beantwoord

OV chipkaart kapot na inchecken

• 18 augustus 2014
  • 14 reacties
  • 2266 Bekeken

Zojuist heb ik op Rotterdam Centraal ingecheckt. Op station Delft kan ik echter niet meer uitchecken - de kaart is dood. Het gaat dus niet om een foutmelding, de kaart wordt helemaal niet herkend (ook bij het oplaadpunt niet).

Het gaat om een kaart op naam.

Is het mogelijk om het resterende bedrag terug te krijgen? En hoe zit het met de 20 euro die er vanaf gehaald is bij het inchecken? Normaal kost het ritje namelijk maar 3.20, het zou een beetje raar zijn als het laatste ritje me 20 euro zou kosten.

Ten slotte nog de vraag: ik heb direct een anonieme kaart uit de NS automaat gehaald. Kan ik deze ook gebruiken voor andere vervoerders dan de NS? En zo ja, kan dit direct of moet ik dan eerst nog een abbonnement op de kaart zetten?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thom 18 augustus 2014, 23:09

U zult dan de kaart moeten vervangen. Bij de persoonlijke chipkaart is uw saldo bekend en ook welk abonnement u heeft. Dat verliest u niet ook al is uw kaart kapot. U krijgt dan tijdelijk reisrecht. U moet een vervangende chipkaart kopen voor 11,50. Uw saldo en uw abonnement worden dan overgezet.

Het tijdelijk reisrecht stelt u in staat uw abonnement te blijven gebruiken in afwachting van de aanmaak van de nieuwe persoonlijke ov-chipkaart. U kunt blijven reizen.

U kunt de anonieme chipkaart die u heeft gekocht ook bij andere vervoerders gebruiken om op saldo te reizen maar niet voor een abonnement.

Er is een servicebalie in Rotterdam Centraal. Hoe u het tijdelijk reisrecht regelt staat hieronder in de link.
U bent zelf verantwoordelijk voor een functionerende chipkaart en u kunt met uw 'dode' chipkaart niet inchecken en dus ook niet reizen.

Klik hier voor extra informatie.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U zult dan de kaart moeten vervangen. Bij de persoonlijke chipkaart is uw saldo bekend en ook welk abonnement u heeft. Dat verliest u niet ook al is uw kaart kapot. U krijgt dan tijdelijk reisrecht. U moet een vervangende chipkaart kopen voor 11,50. Uw saldo en uw abonnement worden dan overgezet.

Het tijdelijk reisrecht stelt u in staat uw abonnement te blijven gebruiken in afwachting van de aanmaak van de nieuwe persoonlijke ov-chipkaart. U kunt blijven reizen.

U kunt de anonieme chipkaart die u heeft gekocht ook bij andere vervoerders gebruiken om op saldo te reizen maar niet voor een abonnement.

Er is een servicebalie in Rotterdam Centraal. Hoe u het tijdelijk reisrecht regelt staat hieronder in de link.
U bent zelf verantwoordelijk voor een functionerende chipkaart en u kunt met uw 'dode' chipkaart niet inchecken en dus ook niet reizen.

Wat vervelend dat je OV-chipkaart het niet meer doet. Thom heeft je inmiddels al van uitgebreide informatie voorzien. Wat je het beste kunt doen is contact opnemen met OV-chipkaart om een duplicaat van je OV-chipkaart aan te vragen. Het resterende saldo op je kaart zul je terug ontvangen. Via Mijn NS kun je tijdelijk reisrecht van een NS-abonnement aanvragen. Je kunt dit product op een anonieme OV-chipkaart zetten.

Ik begrijp uit je bericht dat je helaas ook niet meer hebt kunnen uitchecken. Via je Mijn NS account kun je een vergeten check uit claim indienen. Ook mag je mij een privébericht sturen zodat ik dit voor je in orde kan maken.
Als ik het goed begrijp reisde deze persoon op saldo tegen vol tarief buiten de spitsuren. Het lijkt me dan ook aannemelijk dat er geen sprake is van een abonnement. Dan is alle informatie met betrekking tot duplicaten en tijdelijke reisrechten toch irrelevant en alleen maar verwarrend?
Als er inderdaad geen sprake is van een abonnement zijn er volgens mij maar twee acties nodig:
-verzoek tot restitutie indienen voor het mislukte uitchecken
-defecte kaart opsturen naar TLS zodat zij het saldo kunnen terugstorten
Ja too much information syndroom.

Gewoon simpel houden en alleen de info geven die relevant is. Allemaal onderdeel van goed communiceren.

En hij kan beter een nieuwe kaart kopen, dat is goedkoper dan een vervangende kaart..
En op OV chipkaart.nl stond toch dat als de kaart defect was je gratis een nieuwe krijgt ?
Bedankt voor de reacties allen.

Aangezien ik voor mijn werk toch lekker naar Rotterdam moest (en er geen papieren kaartjes meer zijn) heb ik dus een anonieme kaart uit de muur getrokken. Er stond geen abbonnement op mijn kaart, dus ik hoef ook geen vervangende kaart op naam nodig.

Op advies van Thom ben ik op Rotterdam Centraal bij de service balie langsgeweest. Daar kreeg ik een formulier: "Beeindiging en teruggave saldo". Stap 1 dus gelukt.

Op advies van Femke en theofilel wou ik de 'vergeten uit te checken' claim indienen. Aangezien ik nooit mijn kaart heb gekoppeld aan een NS account kan ik hier kennelijk geen gebruik van maken (het activeren van de kaartservicecode bij een NS automaat op een kapotte kaart gaat nou eenmaal lastig).

Zojuist een prive bericht naar Femke gestuurd om me verder te helpen :)

Bedankt voor de tips allen!
Reputatie 2

Wat is eigenlijk de reden dat een tijdelijk reisrecht niet mogelijk is voor een OV-jaarabonnement? Het is best een dure abonnement (€ 547,10 per maand). Maar ja, dan heb je ook wat. :8

In afwachting van de ontvangst van een duplicaat moet je dan flink met geld smijten. En niet te vergeten dat je ca. een maand na een ingediende verzoek tot teruggave van de extra kosten je geld eindelijk terugkrijgt.

Toen ik een persoonlijke en kale OV-chipkaart bestelde, was deze na 1 werkdag al binnen. 😳 Met een bestelling erbij van iets banaals, is dan binnen een dag of twee alles gereed voor gebruik. Vanuit die invalshoek snap ik de duur van 10 werkdagen ook niet echt. Kan iemand dat toelichten? :?

Wat is eigenlijk de reden dat een tijdelijk reisrecht niet mogelijk is voor een OV-jaarabonnement? Het is best een dure abonnement (€ 547,10 per maand). Maar ja, dan heb je ook wat. :8

In afwachting van de ontvangst van een duplicaat moet je dan flink met geld smijten. En niet te vergeten dat je ca. een maand na een ingediende verzoek tot teruggave van de extra kosten je geld eindelijk terugkrijgt.

Toen ik een persoonlijke en kale OV-chipkaart bestelde, was deze na 1 werkdag al binnen. 😳 Met een bestelling erbij van iets banaals, is dan binnen een dag of twee alles gereed voor gebruik. Vanuit die invalshoek snap ik de duur van 10 werkdagen ook niet echt. Kan iemand dat toelichten? :?

Het OV-Jaarabonnement is een toonkaart. Vandaar dat Tijdelijk Reisrecht voor het OV-Jaarabonnement niet beschikbaar is. NS-vervoerbewijzen die zijn gekocht in afwachting van de vervangende kaart, kan je uiteraard laten declareren.

Verder produceert de klantenservice van OV-chipkaart alle OV-chipkaarten, ook voor de abonnementhouders van vervoerders. Waarom de levertijd van een vervangende kaart afwijkt van een nieuw bestelde persoonlijke OV-chipkaart kan ik helaas niet voor je nagaan. Klik hier voor de contactgegevens van de klantenservice van OV-chipkaart.
Het OV-Jaarabonnement is een toonkaart. Vandaar dat Tijdelijk Reisrecht voor het OV-Jaarabonnement niet beschikbaar is. NS-vervoerbewijzen die zijn gekocht in afwachting van de vervangende kaart, kan je uiteraard laten declareren.
*zucht* Waarom kan de service niet verbeterd worden? Wat is er duurder dan een OV-jaarabonnement?

Waarom kan er geen tijdelijk reisrecht geregeld worden? Zo moest ik een keer voor een aantal weken lang elke dag een los kaartje kopen en na afloop 600 euro aan kaartjes naar de NS opsturen, omdat er geen tijdelijk reisrecht geregeld kon worden. Ik mocht niet eens een maandkaart kopen en later declareren, nee: elke dag weer in de rij.

Een conducteur in de trein had het zo met mij te doen dat deze in de trein naar het hoofdkantoor belde, om te proberen iets te regelen, maar nee: niks.

Waarom is er zo'n slechte behandeling en krijgen mensen met een goedkoop abonnement wel een goede service?
Reputatie 2

Verder produceert de klantenservice van OV-chipkaart alle OV-chipkaarten, ook voor de abonnementhouders van vervoerders. Waarom de levertijd van een vervangende kaart afwijkt van een nieuw bestelde persoonlijke OV-chipkaart kan ik helaas niet voor je nagaan. Klik hier voor de contactgegevens van de klantenservice van OV-chipkaart.

IngeNS, dank voor de toelichting!

Er is een heel kleine kans dat ik misschien deze abonnement moet gaan aanschaffen. Piepklein. Maar door alvast rond te kijken (op deze forum) en zoeken naar achtergrondinfo blijf ik op de hoogte over het wel en wee.
Reputatie 2
*zucht* Waarom kan de service niet verbeterd worden? Wat is er duurder dan een OV-jaarabonnement?

Waarom kan er geen tijdelijk reisrecht geregeld worden? Zo moest ik een keer voor een aantal weken lang elke dag een los kaartje kopen en na afloop 600 euro aan kaartjes naar de NS opsturen, omdat er geen tijdelijk reisrecht geregeld kon worden. Ik mocht niet eens een maandkaart kopen en later declareren, nee: elke dag weer in de rij.

Ook niet met reizen op saldo? En via Mijn NS de kosten opvragen en opsturen?

[Een conducteur in de trein had het zo met mij te doen dat deze in de trein naar het hoofdkantoor belde, om te proberen iets te regelen, maar nee: niks.

Waarom is er zo'n slechte behandeling en krijgen mensen met een goedkoop abonnement wel een goede service?

Inderdaad heb je in vergelijking met lagere/goedkopere abonnementen niet al te beste oplossing voor een OV-jaarabonnement. Geen tijdelijk reisrecht. Maar ja, als je niet hoeft in-/uit te checken, valt er blijkbaar ook niets te zetten op ov-chipkaart. Het zou toch beter moeten...
Goed punt, dan moet er een chipkaart van 7,50 aangeschaft worden, daar moet 20 euro opgezet worden + 200 euro om een week mee in/uit te checken en wanneer het OV-jaarabonnement arriveert dan blijf je met een dure chipkaart zitten met een saldo dat niet meer gebruikt kan worden. Ja, handig. Daarna moet de kaart bij marktplaats te koop aangeboden worden om het geld terug te krijgen?

Inderdaad heb je in vergelijking met lagere/goedkopere abonnementen niet al te beste oplossing voor een OV-jaarabonnement. Geen tijdelijk reisrecht. Maar ja, als je niet hoeft in-/uit te checken, valt er blijkbaar ook niets te zetten op ov-chipkaart. Het zou toch beter moeten...

Waarom heeft de NS het OV-jaarabonnement van in/uitchecken uitgesloten. Waarom? Omdat de mensen bij de NS zich niet realiseren dat een OV-jaarabonnement geen volledig reisrecht geeft en dat met een OV-jaarabonnement wel in/uitgecheckt moet kunnen worden om gebruik te kunnen maken van de 2-1 overgang. Een bug in het systeem.

De NS claimt dat het "technisch niet mogelijk is" om met het abonnement in en uit te checken, omdat het een "oud abonnement" is. Nu rest de vraag: waarom heeft de NS het abonnement niet geüpdate net zoals alle andere abonnementen? Hoe moeilijk kan het wezen?

De NS kan toch reisrecht op een OV-chipkaart zetten en die opsturen? Wat is het probleem? Omdat het een zichtkaart is? Dan kan toch nog steeds een chipkaart opgestuurd worden waarmee in/uitgecheckt wordt totdat de "oude zichtkaart" arriveert? Mis ik hier iets?

Waarom maakt de NS het zichzelf en de klant zo moeilijk? Zet het OV-jaarabonnement op een chipkaart dat bij de NS gebruikt kan worden.

Hoe vaak ik nu al de discussie heb gehad "maar iedereen moet per 9 juli inchecken" "je kan gewoon voor je reis 1e klas aanzetten", nee dat kan niet.
Reputatie 2
Goed punt, dan moet er een chipkaart van 7,50 aangeschaft worden, daar moet 20 euro opgezet worden + 200 euro om een week mee in/uit te checken en wanneer het OV-jaarabonnement arriveert dan blijf je met een dure chipkaart zitten met een saldo dat niet meer gebruikt kan worden. Ja, handig. Daarna moet de kaart bij marktplaats te koop aangeboden worden om het geld terug te krijgen?

Als je gedwongen wordt om losse kaartjes te kopen, etc tot je een nieuwe ov-chipkaart hebt ontvangen, dan lijkt het mij heel logisch dat NS ook de "tijdelijke" ov-chipkaart gaat vergoeden!

Voor een losse kaart moet je steeds in de rij staan en kost het je voor iedere losse kaart 1 euro extra. En is dit een goede dienstverlening naar de klant toe om de "tijdelijke" ov-chipkaart, gemaakte reiskosten EN resterende saldo (zonder administratiekosten) te vergoeden. Het scheelt je (wacht)tijd bij de automaat. De NS wilt toch tevreden klanten hebben?

En 20 keer een losse kaart kost je voor 10 werkdagen 20 euro extra chipkosten. Als de NS dat zonder meer vergoedt, waarom dan niet de "tijdelijke" ov-chipkaart, die maar 7,50 euro kost? Je moet (helaas) hoe dan ook 11,50 euro betalen voor een duplicaat. Is dat al niet erg genoeg?

Het ongemak voor jou en anderen moet (op dit moment) beperkt blijven tot een paar weken wachttijd + € 11, 50 voor een duplicaat. Alle gemaakte kosten tijdens die overbrugging moet de NS gewoon vergoeden (inclusief teruggave overgebleven saldo). Zonder voorwaarden. Nou ja, er is 1 voorwaarde: je mag maar 1x per jaar "gratis" een duplicaat aanvragen. Op zich is dat ook al straf genoeg.
Er is een verschil tussen "zou moeten" en "krijgen".

Met de 600 euro declaratie heb ik ook de verzendkosten voor een aangetekende zending gedeclareerd, maar ik heb daar geen cent van vergoed gekregen. Dit terwijl de NS zelf te laat was met de levering van de kaart, ik had geen enkele schuld in de situatie. Ze hadden op zijn minst iets op kunnen sturen voor het ontstane ongemak: nee, helemaal niks.

De NS wilt toch tevreden klanten hebben?

Nee, de NS is uit op winst en de klant is daaraan ondergeschikt.

Reageer