Toen zei de conducteur dat ik niet was ingecheckt en dat die kaart niet van mij was. Ik besefte dat ik per ongeluk de verkeerde kaart had laten zien en gaf hem daarna mijn kaart waarmee ik betaald heb en ook ingecheckt was.
Vervolgens wilde hij mij de kaart van mijn vriend niet meer teruggegeven omdat ik daar "niet mee mocht reizen". Ik heb echter nooit met zijn kaart gereisd en had gewoon netjes betaald met mijn eigen OV. De conducteur zei dat hij hem op het station zou afgeven en mijn vriend hem vanaf morgen kan ophalen.
Ik ben erg verbijsterd en boos dat de kaart waarmee ik dus NIET heb gereisd is ingenomen. Zijn er nu verdere consequenties? En heeft deze conducteur wel juist gehandeld?
Beste antwoord door Slidestops
Het probleem is dat bij de controle een vervoersbewijs wordt aangeboden wat dus niet van de reiziger is. Deze bied het op dat moment als zijn/haar vervoersbewijs aan. Dat kan een foutje zijn, maar is apart. Ik heb zelf nooit een kaart van iemand anders bij en maakt dat ook praktisch nooit mee in de trein. Als daarbij ook nog eens een voordeel kan worden gehaald ten op zichte van het eigen vervoersbewijs (de kaart waarmee gereisd wordt studentenkaart en de eigen kaart vol tarief en niet ingecheckt bv.) dan roep je natuurlijk helemaal veel vragen op.
Als een kaart wordt ingenomen wordt deze nooit rechtstreeks vernietigd. Bij inname zal degene die hem inneemt moeten verantwoorden middels een schrijven (formulier) waarom deze kaart is ingenomen. Deze wordt dan opgestuurd naar Utrecht en daar wordt het beoordeeld en eventueel dus vernietigd. (Voor zover ik weet). Deze wordt op eigen standplaats(station) voor de eerste keer ingeleverd.
Bij een inname heb je altijd een afschrift van de inname. Dit kan middels een UVB zijn of een ander document. Je kunt dus nooit een kaart kwijt zijn zonder hier een papiertje bij te krijgen.