ruim 800 mensen vervoeren. Enkeldeksstellen gaan dit niet redden. Qua perronlengte moet het overigens net kunnen:

2x SLT-6: (201 meter, 592 zitplaatsen)
2x DDAR3 met 1700 loc: (6x26,5 + 2x 17,6 meter = 194,2 meter, 1134 zitplaatsen)
Reputatie 7
Badge +3
Enkeldeks gaat prima lukken omdat SLT veel meer staanplaatsen heeft dan DDAR. En dat gaat het in de toekomst dus ook worden.
Enkeldeks gaat prima lukken omdat SLT veel meer staanplaatsen heeft dan DDAR. En dat gaat het in de toekomst dus ook worden.
Dat is helemaal waar en daar zou je best eens gelijk in kunnen krijgen maar ik zag dat station Nijkerk waar ik woon gegroeid is met aanbod van reizigers, als dat zo door blijft groeien ook op de tussen gelegen stations zit je denk ik over een paar jaar dat het wat lastiger gaat worden maar we gaan het zien ik vind de SLT een prima optie want hij rijdt soms al op het traject en er is altijd plek zat.
Ik reis anders nog wel met veel plezier met de DD-AR. Ik moet wel gelijk geven dat het soms zit krap zit. Maar slt vind ik anders ook niet bepaald fijn.
Voor zover mij bekend is wordt het SNG op dit traject en daarvan zijn er inmiddels 24 in Nederland zoals ik begreep. Momenteel gaat het hard met de leveringen van deze treinen en verlopen de testen ook tot tevredenheid.

Maar nog even geduld het duurt helaas nog even voordat ze ingezet gaan worden op het traject Zwolle - Utrecht v.v. planning is juni 2019.
Voor zover mij bekend is wordt het SNG op dit traject en daarvan zijn er inmiddels 24 in Nederland zoals ik begreep. Momenteel gaat het hard met de leveringen van deze treinen en verlopen de testen ook tot tevredenheid.

Maar nog even geduld het duurt helaas nog even voordat ze ingezet gaan worden op het traject Zwolle - Utrecht v.v. planning is juni 2019.

Daar had ik iets over gelezen in het AD.
Het maakt mij niet uit wat er gaat rijden al is de SNG een super fijne trein. De DD-AR zijn echt vieze stikende krappe treinen de 1e klas is zo goed als het zelfde als de 2e klas met zijn blauwe bankies ook nog is geen airco aanwezig. Niet meer echt van deze tijd zeg ik. We gaan het beleven ik heb vertrouwen in de NS en dat is ook wel is anders geweest.
En wat denk je van die hitte in die treinen met dit weer? Geen airco aanwezig!! This dat ik studentenov heb hiervoor ga je toch niet voor betalen man, inmenselijke gedoe van de NS pff...
Ik neem dan aan dat je studenten woning wel is voorzien van een airco ?? Gelukkig kunnen er ramen open en koelt dat de trein ook vrij goed.
Ik neem dan aan dat je studenten woning wel is voorzien van een airco ??

In tegenstelling tot in de trein zijn er thuis genoeg andere mogelijkheden om verkoeling te zoeken.

Gelukkig kunnen er ramen open en koelt dat de trein ook vrij goed.

Vrij goed? Volgens mij ben je de \s vergeten!

btw Zit de DDAR machinist wel in een gekoelde ruimte of moet die het ook doen met het openzetten van een raampje?
En helaas gaan er regelmatig treinstellen kapot.Net weer in 't Harde gedropt, in verband met een kapotte trein. Half uur later thuis. En nee, ik hoef geen tips over geld terug bij vertraging.
Ik wil graag een comfortabele, gekoelde trein die rijdt.

Overigens gingen er ook voor de warme periode regelmatig treinstellen stuk.
En helaas gaan er regelmatig treinstellen kapot.Net weer in 't Harde gedropt, in verband met een kapotte trein. Half uur later thuis. En nee, ik hoef geen tips over geld terug bij vertraging.
Ik wil graag een comfortabele, gekoelde trein die rijdt.

Overigens gingen er ook voor de warme periode regelmatig treinstellen stuk.

Klopt.

Ik heb het niet bijgehouden maar voor m'n gevoel is het om de 3 weken raak en met name op vrijdag

Een paar voorbeelden.

Onze zoon gaat elke week vrijdag van Leeuwarden naar Hardewijk.
Vorige week was het weer zo laat, er gingen geen treinen van Zwolle naar Amersfoort plus de trein van Leeuwarden ging niet verder dan Meppel.
Het was op dat moment bloedheet en de reizigers werden praktisch aan hun lot overgelaten.
Uiteindelijk heb ik hem maar opgehaald met de auto.
Een paar weken daarvoor was het ook al raak, weer geen sprinter tussen Zwolle en Amersfoort.
Het advies was om maar om te reizen via Deventer/Apeldoorn/Amerfoort en daar de spinter te nemen naar Harderwijk.

Reageer