beantwoord

Overmatige drukte in de trein

• 14 april 2015
  • 4 reacties
  • 189 Bekeken

Traject van Zwolle naar Utrecht is het iedere ochtend tussen 07.00 en 9.00 uur verschrikkelijk druk in de trein. Ik stap in station Vathorst De treinen zijn te kort wordt iedere dag omgeroepen, met een sorry. Mijn werkgever betaald veel voor een 1e klas en veelal moet ik staan. Dat is echt niet normaal. Dan is de 1e klas ook veel bezet door (gratis ) reizend NS personeel. Waarom is er nooit een tweede treinstel en waarom zijn dit van die hele oude treinen. Ze stinken ook naar rook en ander geuren. Door al de moeilijkheden bij het in en uitstappen zijn de treinen ook standaard te laat. Ik baal hier ontzettend van. Totaal geen service voor dat geld.
icon

Beste antwoord door Herman NS 14 april 2015, 13:46

Hallo Willem 1,

Pe_Pe heeft gelijk. In de spit is het lastig om alle reizigers een zitplaats te kunnen bieden. Jouw klacht heb ik geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Zelf kun je overigens ook drukte melden via onze Reisplanner Xtra app. Meer informatie over de app kun je vinden op onze website.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

4 reacties

Deze treinen zijn nog niet zo oud (bouwjaar jaren '90) in vergelijking met ander materieel dat eveneens nog wordt ingezet (bouwjaar vanaf jaren '60/'70), ze zijn alleen niet gerenoveerd in de tussentijd. NS was te laat met het bestellen van nieuw sprintermaterieel, dus de keuze was tussen ongerenoveerd stoptreinmaterieel inzetten en nog kortere treinen laten rijden. De norm is dat er reizigers tot een kwartier moeten staan in intercitytreinen en dat er ongelimiteerd reizigers moeten staan in stoptreinen. Dat u moet staan, wordt dus als normaal gezien.
Hallo Willem 1,

Pe_Pe heeft gelijk. In de spit is het lastig om alle reizigers een zitplaats te kunnen bieden. Jouw klacht heb ik geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Zelf kun je overigens ook drukte melden via onze Reisplanner Xtra app. Meer informatie over de app kun je vinden op onze website.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Het blijft raar. Waar staat die norm dat je een kwartier moet staan? Nooit van gehoord. De NS maakt juist reclame dat ze meer treinstellen zullen inzetten opdat iedereen kan zitten. Waarom geen dubbel treinstel, dan maar een oud treinstel.
Dat is een interne plannorm waar NS de materieelinzet op baseert. Voor de duidelijkheid: U reist met een stoptrein en daarvoor geldt geen maximum aan de tijd dat er geen zitplaats beschikbaar is. Tijdens de ochtendspits is er op diverse trajecten tegelijkertijd sprake van staplaatsen. Er is onvoldoende materieel om iedereen ten allen tijde een zitplaats te garanderen. Het zou onevenredig kostbaar zijn om voldoende materieel daarvoor aan te schaffen (en te stallen/onderhouden/schoonmaken), omdat dat extra materieel het grootste deel van de dag overbodig is.

Reageer