Overstap missen door niet nadenken treindienstleiding.

• 3 februari 2016
  • 7 reacties
  • 276 Bekeken

Reputatie 4
Waarom lijkt het er sterk op dat de treindienstleiding niet genoeg kan improviseren bij problemen in de treinenloop?
Ik heb gisteren weer zo'n gevalletje beleeft.

De sprinter uit Alkmaar aankomende in Haarlem om 18:34 heeft een overstap op de sprinter naar Zandvoort van 7 minuten (vertrek richting Zandvoort 18:41).
De trein uit Alkmaar was volledig op tijd en we arriveerde bij het inrijsein voor het Haarlemse emplacement om 18:32. Dat sein stond op rood en toen begon het wachten.
Tegelijkertijd stond bij het inrijsein uit de richting Leiden de Intercity richting Amsterdam van 18:32 te wachten. Er werd in onze trein omgeroepen dat wegens problemen op spoor 3 de intercity nog niet direct naar binnen kon waardoor wij dus ook moesten wachten omdat wij die intercity moeten kruisen om bij spoor 1 te komen.

Die intercity ging echter al vrij vlug rijden (om 18:33). Toen die trein op spoor 3b binnen was gekomen, mocht mijn sprinter echter nog steeds niet rijden. Zelfs de binnenkomende sprinter uit de richting Leiden mocht voordringen om 18:39. Pas daarna begonnen we te rijden om op spoor 1 binnen te komen om 18:41. Al rennende van spoor 1 naar spoor 8 kon ik aldaar de trein naar Zandvoort nog net uitzwaaien.

We hebben dus 8 minuten voor het inrijsein staan wachten, terwijl spoor 6 op dat tijdstip een kwartier lang leeg is. :28 tot :44. Ik snap dus niet dat de treindienstleiding dan niet besluit om de sprinter uit Alkmaar op spoor 6 binnen te nemen. Vanuit de richting Beverwijk kan die trein zonder die intercity voor spoor 3 te hinderen op spoor 6 binnenkomen.
Daarmee blijft dan de overstap op de trein naar Zandvoort in takt.

Nu was dus het resultaat dat ik een half uur kon gaan wachten op de volgende trein waarbij natuurlijk geen geld terug gegeven kan worden daar de trein naar Zandvoort in een 2 minuten verschoven patroon rijdt (:09/:41). Ik miste dus die van 18:41, en de volgende gaat om 19:09 waarbij die natuurlijk precies op tijd in Zandvoort aankomt. Een half uur is hier geen half uur.
Of houd de geld-terug-bij-vertraging computer met zo'n verschoven half uurs dienst rekening?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De regeling kijkt of u tussen in- en uitchecken een half uur vertraging had of meer door een verstoorde treinenloop. Is de vertraging minder, dan krijgt u geen vergoeding. Wat de oorzaak was, maakt niet zoveel uit. In principe wordt het beoordeeld door een computerprogramma, maar die heeft niet de intelligentie van een mens. U kunt wel vragen aan NS er een mens te laten kijken als het naar uw idee onterecht is afgewezen. De vergoeding geldt vanaf dertig minuten dus als het precies dertig minuten is, zou u wel in aanmerking kunnen komen. Als uw vertraging daar aan voldoet, kunt u het beste schriftelijk GBTV aanvragen met een toelichting er los bijgevoegd.
Reputatie 6
Badge +1
TS voldoet niet aan de voorwaarde van 30 minuten vertraging, omdat de treinen naar Zandvoort niet precies iedere 30 minuten gaan. Het NS-rekenwonder zal voor u een vertraging van 28 minuten berekenen...
Reputatie 4
Ja, dat was mijn vermoeden al. Maar het blijft daardoor wel vreemd, dat met zo'n verschoven 30 minuten dienst de helft van alle reizigers nooit van die geld terug regeling gebruik zal kunnen maken bij het uitvallen of missen van een treinrit.
Maar goed, als mijn trein gewoon op spoor 6 was neergezet, was er helemaal geen gemiste aansluiting.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad Keuzereiziger, ik kwam daar bij het nakijken ook op uit. 😉 Ga er maar van uit dat u geen vergoeding krijgt, het aanvragen heeft geen nut. Wat de oorzaak was, kan wel worden achterhaald maar erg zinvol is dat niet. Of het komt door niet-nadenken, is voor uw rekening, dat het u niet uitkwam is wel helder. Ik ga er vanuit dat er wel een verklaring is te geven maar dat kan een spoorfanaat beter even uitzoeken 😉
Ravitsec, ik heb mijn best voor je gedaan en het uitgevraagd, maar ik heb geen inhoudelijke uitleg kunnen krijgen. Wat ik wel voor je kan doen, is een klacht hierover indienen. Zou je me in dat geval een privébericht kunnen sturen?
Reputatie 4
Hoofdstuk 2 van het verhaal van de verschoven 30 minuten dienst.
Daar al de hele week de lijn Alkmaar - Uitgeest - Haarlem de een na de andere verstoring heeft, lag het in de lijn der verwachting dat het gisteravond ook weer mis ging.
Dit maal door een asociale zwartrijder die zijn gegevens niet aan de conducteur wilde geven, met als gevolg dat de trein in Uitgeest met dichte deuren bleef wachten tot de politie zou arriveren.
De asociale zwartrijder had daar echter geen zin in en belde een stel "vrienden" op om hem uit de trein te komen bevrijden. Het leek er in ieder geval op dat ze aanstalten maakten om een deur te gaan forceren. Ik kon het niet goed waarnemen, maar volgens mij heeft de conducteur uiteindelijk die zwartrijder eruit geschopt om escalatie te voorkomen.
Resultaat: 15 minuten vertraging bij aankomst in Haarlem en dus geen aansluiting meer op de trein naar Zandvoort. En ja hoor ook weer geen restitutie. De vertraging die het door die verschoven 30 minuten dienst op Haarlem-Zandvooort opleverde was dit keer 29 minuten en 45 seconden. Dat is zo dicht op 30 minuten dat ik dit keer wel een claim ga indienen en kijken wat daar dan maar uitkomt, zonder grote verwachtingen overigens.
Hoi ravitsec, jammer dat deze zwartrijder ervoor zorgde dat de trein niet verder kon rijden. Vreemd dat hij niet nadacht aan al die medereizigers. Fijn dat de reden in ieder geval wel bekend was, ik hoop dat dit heeft gezorgd voor wat meer betreft want ik denk dat de conducteur de situatie niet fijn vond. Hopelijk heb je inmiddels een privébericht naar Iris kunnen sturen.

Reageer