beantwoord

Overlast melden via NS app

• 3 januari 2017
  • 21 reacties
  • 7224 Bekeken

Is er in de NS app een mogelijkheid om overlast tijdens de treinreis te kunnen melden?
Opdat de conducteurs vervolgens kunnen ingrijpen.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 3 januari 2017, 20:40

Hallo ns_gebruiker en welkom op het Serviceforum.
Zoals Loes aangeeft is deze optie er (nog) niet. Mocht je overlast ervaren op het station of in de trein dan kun je dit het beste melden via Twitter.
Bekijk origineel

21 reacties

Aa gezien dit draadje toch nog enig leven in zich heeft plaats ik het hier gewoon. Vanavond zat ik in de trein naar alkmaar in de stilte coupe.... eerste klas... liepen 4 dames binnen die kei hard bleven lachen en praten en nog een stel naast mij ook! Zelfs na mijn sarcastische opmerking die ik extra hard zei: heerlijk he zo’n stilte coupe! 0 reactie! Nou ja de mede student tegen over mij spuugde zijn cola bijna over zijn laptop... (als je dit lees sorry) uiteindelijk de conducteur maar gaan zoeken maar niemand te vinden! Dit begon bij weert ik moest er op Zaandam uit .... dat is 2 UUR!!! NS moet hier echt iets aan doen! Hier mijn bericht naar NS Twitter: Goedemiddag, ik zit op dit moment in de stilte coupe (trein naar Alkmaar) in treinstel 9552 er zitten meerdere mensen hard te praten helaas kan ik nergens een conducteur vinden! Is er een andere manier om deze te bereiken? Ik hoopte rustig te kunnen studeren in de stilte coupe maar dit is eerder een remoerig klas lokaal. Help!

NS moet hier echt wat op gaan bedenken!
Vandaag de avond van 26 naar 27 april (dus koningsnacht) zat ik in de laatste trein richting Almere die van 0:44. Ik en mijn zusje zaten daar en plots beginnen mensen heel hard te zingen en te slaan op het trein plafond en slaan met de prullenbak deksels. Maar dat was nog niet het ergste er waren minstens 4 man die in de trein hun sigaret opstaken, die zij vervolgens of niet uitgemaakt in de prullenbakken deden of op de grond achter lieten.
Deze vraag ligt nu al een paar jaar voor. Ik kom ‘m tegen omdat ik nu ook in een eerste klas compartiment zit en er net twee zwaar naar rook en alcohol stinkende zwervers hun nestje hebben gebouwd hier. Sowieso nog geen conducteur gezien deze reis (al drie kwartier onderweg). Ik
erger me kapot, maar kan er niks aan doen.
Vanwaar de traagheid om hier iets aan te doen?
En alsjeblieft, dwing me niet om een twitter account te openen, dat is wel erg gortig. En beste conducteur: Gewoon regelmatig door de trein lopen en inderdaad niet zich ergens opsluiten om koffie te drinken wordt zeer op prijs gesteld.
Dat is men volgens mij aan het uitwerken @mrfreeze. Voor ons zijn er ook nog geen verdere details beschikbaar, alleen dat de melding eerst naar onze Veiligheidscentrale gaat en die beoordeeld of de HC moet worden aangestuurd.
Reputatie 7
Badge +3
https://www.ad.nl/binnenland/ns-start-proef-met-overlast-melden-via-app~a9058e02/

Ik maak er alleen niet uit op of dit nou via de NS app is of via WhatsApp.
Badge +3
Gerelateerd... Vergeten voorwerpen erbij als optie (ik zat in trein × van A naar B, tijdstip ¥ op station Z) en daar ligt nog een sleutelbos of portemonnee of zo in.. Dagelijkse kost op social media!

Standaard antwoord is nu "vul maar opsporingsformulier in of bel optie 5 en 1 op 030 751 5155" meestal.

'Maar ik ben zojuist uitgestapt en nu ineens alles kwijt want die trein is dus alweer verder gereden!'

Als @Loes dat nuttig vindt (wel extra werk voor een HC) dan vind ik het zeker prima!
Ik ben ook zeer benieuwd als deze proef gaat draaien.
Badge +3
Ja, las ik ook! Erg fijn met agressieve mensen in de buurt, die het niet op prijs stellen als je gaat bellen of op noodknoppen gaat drukken om ze te rapporteren.
Kijk! Dat klinkt veelbelovend. Nog even geduld dus
Reputatie 7
Ik weet dat er momenteel een dergelijke functie in ontwikkeling is en dat er waarschijnlijk dit voorjaar een proef wordt gedaan. Er wordt dus ondertussen aan gewerkt 😉
Wordt wel tijd voor deze functie! Zeker nu er steeds minder vaak een conducteur tickets checkt. Zit regelmatig in de trein met medereizigers waarvan ik een melding zou willen maken. Luidruchtig, geen frisse lichaamsgeur en waarvan ik twijfel of ze een geldig vervoersbewijs hebben, laat staan 1e klas.
Nee joh, doe niet zo raar. Als je tijdens de reis een conducteur nodig hebt, moet je in de overvolle trein je zitplaats verlaten (en hopen dat die nog leeg is als je uiteindelijk terugkomt) en op ieder gesloten deurtje in de trein kloppen, inclusief de niet in gebruik zijnde achterste machinistencabine. En dan hopen dat de conducteur open doet, want natuurlijk zit die koortsachtig stapels administratie te doen, met hopen dossiers naast hem/haar die afgewerkt moeten worden, dus tegen de tijd dat je assistentie gevonden hebt, een goed half uur later, is de oorzaak al verdwenen.
Helaas is deze functionaliteit er nog steeds niet.
Is deze functionaliteit er inmiddels?
Reputatie 7
Vooralsnog zijn daar geen plannen of wijzigingen voor, voor zover ik weet.
Ha Miriam NS
is er al iets te melden (update) tav de gewenste functionaliteit om meldingen aan (hoofd)conducteur van de trein waarin gereisd wordt via de ns app te melden??
Ben benieuwd....
Bedankt voor jullie berichten. Ik zal de genoemde suggesties doorgeven!
Zoals blijkt uit de reacties van de anderen is er allerhande overlast in het OV / NS. Als reiziger wil je iets kunnen doen daartegen. Ik constateer dat het aanspreken van overlastveroorzakers vaak niets oplevert (zo ook gisteren in de intercity tussen Rdam en Dhaag hs: zwartrijders in de 1e klas stilte coupe. Dame die er wat van zei werd ' uitgesist '...).
Nu vrijwel iedereen een smartphone heeft met internetconnectie is het technisch toch mogelijk een op de bewuste trein de conducteur te roepen via app functionaliteit..?! Wanneer er accounts zouden worden gekoppeld aan telnummers ala whatsapp en gecombineerd met abonnement of mobilitymix oid dan zal het misbruik wel meevallen... Ben benieuwd of deze gebruikerswens geprioriteerd wordt...
@Miriam
Een melding via Twitter wordt helaas vaak te laat gelezen. Ik heb bijvoorbeeld laatst een melding gemaakt van een bedelaarster in de intercity tussen Sloterdijk en Haarlem. Helaas kreeg ik pas na Haarlem reactie en was de bedelaarster dus al uitgestapt. Er moet een manier komen om iemand te waarschuwen. Als de trein wat rustiger was geweest was ik de conducteur zelf gaan zoeken, maar om nou mijn zitplaats hiervoor op te offeren... Zelf hoop ik ook op een manier binnen de Reisplanner om overlast te melden. Het nadeel hiervan is wel het feit dat er veel misbruik gemaakt zal gaan worden van zo'n simpele optie. Maar ik denk dat we dat maar voor lief moeten nemen.
Hallo ns_gebruiker en welkom op het Serviceforum.
Zoals Loes aangeeft is deze optie er (nog) niet. Mocht je overlast ervaren op het station of in de trein dan kun je dit het beste melden via Twitter.
Helaas is die mogelijkheid er niet. Ms dat dit in de toekomst wel gaat komen. Ik zou er zeker voorstander van zijn.

Reageer