beantwoord

Oude treinen in de spits Enkhuizen-Amsterdam

• 26 oktober 2016
  • 22 reacties
  • 868 Bekeken

Goede avond,

Ik ben benieuwd of iemand weet waarom er nu al maanden oude en korte treinen worden ingezet in de spits op dit traject. Voorheen reden er prachtige nieuwe treinen met prettige zitplekken. Nu zitten we weer op de ouderwetse rode krappe smalle bankjes wat straks met winterjassen aan een genot wordt. Ik betaal al ieder jaar meer voor mijn trajectkaart en nu gaat het comfort van de reis juist met stappen naar beneden.

Belangrijker is misschien nog wel de vraag tot wanneer dit duurt? Ik hoop niet nog een jaar tot er nieuwe treinen bijkomen.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 27 oktober 2016, 15:43

Hallo DennivS, het klopt inderdaad dat er op dit traject nog gebruik wordt gemaakt van de oude DDM serie.
Ik snap dat dit iets minder comfortabel kan zijn, maar zoals de andere forumleden ook al hebben aangegeven is dit nodig i.v.m. het toenemende aantal reizigers. Als ik kijk naar de nieuwe dienstregeling dan zie ik dat dit ook in ieder geval volgend jaar nog het geval zal zijn. Wanneer deze treinen weer terug naar de stalling aan durf ik niet exact aan te geven.
Bekijk origineel

22 reacties

Wellicht kan iemand van de NS zelf antwoord geven?
Ik weet allen dat de NS een aantal oude dubbeldekkers onder het stof vandaan heeft gehaald vanwege materieeltekort.
Reputatie 7
Badge +3
De bedoeling is dat deze treinen nog minstens een aantal jaren in dienst blijven.
Reputatie 6
Badge
Dit is om de groeiende reizigersdrukte tegen te gaan. De oude treinen zijn nodig om toch iedereen te kunnen vervoeren.
Hallo DennivS, het klopt inderdaad dat er op dit traject nog gebruik wordt gemaakt van de oude DDM serie.
Ik snap dat dit iets minder comfortabel kan zijn, maar zoals de andere forumleden ook al hebben aangegeven is dit nodig i.v.m. het toenemende aantal reizigers. Als ik kijk naar de nieuwe dienstregeling dan zie ik dat dit ook in ieder geval volgend jaar nog het geval zal zijn. Wanneer deze treinen weer terug naar de stalling aan durf ik niet exact aan te geven.
Reputatie 5
Badge
@MiriamNS Voor mij is het goed om te horen dat de DDM-1 nog een tijdje door blijft rijden! (Als treinenfan dan) Het is nodig en ook goed dat NS dit gedaan heeft om de drukte wat op te vangen. Ik begrijp de kritiek omtrent het comfort goed, om te zeggen dat deze treinen (net als de DD-AR) echt goed zitten...
Hoelang blijft de DD-AR eigenlijk nog rondrijden?
Reputatie 7
Badge +3
Zelfde prognose als voor DDM1.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin Dank voor het antwoord
Reputatie 6
@DennivS: geen idee of het in je schema past, maar de treinen van een kwartier later t.o.v. de spits Intercities rijden met moderner materieel.
Reputatie 2
Het is natuurlijk aan te moedigen dat er initiatieven worden ondernomen om meer zitplaatsen aan te bieden. Helaas betekent de inzet van deze treinen op deze lijn, dus een achteruitgang op het totaal aantal zitplaatsen wat er in een spits wordt aangeboden. Dus de baten van de herindienststelling komen in ieder geval niet in deze regio terecht. Wat jammer is, is dat het comfort meer geschikt is voor sprinterdiensten, maar dat tussen Amsterdam- Hoorn- Enkhuizen een ieder gemiddeld 30 tot 60 minuten in de trein zit, en het een IC is. De sprinter naar Zandvoort of iets dergelijks lijkt me geschikter voor dit soort treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Dit materieel trekt nogal traag op en is daardoor minder geschikt voor sprinterdiensten maar meer voor spits-intercity's zoals bijv. Alkmaar-Haarlem en Enkhuizen - Amsterdam.
Reputatie 2
Niet met je eens, naar mijn idee trekt zo'n (relatief lichte trein) trein met een loc ervoor als een gek op, sneller dan bv de Virm dubbeldekker of een oude sprinter. Jaren geleden zat ik er dagelijks in, en merkte ik dat zelf, de trein reed na het station bv al veel harder over een bepaald bruggetje wat een halve kilometer verderop ligt dan dat de oude sprinters dat nu doen. Met andere woorden, die hebben langer nodig om op baanvaksnelheid te komen als deze ''race dubbeldekkers'' :D

En buiten dat, tussen Hoorn en Enkhuizen liggen de stations gemiddeld dichter bij elkaar dan tussen Amsterdam en Zandvoort.
Reputatie 7
Badge +3
Dat het snel zou optrekken klopt niet. Ook DD-AR trekt traag op en heeft bijv. in de spits moeite om de krappe dienstregeling tussen Nijmegen en Den Bosch te houden.
Reputatie 4
Dat ie niet snel optrekt en ook zeer moeilijk remt heb ik vanochtend kunnen meemaken. Ze hadden een DDM-1 op de sprinter Amsterdam-Haarlem-Alkmaar-Hoorn ingezet. In Haarlem was de vertraging al 3 minuten. In Uitgeest 5 minuten en in Alkmaar 7 minuten. Je merkte duidelijk dat al ver voor de stations de trein hortend en stotend en puffend begon te remmen, waar de SGM die we normaal altijd hebben, pas vlak voor het station begint met remmen.
Geluk bij een ongeluk waren er dan nog de grote buffers qua tijd op uitgeest (5 min) en Alkmaar (7 min), waardoor we in Alkmaar Noord alsnog weer op tijd reden.
Reputatie 2
Dat is alleen nu in de herfst zo, of op andere momenten met gladde sporen. Een loc met paar rijtuigen is na SLT toch echt het materieel van NS wat het snelste accelereert. Als er vertraging ontstaat ten opzichte van bijvoorbeeld een SGMM sprinter dan zal er toch wat anders zijn. Bv minder deuren om in en uit te stappen waardoor het langer duurt voor iedereen in de spits is in en uitgestapt of (te) krappe rijtijden in het algemeen op een speciaal baanvak etc.
Reputatie 7
Badge +3
Op Nijmegen-Den Bosch rijdt een mix van SGM en DD-AR en zie je dat SGM de dienstregeling veel beter kan halen dan DD-AR. Waar dat aan ligt laat ik dan maar in het midden.
Reputatie 6
Voordeel van SGM is dat het een stuk meer deuren heeft dan DDAR. Lijkt mij dat het sneller gaat met in- en uitstappen.
Reputatie 7
Ik denk dat kwa power de DDAR sneller is als een SGM. Maar de DDAR is weer heel traag met in en uit stappen en tijdens de vertrekprocedure sluiten de deuren echt heel erg traag.
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig dus dat er na DDM1 en DD-AR straks geen dubbeldekkers meer rijden in sprinters.
Acceleratie is niet rechtlijnig, vandaar een trein tegelijkertijd zowel langzaam als snel kan zijn. Je hebt te maken met de trekkracht en het vermogen, welke niet altijd evenredig aan elkaar zijn. De trekkracht bepaald de acceleratie bij lage snelheden, het vermogen bepaald de acceleratie bij hogere snelheden. Als je een SLT en DDAR naast elkaar laat racen zal de SLT waarschijnlijk in het begin op voorsprong komen, maar die zit vanaf 50km/u al op zo'n maximale vermogen en de acceleratie zal daarna langzaam minder worden. De DDAR begin wat trager, maar houdt het tot 100km/u vol om maximaal te accelereren en zal de SLT dus na een minuutje ofzo alsnog inhalen en de leiding nemen.

Volgens mij is ook de opbouw van het vermogen langzamer bij DDZ/DDAR, vanaf stilstand in beweging komen kost tijd, een DDAR lijkt in het begin weg te kruipen, waar een SGM gelijk wegschiet.
Ik vind het bijzonder vervelend dat er vanaf het traject Amsterdam —> Enkhuizen alleen nog maar oude treinen rijden. Dat de treinen er oud en versleten uit zien, is nog te overzien. Echter is het dusdanig zo benauwd en warm zonder airco dat dit niet humaan is. Ik betaal zo’n €3000 euro jaarlijks voor mijn traject kaart, dit is een hoop geld voor een benauwde trein rit die op een normale zonnige dag niet uit te houden is. Ik eis van de NS dat zij met een geschikte oplossing komen. Dit is niet uit te houden en wij als consument betalen veelste veel geld!
Dit betreft een oud topic, Jesse_kraak. Goed dat je een nieuw topic hebt geopend over dit onderwerp zodat we ervan op de hoogte zijn, maar ik wil je wel vragen om je verhaal in 1 topic te laten.

Reageer