beantwoord

Oudere treinstellen met hitte aan de kant, ook SGM???

Reputatie 4
Volgens een recent nieuwsbericht (https://nieuws.ns.nl/hittemaatregelen-ns-aircotreinen-in-plaats-van-oude-dubbeldekkers/) wordt er aangegeven dat oude dubbeldekkers zonder airco vervangen zullen worden door airco materieel.

Gaat dit ook gebeuren met de oude SGM stellen die net zo erg zijn in die hitte, omdat die ook geen airco hebben? Lijkt me wel zo schappelijk dat die net als de dubbeldekkers worden behandeld.
icon

Beste antwoord door Momo 22 juli 2019, 15:53

Ik weet het, ik heb de ervaring ook, al zat ik er dan wel altijd korter in dan 60 minuten.
Maar de vraag was of dit (aan de kant gaan dus) ook zou gebeuren met de oude SGM stellen en het antwoord daarop staat gewoon in het artikel. Dat gaat dus niet gebeuren.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het antwoord wordt al gegeven in het nieuwsbericht waarin staat:
De SGM, ook een trein zonder airco, rijdt wel. Hoewel het ook in deze trein warm zal worden, kunnen hier de ouderwetse schuifraampjes open.

Men geeft ook aan dat de DDAR treinen geen goede ventilatie hebben voor dit weer.

Ook zal NS niet voldoende reservetreinen hebben om alle SGM te vervangen. Dat wissel je het ene probleem (warmte) in voor het andere (tekort aan capaciteit).
Reputatie 4
In de oude dubbeldekkers waar ze het over hebben kunnen de raampjes ook open. En dus zijn die twee types gewoon hetzelfde. Allebei oud en heet.
Iedere dag 's middags 60 minuten in zo'n hete SGM is uit eigen ervaring geen pretje.
Reputatie 6
Heb nog nooit een bovenverdieping DDAR getroffen alwaar de ramen open kunnen.
De SGM buiten dienst gaat nooit lukken, 100 treinstellen minder zorgt voor een chaos qua dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet het, ik heb de ervaring ook, al zat ik er dan wel altijd korter in dan 60 minuten.
Maar de vraag was of dit (aan de kant gaan dus) ook zou gebeuren met de oude SGM stellen en het antwoord daarop staat gewoon in het artikel. Dat gaat dus niet gebeuren.
Reputatie 5
De spits IC Alkmaar - Haarlem en andersom rijdt met DDM. Die kun je ook niet ventileren volgens mij.Volgens de klantenservice wordt deze ook vervangen. Eerdere ervaring was dat deze uitviel omdat het niet verantwoord werd gevonden er ik de hittegolf mee te rijden. Ben benieuwd. Planning aangepast dus heb dit lijntje nu niet nodig. Maar ben natuurlijk niet de enige reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
De meeste treinen in de "spits" zijn op dit moment halfleeg, dus het zal geen probleem zijn. Ik snap sowieso niet waarom DD-AR en DDZ in de zomervakantie wordt ingepland.
Badge
De dubbeldekkers werden vorig jaar met de warmte stukken warmer van binnen dan de SGM dus daar zit wel een verschil tussen deze treinen. En er rijden slechts nog enkele DDAR en DDM-1 treinen rond en van de SGM nog heel veel waardoor het ook logistiek niet mogelijk is de SGM treinstellen ook niet in te zetten.

@Tamzin, Als we ook de DDZ in de zomer niet laten rijden dan wordt het toch wel erg lastig om iedereen te vervoeren, ik neem daarom ook aan dat je de DDM-1 bedoelt.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Oops, ik bedoelde inderdaad het nog resterende DDM1.
Reputatie 6
DDAR is zo'n 35 jaar oud, was het toen kouder in NL of waren de reizigers niet van suikergoed ?
Mijn vraag, hoe werd dat vroeger nou gedaan bij warmte ?
Werd er toen minder in paniek geschoten bij warm weer ?
En reden die machinist gewoon rond in "bloedhete" cabines ?
Reputatie 7
Badge +3
Ook andere treinen hadden in die tijd geen airco, auto's (veelal) ook niet, dus men wist niet beter.

Maar even
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/hittegolven checken leert dat er 35 jaar (en meer) geleden inderdaad minder vaak hittegolven waren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er andere jaren geen hete dagen waren zonder dat het tot een hittegolf kwam.

Zelf kan ik de hittegolven van 1975 en 1976 nog wel herinneren, in die tijd had mijn vader een oude VW Kever met rode sky-leren bekleding die loeiheet werd, was altijd oppassen wanneer we naar het strand waren geweest, vooral niet met je blote rug zo tegen de rugleuning gaan zitten, eerst een handdoek erover. Auto had dan het grootste gedeelte van de dag staan bakken in de zon en voor we instapten sowieso eerst even kwartiertje of zo de deuren open om de ergste hitte er uit te laten.
Reputatie 2
Het kon in die tijd ook goed warm worden maar we wisten inderdaad niet beter. Hup, in de trein met Tienertoer en ramen open. Wel weer kans op geklaag dat het dan trok als er meerdere ramen open stonden. Dan ging er gewoon een dicht. En dit konden we uren volhouden naar alle uithoeken van het land. Wat dat betreft zijn we tegenwoordig aardig verwend met airco’s in auto, bus, trein en kantoor.
Reputatie 7
Badge +3
DDAR is zo'n 35 jaar oud, was het toen kouder in NL of waren de reizigers niet van suikergoed ?
Mijn vraag, hoe werd dat vroeger nou gedaan bij warmte ?
Werd er toen minder in paniek geschoten bij warm weer ?
En reden die machinist gewoon rond in "bloedhete" cabines ?

DD-AR is helemaal nog geen 35 jaar oud, dat is van veel recentere datum. Klachten over hitte in DD-AR waren er overigens vanaf het begin. DDM1/DD-AR was het eerste materieel waarbij de ramen (boven) niet open konden.

In het oudere materieel had je nog ramen zonder tochtstrips en dan waaide het onderweg goed door. Daarnaast kon je tijdens de rit op de balkons de buitendeuren open laten (mocht niet maar gebeurde gewoon). Geklaagd werd er destijds wel veel over het dieselmaterieel waar de temperatuur in de zomer niet te harden was.

Warme zomers zijn overigens sinds medio jaren 70 niet echt schaars, 1975, 1976 en 1983 waren ook allemaal extreem warm. Daarvoor, tussen 1950 en 1975, is er echter in 25 jaar niet één hittegolf geweest. De zomers in de jaren 40 daarvoor waren dan weer veelal bloedheet.
Reputatie 5
Begreep dat de DDM nog steeds stug doorrijdt tussen Alkmaar en Haarlem en andersom.

De ICM waar ik net inzat was net zo warm als buiten. Waarschijnlijk om de klap tussen airco en buiten niet te groot te maken.
Reputatie 6

DD-AR is helemaal nog geen 35 jaar oud, dat is van veel recentere datum.

Klopt, mijn fout, DDAR is rond de 27 jaar oud....
Ik kon het niet meer wijzigen toen ik het zag doordat ik geen SuperUser bevoegdheden heb.
Reputatie 7
Badge +3
Raampjes in SGM's zijn fijn om open te zetten wanneer het erg warm is, helaas worden ze ook wel eens voor andere doeleinden gebruikt:

De twee jongens met wie de Delftenaar het aan de stok kreeg, waren volgens hem een jaar of vijftien. ,,Eentje is aangehouden, de andere ontsnapte via een raampje.’'

https://www.ad.nl/binnenland/kopschop-incident-in-trein-medereiziger-schiet-slachtoffer-te-hulp~addd221d/

Reageer