beantwoord

OV kaart ingenomen maar niet mee gereisd.

• 11 oktober 2019
  • 30 reacties
  • 1218 Bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Hoi @AbbeyRoad

Gezien er ook andere dingen zijn om te doen, heb ik niet meteen gereageerd hierop. Ik heb Stijn dan ook zojuist een PB gestuurd, waaruit je kunt concluderen dat dit dus geen verzonnen verhaal/grap is.

Ik zal het hier laten weten als ik meer weet!

Update: Ik heb inderdaad verdere informatie gekregen van Irisje95 gekregen en heb de situatie als klacht doorgezet naar de teamleider van de betreffende conducteur. Zoals ik in mijn privébericht aan Irisje95 ook heb aangegeven zal ik hier echter geen terugkoppeling op krijgen dus zal ik ook geen verdere terugkoppeling hier kunnen plaatsen. Het is aan de teamleider van de betreffende conducteur om dit nu verder op te pakken.

Badge +3

In hoeverre klopt het ‘Beste antwoord’ nog, en met name ook voor verloren/gevonden kaarten die bij een balie ingeleverd worden?

Als een kaart wordt ingenomen wordt deze nooit rechtstreeks vernietigd. Bij inname zal degene die hem inneemt moeten verantwoorden middels een schrijven (formulier) waarom deze kaart is ingenomen.

Als ik de recente berichten lees krijgt de eigenaar een kaart die sowieso nooit terug (wordt ter plekke of in het depot of door TLS vernietigd).

Maar wat als ik toevallig de kaart van mijn vriendin toon (greep uit de keukenlade, het was vroeg dus de verkeerde gepakt), dan dient zij die toch wel terug te krijgen of op zijn minst ergens op te kunnen halen?

En dan ik een UvB, tenzij ik kan aantonen dat ik toch met mijn eigen kaart of ander vervoerbewijs op pad blijk te zijn. Bijv. een e-ticket voor de trein en die ov-chipkaart meegepakt heb voor BTM?

Een anonieme kaart zou je bij controle zonder incheck meteen terug krijgen (“toon maar iets dat wel geldig is of anders een UvB”), dus waarom zou het bij je dragen (en per ongeluk tonen) van een persoonlijke kaart van iemand anders ineens zo'n probleem zijn als daar helemaal niet aantoonbaar mee gereisd wordt?

Bovendien, een kaart is misschien dan wel persoonsgebonden maar nog steeds niet jouw eigendom (TLS is de eigenaar), dus het in bezit hebben daarvan is geen ‘diefstal’ o.i.d. Iemands anders bankpasje hebben/gebruiken ook niet per se.

Maar goed, we waren er niet bij. 

Badge

Volgens mij worden persoonlijke OV kaarten waar een ander dan de eigenaar mee reist altijd ingenomen en aangezien de OV-kaarten inderdaad niet meer geregistreerd worden als ze gevonden worden ga ik er vanuit dat ook deze ingeleverde kaarten dus vernietigd worden.

Het innemen van een persoonlijke kaart gebeurt omdat jij er mogelijk fraude mee pleegt, zeker als je met die kaart bent ingecheckt.

Mocht je er niet mee ingecheckt zijn en ben je gewoon met je eigen kaart ingecheckt en is het uit de naam te herleiden dat het een kaart van een familielid is dan neem ik aan dat de kaart niet ingenomen wordt.

Voor wat betreft de exacte gronden voor het innemen zul je moeten wachten op @Slidestops  of @Loes die daar meer vanaf weten.

Reputatie 7

Op het moment dat jij het vervoersbewijs aanbied als zijnde geldig vervoersbewijs voor jouw reis dan is inname mogelijk bij misbruik. Dit gebeurt op basis van artikel 71 WPV2000.

Als je echt per ongeluk een verkeerde kaart geeft die niet is ingecheckt en vervolgens de goede kaart pakt die wel is ingecheckt dan zal de kaart niet ingenomen worden normaal gesproken. Maar dat is afhankelijk van een aantal wat omstandigheden. 

Reageer