beantwoord

Overlast door supporters in treinen van en naar Rotterdam, Heb uur vertraging opgelopen!

Reputatie 4
Reisde vandaag van en naar Utrecht CS. Wilde om 18.48 van Utrecht vertrekken. Barstensvolle ic naar Zwolle. Ben met andere trein naar Amersfoort gegaan. Daar wilde ik overstappen op ic Leeuwarden van een uur later. Eveneens bomvol, zeer intimiderende sfeer. Er werd geschreeuwd, gedronken en zelfs gerookt in de trein. Politie was massaal aanwezig op perron maar deed niks. Conducteur buiten op perron aangesproken die wist ook geen raad. Ik voelde me als vrouw alleen totaal onveilig. En ik ben niet bang uitgevallen Toen maar de stoptrein naar Zwolle genomen en daar overgestapt. Uiteindelijk een uur later thuis. En dat terwijl ik eersteklas kaarthouder ben. Ik betaal extra voor een service die ik niet kon gebruiken. Zou dit graag gecompenseerd zien. Een van de moderators een idee?

Ik zag dat er meer post staan over vieze treinen en enorme drukte. Hadden politie en ns niet meer de handen in een kunnen slaan? Zet politie in de trein voor toezicht, controleer op d eperrons vervoerbewijzen en zorg dat betalende reizigers normaal kunnen reizen. Als ik dit had geweten ( ik kijk nooit voetbal) was ik wel op een andere tijd of niet gaan reizen. Wat heeft al die politie op station voor zin als ze niets ( mogen) doen. Lijkt me voor NS ook hartstikke lastig.....
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 8 mei 2017, 11:23

Ik heb veel begrip voor de opmerkingen in dit topic, maar we rijden met meer dan 300 treinen rond door Nederland en het is in mijn ogen onmogelijk om op elke trein een peloton ME mee te laten rijden wanneer er voetbalwedstrijden zijn. Normaal gesproken valt het wel mee, maar gisteren was natuurlijk een uitzonderlijke situatie en helaas voor Feyenoord moeten ze volgende week op herhaling. Ik kan en ga mijn collega's op de trein ook geen ongelijk geven. Wat moet een conducteur tegen een coupé vol (soms dronken) voetbalsupporters. Hij/zij kan dan het beste de-escalerend te werk gaan en bij te grote overlast de veiligheidcentrale bellen. Je wil echter ook dat de trein op tijd rijdt en het liefst op tijd aankomen op de eindbestemming. De rest van de trein de dupe late worden van een groep supporters levert ook boze topics op. Wat mij betreft zijn dit echt incidenten en gaat het meestal goed. Het kan ook erg gezellig zijn met voetbalsupporters in de trein. Er is echter een groep die het soms verpest.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Voor compensatie zul je niet in aanmerking komen omdat je zelf kiest niet te reizen. Verder snap ik inderdaad heel goed dat het vervelend is. Het probleem is wel dat logisitek (politie mee op trein) soms moeilijker is als je denkt.
Reputatie 4
Nou ik wilde wel reizen maar in twee treinen was geen plek......
Voor compensatie zul je niet in aanmerking komen omdat je zelf kiest niet te reizen. Verder snap ik inderdaad heel goed dat het vervelend is. Het probleem is wel dat logisitek (politie mee op trein) soms moeilijker is als je denkt.

Ze kunnen ook de trein niet laten vertrekken ivm de veiligheid.
Drank, roken, bomvol, gronden genoeg.
Reputatie 7
En dan heb je in de trein erop 2x zoveel mensen op 1 hoop, daar wordt het niet beter van hooe 😉
Zojuist te horen gekregen dat er wel minstens 30 van die relschoppers zijn opgepakt en een stadionverbod krijgen. U kunt als het weer zoiets gebeurd NOS teletekst pagina 818 in de gaten houden wanneer er in de eredivisie weer wedstrijden zijn. Maar in de kranten en op internet staat het natuurlijk ook in. Daarvoor hoeft u geen voetbalfan voor te zijn. AD heeft het voornamelijk over deceptie bij de Feyenoorders.
Reputatie 4
Aangezien ik maar tot Utrecht hoefde verwachtte ik niet zoveel problemen. Ik las dat er 200.000 mensen in Rotterdam werden verwacht...dat zijn wel aantallen. Het was echt een hele onveilige situatie in de treinen die ik geprobeerd heb te betreden.
En dan heb je in de trein erop 2x zoveel mensen op 1 hoop, daar wordt het niet beter van hooe ;)

Jullie doen dat evenwel al regelmatig, dus dat is geen excuus 😃
Reputatie 7
Badge
Gewoon al die mensen de trein uitgooien die zich niet kunnen gedragen.
Reputatie 6
Badge
''Gewoon al die mensen de trein uitgooien die zich niet kunnen gedragen.''

Iets met makkelijker gezegd dan gedaan....
Misschien naast het stadionverbod een NS-verbod invoeren? Het is even wat werk, maar na verloop van tijd zijn ze allemaal foetsie.
Ik heb veel begrip voor de opmerkingen in dit topic, maar we rijden met meer dan 300 treinen rond door Nederland en het is in mijn ogen onmogelijk om op elke trein een peloton ME mee te laten rijden wanneer er voetbalwedstrijden zijn. Normaal gesproken valt het wel mee, maar gisteren was natuurlijk een uitzonderlijke situatie en helaas voor Feyenoord moeten ze volgende week op herhaling. Ik kan en ga mijn collega's op de trein ook geen ongelijk geven. Wat moet een conducteur tegen een coupé vol (soms dronken) voetbalsupporters. Hij/zij kan dan het beste de-escalerend te werk gaan en bij te grote overlast de veiligheidcentrale bellen. Je wil echter ook dat de trein op tijd rijdt en het liefst op tijd aankomen op de eindbestemming. De rest van de trein de dupe late worden van een groep supporters levert ook boze topics op. Wat mij betreft zijn dit echt incidenten en gaat het meestal goed. Het kan ook erg gezellig zijn met voetbalsupporters in de trein. Er is echter een groep die het soms verpest.
Met alle respect maar de politie was al massaal aanwezig op het perron.

Met normale volle treinen durven jullie rustig de trein niet verder te laten rijden maar in dit geval niet ? Terwijl de veiligheid in het geding was.

De conducteur had gewoon een seintje naar de politie kunnen geven en de dronken en rokende hooligans uit de trein moeten halen en kunnen omroepen dat de trein anders gewoon blijft staan.
Reputatie 4
Fijn dat je reageert Klaas-Jan1 Ik snap dat ook de NS op dat moment voor de beste oplossing moet kiezen .Ik heb alleen de conducteur (was een vrouw, doet verder niet ter zake) gevraagd wat ik het beste kon doen. Dit was nl al de tweede IC die ik moest laten gaan (ik had al een half uur vertraging) omdat ik eveneens als vrouw alleen, hier niet bij in durfde te stappen (los dat het knetterdruk was en blauw stond van de rook, daar kan ik ook niet tegen). Ik begrijp echt niet dat er wel massaal politie aanwezig is en niet ingegrepen wordt. Maar dat hoort thuis in een overleg tussen politie en NS denk ik. Ik heb uiteindelijk zelf maar bedacht de stoptrein te nemen en was dus een uur later pas thuis. Ik zou dit uur vertraging graag gecompenseerd zien volgens de GTBV regeling. En ik hoop echt dat er op een ander level overleg over plaats vindt.
Dit zijn duidelijke signalen die via meerdere kanalen - niet alleen dit forum - zijn binnengekomen en nemen we zeker serieus. Ik zal alle meldingen via dit forum en Social Media zo goed mogelijk bundelen en intern doorgeven.
Fijn dat je reageert Klaas-Jan1 Ik snap dat ook de NS op dat moment voor de beste oplossing moet kiezen .Ik heb alleen de conducteur (was een vrouw, doet verder niet ter zake) gevraagd wat ik het beste kon doen. Dit was nl al de tweede IC die ik moest laten gaan (ik had al een half uur vertraging) omdat ik eveneens als vrouw alleen, hier niet bij in durfde te stappen (los dat het knetterdruk was en blauw stond van de rook, daar kan ik ook niet tegen). Ik begrijp echt niet dat er wel massaal politie aanwezig is en niet ingegrepen wordt. Maar dat hoort thuis in een overleg tussen politie en NS denk ik. Ik heb uiteindelijk zelf maar bedacht de stoptrein te nemen en was dus een uur later pas thuis. Ik zou dit uur vertraging graag gecompenseerd zien volgens de GTBV regeling. En ik hoop echt dat er op een ander level overleg over plaats vindt.

Dien de GTBV wel in middels een apart formulier en niet via de standaardmanier, anders wijst de computer het automatisch af omdat er wel treinen reden.
Reputatie 7
Badge
''Gewoon al die mensen de trein uitgooien die zich niet kunnen gedragen.''

Iets met makkelijker gezegd dan gedaan....

Maar voor de veiligheid is het wel beter.

Ik heb zelf ook ooit eens in een trein gezeten waar echt werkelijk iedereen zich misdroeg...en ik voelde mij toen echt heel onveilig.
Reputatie 7
Badge
Misschien naast het stadionverbod een NS-verbod invoeren? Het is even wat werk, maar na verloop van tijd zijn ze allemaal foetsie.

Dit is eigenlijk best een goed idee.
Reputatie 3

Dit is eigenlijk best een goed idee.

Prachtig idee.
Maar vertel mij eens hoe je dat gaat controleren ?
Reputatie 7
Badge

Prachtig idee.

Gewoon heel simpel, je zet alle namen + identiteit van de mensen die zich in het verleden zodanig hebben misdragen in het systeem.....en die mensen hebben dan vanaf dat moment een soort van strafblad. Ze krijgen eigenlijk een soort van treinban zeg maar. En alle conducteurs krijgen dan zo´n klein computertje met zich mee waarmee ze kunnen controleren op naam en identiteit van de reiziger. En als er een reiziger word gesnapt met een treinban die zich toch nog in de trein durfde te wagen word ie meteen de eerste de beste halte eruit gezet en mag ie naar huis lopen/of een taxi pakken.
Reputatie 6
Badge
En hoe wil je dat gaan doen in deze vaak bomvolle treinen? De conducteur is dan rustig aan het patiencen op zijn telefoon in een cabine.
Reputatie 7
Badge
En hoe wil je dat gaan doen in deze vaak bomvolle treinen? De conducteur is dan rustig aan het patiencen op zijn telefoon in een cabine.

Weetje wat het is landrsthrn....voetbalsupporters die zich niet behoorlijk gedragen in de trein hebben vaak ook nog eens het lef om hun onzorgvuldige woordenkeuze luidkeels door de trein te schreeuwen. zulke mensen kun je gewoon van verre al horen brullen. ook voor deze voetbalfanaten moet dan de regel gelden (met of zonder treinban) dat ze zich gewoon behoorlijk dienen te gedragen en zeker niet het gedrag moeten vertonnen van een brulaap. Kunnen ze dat niet dan moeten ze gewoon met hele kuddes de trein uitgezet worden. Het is in de trein geen dierentuin of zo.
Reputatie 6
Badge
We zullen zien hoe beschaafd de hooligans uit het Oosten deze zondag zullen zijn in de trein.
Reputatie 3

Prachtig idee.

Gewoon heel simpel, je zet alle namen + identiteit van de mensen die zich in het verleden zodanig hebben misdragen in het systeem.....en die mensen hebben dan vanaf dat moment een soort van strafblad. Ze krijgen eigenlijk een soort van treinban zeg maar. En alle conducteurs krijgen dan zo´n klein computertje met zich mee waarmee ze kunnen controleren op naam en identiteit van de reiziger. En als er een reiziger word gesnapt met een treinban die zich toch nog in de trein durfde te wagen word ie meteen de eerste de beste halte eruit gezet en mag ie naar huis lopen/of een taxi pakken.

En de supporters laten allemaal spontaan hun legitimatie zien ?
Droom rustig verder.
Reputatie 7
Badge

En de supporters laten allemaal spontaan hun legitimatie zien ?
Droom rustig verder.

Ja meneer.
Reputatie 7
Stationsverboden en treinverboden of trajectverboden bestaan al. Die zijn echter lastig te controleren of handhaven. Iemand kan een verbod hebben, maar wanneer merk je dat als HC? Pas als je na gaat bellen of dat zo is. Dit doe je niet bij iemand die een vervoersbewijs heeft want dan is er geen aanleiding.

Wat betreft registreren persoonsgegevens en dergelijke, vanwege de privacywetgeving in Nederland is dit heel erg aan banden gelegd.

Reageer