beantwoord

Overlast melden via NS app

  • 3 januari 2017
  • 32 reacties
  • 10425 Bekeken

Is er in de NS app een mogelijkheid om overlast tijdens de treinreis te kunnen melden?
Opdat de conducteurs vervolgens kunnen ingrijpen.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 3 januari 2017, 20:40

Hallo ns_gebruiker en welkom op het Serviceforum.

Zoals Loes aangeeft is deze optie er (nog) niet. Mocht je overlast ervaren op het station of in de trein dan kun je dit het beste melden via Twitter.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het enige dat volgde op die zin is:

Maar als u graag stilte wilt hebben, heeft de trein waar u mee reist geen stiltezone waar u dan kunt gaan zitten?

Daar ben ik het dus niet mee eens. Het gaat in dit geval niet om ‘stilte', maar om ‘overlast'. Ook in een niet-stiltecoupé zou geluid over de speakers niet moeten mogen.
De stiltecoupé is voor de mensen die je net noemde, die zich storen aan een rustig normaal gesprek e.d.

 

En muziek of geluid over de speaker is voor mij ook ‘not done’ in een trein of bus.

Zijn we het daar in elk geval wel over eens :wink:

Badge

 

Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Gelukkig hebben we de huisregels nog:

Overal in de trein geldt: stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek.

Dan natuurlijk de vraag: wat is luid? Daar ben ik vrij simpel in, over de speaker is altijd (te) luid.

 

Wat hinder of storen is verschilt per persoon, de één stoort zich al aan het omslaan van een krant en een rustig normaal gesprek tussen mensen. En stoor je je snel aan dingen dan ga je in de stiltezonde zitten.

En muziek of geluid over de speaker is voor mij ook ‘not done’ in een trein of bus.

Radio niet specifiek, maar muziek over luidsprekers of (harder vaak nog) Bluetooth speakers zie ik ook vaak genoeg. Zowel eerste als tweede klas.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis veel per trein, maar radio's aan heb ik nog nooit meegemaakt.

Nog nooit meegemaakt??! Ik erger me ook kapot aan al die filmpjes, muziek en gesprekken over de speakers en kom ze bijna elke treinreis wel tegen. Misschien valt het in de 1e klas mee, daar zit ik zelden. 

  

Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Gelukkig hebben we de huisregels nog:

Overal in de trein geldt: stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek.

Dan natuurlijk de vraag: wat is luid? Daar ben ik vrij simpel in, over de speaker is altijd (te) luid.

Gaat het je nu @theodejong over stilte om te kunnen werken, zie het advies van @Jeroen of over het in jou ogen "onwenselijk gedrag" van anderen. Ik reis veel per trein, maar radio's aan heb ik nog nooit meegemaakt. Wat luid telefoneren wel, dat is vaker vermakelijker dan irritant.

Vergeet nooit die keer dat een manager van een groot bedrijf luidkeels, 60 km lang, het disfunctioneren van een onderdaan zat te bespreken met iemand anders aan de lijn in de eerste klasse. De coupe had de grootste lol, en zij ging maar door......😀 

 

Geluid heb je natuurlijk altijd in een trein maar er meot wel rekening gehouden worden met andere reizigers. Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Maar als u graag stilte wilt hebben, heeft de trein waar u mee reist geen stiltezone waar u dan kunt gaan zitten?


Ik hoef helemaal geen stilte te hebben. Als mensen normaal praten stoort me dat niet. En de trein zelf maakt ook geluid; geen probleem. Maar je zet toch niet je radio aan in de trein, net zo min als dat je dat doet in een restaurant of in de wachtkamer bij de dokter? Of ben ik nu ouderwets?

Badge +3

Zoals ik begrepen heb (uit o.a. screenshots van WhatsApp 06 1318 1318) doet de meldkamer/veiligheidscentrale niets met dergelijke meldingen, ook niet over stiltecoupé of ontbrekende mondkapjes (hoezo onveilig?).

Standaard advies is de mensen zelf aanspreken of de conducteur zoeken, de melding wordt niet doorgezet. En nog iets over ‘eigen verantwoordelijkheid’, geen idee wat ze daarmee bedoelen maar als dat is ‘ga maar ergens anders zitten’ is dat natuurlijk omgekeerde wereld.

Badge

Geluid heb je natuurlijk altijd in een trein maar er meot wel rekening gehouden worden met andere reizigers. Maar dan is weer de vraag wanneer is het overlast en dat antwoord verschilt per persoon.

Maar als u graag stilte wilt hebben, heeft de trein waar u mee reist geen stiltezone waar u dan kunt gaan zitten?

Dank voor de reactie. Whatsapp, sms, email, alles is goed als het maar effectief is. Maar ik begrijp dat het bij dit nummer voornamelijk gaat om onveilige situaties of noodsituaties. Zo zou ik de situatie die ik omschrijf niet willen noemen dus ik weet niet of het nummer daar dan ook voor bedoeld is.

Als je Whatsapp goed genoeg vindt:

 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/whatsapp-sms-nummer-voor-onveilige-situatie-in-de-trein-nu-landelijk-64899

Jammer dat de NS geen vaart zet achter de genoemde functie in de app… Ik reis de laatste tijd erg veel met de trein; fijne plek om te werken met m’n computer en om zodoende productief te zijn. Maar ik erger me meer en meer aan mensen die maar gewoon muziek aanzetten in de coupé met hun smartphone; niet fijn, en werken is er dan niet meer bij. Aanspreken die mensen… ja..Maar het is zo vaak dat ik maar gestopt ben met aanspreken en naast m’n mond (mondkapje) ook m’n oren maar dicht maak met Ohropax. Ik heb het dan nog niet eens over de heftig telefonerende passagiers, of de hysterische groepen jongeren die de reis aardig kunnen terroriseren.
Het lijkt me technisch toch niet zo moeilijk om deze toch wel erg wenselijke functie te implementeren zoals dat al sinds jaar en dag, weliswaar op een andere manier, gebruikelijk is in vliegtuigen.

Aa gezien dit draadje toch nog enig leven in zich heeft plaats ik het hier gewoon. Vanavond zat ik in de trein naar alkmaar in de stilte coupe.... eerste klas... liepen 4 dames binnen die kei hard bleven lachen en praten en nog een stel naast mij ook! Zelfs na mijn sarcastische opmerking die ik extra hard zei: heerlijk he zo’n stilte coupe! 0 reactie! Nou ja de mede student tegen over mij spuugde zijn cola bijna over zijn laptop... (als je dit lees sorry) uiteindelijk de conducteur maar gaan zoeken maar niemand te vinden! Dit begon bij weert ik moest er op Zaandam uit .... dat is 2 UUR!!! NS moet hier echt iets aan doen! Hier mijn bericht naar NS Twitter: Goedemiddag, ik zit op dit moment in de stilte coupe (trein naar Alkmaar) in treinstel 9552 er zitten meerdere mensen hard te praten helaas kan ik nergens een conducteur vinden! Is er een andere manier om deze te bereiken? Ik hoopte rustig te kunnen studeren in de stilte coupe maar dit is eerder een remoerig klas lokaal. Help!

NS moet hier echt wat op gaan bedenken!
Vandaag de avond van 26 naar 27 april (dus koningsnacht) zat ik in de laatste trein richting Almere die van 0:44. Ik en mijn zusje zaten daar en plots beginnen mensen heel hard te zingen en te slaan op het trein plafond en slaan met de prullenbak deksels. Maar dat was nog niet het ergste er waren minstens 4 man die in de trein hun sigaret opstaken, die zij vervolgens of niet uitgemaakt in de prullenbakken deden of op de grond achter lieten.
Deze vraag ligt nu al een paar jaar voor. Ik kom ‘m tegen omdat ik nu ook in een eerste klas compartiment zit en er net twee zwaar naar rook en alcohol stinkende zwervers hun nestje hebben gebouwd hier. Sowieso nog geen conducteur gezien deze reis (al drie kwartier onderweg). Ik
erger me kapot, maar kan er niks aan doen.
Vanwaar de traagheid om hier iets aan te doen?
En alsjeblieft, dwing me niet om een twitter account te openen, dat is wel erg gortig. En beste conducteur: Gewoon regelmatig door de trein lopen en inderdaad niet zich ergens opsluiten om koffie te drinken wordt zeer op prijs gesteld.
Dat is men volgens mij aan het uitwerken @mrfreeze. Voor ons zijn er ook nog geen verdere details beschikbaar, alleen dat de melding eerst naar onze Veiligheidscentrale gaat en die beoordeeld of de HC moet worden aangestuurd.
Reputatie 7
Badge +3
https://www.ad.nl/binnenland/ns-start-proef-met-overlast-melden-via-app~a9058e02/

Ik maak er alleen niet uit op of dit nou via de NS app is of via WhatsApp.
Badge +3
Gerelateerd... Vergeten voorwerpen erbij als optie (ik zat in trein × van A naar B, tijdstip ¥ op station Z) en daar ligt nog een sleutelbos of portemonnee of zo in.. Dagelijkse kost op social media!

Standaard antwoord is nu "vul maar opsporingsformulier in of bel optie 5 en 1 op 030 751 5155" meestal.

'Maar ik ben zojuist uitgestapt en nu ineens alles kwijt want die trein is dus alweer verder gereden!'

Als @Loes dat nuttig vindt (wel extra werk voor een HC) dan vind ik het zeker prima!
Ik ben ook zeer benieuwd als deze proef gaat draaien.
Badge +3
Ja, las ik ook! Erg fijn met agressieve mensen in de buurt, die het niet op prijs stellen als je gaat bellen of op noodknoppen gaat drukken om ze te rapporteren.
Kijk! Dat klinkt veelbelovend. Nog even geduld dus
Reputatie 7
Ik weet dat er momenteel een dergelijke functie in ontwikkeling is en dat er waarschijnlijk dit voorjaar een proef wordt gedaan. Er wordt dus ondertussen aan gewerkt 😉
Wordt wel tijd voor deze functie! Zeker nu er steeds minder vaak een conducteur tickets checkt. Zit regelmatig in de trein met medereizigers waarvan ik een melding zou willen maken. Luidruchtig, geen frisse lichaamsgeur en waarvan ik twijfel of ze een geldig vervoersbewijs hebben, laat staan 1e klas.
Nee joh, doe niet zo raar. Als je tijdens de reis een conducteur nodig hebt, moet je in de overvolle trein je zitplaats verlaten (en hopen dat die nog leeg is als je uiteindelijk terugkomt) en op ieder gesloten deurtje in de trein kloppen, inclusief de niet in gebruik zijnde achterste machinistencabine. En dan hopen dat de conducteur open doet, want natuurlijk zit die koortsachtig stapels administratie te doen, met hopen dossiers naast hem/haar die afgewerkt moeten worden, dus tegen de tijd dat je assistentie gevonden hebt, een goed half uur later, is de oorzaak al verdwenen.
Helaas is deze functionaliteit er nog steeds niet.
Is deze functionaliteit er inmiddels?

Reageer