overstap eindhoven

• 22 november 2015
  • 15 reacties
  • 360 Bekeken

Voor de overstap tussen de ic Maastricht - 's hertogenbosch en de ic richting den Haag op Eindhoven is 2 minuten ingedeelt. Hetzelfde geld voor dit traject in de omgekeerde richting.
De theorie hierachter is dat je alleen het perron hoeft over te steken. Er word helaas geen rekening gehouden met het chronisch falen om op tijd het station binnen te rijden. Letterlijk de helft van mijn reizen op dit traject lopen hierdoor meer dan een half uur vertraging op.

Dit is onnodig, aangezien de ic vanuit maastricht bijvoorbeeld al tijden klaar staat voor hij vertrekt.

15 reacties

Te vroeg op 'stuur'...

Het komt erop neer dat er gewoon eerder vertrokken moet worden om deze overstap mogelijk te maken.
Of er moet gewoon gewacht worden met wegrijden tot de reizigers de kans hebben gekregen om over te stappen.

Word hier nu echt niet over nagedacht?
Ik ben erg benieuwd op welke tijden u reist en dit vaak meemaakt. Dan is ms beter na te gaan wat er nu verkeerd gaat bij de overstap.
Meestal op vrijdag, zaterdag of zondag op verschillende tijdstippen.
2 minuten is blijkbaar te weinig op dit traject. 5 minuten zou al aan de krappe kant zijn zo lijkt het.
Er word te vaak langzaam gereden. Dit hoeft maar heel even te gebeuren en er ontstaat een vertraging van een paar minuten. Dit lijkt weinig, maar vertaald zich dus direct in een vertraging van meer dan een half uur.
Die fenomeen is onderdeel van het hele cross-platform-overstap-idee en zie je op veel meer plekken. Bij ons in Zwolle heb je hetzelfde, de IC naar Rotterdam CS geeft overstap op de trein naar Den Haag CS. Echter, dan moet de trein naar Rotterdam CS wel op tijd binnen zijn, anders is het einde overstap, en dus een half uurtje wachten.

In Amersfoort idem dito, kom je daar uit diezelfde trein naar Rotterdam CS, dan kun je een aanzienlijk deel van de tijd een overstap op de sneltrein naar Amsterdam CS/Enkhuizen wel vergeten door een minuutje of twee in de plus.
Ik verbaas me elke keer weer over hoe ver dit soort ideën van de realiteit verwijderd zijn. Een klein beetje kritisch nadenken over een ogenschijnlijk 'goed' idee is blijkbaar niet aan de orde.
Verbazen of me er druk om maken ben ik inmiddels mee gestopt, ik verwonder enkel. Beter voor m'n hart denk ik zo.
Je hebt gelijk denk ik. De incompetentie komt aan alle kanten uit dit bedrijf gedropen.. nee gespoten met tonnen tegelijk.
Ik type dit, na het bovenstaande weer te hebben meegemaakt, vanuit een sprinter te breda die ruim 20 minuten te laat vertrekt richting dordrecht. Breda is het beginstation van deze trein... Het is om gek van te worden.
Laat ik mij beperken tot de opmerking dat er beleid gemaakt wordt op niveau's waarop men blijkbaar niet voldoende in staat is om de daadwerkelijke prioriteiten te snappen. Voordat ik weer kennis maak met meneer deegroller.
Een deel van het probleem is dat NS tot vorig jaar werd op de punctualiteit van de treinen werd beoordeeld. Het wachten op overstappers heeft daarin geen voordeel en wel een potentieel nadeel.

Sinds dit jaar wordt er gekeken naar de punctualiteit van reizigers (dus van hele treinreizen met overstappen), maar het meten daarvan staat nog in de kinderschoenen en het handelen ernaar zal nog wat langer op zich laten wachten. Daarvoor is het nodig om per situatie door te rekenen of wachten of juist tijdig vertrekken de minste overlast geeft. In het ene geval is duidelijk dat bepaalde reizigers hun overstap missen. In het andere geval vertrekt de wachtende trein te laat en dat levert verderop soms weer gemiste overstappen en/of een doorwerking van vertraging op andere treinen op. (Als je de klantenservice van NS moet geloven, is dat áltijd het geval...)

Vooralsnog hangt het van het voornamelijk van het inzicht van het treinpersoneel af of een trein wel of niet wacht en aangezien het rijdend personeel van NS het hele land rondtoert, weten ze soms niet eens dat er een trein is waar de hunne een aansluiting op geeft.
Aan de ene kant ben ik blij dat de reizigerspunctualiteit gemeten wordt. Maar zoals hierboven door oa Pe_pe aangegeven staat het in de kinderschoenen helaas. Mijn handboek is er nl niet op aangepast, terwijl als ik weet dat er een aansluiting komt, kijk of ik hem zie aankomen. Het valt me wel in positieve zin op dat het sein niet uit de stand stop komt, zodat een trein niet kan en mag vertrekken. Als het crossover is, kan je als rijdend zelf wel bedenken of het een overstap kan zijn.
Zo heb je ook in bv 's-Hertogenbosch dat de ic naar Heerlen geen overstap is officieel met de ic naar Roosendaal en de sprinter naar Breda niet op de ic naar Heerlen, terwijl deze treinen vaak eerder binnenkomen. Het is geen officiele overstap, maar ik wacht als ik een trein op mijn vertrek naast me zie komen. Helaas is dat niet de procedure van alle standplaatsen. Zo heb ik wel eens een pittig gesprek met een collega hierover gehad en zij mocht niet wachten.
Ik baal altijd enorm als reizigers een half uur vertraging oplopen. Dat vind ik persoonlijk nooit tof.
Reputatie 7
Badge +3
Het vervelende van dat wachten in Den Bosch is wel dat de aansluitingen in Eindhoven op de IC naar Venlo en de Sprinter naar Heeze dan vaak weer de mist in gaan. De aansluitingen in Eindhoven zijn al onrealistisch krap gepland door NS.
Dat is ook het probleem natuurlijk.
Wachten is dan eigenlijk ook symptoombestrijding.
De cross-platform overstaptijd verhogen naar 10 minuten zou een wat reëlere situatie opleveren als je naar de huidige staat van dienst kijkt (heel erg belabberd).
Ik herken dit helemaal venderbroeck! Het is overigens steeds de IC naar Venlo die net een minuut te laat is. Ook de weg terug gaat het regelmatig mis, dat de trein naar Den Haag voor je neus weg rijdt. Ik begrijp alle KPI's en snap dat de NS onder vuur ligt voor veel vervelendere zaken, maar dit onderwerp... Dit is echt gewoon mensenwerk en op te lossen zonder grote investeringen. Een conducteur/machinist ziet de trein aan de andere kant van het perron binnen rijden, hij/zij ziet het informatiebord en dat er geen vertraging op staat. Zelfs de NS app voor de reizigers geeft op de minuut nauwkeurig aan wanneer een trein verwacht wordt! En ik mag toch hopen dat de conducteur weet dat het een cross over betreft. Er kan ook met elkaar gecommuniceerd worden (toch? anno 2015?). En het gebeurd ook af en toe wel, dat er ook wordt gezegd door de conducteur dat we heel even wachten op de andere trein. Dit levert op het hele stuk nauwelijks vertraging op. En dan toch die beslissing om voor de neus van de reizigers weg te rijden, een perron met verbaasde, teleurgestelde, boze en inmiddels soms zelfs gelaten reizigers achterlatend met een half uur vertraging.
Ik heb al vaker via twitter en bij de conducteur de vraag achtergelaten waarom dit toch steeds opnieuw gebeurd, maar zojuist toch maar even met de klantenservice gebeld, dat had ik nog niet eerder gedaan. Veel meer dan de klacht doorzetten naar de afdeling die de planningen maakt kunnen zij niet. Maar het probleem zit 'm niet (alleen) in de planning! Overigens gaf zij aan dat het wel zin heeft als er meer mensen klagen. Blijkbaar is het een soort "democratisch proces" :D
Het frustrerende zit 'm tenslotte ook in het gebrek aan communicatie vanuit de NS zelf. Is er eigenlijk wel iemand binnen de NS die zich verantwoordelijk voelt voor dit probleem? Die hier eens mee aan de slag wil om dit te verbeteren? Ik daag de NS uit om klantenservice niet als een afdeling te zien, maar als een manier van denken. En als ze iemand willen hebben die mee wil denken? Meer dan graag wil ik mij "verbonden voelen" en "de regie te nemen over mijn openbaar vervoer reis"!
Vincent, welkom op het forum. Ik zie dat je op een aantal oude topics reageert. Het is denk ik handiger wanneer je zelf een eigen topic maakt, of je jouw reacties beperkt tot één (recent) topic. Dat maakt het wat overzichtelijker. Alvast bedankt!
En ik mag toch hopen dat de conducteur weet dat het een cross over betreft.
Dat is lang niet altijd het geval. De conducteurs rijden van hot naar her door het land en kennen doorgaans niet alle aansluitingen uit hun hoofd.

Op papier werkt NS al een jaar met de KPI reizigerpunctualeit en daar zou ook de vertraging door het niet overnemen van aansluitingen in moeten zitten. In praktijk werpt het nog geen vruchten af.

Reageer