OV-campagne

• 16 september 2020
  • 26 reacties
  • 508 Bekeken

Reputatie 7

Ik las dat er een mediacampagne komt om mensen weer meer in het openbaar vervoer te krijgen. Vraag me af of dat zal helpen maar is het proberen waard. Het valt op dat de Sprinters wel weer veel voller zijn dan eerder. Met name met studenten en andere jongeren. De intercity's blijven duidelijk achter. Ik reis regelmatig tussen Breda en Rotterdam over de HSL maar er zijn vaak hele treinstellen leeg. Zeker in de avond. Maar ook overdag houdt het niet over. Er rijden dan ook wel overdreven lange treinen en zelfs 5x per uur per richting, wat totaal niet meer nodig is. Zet in op de Sprinters en regionaal vervoer.....

26 reacties

Zet in op de Sprinters en regionaal vervoer.....

Je kan natuurlijk niet zomaar ineens op korte termijn de dienstregeling veranderen en IC minder en Sprinters meer laten rijden @Rene74 En al zou men dit willen, daar is geen materieel voor. Opvallend dat jij het hebt over te lange treinen, terwijl nu in een ander topic iemand het heeft over te korte treinen.

Of de OV campagne meer reizigers gaat opleveren valt te betwijfelen, het aantal besmettingen loopt enorm op en noord- en zuid Holland zijn vanaf vandaag al weer code rood voor bv Belgen en Duitsers. De herfst en winter moeten nog komen, dus over een paar weken kan zomaar ern Lochdown worden afgekondigd.

Reputatie 6

Als de treinen grotendeels door de week afhankelijk zijn van forenzen, scholieren en studenten, dan kun je campagne voeren wat je wil maar zij zitten minder in de trein omdat ze minder of geen fysiek onderwijs krijgen of thuis moeten werken...

Reputatie 7
Badge +3

Ik las dat er een mediacampagne komt om mensen weer meer in het openbaar vervoer te krijgen. Vraag me af of dat zal helpen maar is het proberen waard. Het valt op dat de Sprinters wel weer veel voller zijn dan eerder. Met name met studenten en andere jongeren. De intercity's blijven duidelijk achter. Ik reis regelmatig tussen Breda en Rotterdam over de HSL maar er zijn vaak hele treinstellen leeg. Zeker in de avond. Maar ook overdag houdt het niet over. Er rijden dan ook wel overdreven lange treinen en zelfs 5x per uur per richting, wat totaal niet meer nodig is. Zet in op de Sprinters en regionaal vervoer.....

Het valt me op dat ook nu NS weer totaal niet anticipeert op de veranderingen. Nog steeds worden de sprinters buiten de spits tot het minimum ingekrompen en de grote lege intercity's niet.

Reputatie 7
Badge +3

Zet in op de Sprinters en regionaal vervoer.....

Je kan natuurlijk niet zomaar ineens op korte termijn de dienstregeling veranderen en IC minder en Sprinters meer laten rijden @Rene74 En al zou men dit willen, daar is geen materieel voor.

De sprinters rijden bijv. in Brabant in de spits met 7 of 8 bakken en daar buiten met 3 of 4 bakken. Er is dus materieel genoeg om de sprinters overdag langer te maken. Doordat studenten nu meer buiten de spits reizen is er vooral tussen de spitsen behoefte aan langere sprinters. 

Reputatie 7
Badge +3

Als de treinen grotendeels door de week afhankelijk zijn van forenzen, scholieren en studenten, dan kun je campagne voeren wat je wil maar zij zitten minder in de trein omdat ze minder of geen fysiek onderwijs krijgen of thuis moeten werken...

Het percentage mensen dat nog thuiswerkt is helemaal niet zo groot meer. Sowieso zijn de mogelijkheden om thuis te werken in veel beroepen maar heel beperkt en als ik in de kantorenwijk waar ik woon kijk dan zijn ook daar de kantoren weer goed vol.

Wel liggen het MBO/HBO/Universiteit nog steeds grotendeels stil. Alle verhalen dat er vanaf 1 september weer 40-50% les op locatie gegeven zou worden zijn flauwekul gebleken. Misschien hooguit 10-20%.

Er is dus materieel genoeg om de sprinters overdag langer te maken. 

Heb sinds april nog geen Sprinter gezien waar geen zitplaatsen meer vrij waren. (en nee, naar Zandvoort met de trein ga ik nooit) @Tamzin .

Het rijden met extra materieel kost enorm veel geld, vaak meer personeel. Verder kan materieel wat overdag onderhoud krijgt of uitgebreid schoongemaakt wordt, dit dan niet krijgen. Al het materieel onderhouden en schoonmaken in de paar uurtjes nacht is gewoon onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Er is dus materieel genoeg om de sprinters overdag langer te maken. 

Heb sinds april nog geen Sprinter gezien waar geen zitplaatsen meer vrij waren. (en nee, naar Zandvoort met de trein ga ik nooit) @Tamzin .

Ga dan bijv. maar eens tussen de spitsen kijken op de lijn Arnhem-Dordrecht. . 

Reputatie 7

Dat is inderdaad zo. Ik reis veel rondom Breda en in Brabant in het algemeen en de Sprinters zijn er flink bezet in het dal. Met name tussen Breda - Tilburg- Eindhoven. Vorige week een keer gezien dat er mensen moesten staan. Vaak doordat de trein veel te kort is. Komt er 's middags rond tweeën één los treinstelletje aanrijden. En dan zie je de IC Eindhoven- Den Haag bijna leeg langskomen, terwijl 8 minuten eerder ook al een driekwart lege ICD van maximale lengte naar Rotterdam en Amsterdam is vertrokken. Die treinen kan je niet halveren weet ik wel, maar het laat wel zien waar de echte vraag momenteel ligt.

Het percentage mensen dat nog thuiswerkt is helemaal niet zo groot meer. Sowieso zijn de mogelijkheden om thuis te werken in veel beroepen maar heel beperkt en als ik in de kantorenwijk waar ik woon kijk dan zijn ook daar de kantoren weer goed vol.

Wel liggen het MBO/HBO/Universiteit nog steeds grotendeels stil. Alle verhalen dat er vanaf 1 september weer 40-50% les op locatie gegeven zou worden zijn flauwekul gebleken. Misschien hooguit 10-20%.

Ik werk bij een grote verzekeraar. Bij ons werkt in principe iedereen thuis dus dat scheelt al heel veel treinreizigers. Zuid- en NoordHolland is voor de ons omliggende landen al rood gebied. Zou me dus echt niet verbazen als we binnenkort weer teruggaan naar de situatie van Maart/April. Ik denk echt dat de kantoren weer heel snel gaan leegstromen. Morgen is weer een persconferentie van het kabinet. Ik weet nu al dat daarin de oproep gaat klinken om in ieder geval Zuid- en Noordholland zoveel mogelijk thuis te werken.

Reputatie 6

Als ik de trein bekijk waarin ik zit dan mis ik alle forenzen en scholieren die ik voor half maart wel zag. Rijksoverheid en vele gemeenten en provincies hanteren nog steeds strikte normen mbt thuiswerken tot maximaal 1 dag in de week op kantoor. 

De spitsIC Haarlem-Alkmaar was altijd meer dan gevuld want staan kwam altijd voor. Ligt beetje aan de richting vanaf welk station. Nu is staan er zeker niet bij. 

Collega's die vanuit Rotterdam naar Haarlem komen, melden hetzelfde qua rustigere treinen. Ik hoorde van een vriend die Haarlem - Den Haag doet, dat die nog steeds heel veel plek voor zichzelf heeft. 

Rond 14.00 uur met de Sprinter, in de Randstad. Maar liefst 8 rijtuigen SNG. Denk dat er wel zeker 15 reizigers waren. De IC door de polder langs Lelystad stukje drukker, maar met 10 rijtuigen Virm verdwijnt dat in zo'n trein.

Met ruim 1750 besmettingen zit de schrik er wel in, niemand zonder Mondneuskapje 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft iemand al iets gemerkt van de campagne "OV is oké"?

Ik neem aan dat dat wel uitgesteld zal worden in verband met het oplopen van de besmettingen.

Reputatie 7

Het is blijkbaar geruisloos weer ingetrokken. Niets meer over gehoord of gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet eens een mail gehad, terwijl ze toch echt wel.kunnen zien dat ik mijn VDU nog steeds niet gebruikt heb.

Daar heb ik toch andere ervaringen, ik werk voor een consultancy bedrijf (ruim 2500 medewerkers) en bij ons werkt zo'n 80% nog altijd voor minstens de helft thuis, er zijn zelfs collega's die sinds half maart niet meer bij de klant op kantoor zijn geweest. Bij mijn huidige opdrachtgever is ook maar een bezetting van ongeveer 10% (bedrijf met 2000 medewerkers), en is de verwachting dat het niet meer terug zal gaan naar 100%, ook niet als corona niet meer speelt. Thuiswerken heeft zich bewezen en zal onderdeel zijn van het nieuwe normaal.

Badge

Yep, gezien op de TV

Reputatie 7
Badge +3

Thuiswerken heeft zich bewezen en zal onderdeel zijn van het nieuwe normaal.

Ik las afgelopen week een Interview met de directeur HRM van ASML die vertelde dat door het thuiswerken de productiviteit wel erg was gedaald. Dus kennelijk zijn er verschillende ervaringen.

Badge +3

Ik kom een paar keer per week wel langs ASML met die enorme parkeergarages langs de A67 (knooppunt de Hogt richting Eersel/België).

Die waren in maart/april/juni ernstig leeg (en daarna vakantieperiode natuurlijk), maar staan nu echt weer helemaal vol. Ze blijven er trouwens maar uitbreiden.

De toegangswegen van ASML naar de N2 Veldhoven zijn ook alweer redelijk ‘normaal’ vol na 16:00. En gezien het aantal bso-taxiritten (lokale en internationale basisscholen) met kids van de met name Indiase gezinnen in de omgeving werkt men steeds minder thuis, of vindt het wel prettig om thuis te werken zonder kids… 

Badge

Met thuiswerken raakt ook de betrokkenheid bij het bedrijf en de collega's weg, lijkt me ook niet wenselijk voor een werkgever want die kan weinig meerwaarde meer laten blijken door de werkomgeving. 

Daarnaast wil je toch niet en je werk en je prive leven zo in elkaar laten overgaan dag in dag uit, je huis moet je thuis zijn en niet ook je werkomgeving voor altijd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kom een paar keer per week wel langs ASML met die enorme parkeergarages langs de A67 (knooppunt de Hogt richting Eersel/België).

ASML moedigt volgens het eerder genoemde interview zijn personeel ook aan om weer zoveel mogelijk op de zaak te komen werken.  

Badge +3

ASML moedigt volgens het eerder genoemde interview zijn personeel ook aan om weer zoveel mogelijk op de zaak te komen werken.  

Interview ken ik niet (linkje graag?) maar wat HRM daar zegt heeft duidelijk invloed.

Ken ook nog wat Philips gezinnetjes in de omgeving (Helmond/Eindhoven) waar beide ouders blijkbaar weer naar kantoor gaan en dus bso-vervoer nodig hebben.

Ben benieuwd wat volgt, als de ‘maatregelen’ van deze week geen invloed hebben en de 2000+ nieuwe gevallen dagelijkse kost worden met een R-factor van boven de 1. Mijn donkere kant zegt dat zolang het aantal ziekenhuisopnames niet te veel stijgt het magische woord ‘groepsimmuniteit’ van Rutte weer actueel wordt. Laat iedereen het maar krijgen, blijf uit de buurt van risicogroepen en zo.. 

Ik las afgelopen week een Interview met de directeur HRM van ASML die vertelde dat door het thuiswerken de productiviteit wel erg was gedaald. Dus kennelijk zijn er verschillende ervaringen.

Wat productiviteit betreft kan ik alleen naar ons eigen team kijken, en daar is dir is bij ons zelfs omhoog gegaan het afgelopen jaar. 

Met thuiswerken raakt ook de betrokkenheid bij het bedrijf en de collega's weg, lijkt me ook niet wenselijk voor een werkgever want die kan weinig meerwaarde meer laten blijken door de werkomgeving. 

Daarnaast wil je toch niet en je werk en je prive leven zo in elkaar laten overgaan dag in dag uit, je huis moet je thuis zijn en niet ook je werkomgeving voor altijd.

Ik heb het ook niet over blijvend volledig thuiswerken maar over een groot deel thuiswerken, denk dan aan 2-3 dagen per week naar kantoor ipv 5. Zelf vind ik het eigenlijk wel prettig, mijn vriendin werkt vrijwel alleen 's ochtends dus als zij thuis komt kunnen we samen lunchen, 's middags nog een keer tijd voor een kop thee samen. Voorheen was ik 's ochtends al de deur uit voordat de rest hier in huis opstond, vaak 's avonds nog verplichtingen buitenshuis waarvoor ik niet eens thuis kwam om te eten, dat is met thuiswerken sterk verbeterd.

Je balans vinden met thuiswerken is wel iets wat je moet kunnen. Zo ben ik op een dag langer dan 8 uur met werk bezig, meestal tussen 7:00 en 17:00, maar intussen heb ik dan wel tijd gehad om ook een boodschap te doen, te sporten en meer van dat soort dingen.

Voor het contact met collega’s hebben we nu een vaste dag dat we naar kantoor gaan, geheel op vrijwilligheid en dat is ook erg nuttig, maar het is echt niet nodig om dat 5 dagen in de week te doen. Als ik naar mijzelf kijk, veel dagen zijn gevuld met allerlei overleggen, die waren veelal al online en dan is niet veel toegevoegde waarde om daarvoor op kantoor in een belhokje te gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle productiviteit is gedaald, zeker in de 1e maanden zijn heel wat huizen opgeruimd en opgeknapt 😉

Badge +3

Niet alle productiviteit is gedaald, zeker in de 1e maanden zijn heel wat huizen opgeruimd en opgeknapt 😉

Onder werktijd, foei! Maar ja, als je tijdens het thuiswerken de ‘klussers’ kunt bijsturen i.p.v. een uur of langer in de file dan is het een win-win.

Reageer