beantwoord

Overlast treinen van/naar Rotterdam

• 28 januari 2015
  • 17 reacties
  • 1130 Bekeken

Vanmorgen stapte ik op Leiden Centraal om 7:50 de trein in richting Dordrecht. Tijdens de reis hebben mijn medereizigers en ik me zitten ergeren aan een man die overlast veroorzaakt. Hij hield twee stoelen bezet (had een grote tas mee), zat hardop rare teksten te roepen over met name justitie (inclusief scheldwoorden) en zette continue harde muziek op. Ook dreigde hij verbaal om een fles op iemands hoofd te slaan, omdat mensen over hem begonnen te praten. Vele mensen in de trein keken regelmatig dan ook naar hem. Uiteindelijk hebben twee conducteurs op Rotterdam Centraal hem (met enige moeite) de trein uit gezet. Medereizigers vertelden mij, dat deze man al in Haarlem in de trein zat, en in Leiden een bekeuring kreeg omdat hij geen kaartje had voor de trein. In totaal heeft deze man dus ongeveer 50 minuten in de trein gezeten (hij zei dat hij naar Blaak moest) waarvan 33 minuten na de bekeuring.

Vorige week, in de trein van 17.55 (of eerstvolgende tijdstip, ik haal het uit mijn ov geschiedenis) stapte ik op Rotterdam Centraal de trein in naar Leiden. Rond de stop in Schiedam, ervaarde ik opnieuw overlast in de trein, in zeer korte tijd (5 minuten?) door twee mannen. De eerste kwam (met gitaar?) geld vragen voor het slaaphuis, de tweede liep met kaartjes rond en vroeg of hij wat kan vragen.
Met name 's avonds op het traject Blaak - Schiedam/Delft merk ik dat er veel overlast is van soortgelijke personen. Ze maken herrie, vaak hebben ze een gitaar en zingen ze daarbij, en medereizigers lijken zich alleen maar te ergeren. Op vrijdag 16 januari heb ik ook meegemaakt dat er tussen Schiedam en Delft, naar Leiden ergens in de middag, er ineens een man met een gitaar liedjes staat te zingen in de trein en om geld vraagt.

Daarnaast ervaar ik zeer regelmatig dat men harde muziek heeft opstaan (wel met oordopjes, maar het staat zo hard, dat de hele coupe het hoort) maar ik wil mij even richten op de echt overlast veroorzakende personen, zoals de man van vanochtend.

Wat valt hiertegen te doen? Er is tenslotte geen knopje in de trein dat ervoor zorgt dat als je erop drukt er een conducteur komt. Ook komt lang niet ieder kwartier de conducteur een rondje doen in de trein. Er zijn reizigers die het hele traject Haarlem-RotterdamCentraal met de overlast veroorzakende man in de trein zaten, en gezien de trein van Leiden Naar Rotterdam/Vlissingen nogal bekend staat om hoe druk die is, is op zoek gaan naar een andere zitplaats lang niet altijd een oplossing.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 28 januari 2015, 18:31

Welkom op het NS serviceforum LvanDam! Leuk dat je je weg hier naartoe hebt gevonden. Spijtig om te lezen dat je zoveel overlast ondervind in de trein. Ik kan me voorstellen dat dat geen prettige reiservaringen zijn. Wanneer je last hebt van je medereizigers mag je ze hier altijd op aanspreken. Wanneer het niet prettig voelt om je medereiziger aan te spreken op zijn of haar gedrag mag je ook altijd het treinpersoneel aanspreken. Als het treinpersoneel niet in de buurt is zou je ze op kunnen zoeken of wellicht een ander plekje kunnen zoeken als dat een mogelijkheid is. Daarnaast kan je ook contact opnemen met de spoorwegpolitie op 0900-8844. Ik zal je bericht intern ook onder de aandacht brengen. Hopelijk verlopen je reizen in het vervolg een stuk aangenamer!
Bekijk origineel

17 reacties

Welkom op het NS serviceforum LvanDam! Leuk dat je je weg hier naartoe hebt gevonden. Spijtig om te lezen dat je zoveel overlast ondervind in de trein. Ik kan me voorstellen dat dat geen prettige reiservaringen zijn. Wanneer je last hebt van je medereizigers mag je ze hier altijd op aanspreken. Wanneer het niet prettig voelt om je medereiziger aan te spreken op zijn of haar gedrag mag je ook altijd het treinpersoneel aanspreken. Als het treinpersoneel niet in de buurt is zou je ze op kunnen zoeken of wellicht een ander plekje kunnen zoeken als dat een mogelijkheid is. Daarnaast kan je ook contact opnemen met de spoorwegpolitie op 0900-8844. Ik zal je bericht intern ook onder de aandacht brengen. Hopelijk verlopen je reizen in het vervolg een stuk aangenamer!
Laura NS spreekt zeker elke dronkaard of dakloze aan in de trein die overlast veroorzaakt ?
Ga dan maar conducteur worden, want die doen dat zelden.

Op dat traject Blaak-Schiedam CS zit er inderdaad altijd wel een dakloze in de trein met een gitaar die om geld komt bedelen.
Wat moet ik dan zeggen ? Ga weg ? Dat mag niet ? Heb je wel een kaartje ?

NS weet het toch, controleer dat stukje dan met BOA's

Politie bellen heeft geen zin, want voordat die er zijn zijn ze al uitgestapt.
Beste Laura NS,

Bedankt voor uw antwoord. Zonet heb ik op Google gekeken, en blijkt er al eerder een klacht te zijn geweest over overlast op dit traject (augustus 2014): https://forum.ns.nl/de-trein-11/klacht-over-zwervers-de-trein-5432 Mijn vraag is hoe het kan dat - kennelijk dezelfde persoon met een gitaar - al een half jaar voor overlast kan zorgen op steeds hetzelfde traject?

Wat houdt het contact met de spoorwegpolitie in? Registreren zij waar en hoe vaak er overlast wordt gemeld, of regelen zij dat er versterking klaarstaat op het eerstvolgende station? De man waarmee ik gisteren in de trein zat, was al in Haarlem ingestapt, en heeft in Leiden een bekeuring gehad omdat hij geen kaartje had, maar pas op Rotterdam Centraal is hij de trein uit gezet.

Ik zie ook iets staan, over contact met NS op twitter. Klopt het dat de NS op twitter zeer snel actie onderneemt als je ze laat weten dat er in een bepaalde trein op een bepaalde plek en een bepaald traject overlast is? Zou U een voorbeeld kunnen plaatsen van een twitterbericht dat dan verzonden moet worden naar het twitteraccount van de NS?

Medereizigers heb ik weleens aangesproken op hun gedrag, maar vaak negeren ze je, of krijg je een grote mond terug. (het zijn meestal jonge mannen die naar hardcore of rapmuziek luisteren, en dan de muziek zo hard aan hebben staan dat ze je vaak niet eens horen. Heel de coupe hoort de muziek ook)

Een andere plek zoeken is lang niet altijd mogelijk, zeker op het traject Leiden-HS mag je al blij zijn als je uberhaupt de trein nog in komt. Ik weet dat soms in Leiden, maar ook weleens op de Laan van Noi, mensen geweigerd worden omdat de trein vol zit.
Laura NS spreekt zeker elke dronkaard of dakloze aan in de trein die overlast veroorzaakt ?
Ga dan maar conducteur worden, want die doen dat zelden.

Op dat traject Blaak-Schiedam CS zit er inderdaad altijd wel een dakloze in de trein met een gitaar die om geld komt bedelen.
Wat moet ik dan zeggen ? Ga weg ? Dat mag niet ? Heb je wel een kaartje ?

Politie bellen heeft geen zin, want voordat die er zijn zijn ze al uitgestapt.
Bij research via Google blijkt inderdaad dat meerdere mensen de man met de gitaar op is gevallen... Al valt mij ook op, tijdens het reizen, dat er meerdere mensen overlast veroorzaken. Laatst dus na een andere man kwam er een man langs die kaartjes wilde verkopen.
Tot op heden reageert er volgens mij ook haast niemand op dit soort irritante figuren, al zullen er vast enkelingen tussen zitten die wel geld geven. Ik zou ook niet weten wat je tegen de overlastveroorzakers moet zeggen...
Vandaag was er overlast van een man met een gitaar vanaf Laan van Noi richting Laan van NOI. Na een telefoontje met de NS bleek dat zij actie ondernemen bij meldingen, en dat je ook 112 kan bellen, omdat dan de spoorwegpolitie wordt ingeschakeld om dit soort figuren de trein uit te zetten. Fijn dat het met een telefoontje opgelost kan worden! 🙂 Ik raad iedereen aan om dat te onthouden en zelf actie te ondernemen, mogelijk wordt de (met name in Rotterdam extreme) overlast dan op ten duur minder.
Het nummer 112 is uitsluitend bedoeld voor noodgevallen. Geluidsoverlast in een trein, hoe vervelend ook, is geen noodgeval.
Het nummer 112 is uitsluitend bedoeld voor noodgevallen. Geluidsoverlast in een trein, hoe vervelend ook, is geen noodgeval.Ik kreeg toch te horen dat dit het goede nummer is, en een ander 0900-nummer van de politie ook goed is?
Ik heb eerst een nummer van de politie gebeld, die zelf aangaf dat meldingen als in dit topic genoemd, bij hen worden gemeld, omdat zij dan de spoorwegpolitie inschakelen, maar omdat de verbinding later weg viel heb ik alsnog de NS gebeld. 😉
Het nummer 112 is uitsluitend bedoeld voor noodgevallen. Geluidsoverlast in een trein, hoe vervelend ook, is geen noodgeval.
Dat is niet helemaal correct. 112 is voor situaties waar spoed vereist is, niet persee alleen noodgevallen.

Ik heb hier ook wel eens contact over gehad met de politie m.b.t. tot iemand die was doorgereden na een (blikschade) ongeluk. De politie die ik later belde gaf aan dat je daarvoor juist wel 112 mag bellen omdat er dan nog kans is de dader te pakken. Dus niet voor je buurman die geluidsoverlast maakt, maar bij situaties van onveilig voelen mag best gemeld worden. Als het puur geluidsoverlast is dan is het inderdaad de vraag of je daar 112 voor moet bellen.
Dat is niet helemaal correct. 112 is voor situaties waar spoed vereist is, niet persee alleen noodgevallen.

Ik heb hier ook wel eens contact over gehad met de politie m.b.t. tot iemand die was doorgereden na een (blikschade) ongeluk. De politie die ik later belde gaf aan dat je daarvoor juist wel 112 mag bellen omdat er dan nog kans is de dader te pakken. Dus niet voor je buurman die geluidsoverlast maakt, maar bij situaties van onveilig voelen mag best gemeld worden. Als het puur geluidsoverlast is dan is het inderdaad de vraag of je daar 112 voor moet bellen.

Ik denk dat de (spoorweg)politie dan in het algemeen "luidruchtige zwervers" in de trein ziet als onveilige situaties? En anders hebben we de NS nog die we kunnen bellen voor actie! 🙂
Best kans, het is mijn ervaring dat de politie graag dit soort zaken hoort als ze er nog wat aan kunnen doen en via welk kanaal 0900-8844,112 of spoorwegpolitie direct maakt ze dan niet uit.
Als ze vinden dat je onterecht belt dan hoor je dat vrij snel 🙂
Ook ik wil graag nog even onder de aandacht brengen dat het zeker niet de bedoeling is 112 te bellen bij overlast in de trein. Het klopt wel dat de spoorwegpolitie gebeld mag worden via 0900-8844. Je mag het ook via Twitter (@NS_Online) spelen, maar de spoorwegpolitie heeft al meerdere malen aangegeven dat ze het liefst hebben dat de ooggetuige zelf belt. Daarbij wil ik graag toevoegen dat we het hier nog altijd over 'openbaar' vervoer hebben. Iedereen kan een trein instappen, gelukkig op station met gesloten poortjes niet meer zonder geldig vervoerbewijs. Maar veel stations hebben geen poortjes of geen gesloten poortjes en iedereen kan dus een trein instappen en potentieel - het is bijna het echte leven - dus overlast veroorzaken. Met name op grotere stations is altijd een team aanwezig (Service & Veiligheid) om dit soort zaken in de kiem te smoren, maar het is niet altijd en overal te voorkomen.
Iedereen kan een trein instappen, gelukkig op station met gesloten poortjes niet meer zonder geldig vervoerbewijs.

Dat lijkt me een wat erg naïeve gedachte.
Het is in ieder geval de insteek
Iedereen kan de trein instappen maar de overlastgever met gitaar zit er elke dag in, je zou zo zeggen dat dat team van Service en Veiligheid hem eens in zijn kraag kan pakken.
Sinds de poortjes op Rotterdam Centraal dicht waren, was er langere tijd nauwelijks overlast in de treinen van bedelaars.
Sinds woensdag j.l. is er echter weer overlast
Afgelopen woensdag liep een man met een petje door de coupe (omgeving Schiedam) om briefjes uit te delen en daarna terug te lopen om geld te verzamelen. Medereizigers die zagen dat ik geen geld gaf keken me boos aan.
Vandaag kwam ik dit "figuur" weer tegen met een gestreept petje, leren jasje en een Manpower rugzak. Ik had weer hetzelfde briefje gekregen en deze in mijn openstaande tas gelegd naast mij.
Toen dit figuur aan het eind van de coupé zich omdraaide om geld te verzamelen (wat dames die onderweg waren naar de Bijenkorf Driedaagse in Rotterdam al te graag geven) pakte hij het briefje wat hij aan mij gaf uit mijn tas! Ik vind deze manier van bedelen sowieso erg ver gaan, maar dat hij zomaar met zijn hand in mijn tas zit is ronduit schandalig!
Dit bedelen van vandaag was tussen Delft en Schiedam. (ervan uitgaande dat als diegene bedelt hij/zij ook geen geld heeft om in te checken, rijdt diegene nog zwart ook, niet helemaal eerlijk naar betalende reizigers toe. De poortjes op Delft waren toch gesloten en ik zie regelmatig politie op de peronnen staan? Sowieso had ik al langer het idee dat de stations Rotterdam Centraal, Schiedam en Delft geliefd zijn bij bedelaars.)

Ik heb de NS klantenservice gebeld en een klacht ingediend, maar vraag me toch af hoe het kan dat het vervelende gebedel weer opnieuw is begonnen. (al was het met de Thalys-jongen ook de vraag of hij wel had ingecheckt op Rotterdam Centraal of gewoon achter iemand die net had ingecheckt liep en dus door het poortje kon)
De foto is helaas bij het vorige bericht niet geplaatst.

http://i.imgur.com/2kQcCdT.jpg

Lijkt me een prima plan, is nog goed voor de werkgelegenheid ook.

Reageer