overvolle 2e klas, veel lege 1e klas

• 17 september 2016
  • 7 reacties
  • 301 Bekeken

Het is verbazend hoe de NS ons van gemakken voorziet: de reizigers moeten staan in een stampvolle trein met weinig 2e klas wagons terwijl er veel lege 1e klas wagons aanwezig zijn. Nodeloos gewicht maar wellicht bedoeld voor luchtcirculatie? Dat terwijl er ook veel vertragingen zijn. En het maakt echt niet uit welke dag, of welk tijdstip. Door drukte, is iedere dag levensgevaarlijk op de perrons (Schiphol en Amsterdam CS) maar wellicht ook elders. Je kunt vaak niet eens in- of uitstappen en de weg naar de roltrappen zijn vaak onbereikbaar. En al zet je nog zoveel service-personeel in, het beantwoord niet het probleem: een chronisch tekort aan inzicht.

7 reacties

Wat voor type trein was dit? Momenteel is de verdeling tussen 1e en 2e klas helaas niet bij alle type treinen gelijk. De zesdelige VIRM dubbeldekkers hebben nu bovengemiddeld veel 1e klas ten opzichte van de overige treinen: hier is bijna een kwart van de trein 1e klas, terwijl dit normaal rond de 20% is. Ik vermoed dat men dit bij de komende renovatie wel recht zal trekken, maar daar heb je als reiziger nu niets aan. Eigenlijk zou de NS tot die renovatie start gewoon één coupe moeten declasseren in de zesjes.

Overigens zal het altijd wel zo blijven dat de 1e klas rustiger is, want dat is een van de voordelen die een 1e klas kaartje hoort te bieden. Je betaalt er flink meer voor, en daarvoor verwacht je wel een zitplaats terug.
Hallo Martin ter Smitten en welkom op het Serviceforum.
Jammer om te lezen dat je dit zo ervaart. Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je moet staan terwijl er eigenlijk nog veel ruimte in de trein is.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar het type trein en het traject + tijdstip zodat ik dit kan melden. Wat betreft de drukte, we doen ons best dit zo goed mogelijk op te vangen. Daarentegen moeten we ook roeien met de riemen die we hebben. In dit topic vind je daar nog wat extra informatie over.
Reputatie 7
Badge +3
hier is bijna een kwart van de trein 1e klas, terwijl dit normaal rond de 20% is.
En hoeveel procent van de reizigers reist eigenlijk 1e klas?

Overigens zal het altijd wel zo blijven dat de 1e klas rustiger is, want dat is een van de voordelen die een 1e klas kaartje hoort te bieden.
Volgens mij wordt nergens 'rust' als verkoopargument van de 1e klas genoemd. Het zijn plekken met meer comfort.
Daarom zou het percentage 1e klas-plaatsen ook ongeveer gelijk moeten zijn aan het percentage 1e klas-reizigers. Zou ook een hoop klachten over overvolle treinen schelen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Bij het pas gerenoveerde DDZ is ook 25% eerste klas.
Reputatie 7
Badge +3
@mfreeze
Het percentage reizigers eerste klas is naar schatting gemiddeld zo'n 8% maar NS weigert exacte getallen te geven.

Het percentage hoger in de spits, in ICs en in de Randstad en lager buiten de spits, in sprinters en buiten de Randstad.
Bij het pas gerenoveerde DDZ is ook 25% eerste klas.
Nee hoor, bij DDZ is ook circa 20% 1e klas, net als bij de eerste gereviseerde VIRM. Bij ICM is het ook gemiddeld 20%, al lopen de drietjes en viertjes hier nog wel wat verder uiteen, dus alleen bij een combinatie van 7 bakken zit je netjes op het gemiddelde. Dit overigens zonder meerekenen van klapzittingen.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar het type trein en het traject + tijdstip zodat ik dit kan melden.

We lezen het graag Martin.

Verder wil ik graag toevoegen dat het belangrijkste is dat er nieuw en dus ook extra materieel aan zit te komen. We hebben daar al een stap in gezet door oud materieel opnieuw rijklaar te maken.

Reageer