Overstap Hengelo synthus NS

• 4 november 2014
  • 7 reacties
  • 896 Bekeken

Ik reis 's ochtends vaak van Goor naar Enschede. Ik moet dan in Hengelo overstappen van syntus naar NS. Als de syntus op tijd rijdt, kan je precies de trein richting Enschede van .17 en .47 halen. Het is echter redelijk vaak zo dat de syntus net een paar minuten vertraging heeft. Hierdoor rijdt de trein richting Enschede vlak voor je neus weg, of je moet een meedenkende conducteur hebben die de trein nog 2 minuten laat wachten. Nu is mijn vraag of de trein richting Enschede niet standaard in de dienstregeling 3 minuten later kan vertrekken? Deze staat/rijdt dan geen andere trein in de weg en het zou voor veel reizigers tijd schelen.

7 reacties

Beste Remco, ik denk dat, aangezien je zegt dat het de Synthus is die vertraging heeft, het beste contact op kan nemen met de Synthus. Wij kunnen niet onze dienstregeling aanpassen op vertraging van een andere vervoerder.

Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 1
Ik reis ook vaak van zutphen naar Enschede. En erger me eraan dat de overstap in Hengelo is verslechterd sinds het openen van station Hengelo Gezondheidspark.

Ik kan kiezen uit een reis met Syntus en een reis zonder Syntus.

De reis zonder Syntus gaat via Deventer met overstap van 15 minuten (voorheen minder overstaptijd en van de ene zijde naar de andere zijde van het perron overstappen (spoor 3 en 4).

De reis met Syntus was aangenaam tot station Hengelo Gezondheidspark opende.
Omdat de trein in Zutphen en in Hengelo moet aansluiten is het lastig om de dienstregeling van de Syntus trein aan te passen, ondanks deze tussen Zutphen en Lochem enkele minuten wacht op de tegemoetkomende trein (passeerspoor). In Goor moet Syntus ook op elkaar wachten, vertrekt daar in beide richtingen op het zelfde moment.

De trein richting Oldenzaal loopt vaak vertraging op door vertraagde treinen uit Oldenzaal.
Indien de trein te laat in Goor komt, dan heeft de trein naar Zutphen ook vertraging wat er voor zorgt dat de trein naar Oldenzaal van 30 min. later op het passeerspoor te lang wacht en vertraging op loopt.

In Hengelo is theoretisch 3 minuten overstaptijd. Omdat veel mensen rennen en de verplichting van uitchecken bij Syntus en inchecken bij NS (of andersom vanuit Enschede naar Zutphen) betekend dit in de praktijk haasten.

Meestal is de overstaptijd 1 minuut dus als je bezig bij de incheck/uitcheck palen zie je meteen de trein wegrijden en moet je 15 minuten wachten op de sprinter sgmm/mat '64 of 20 minuten.

Reis ± 10:00 (handig met optellen reistijd).

Reis 1 (met Syntus)
10:06 Syntus Zutphen.
10:44 Syntus Hengelo.
10:47 NS Hengelo
10:57 in Enschede

Fijn 3 minuten moet lukken, maar bij 1 of 2 minuten vertraging is dit dus 1 à 2 minuten.
Volgende trein:
11:03, komt om 11:12 in Enschede. (overstap 16 min. langer)
Weekend: 11:08 IC, komt om 11:15 in Enschede (overstap 21 min. langer)
*Let op de tijd van de IC.

Optie 2 via Deventer (Check in Zutphen, Check uit Enschede.... niet in Deventer want dit is enigste NS traject).
10:04 IC naar Deventer. Komt 10:16 in Deventer.
10:30 IC naar Enschede. Komt 11:15 in Enschede.

Reistijden:
Optie 1 via Syntustraject.
10:06 - 10:57 = 51 min.
bij gemiste trein: 10:06 - 11:12 = 1 uur 6 min.

Optie 2 via Deventer (NS traject)
10:04 - 11:15 = 1 uur 11 min.

Conclusie: een reis naar Enschede is 15 min. langer bij een gemiste overstap in Hengelo.
Reizen via Deventer is dus 20 min. langer, maar wel aangenamer (1 vervoerder, geen gestress in Hengelo).

Optie: Hengelo Gezondheidspark opheffen of de tijden van Syntus en NS goed op elkaar afstemmen.

*Mijn reis begint al in Dieren, tussen Dieren en Zutphen rijdt de NS intercity naar Zutphen, Deventer en Zwolle. (dus ik kan bijv. in Zutphen blijven zitten en in Deventer overstappen).

15 min. overstaptijd is niet fijn, maar minder kans op gestress en haasten den de overstap in Hengelo zoals gezegd.
Nog even doorbijten. In december 2017 hoepelt NS daar op met z'n buffeltjes. Dan zijn de verknoopte stoptreinen in Hengelo beiden van Syntus, tenzij de dienstregeling op een onlogische manier wordt omgegooid. Dat scheelt ongetwijfeld enorm in de inzet om die overstap mogelijk te maken.
Reputatie 1
Nog even doorbijten. In december 2017 hoepelt NS daar op met z'n buffeltjes. Dan zijn de verknoopte stoptreinen in Hengelo beiden van Syntus, tenzij de dienstregeling op een onlogische manier wordt omgegooid. Dat scheelt ongetwijfeld enorm in de inzet om die overstap mogelijk te maken.

Ik zag het nieuws gisteren ook ja!
Ondanks Gelderland voor de dienstregeling 2013 de treindienst van Syntus liet vervangen door Arriva kreeg ik gisteren ook nieuws dat Overijssel de spoorlijn Kampen-Zwolle en Zwolle-Enschede aan Syntus geeft. Dit wordt 1 traject (fijn voor de Kampenaren die richting Enschede willen). Ook komt er bovenleiding, wat er voor zorgt dat er elektrisch wordt gereden.

Het valt ook op dat ook vanaf 2018 de trein vanaf Wierden door blijft rijden naar Enschede en niet eindigt in Wierden of Almelo.
Waarschijnlijk komt dit ook door plannen van NS om de Sprinter Apeldoorn - Enschede in te korten in 1 trein van Apeldoorn - Almelo. Reizigers tussen Almelo en Enschede gaan er dan op achteruit.

Huidige dienstregeling:
Almelo - Enschede.

IC Enschede - Deventer - Amersfoort - Schiphol / Utrecht - Den Haag / Rotterdam BLIJFT.
Sprinter Enschede - Almelo - Zwolle (Nu NS, wordt vanaf 2018 Syntus en rijdt door naar Kampen.
Beide treinen rijden nu dagelijks 2x per uur.

Enschede - Almelo - Deventer - Apeldoorn.
Nu: doordeweeks 2x per uur. Zaterdag 1x per uur.
Avond: 1x per uur Almelo - Apeldoorn en 2x per uur Almelo - Deventer.
Zaterdagavond en zondag hele dag = 1x per uur Almelo - Apeldoorn.
Plannen: Enschede - Almelo afschaffen, voortaan Almelo - Apeldoorn.
Reizigers Enschede - Almelo reizen dan elke dag volgens de zondagsdienstregeling.

Wat gebeurd er met de incheck/uitcheck palen?
Als de sprinter Apeldoorn - Enschede niet meer verder rijdt dan Almelo (zou gek zijn als die al in Wierden keert).

Kampen, Syntus.
Zwolle NS, Syntus en Arriva (Vechtdallijn Zwolle - Emmen).
Stations tussen Zwolle en Wierden = Syntus.
Wierden NS (richting Deventer - Apeldoorn) en Syntus.
Almelo NS (richting Deventer en IC Enschede), Arriva (Mariënberg), Syntus.
Borne Syntus.
HENGELO NS (IC) en Syntus. NIET MEER IN/UITCHECKEN BIJ OVERSTAP VAN/NAAR ZUTPHEN OF OLDENZAAL.
Enschede Drienerlo Syntus
Enschede NS (IC) en Syntus. De trein naar Gronau heeft geen incheck/uitcheck palen (of is dit wel bij Enschede Eschmarke en Glanerbrug?)

Indien de trein van Zutphen aansluit op de Syntus naar Enschede:
Niet meer gestress met in/uitchecken in Hengelo en ik wens een aansluiting, het liefste dat beide treinen net als in Eindhoven 5 minuten stilstaan van :14 tot :19 (indien de trein uit Zutphen 2 min. vertraging heeft is de overstaptijd niet 1 maar 3 min.).

*Huidige aansluitingen volgens huidige dienstregeling.

Zwolle = aansluiting op alle treinen.
Hengelo = slechte aansluiting Syntus trein Zutphen - Oldenzaal.

Wierden = aansluiting van/naar Deventer.
Sprinter Enschede > Apeldoorn staat nu lang stil in Wierden.
Sluit aan: Sprinter Zwolle > Enschede.
IC Den Haag / Schiphol - Enschede rijdt op dit moment langs station Wierden. Als deze voorbij is vertrekt de buffel naar Enschede.

Andere richting:
Sprinter Apeldoorn > Enschede wacht.
Buffel Enschede > Zwolle komt aan en vertrekt na een paar minuten.
IC Enschede > Den Haag / Schiphol komt op dit moment langs en rijdt door.

Wat Syntus van mij ook mag doen:
Zutphen - Enschede (niet meer naar Oldenzaal). Bijna iedereen loopt in Hengelo de trein uit en stapt over naar Enschede.

Dat wordt dan:
4x per uur een trein tussen Hengelo en Enschede van Syntus.
2x per uur IC van NS.
Zutphen - Enschede (niet meer naar Oldenzaal). Bijna iedereen loopt in Hengelo de trein uit en stapt over naar Enschede.

Dat zullen ze vast concessie technisch (Concessie Zutphen - Oldenzaal) niet mogen, maar bovendien een relaas op de verkeerde plaats, aangezien dit forum NS behoort en niet Syntus. Hoe en wat het precies gaat uitpakken moet nog blijken..

Bovendien zijn er ook genoeg reizigers die van Oldenzaal richting Delden, Goor en verder reizen, die moeten dus voor uw gemak gaan overstappen of wou u in uw gedachten die hele trein maar laten vallen? Want ik zie hem niet terugkomen in uw plannen.. Ben blij dat u het niet voor het zeggen hebt.
Reputatie 1

Als je zo graag de plan wilt weten:

=)

Dat zullen ze vast concessie technisch (Concessie Zutphen - Oldenzaal) niet mogen, maar bovendien een relaas op de verkeerde plaats, aangezien dit forum NS behoort en niet Syntus. Hoe en wat het precies gaat uitpakken moet nog blijken..

Bovendien zijn er ook genoeg reizigers die van Oldenzaal richting Delden, Goor en verder reizen, die moeten dus voor uw gemak gaan overstappen of wou u in uw gedachten die hele trein maar laten vallen? Want ik zie hem niet terugkomen in uw plannen.. Ben blij dat u het niet voor het zeggen hebt.

Als je het zo graag wilt weten:
Gewoon op Belgische manier doen:

Zutphen - Enschede doordeweeks
Zutphen - Oldenzaal weekend en evt. avond.
Hengelo - Oldenzaal doordeweeks.

Wat mensen uit Hengelo en Oldenzaal ook graag willen:
1 stoptrein van Hengelo naar Bad Bentheim en verder (iets wat bij Syntus was mislukt).

De meeste mensen uit Zutphen, Goor en Delden willen naar ENSCHEDE en niet naar Oldenzaal.
Reis een keer zelf met die trein en je ziet van zelf de trein leeglopen in Hengelo en de mensen zien rennen naar de buffeltrein naar Enschede.

Wie weet wat de toekomst betreft als Syntus in 2018 mag rijden van Kampen - Zwolle - Enschede.

Dat de trein van Zutphen naar Oldenzaal rijdt en niet naar Enschede komt omdat Hengelo - Enschede van NS is.

Hengelo - Oldenzaal is van Syntus en de Internationale trein naar Berlijn (tot de grens NS, vanaf de grens DB).
Reputatie 1

Treinen laten vallen?
Omdat NS dit van plan was in sommige gebieden van Nederland werden die concessies gegund aan Arriva, Syntus en Veolia. Reden ''onrendabel''.

In de Achterhoek rijden treinen 2x zo vaak (sommige momenten 4x zo vaak) als in de NS tijd.
Nijmegen - Roermond is er door Veolia ook beter op geworden. Pas in het laatste jaar reed NS normaal i.p.v. 1 sneltrein en 2 aparte stoptreinen die niet het volledige traject aflegden.

Alleen Arnhem - Tiel blijft nog steeds 1x per uur. Trein rijdt ook door in de avond (geen NS bus zoals vroeger).

Ondanks Syntus vaak in het slechte nieuws kwam, zijn de mensen er wel op vooruit gegaan.

Omdat NS het succes zag, werd het pas in deze dienstregeling van 2015 verplicht op elke NS traject om de 30 minuten een sprinter i.p.v. 1x per uur.

Reageer