beantwoord

overstappen

Ik reis ven Amsterdam naar Den Haag. Bij Den Haag check ik niet uit. Na 2 uur wil ik terug naar Amsterdam. Ik check dan pas uit in DenHaag, en gelijk weer in en reis terug naar Amsterdam. Wordt dit dan gezien als een overstap?
Dank jullie wel!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 20 juni 2016, 15:26

Ik adviseer je om - net als 99% van de reizigers - gewoon te betalen voor het product dat je afneemt. Als je retour Amsterdam - Den Haag reist, check dan gewoon twee enkele reizen.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 3
Je moet uitchecken zodra je aankomt. Waarom check je niet uit in Den Haag? Wat jij doet is verboden.

Als het gezien wordt als een overstap, dan pikt de conducteur je eruit, omdat je in Amsterdam ingecheckt bent, en onderweg bent richting Amsterdam. Je krijgt dan een bon.

Als het niet gezien wordt als een overstap, heb je er geen voordeel van.

Gewoon uitchecken dus.
Waarom zou je er uit gepikt worden als ze meteen weer terug reist naar Amsterdam ? Dat is niet verboden.

Is het niet zo dat je in bovenstaand geval iets goedkoper uit bent omdat het als een overstap geldt ?

Het is natuurlijk wel illegaal in feite.
Reputatie 6
Badge +2
Ik reis ven Amsterdam naar Den Haag. Bij Den Haag check ik niet uit. Na 2 uur wil ik terug naar Amsterdam. Ik check dan pas uit in DenHaag, en gelijk weer in en reis terug naar Amsterdam. Wordt dit dan gezien als een overstap?
Ja. Het mag ook, mits je op het station blijft.
Dank voor jullie reacties. Het is zo dat ik iemand wekelijks betaal voor dit traject, en nu blijkt die persoon pas bij de terugreis uit te checken en gelijk weer in. Ik vraag me af hoe dat kan. Want bij controle reis je toch de verkeerde kant op?
Reputatie 6
Badge +1
In de voorwaarden van NS/de OV-chipkaart staat dat u dient uit te checken als u het station verlaat.
Of een conducteur u eruit pikt is maar de vraag, de meeste conducteurs kijken alleen naar of u bent ingecheckt. Wat er voor de laatste incheck is gebeurd wordt vaak niet naar gekeken.
Dus is het mogelijk om op die manier voor de helft heen en weer te reizen, aangezien er geen poortjes zijn in Den Haag?
Nee dat is zwartreizen, maar die persoon reist niet zwart want ze checkt uit op Den Haag en checkt daarna weer in op Den Haag, dus ze betaalt gewoon voor beide reizen, alleen het is iets minder vanwege lange afstandskorting als ik me niet vergis.

Het is in feite niet toegestaan om het station te verlaten zonder gelijk uit te checken op Den Haag maar wel mogelijk.
In de voorwaarden van NS/de OV-chipkaart staat dat u dient uit te checken als u het station verlaat.
Of een conducteur u eruit pikt is maar de vraag, de meeste conducteurs kijken alleen naar of u bent ingecheckt. Wat er voor de laatste incheck is gebeurd wordt vaak niet naar gekeken.

Dat is ook niet relevant want je mag natuurlijk gelijk terug reizen om wat voor reden ook en je kan even goed 2 uur winkelen op een station binnen de poortjes.
Reputatie 7
Badge +4
Je moet binnen 35 minuten uitchecken na het beëindigen van de reis. Het is illegaal en wel te zien als de conducteur er daadwerkelijk naar kijkt. Als iets kan, betekent dat nog niet dat het mag.
Reputatie 6
Badge +2
Je moet binnen 35 minuten uitchecken na het beëindigen van de reis. Het is illegaal en wel te zien als de conducteur er daadwerkelijk naar kijkt. Als iets kan, betekent dat nog niet dat het mag.
Die regel bestaat volgens mij niet.
@Thom

Dat is niet zo.

De conducteur kan er niet naar kijken, want de conducteur weet niet hoe lang de reis geduurd heeft en je mag rustig 2 uur op het station verblijven zonder dat station daadwerkelijk te verlaten en dan weer verder reizen bv . De conducteur kan niet beoordelen of je het station verlaten hebt in die 2 uur.

Je bent alleen in overtreding als je zonder uit te checken het station verlaat.
Badge +3
Het is wel een beetje een schemergebied. Want je kunt binnen 6 uur na het inchecken voor aanvang van de reis alsnog uitchecken op je bestemming als je dat vergeten bent. NS staat dat toe. Dat je direct daarna weer incheckt om terug te reizen doet aan dit principe niets af.

Kortom, het is moreel niet verantwoord omdat je het systeem gebruikt op een manier waarvoor het niet bedoeld is. Als je per ongeluk een keer later uitcheckt door bijvoorbeeld vergeetachtigheid of afleiding dan kan dat gebeuren. Als je bewust deze maas in het net gebruikt, dan is dat laakbaar.
Maar er valt weinig tegen te doen, behalve het plaatsen van poortjes in Den Haag.
Reputatie 3
Als jij in Den Haag niet uitgecheckt bent, en je zit ingecheckt in Amsterdam in de trein onderweg naar Amsterdam, en de conducteur kijkt goed, dan heb je een groot probleem.

Je moet in Den Haag uitchecken. Als je dan binnen twee uur weer incheckt, heb je misschien voordeel. Dat is gewoon legaal. Zo heb ik in Amsterdam allerlei winkels door de hele stad bezocht voor één keer instaptarief.
Dat begrijp ik. Maar hoe kan het dat je dan terug kan reizen, en dat dat als overstap geldt. Trouwens bedankt voor alle reacties. Nooit gedacht dat iemand zo snel zou reageren!!
Badge +3
Het scheelt overigens wel wat geld, zoals uitgelegd in dit topic:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/verlaat-uitchecken-direct-weer-inchecken-23963
Dank
Het scheelt overigens wel wat geld, zoals uitgelegd in dit topic:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/verlaat-uitchecken-direct-weer-inchecken-23963

Oude tijden herrijzen: Lang leve het (papieren) NS Dagretour met Langeafstandskorting 😉
Ik adviseer je om - net als 99% van de reizigers - gewoon te betalen voor het product dat je afneemt. Als je retour Amsterdam - Den Haag reist, check dan gewoon twee enkele reizen.
Ik adviseer je om - net als 99% van de reizigers - gewoon te balen voor het product dat je afneemt. Als je retour Amsterdam - Den Haag reist, check dan gewoon twee enkele reizen.

Omdat NS er van baalt dat ze zo geld mislopen ??

Ja die is te makkelijk om niet in te koppen 😃
Ik adviseer je om - net als 99% van de reizigers - gewoon te balen voor het product dat je afneemt. Als je retour Amsterdam - Den Haag reist, check dan gewoon twee enkele reizen.

Te balen 😛
Freudiaanse verspreking 😃
Ik ben benieuwd waarop dat getal van 99% is gebaseerd?
Dat zou betekenen dat minder dan 1% van de reizigers zwart of grijs zou rijden met de NS?!

"NS laat weten op de stations bij in- en uitgangscontroles tussen de 2 en 10 procent zwartrijders te constateren, afhankelijk van tijd en locatie." (Metro, 16 oktober 2013)
Oei, snel aangepast! Balen en betalen, ligt soms dicht bij elkaar.
Badge +3
Ik ben benieuwd waarop dat getal van 99% is gebaseerd?
Dat zou betekenen dat minder dan 1% van de reizigers zwart of grijs zou rijden met de NS?!

Dat is gemeten door dezelfde mensen die beweren dat 54% van de reizigers nog na het fluitsignaal van de conducteur instapt.
Gelukkig BETAALT (:8) bijna iedereen voor zijn of haar reis. Die 99% is uiteraard spreekwoordelijk. Jullie snappen, slim als jullie zijn, donders goed wat uw moderator bedoelt.

Reageer