beantwoord

OV kaart ingenomen maar niet mee gereisd.

• 11 oktober 2019
  • 27 reacties
  • 904 Bekeken

Zojuist ben ik met de trein naar Breda gereisd. Ik heb met mijn eigen OV kaart betaald en ingecheckt. Toen werd ik gecontroleerd, en in mijn haast had ik perongeluk mijn vriend zijn OVkaart laten zien omdat die ook in mijn portemonnee nog zat.
Toen zei de conducteur dat ik niet was ingecheckt en dat die kaart niet van mij was. Ik besefte dat ik per ongeluk de verkeerde kaart had laten zien en gaf hem daarna mijn kaart waarmee ik betaald heb en ook ingecheckt was.

Vervolgens wilde hij mij de kaart van mijn vriend niet meer teruggegeven omdat ik daar "niet mee mocht reizen". Ik heb echter nooit met zijn kaart gereisd en had gewoon netjes betaald met mijn eigen OV. De conducteur zei dat hij hem op het station zou afgeven en mijn vriend hem vanaf morgen kan ophalen.

Ik ben erg verbijsterd en boos dat de kaart waarmee ik dus NIET heb gereisd is ingenomen. Zijn er nu verdere consequenties? En heeft deze conducteur wel juist gehandeld?
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 oktober 2019, 23:56

We zijn er zelf niet bij en weten dus niet of heel het verhaal klopt. Ik zou mezelf ook nooit in een kwaad daglicht op een forum zetten als ik nog iets voor elkaar wil krijgen ;)

Het probleem is dat bij de controle een vervoersbewijs wordt aangeboden wat dus niet van de reiziger is. Deze bied het op dat moment als zijn/haar vervoersbewijs aan. Dat kan een foutje zijn, maar is apart. Ik heb zelf nooit een kaart van iemand anders bij en maakt dat ook praktisch nooit mee in de trein. Als daarbij ook nog eens een voordeel kan worden gehaald ten op zichte van het eigen vervoersbewijs (de kaart waarmee gereisd wordt studentenkaart en de eigen kaart vol tarief en niet ingecheckt bv.) dan roep je natuurlijk helemaal veel vragen op.

Als een kaart wordt ingenomen wordt deze nooit rechtstreeks vernietigd. Bij inname zal degene die hem inneemt moeten verantwoorden middels een schrijven (formulier) waarom deze kaart is ingenomen. Deze wordt dan opgestuurd naar Utrecht en daar wordt het beoordeeld en eventueel dus vernietigd. (Voor zover ik weet). Deze wordt op eigen standplaats(station) voor de eerste keer ingeleverd.

Bij een inname heb je altijd een afschrift van de inname. Dit kan middels een UVB zijn of een ander document. Je kunt dus nooit een kaart kwijt zijn zonder hier een papiertje bij te krijgen.

@Robert B een UvB kan in principe nog worden gecanceld zolang deze nog niet is ingevoerd in het systeem door de controleur. Alle 3 de delen in het boekje moeten dan worden ingeleverd. Er kan dus niets verscheurd worden. Als de verdachte na ontvangst van het 3e deel deze niet teruggeeft, of zelf verscheurt, dan is de boete niet meer te annuleren. Voor mij persoonlijk wil ik dit in sommige situaties best doen, zolang ik onafgebroken bezig ben geweest met de casus. Zodra ik uit de casus stap doe ik het niet meer en dan is het via de klantenservice. Ik doe dit ook alleen als er géén andere feiten bij komen (verkeerde kaart oid) en er wél een volwaardig, geldig vervoersbewijs van die persoon te voorschijn komt.
Bekijk origineel

27 reacties

Update: Ik heb inderdaad verdere informatie gekregen van Irisje95 gekregen en heb de situatie als klacht doorgezet naar de teamleider van de betreffende conducteur. Zoals ik in mijn privébericht aan Irisje95 ook heb aangegeven zal ik hier echter geen terugkoppeling op krijgen dus zal ik ook geen verdere terugkoppeling hier kunnen plaatsen. Het is aan de teamleider van de betreffende conducteur om dit nu verder op te pakken.

Hoi @AbbeyRoad

Gezien er ook andere dingen zijn om te doen, heb ik niet meteen gereageerd hierop. Ik heb Stijn dan ook zojuist een PB gestuurd, waaruit je kunt concluderen dat dit dus geen verzonnen verhaal/grap is.

Ik zal het hier laten weten als ik meer weet!

Hoi @Stijn NS,

Sorry voor mijn late reactie. Ik zal je zo een bericht sturen met de gegevens van het reistraject!

Ik zal later terugkoppelen wat de uitkomst is!

Groetjes,

Iris

Update: Zoals Maxime al aangaf heb ik nog geen verdere informatie gekregen van Irisje95. @Irisje95 wil je dat ik alsnog een klacht verwerk over deze situatie?

Reputatie 7
Badge

Bedankt voor de terugkoppeling @Maxime NS 😀

Ik heb het even aan Stijn NS gevraagd, maar hij heeft nog geen privébericht ontvangen!

Reputatie 7
Badge

@Stijn NS , is er nog een PB door jou ontvangen ? Of was het toch wel vreemde voorval en melding toch een "grap".

Ik denk dat het inderdaad geen kwaad kan om dit in ieder geval te laten onderzoeken om ook de andere kant van het verhaal te horen.

@Irisje95 Zou je mij een privébericht willen sturen met het vertrekstation en -tijd van de betreffende trein en een uiterlijke omschrijving van de conducteur? Als je graag een klacht op naam wilt indienen hierover, wil je dan ook je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres sturen?
Reputatie 5
Ik zou een klacht indienen bij NS over die conducteur. Zoals ik het verhaal lees is die conducteur duidelijk over de schreef gegaan! Wellicht dat zijn werkgever hem hierover kan aanspreken.
Reputatie 7
Badge
Denk dat het erg verstandig is dat er van dit voorval een melding wordt gemaakt, @moderatoren, kunnen jullie dit met @Irisje95 oppakken ?

Als het verhaal klopt heeft dit natuurlijk veel ergenis opgeleverd, en kost het Iris en vriend veel tijd om de geheel ten onrechte afgepakt kaart weer terug te krijgen.
@Tamzin Het is een ook een vreemd verhaal, om die reden heb ik dit topic ook aangemaakt.
Snap natuurlijk dat geen van allen erbij was, maar ik weet voor mijzelf dat het zo gegaan is. En wilde daarom de vraag hier stellen / het verhaal even delen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet wat ik van dit verhaal moet denken. Het komt allemaal erg vreemd over.
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Dit heeft voor mij alleen maar bevestigd dat deze conducteur dus helemaal geen recht had om te kaart in te nemen.
Ik ben zojuist naar het station gegaan, om te checken of zijn kaart er wel echt ligt. De ovkaart ligt dus nu gewoon bij de servicebalie van NS...

Ik heb gisteren ook helemaal geen papier of iets gekregen waarop staat dat de kaart in beslag is genomen. De conducteur was gewoon weg met de kaart. Ik denk dat hij later bedacht dat hij dus totaal verkeerd bezig was en geen reden had om hem in te nemen, en hem daarom maar bij de balie heeft afgegeven. Om toch nog maar een "statement" te maken"..

Dus mijn vriend zal vandaag dan maar langs de servicedesk moeten om de kaart op te halen.
Ik ga er vanuit dat er verder geen onnodige problemen komen bij het ophalen van de kaart.

Ik ben nog steeds verbaast over de manier waarop deze conducteur gister te werk is gegaan.
Reputatie 7
Badge
Na al deze wijze woorden, @Irisje95 heb je nog wat toe te voegen aan je belevenis, immers je casus is wel interessant 😀
Is de kaart van je vriend al weer boven water ?
Ik heb er weinig aan toe te voegen, behalve dat ik het zelfs wel eens heb meegemaakt dat men een verkeerde OV kaart gaf, dus precies als deze case, een niet ingecheckte kaart van een broer of zus, terwijl men toch een eigen, ingecheckte kaart kon tonen. In dit soort cases vraag ik wel door van wie de andere kaart is, maar een niet ingecheckte kaart is in principe geen geldig vervoersbewijs en ik zie geen aanleiding deze in te nemen. Buiten de kaarten met afgekocht reisrecht zonder checkin even buiten beschouwing gelaten.
Als ik zie hoe vaak ik vervoersbewijzen van 1 reiziger krijg, voor een grotere groep, is geregeld. Zolang het aan de eindstreep maar klopt.
Reputatie 7
Als de casus precies zo is zoals hier wordt verteld, dan vind ik het ook heel apart en dat is niet de werkwijze. Maar zoals eerder gezegd - we waren er niet bij, we horen een kant van het verhaal en je zal jezelf nooit als boosdoener wegzetten als je nog iets denkt te kunnen halen.

Dat wil niet zeggen dat ik TS ergens van beschuldig, maar het lijkt me verstandig dit via de klantenservice te spelen, waarna er ook de andere kant van het verhaal via de conducteur kan worden bijgezocht.
Reputatie 7
Badge
En voor @AbbeyRoad de casus was dus ingenomen kaart (van vriend) terwijl er op een andere kaart geldig gereisd werd (al dan niet met incheck, want bij afgekocht reisrecht voor die HELE dag mag je dat 'vergeten' dus zonder gevolgen).

Dat laatste verzin je er weer bij. Daar is volgens @Irisje95 geen sprake van. Ze heeft betaald en ingecheckt op haar eigen kaart.
Een conducteur heeft natuurlijk nooit het recht een kaart in te nemen welke per ongeluk en bij vergissing getoond wordt terwijl dat duidelijk niet de bedoeling is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf nooit een kaart van iemand anders bij en maakt dat ook praktisch nooit mee in de trein.
Wat ik me kan voorstellen is dat ouders de kaart van hun kind(eren) bij zich hebben.
Ik heb wel eens de kaart van mijn moeder bij me gehad, was om die alvast op te laden voor een dagje uit met de trein een week of zo later (ik heb ook een bankpas van haar als gemachtigde).
Badge +3
@Slidestops dank voor de uitleg, precies zoals ik het in mijn verkouden hoofd had!

En voor @AbbeyRoad de casus was dus ingenomen kaart (van vriend) terwijl er op een andere kaart geldig gereisd werd (al dan niet met incheck, want bij afgekocht reisrecht voor die HELE dag mag je dat 'vergeten' dus zonder gevolgen).
Reputatie 7
Badge
Waarom zou de conducteur uberhaupt moeten (!) overgaan tot het geven van een boete en uitschrijven Uvb @Robert B als je perongeluk de verkeerde kaart toont, mits je natuurlijk na opmerken fout de juiste ingecheckte kaart toont.
Dat is wel een heel vreemde conclusie !

Zelf ook wel eens een verkeerde kaart getoond, het was zelfs geen vervoerbewijs, maar kon wel gescand worden. De conducteur en ik konden er vrolijk om lachen 😀
Reputatie 7
We zijn er zelf niet bij en weten dus niet of heel het verhaal klopt. Ik zou mezelf ook nooit in een kwaad daglicht op een forum zetten als ik nog iets voor elkaar wil krijgen ;)

Het probleem is dat bij de controle een vervoersbewijs wordt aangeboden wat dus niet van de reiziger is. Deze bied het op dat moment als zijn/haar vervoersbewijs aan. Dat kan een foutje zijn, maar is apart. Ik heb zelf nooit een kaart van iemand anders bij en maakt dat ook praktisch nooit mee in de trein. Als daarbij ook nog eens een voordeel kan worden gehaald ten op zichte van het eigen vervoersbewijs (de kaart waarmee gereisd wordt studentenkaart en de eigen kaart vol tarief en niet ingecheckt bv.) dan roep je natuurlijk helemaal veel vragen op.

Als een kaart wordt ingenomen wordt deze nooit rechtstreeks vernietigd. Bij inname zal degene die hem inneemt moeten verantwoorden middels een schrijven (formulier) waarom deze kaart is ingenomen. Deze wordt dan opgestuurd naar Utrecht en daar wordt het beoordeeld en eventueel dus vernietigd. (Voor zover ik weet). Deze wordt op eigen standplaats(station) voor de eerste keer ingeleverd.

Bij een inname heb je altijd een afschrift van de inname. Dit kan middels een UVB zijn of een ander document. Je kunt dus nooit een kaart kwijt zijn zonder hier een papiertje bij te krijgen.

@Robert B een UvB kan in principe nog worden gecanceld zolang deze nog niet is ingevoerd in het systeem door de controleur. Alle 3 de delen in het boekje moeten dan worden ingeleverd. Er kan dus niets verscheurd worden. Als de verdachte na ontvangst van het 3e deel deze niet teruggeeft, of zelf verscheurt, dan is de boete niet meer te annuleren. Voor mij persoonlijk wil ik dit in sommige situaties best doen, zolang ik onafgebroken bezig ben geweest met de casus. Zodra ik uit de casus stap doe ik het niet meer en dan is het via de klantenservice. Ik doe dit ook alleen als er géén andere feiten bij komen (verkeerde kaart oid) en er wél een volwaardig, geldig vervoersbewijs van die persoon te voorschijn komt.
Badge +3
Leuke test-case.. aan @Slidestops of @Loes

Een kaart van iemand anders tonen (die wordt ceconfisceerd/ingenomen) en blijkbaar vernietigd dus. (of hij kan hem dus nog even ophalen ergens?)

En jij krijgt een UvB dus! Procedure is al in gang gezet op dat moment. Dus het feit is geschied, met alle gevolgen van dien!

Maar je toont vervolgens een geldig vervoerbewijs.. Sorry, verkeerde kaart.

Tegen de tijd dat een HC klaar is met UvB schrijven. Mag een HC/BOA het dan beschouwen alsof er niets gebeurd is (de UvB ter plekke verscheuren dus eigenlijk, wegens onterecht dus nummer L×××××× bestaat niet meer)?

Zie de topic titel.. een ov-kaart innemen waarmee niet eens gereisd of ingecheckt is (volgens het verhaal).
Badge +3
Mijn eerste reactie nog wat aangevuld, redelijk bizarre situatie of samenloop van omstandigheden hooguit.. 🤔

Mijn verkouden neus zegt dat er wel meer scheefrijders zijn die hier hun gelijk willen halen met een leuk verhaal, maar dat is een aanname dus.

Dat we er niet bij waren is een feit 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Mja het blijft gissen, maar als het daadwerkelijk is gegaan zoals Irisje95 meldt, dan klopt het natuurlijk voor geen meter. Er is geen regel die je verbiedt om een persoonlijke OV-chipkaart van een ander bij je te hebben. Als ik met m'n vriendin op stap ben, heb ik ook alles bij me, want zij raakt het toch maar kwijt 😉 En dan zit zo'n pasje dagen later ook nog wel 's in mijn portemonnee. Vergissen bij het geven van de kaart is in zo'n geval niet ondenkbaar en als je daarnaast gewoon een eigen ingecheckte chipkaart hebt, zou er niks aan de hand moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht om uit te sluiten dat de degene die de kaart bij zich had deze zonder toestemming bij zich had. Dat alleen degene die kan aantonen van wie die kaart is hem mee krijgt. Of zo iets.

Reageer