beantwoord

Oude sprinters

• 12 december 2017
  • 30 reacties
  • 1743 Bekeken

Waarom rijden op het stoptreintraject Utrecht-Zwolle de oude (en volgens mij al afgedankte) sprinters? De meeste reizigers zitten een half uur tot drie kwartier in deze trein op oncomfortabele groene bankjes.
Ik hoop dat het bij 1 trein in de dienstregeling blijft. Dan heb ik nu pech.
icon

Beste antwoord door Tamzin 12 december 2017, 11:47

@MarkM93
Pas in 2021 is alle SNG in dienst maar dan is ook alle SGM vervangen. De volgorde van afvoer uit de sprinterdienst is DDZ (naar IC), SGM2, DD-AR, SGM3. De afvoer van DD-AR zal dus eerder zijn, ik schat ergens in 2019. Het tempo zal wel mede afhankelijk zijn van wel of geen reizigersgroei.
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge
Afgedankt wil ik ze niet noemen hoor. En die bankjes zijn niet Groen maar juist Blauw.
Reputatie 3
De bankjes zijn GROEN, het is het oude DDZ-materieel.
Reputatie 5
Trein-D, jij bedoelt de DDZ, kukkie bedoelt DDAR. Tegenwoordig zijn die weer terug tussen Utrecht en Zwolle.
Hallo Nalu en welkom op het NS Forum!

Zoals MarkM93 aangeeft zijn deze weer te vinden tussen Utrecht en Zwolle.
Reputatie 7
Badge
De bankjes zijn GROEN, het is het oude DDZ-materieel.

Trein-D, jij bedoelt de DDZ, kukkie bedoelt DDAR. Tegenwoordig zijn die weer terug tussen Utrecht en Zwolle.

Oh sorry heren. 🙂 Ik was even in de war. Ik dacht dat het om een hele andere type trein ging. 😳 Mijn excuses.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom rijden op het stoptreintraject Utrecht-Zwolle de oude (en volgens mij al afgedankte) sprinters? De meeste reizigers zitten een half uur tot drie kwartier in deze trein op oncomfortabele groene bankjes. Ik hoop dat het bij 1 trein in de dienstregeling blijft. Dan heb ik nu pech.
De gemoderniseerde dubbeldekkers reden tijdelijk sprinterdiensten op deze lijn vanwege het tekort aan sprintermaterieel maar worden nu geleidelijk verhuisd naar waar ze voor bedoeld zijn: intercitydiensten. Tijdelijk zal er nu ook oud sprintermaterieel rijden, totdat er voldoende nieuwe sprinters zijn ingestroomd. Zodra dat het geval is zullen er ook in deze dienst modernere sprinters gaan rijden. De inzet van dubbeldekkers is dan definitief voorbij, in de toekomst worden er sowieso geen dubbeldekkers meer ingezet in sprinterdiensten.
Reputatie 7
Badge
Hoelang blijven de DD-ar treinen nog rijden in de dienst?
Reputatie 5
Ik gok tot 2021 als die SNG's er zijn.
Reputatie 7
Badge
Ik gok tot 2021 als die SNG's er zijn.

wauw, dat duurt dan best wel lang zeg! Ze worden natuurlijk gebruikt als reserve treinen denk ik.
Reputatie 5
Tja wanneer moet het anders zijn. NS claimt nog steeds een tekort te hebben aan die sprinters. Eigenlijk in ieder materieel. Mag wel een heel wonder zijn als Twente eindelijk fatsoenlijke treinen krijgt naast de nieuwe stoptreinen van blauwnet.
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
Pas in 2021 is alle SNG in dienst maar dan is ook alle SGM vervangen. De volgorde van afvoer uit de sprinterdienst is DDZ (naar IC), SGM2, DD-AR, SGM3. De afvoer van DD-AR zal dus eerder zijn, ik schat ergens in 2019. Het tempo zal wel mede afhankelijk zijn van wel of geen reizigersgroei.
Reputatie 5
Ahaa oke thanks
Nou, dat is geen goed nieuws. Sinds een paar jaar reden er moderne dubbeldekkers, niet de intercity dubbeldekkers. Dit is voor wat betreft reiscomfort echt een forse achteruitgang. Geen fijne banken, alleen 4 persoonszitjes: dus geen tafeltje voor boek of laptop. Geen wifi, geen airco en minder beenruimte.
Reputatie 7
Badge
Nou, dat is geen goed nieuws. Sinds een paar jaar reden er moderne dubbeldekkers, niet de intercity dubbeldekkers. Dit is voor wat betreft reiscomfort echt een forse achteruitgang. Geen fijne banken, alleen 4 persoonszitjes: dus geen tafeltje voor boek of laptop. Geen wifi, geen airco en minder beenruimte.

Ach...100 jaar geleden deden ze nog alles met de koets, en dat vonden alle mensen toen ook helemaal prima. dus uuh....niet zo kritisch zijn he...

Klopt, maar we leven nu gelukkig niet meer in het koetstijdperk en voor dezelfde kosten reis ik nu aanmerkelijk minder fijn dan een week geleden. Op Wikipedia even de treintaal opgezocht: het gaat inderdaad om de DDAR, die in 2013 uit de dienstregeling is gehaald.
De afvoer van DD-AR zal dus eerder zijn, ik schat ergens in 2019. Het tempo zal wel mede afhankelijk zijn van wel of geen reizigersgroei.
Ik vind 2019 wel erg optimistisch. Volgens mij zou bij SNG net als bij FLIRT namelijk een jaar lang een reserve van 100% aangehouden worden voor het oude materieel afgevoerd of elders ingezet mag gaan worden. Dat wil zeggen dat pas eind 2019 de eerste stellen beschikbaar komen om afgevoerd of (bij grote reizigersgroei) elders ingezet te worden. Als de SGM tweetjes als eerste gaan en daarna pas DDAR dan ga je dan al snel richting 2020. Wel is de kans aanwezig dat ze eind 2019 de status van warm reserve krijgen, ze worden dan niet meer planmatig ingezet maar bij de minste of geringste verstoring worden ze dan weer van stal gehaald.
Reputatie 7
Badge
Klopt, maar we leven nu gelukkig niet meer in het koetstijdperk en voor dezelfde kosten reis ik nu aanmerkelijk minder fijn dan een week geleden. Op Wikipedia even de treintaal opgezocht: het gaat inderdaad om de DDAR, die in 2013 uit de dienstregeling is gehaald.

Je word vervoerd, en daar betaal je voor. En wat maakt het eigenlijk uit dat er nu even geen airco in deze trein zit? Verwacht je binnenkort een hittegolf ofzo?
Dit is gewoon even een tijdelijke oplossing Nalu. Dus je zal niet eeuwig opgescheept zitten met deze trein hoor.
En trouwens!...... het is vreemd maar we hebben het er de hele tijd over dat de DD-ar over een paar jaar weggaat....maar ik zit mij nu te bedenken....worden de DD-ar treinen mogelijk niet gewoon omgebouwd tot (ook) de DDZ eigenlijk? 🙂 Het is vreemd dat ik daar niet eerder over na gedacht heb eigenlijk. Want de huidige DDZ treinstellen waren ooit ook maar gewoon doodgewone DD-ar treinen. Dus het zou best eens kunnen dat de DD-ar treinen die er nog over zijn misschien ook wel gerepareerd zullen worden tot de DDZ.

Ik moet uiteraard wel toegeven dat ik de DDZ ook wel comfortabeler vind dan de DD-ar hoor. 🙂 En daar zit tenminste wel gewoon airco in en alles (het is nu winter dus nu maakt het niet uit natuurlijk).
Hoelang blijft de DDZ eigenlijk nog in de dienst? :?
Reputatie 7
Badge +3
@Nalu @Trein-D
De DDZ dubbeldekkers zijn wel degelijk dubbeldekkers voor de intercitydienst, daarom is ook een kwart van alle ruimte in deze treinen gereserveerd voor eerste klas. Sommige mensen denken echter nog steeds om onduidelijke redenen dat deze treinen bedoeld zouden zijn voor sprintervervoer.

Ombouw van meer DD-AR naar DDZ is niet mogelijk om de simpele reden dat er geen verdere motorwagens zijn. Anders zouden ze ook wel meteen zijn omgebouwd.

DDZ zal nog wel een flinke tijd in dienst blijven. Het is begin jaren 90 aangeschaft en bij een gemiddelde levensduur van 35 tot 40 jaar zal het einde dus ergens tussen 2025 en 2030 komen.

Wifi zit overigens in de meeste sprinters niet.
Reputatie 7
Badge +3

Ik vind 2019 wel erg optimistisch. Volgens mij zou bij SNG net als bij FLIRT namelijk een jaar lang een reserve van 100% aangehouden worden voor het oude materieel afgevoerd of elders ingezet mag gaan worden. Dat wil zeggen dat pas eind 2019 de eerste stellen beschikbaar komen om afgevoerd of (bij grote reizigersgroei) elders ingezet te worden. Als de SGM tweetjes als eerste gaan en daarna pas DDAR dan ga je dan al snel richting 2020. Wel is de kans aanwezig dat ze eind 2019 de status van warm reserve krijgen, ze worden dan niet meer planmatig ingezet maar bij de minste of geringste verstoring worden ze dan weer van stal gehaald.

SNG gaat eind 2018 in dienst en SGM2 is maar een relatief kleine serie van kleine treinstellen met ook nog eens een inefficiente inzet door zijn technische beperkingen (per saldo dus maar weinig bakken die vervangen moeten worden). Dus dat DD-AR ergens in 2019 aan beurt komt lijkt niet zo'n onzinnige schatting.

Overigens is DD-AR afgelopen zomer al maar zeer mondjesmaat ingezet (hitte problemen boven) en wordt dus nu al vooral gebruikt in de drukke perioden.
Reputatie 7
Badge

DDZ zal nog wel een flinke tijd in dienst blijven. Het is begin jaren 90 aangeschaft en bij een gemiddelde levensduur van 35 tot 40 jaar zal het einde dus ergens tussen 2025 en 2030 komen.

Wauw! 🙂 Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Maar ik ben er eigenlijk wel blij mee hoor. Tot 1030 vind ik wel een goede tijd voor deze treinen.
En inderdaad snap ik zelf ook niet waarom iedereen nog steeds denkt dat de DDZ voor sprinter diensten is. Het moet nu toch duidelijk zijn dat de DDZ echt intercity materieel is speciaal voor intercity diensten. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De officiele naam van DDZ is ook Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NIG).
Reputatie 5
Het is alleen niet meer dan logisch dat een dubbeldekker wordt ingezet op het traject Utrecht - Zwolle. Dat zijn zoveel reizigers dat het bijna niet in een enkeldeks-trein past. Zelfs een DDZ-8 is in de ochtendspits nog vol op dat traject.
En aangezien DDZ niet meer zal terugkeren als sprinter en de frequentieverhoging tot Harderwijk waarschijnlijk nog wel langer dan 2 jaar gaat duren is de enige manier om van DDAR af te komen dus het creëren van meer staanplaatsen.

Overigens is DD-AR afgelopen zomer al maar zeer mondjesmaat ingezet (hitte problemen boven) en wordt dus nu al vooral gebruikt in de drukke perioden.
DDAR was gewoon reserve voor FLIRT, zoals gezegd hadden die treinen ook een 100% reserve en dat was voor een flink deel DDAR. Nu komt dat reserve langzaam weer in dienst, beginnende dus met DDAR. Zodra SNG instroomt gaat er weer materieel in reserve, of dit SGM of DDAR wordt is afwachten (hoeft natuurlijk niet dezelfde volgorde als afvoer te zijn, SGM tweetjes als reserve heb je weinig aan tenslotte).
Reputatie 1
De officiele naam van DDZ is ook Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NIG).
Nee dat is Dubbel Dekker Zone
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
8 bakken DDZ kun je vervangen door 12 bakken SLT, dat is qua treinlengte even lang en past dus langs alle perrons. Wel iets minder zitplaatsen (overigens voornamelijk eerste klas) maar het totaal van zit- en staanplaatsen is bij SLT juist weer hoger.

@Bemined
Overigens is er al eerder gecommuniceerd dat eerst SGM2 wordt afgevoerd en dan pas DD-AR. SGM2 is ook veel ouder (inmiddels 40+).

Reageer