beantwoord

Overlast melden via NS app

• 3 January 2017
  • 32 reacties
  • 10523 Bekeken

Is er in de NS app een mogelijkheid om overlast tijdens de treinreis te kunnen melden?
Opdat de conducteurs vervolgens kunnen ingrijpen.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 3 January 2017, 20:40

Bekijk origineel

32 reacties

Badge +3

Zoals ik begrepen heb (uit o.a. screenshots van WhatsApp 06 1318 1318) doet de meldkamer/veiligheidscentrale niets met dergelijke meldingen, ook niet over stiltecoupé of ontbrekende mondkapjes (hoezo onveilig?).

Standaard advies is de mensen zelf aanspreken of de conducteur zoeken, de melding wordt niet doorgezet. En nog iets over ‘eigen verantwoordelijkheid’, geen idee wat ze daarmee bedoelen maar als dat is ‘ga maar ergens anders zitten’ is dat natuurlijk omgekeerde wereld.

Geluid heb je natuurlijk altijd in een trein maar er meot wel rekening gehouden worden met andere reizigers. Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Maar als u graag stilte wilt hebben, heeft de trein waar u mee reist geen stiltezone waar u dan kunt gaan zitten?

Ik hoef helemaal geen stilte te hebben. Als mensen normaal praten stoort me dat niet. En de trein zelf maakt ook geluid; geen probleem. Maar je zet toch niet je radio aan in de trein, net zo min als dat je dat doet in een restaurant of in de wachtkamer bij de dokter? Of ben ik nu ouderwets?

Gaat het je nu @theodejong over stilte om te kunnen werken, zie het advies van @Jeroen of over het in jou ogen "onwenselijk gedrag" van anderen. Ik reis veel per trein, maar radio's aan heb ik nog nooit meegemaakt. Wat luid telefoneren wel, dat is vaker vermakelijker dan irritant.

Vergeet nooit die keer dat een manager van een groot bedrijf luidkeels, 60 km lang, het disfunctioneren van een onderdaan zat te bespreken met iemand anders aan de lijn in de eerste klasse. De coupe had de grootste lol, en zij ging maar door......😀 

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis veel per trein, maar radio's aan heb ik nog nooit meegemaakt.

Nog nooit meegemaakt??! Ik erger me ook kapot aan al die filmpjes, muziek en gesprekken over de speakers en kom ze bijna elke treinreis wel tegen. Misschien valt het in de 1e klas mee, daar zit ik zelden. 

Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Gelukkig hebben we de huisregels nog:

Overal in de trein geldt: stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek.

Dan natuurlijk de vraag: wat is luid? Daar ben ik vrij simpel in, over de speaker is altijd (te) luid.

Radio niet specifiek, maar muziek over luidsprekers of (harder vaak nog) Bluetooth speakers zie ik ook vaak genoeg. Zowel eerste als tweede klas.

Badge

Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Gelukkig hebben we de huisregels nog:

Overal in de trein geldt: stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek.

Dan natuurlijk de vraag: wat is luid? Daar ben ik vrij simpel in, over de speaker is altijd (te) luid.

Wat hinder of storen is verschilt per persoon, de één stoort zich al aan het omslaan van een krant en een rustig normaal gesprek tussen mensen. En stoor je je snel aan dingen dan ga je in de stiltezonde zitten.

En muziek of geluid over de speaker is voor mij ook ‘not done’ in een trein of bus.

Reputatie 7
Badge +3

Het enige dat volgde op die zin is:

Maar als u graag stilte wilt hebben, heeft de trein waar u mee reist geen stiltezone waar u dan kunt gaan zitten?

Daar ben ik het dus niet mee eens. Het gaat in dit geval niet om ‘stilte', maar om ‘overlast'. Ook in een niet-stiltecoupé zou geluid over de speakers niet moeten mogen.
De stiltecoupé is voor de mensen die je net noemde, die zich storen aan een rustig normaal gesprek e.d.

En muziek of geluid over de speaker is voor mij ook ‘not done’ in een trein of bus.

Zijn we het daar in elk geval wel over eens :wink:

Reageer