beantwoord

Overvolle trein

• 22 november 2018
  • 26 reacties
  • 1269 Bekeken

Reputatie 2
  • Intercity
  • 21 reacties
Het is weer zo ver, veel ste korte trein den haag zwolle wagon 4040 1e klas ik (76 ) sta al vanaf Leiden, en tot overmaat van ramp zijn de zitplaatsen bezet door reizigers die 2e klas kaartjes hebben. En de jongeren opstaan? Dus niet ,waar is de conducteur?? Niet gezien, waardeloos, betaal ik daar zoveel geld voor!
icon

Beste antwoord door Jeroen 22 november 2018, 20:57

Er zijn vandaag behoorlijk wat verstoringen geweest welke flinke invloed hebben gehad op de treindiensten tussen Den Haag en Zwolle. Allereerst een stroomstoring welke er voor gezorgd heeft dat er geen treinen tussen Lelystad Centrum en Dronten konden rijden en er ook geen treinen van en naar het opstel terrein nabij Lelystad konden rijden.

Hierdoor is de samenstelling van veel treinen compleet anders geweest dan normaal en dan gepland, alle treinen welke uit o.a. Den Haag kwamen richting Zwolle moesten keren op Lelystad Centrum en konden niet versterkt worden, ook andere trajecten hebben last gehad van deze storing door kortere treinen dan normaal.

Daarnaast zijn er ook problemen geweest met defecte treinen op dit traject waardoor de treinenloop nog een keer aangepast moest worden.

Al met al geen gelukkige dag op dit traject met alle problemen die er vandaag waren.
Bekijk origineel

26 reacties

Helaas is vandaag de samenstelling van deze trein maar 6 rijtuigen. Dat is inderdaad korter dan normaal.
Zonder zelf de vervoersbewijzen te controleren is het onduidelijk wat voor vervoerbewijs uw medereizigers hebben.
Even opstaan wordt helaas minder gedaan tegenwoordig, dat is inderdaad jammer.
Badge
Er zijn vandaag behoorlijk wat verstoringen geweest welke flinke invloed hebben gehad op de treindiensten tussen Den Haag en Zwolle. Allereerst een stroomstoring welke er voor gezorgd heeft dat er geen treinen tussen Lelystad Centrum en Dronten konden rijden en er ook geen treinen van en naar het opstel terrein nabij Lelystad konden rijden.

Hierdoor is de samenstelling van veel treinen compleet anders geweest dan normaal en dan gepland, alle treinen welke uit o.a. Den Haag kwamen richting Zwolle moesten keren op Lelystad Centrum en konden niet versterkt worden, ook andere trajecten hebben last gehad van deze storing door kortere treinen dan normaal.

Daarnaast zijn er ook problemen geweest met defecte treinen op dit traject waardoor de treinenloop nog een keer aangepast moest worden.

Al met al geen gelukkige dag op dit traject met alle problemen die er vandaag waren.
Wat spijtig dat je geen zitplaats kon vinden in je trein, AGM. Heb je melding gemaakt van de drukte in jouw treinstel via onze Druktemelder?
Reputatie 6
Badge
De oorzaak wordt hierboven duidelijk beschreven. Het gevolg zou kunnen of moeten zijn, dat een conducteur in ieder geval in de eerste klas controleert en reizigers die daar onterecht zitten in ieder geval wegstuurt, dan heb ik het nog geen eens over beboeten.
TS had dan gewoon kunnen zitten, als daar -zoals gesteld- reizigers zaten die daar niet hoorden.

NS zou ook kunnen nadenken over een nieuwe regeling: Geen plek in de eerste klas en geen controle geweest? Een gedeelte van het geld terug.
Reputatie 5
NS zou ook kunnen nadenken over een nieuwe regeling: Geen plek in de eerste klas en geen controle geweest? Een gedeelte van het geld terug.

Dat is in de praktijk bijna niet uit te voeren, vaak is het op trajecten met meerdere reismogelijkheden zoals bijvoorbeeld Zwolle-Roosendaal amper te controleren in welke trein je zat. De directe trein doet er 2u 44m over, terwijl wanneer je via rotterdam gaat je er 2u en 40m over doet. Daarnaast stappen er op ieder station wel mensen in of uit, en wanneer er mensen uitstappen kan je snel plaats nemen aangezien er nog geen nieuwe instappers zijn. Dus dan kan het voorkomen dat je van je reis van 1 uur maar 10 minuten hebt moeten staan, hoe ga je dit dan in de praktijk oplossen?

Zoals als gezegd, je betaald voor het vervoer en niet voor de zitplaats. Kan je niet zitten in de 1e klasse? Dan heb je een duur kaartje voor een staanplaat. In de spits kan nooit iedereen zitten, en op verreweg de meeste trajecten is de 1e klasse in de spits onderbezet. En aangezien NS met vaste indelingen per treintype werkt is het niet wenelijk 1 of meerdere treinen aan te passen voor één specifiek traject
Reputatie 2
Ik heb een 1e klas kaartje, weet als het druk is dat je moet staan, maar het is een nalatigheid van de ns dat er geen controle in de1e klas was, de mensen met 2e klas kaartjes zeker een groepje van 9 personen met kruidvat kaartjes horen daar niet, ook de regel dat als er geen plaats is in de 2e klas, deze in de1e klas mogen zitten moet niet kunnen, en dat invaliden, zwangere vrouw en mijn vrouw en ik (78 en 76) ruim 1 uur hebben moeten staan moet niet kunnen, een paar maal controle op dit traject met weinig stops had er wel moeten zijn, waar zijn anders conducteurs voor, van den haag tot zwolle niet 1 x controle, trouwens dat gebeurd heel vaak dat er geen controle is op lange trajecten, ook als het rustig is.
Reputatie 2
En deze reis was al voor dat er een defecte trein stond
Reputatie 7
ook de regel dat als er geen plaats is in de 2e klas, deze in de1e klas mogen zitten moet niet kunnen,
Die regel bestaat helemaal niet, die is door reizigers zelf verzonnen..
Reputatie 2
Helaas wordt het vaak omgeroepen, als de 2e klas vol is mag u ook in de 1e klas gaan zitten, ter info ik reis een aantal dagen in de week
Reputatie 7
Dat kan, dat is dan een uitzondering op de regel die een conducteur kan nemen ivm de veiligheid
Als de conducteurs vanaf nu een aantal maanden hun "oude werkzaamheden", het contoleren van vervoersbewijzen weer oppakken en een ieder die verkeerd zit direct verbaliseren is het probleem m.i. binnen een paar maanden opgelost zo niet sterk verminderd.

Helaas is door het invoeren van de poortjes een groot aantal conducteurs van mening dat controleren overbodig is. Mij valt in ieder geval op dat de enkele keer dat er wel gecontroleerd wordt, er bijna altijd iemand in de coupe zit zonder geldig vervoersbewijs.

Maar de NS blijft maar beweren zonder statistieken te overleggen dat het aantal zwartrijders drastisch is afgenomen.

Dream on NS.
Badge
Helaas wordt het vaak omgeroepen, als de 2e klas vol is mag u ook in de 1e klas gaan zitten, ter info ik reis een aantal dagen in de week
Ik kan het aantal keer dat dat bij mij in de trein is omgeroepen in 1 jaar op 1 hand tellen en dan kom ik niet over de helft van mijn hand heen. :)

En ik rij voornamelijk in de ochtend en vaak op flink drukke routes tijdens de spits.

Helaas wordt het vaak omgeroepen, als de 2e klas vol is mag u ook in de 1e klas gaan zitten, ter info ik reis een aantal dagen in de weekIk kan het aantal keer dat dat bij mij in de trein is omgeroepen in 1 jaar op 1 hand tellen en dan kom ik niet over de helft van mijn hand heen. :)

En ik rij voornamelijk in de ochtend en vaak op flink drukke routes tijdens de spits.

Ik vind dat je nu aan cherrypicking doet. Reageer dan ook even op het feit dat er tegenwoordig nauwelijks nog controle is. Dat werkt nl "het in de eerste klas gaan zitten van mensen met een 2e klas of geen vervoersbewijs in de hand". Zolang conducteurs niet stelselmatig gaan controleren blijven dit soort topics met de regelmaat van een klok terugkeren.
Reputatie 7
Ik reis sinds kort 1e klas maar heb nu al meerdere discutabele situaties meegemaakt. Net gehoord in de trein van 11.58 Utrecht naar Amsterdam (trein uit Maastricht) door een groep van 4 dames op wat oudere leeftijd: " De hele trein is vol. We gaan maar 1e klas zitten hoor, vind het wel best". "Ja maar als er controle komt krijgen we een dikke boete!" " Moeten we dan op onze leeftijd maar gaan staan dan!? Dat ben ik echt niet van plan". Een andere man die al in de 1e klas zat bemoeit zich ermee: " Ach ze komen toch niet voor controle, ik zit al vanaf Eindhoven en nog niemand gezien. Ga toch lekker zitten". Wat de oudere dames dan ook doen. " En als er toch iemand komt leggen we het wel uit, ze zullen het wel begrijpen neem ik aan". Maar er kwam geen controle.
Reputatie 6
Badge
Wat spijtig dat je geen zitplaats kon vinden in je trein, AGM. Heb je melding gemaakt van de drukte in jouw treinstel via onze Druktemelder?
Dit is natuurlijk een treurig advies. Misschien iets voor een klein kind maar niet voor iemand die zich er juist over beklaagt, dat het door controle komt, dat hij niet kan zitten.

Op dit forum komen vele klachten/opmerkingen voorbij over het gebrek aan controle. Conducteurs zouden moeten worden aangespoord om hun werk beter of vaker te gaan doen. Het excuus, dat er zoveel andere taken en/of omstandigheden zijn kan een keer opgaan, maar in de praktijk wordt er gewoon bar-weinig gecontroleerd, in ieder geval op IC trajecten.

Ik neem mijzelf even als voorbeeld: Deze week 850 kilometer gereisd en 1x gecontroleerd (Sprinter). Zelf ben ik bijna zover om te solliciteren bij NS: Los van de verschillende diensten (vroeg/laat) lijkt het mij de ultieme baan om uitgerust thuis te komen en veel sociale interactie met collega's te hebben. Er zullen vast conducteurs zijn die hard werken, maar op de intercity trajecten of ICD kom ik ze -letterlijk- nauwelijks tegen.

Nogmaals: Het antwoord uit NS tegen een 76 jarige reiziger om de druktemelder maar in te vullen, terwijl er geen conducteur te bekennen is, vind ik ver onder de maat en getuigen van weinig respect richting een goed betalende reiziger.
Reputatie 2
Klopt geen controle door conducteur,s (m/v) zitten heerlijk ergens op hun kont, tot er een station komt, even fluiten, en weer lekker zitten, en waar die 4 dames zitten, kan geen persoon zitten met een duur betaald abbonnement.
Reputatie 2
Een speciaal telefoon nummer zou handig zijn om vanuit de trein de klantenservice ns te benaderen, je wagonnummer te vermelden en dat deze de Conducteur belt en hij/zij kan controleren, geld ook voor lawaai in de stilte ruimte, zie vaak dat reizigers die werken in de trein zich ergeren, er wat van zeggen en nog een grote mond kunnen krijgen
Reputatie 5
Een speciaal telefoon nummer zou handig zijn om vanuit de trein de klantenservice ns te benaderen, je wagonnummer te vermelden en dat deze de Conducteur belt en hij/zij kan controleren, geld ook voor lawaai in de stilte ruimte, zie vaak dat reizigers die werken in de trein zich ergeren, er wat van zeggen en nog een grote mond kunnen krijgen
En zodra de conducteur komt is iedereen ineens netjes stil.....
Reputatie 6
Badge
Deze ochtend:

De ICD conducteurs hadden het druk: In Schiphol kwamen ze beiden uit de -stilte-cabine om even de benen te streken en na Schiphol gingen ze er gelijk weer in. Uiteraard wel nog even de omroep over toeslag. In Rotterdam kwam er een conducteur weer uit de stiltecabine, terwijl de ander driftig op zijn telefoon bleef zitten, waarschijnlijk de dienstmededelingen van deze zondagmorgen tot zich aan het nemen.

Mijn weekbalans: 930 kilometer, 1x controle.

Wellicht kan het deursluitsysteem geautomatiseerd worden, zodat de menselijke factor niet meer nodig is. Goed voor de concurrentiepositie van NS en haar tarieven. 🙂
Reputatie 3
Ik ben, geprikkeld door de discussies op dit forum, ook begonnen met het bijhouden van de controles op mijn traject. Ik ben benieuwd hoe de teller er over een paar maanden voor staat.
Het is weer zo ver, veel ste korte trein den haag zwolle wagon 4040 1e klas ik (76 ) sta al vanaf Leiden, en tot overmaat van ramp zijn de zitplaatsen bezet door reizigers die 2e klas kaartjes hebben. En de jongeren opstaan? Dus niet ,waar is de conducteur?? Niet gezien, waardeloos, betaal ik daar zoveel geld voor!
De uitleg over storingen is enorme Bullshit.... het gaat er namelijk om met hoeveel wagons je vertrekt..
De treinen zijn en blijven tekort!
Je zou denken dat we als reizigers al genoeg betalen ( veel meer dan in de rest van europa).
Dat Prorail en de NS al aangeven dat de rek eruit is in 2027 en zij geld van de regering nodig hebben is nog erger....
De meeste landen om ons heen regelen dat wel goed, en daar betaal je geen 30 euro voor 150 kilometer....
Treinen van Den haag naar Zwolle - Leeuwarden - groningen zijn vaak een koplopertje 3... terwijl in de jaren 90 je Koplopers zag met 12 wagons of zelfs 16....
De ns geeft liever geld uit aan de stations, en elk station een piano, en Prorail haalt alleen maar wissels weg.... 😞
Badge
De uitleg over storingen is enorme Bullshit.... het gaat er namelijk om met hoeveel wagons je vertrekt..
Je zou denken dat we als reizigers al genoeg betalen ( veel meer dan in de rest van europa).
Dat Prorail en de NS al aangeven dat de rek eruit is in 2027 en zij geld van de regering nodig hebben is nog erger....
De meeste landen om ons heen regelen dat wel goed, en daar betaal je geen 30 euro voor 150 kilometer....
Treinen van Den haag naar Zwolle - Leeuwarden - groningen zijn vaak een koplopertje 3... terwijl in de jaren 90 je Koplopers zag met 12 wagons of zelfs 16....
De ns geeft liever geld uit aan de stations, en elk station een piano, en Prorail haalt alleen maar wissels weg.... :(

U moet wel eerlijk zijn want er rijdt slechts een enkele trein op het traject Den Haag Centraal - Zwolle met een ICM3.

En wat de treinlengtes betreft, op heel veel stations is het niet eens mogelijk om met een trein met 16 bakken te stoppen, de IC stations hebben meestal een lengte van 12 bakken en alleen de hele grote stations hebben een langer perron.

De ns geeft liever geld uit aan de stations, en elk station een piano, en Prorail haalt alleen maar wissels weg.... :(
U moet wel eerlijk zijn want er rijdt slechts een enkele trein op het traject Den Haag Centraal - Zwolle met een ICM3.

En wat de treinlengtes betreft, op heel veel stations is het niet eens mogelijk om met een trein met 16 bakken te stoppen, de IC stations hebben meestal een lengte van 12 bakken en alleen de hele grote stations hebben een langer perron.

De ICM(m) hebben nooit meer 12 bakken.... noway dat zie je nooit meer....
en het feit dat je zelf al zegt dat er af en toe een icm 3 tussen den haag en zwolle gaat is juist het probleem!
Pleur daar een regiorunner op met 1x6 1x4... dan ben je klaar....
Badge
De ICM(m) hebben nooit meer 12 bakken.... noway dat zie je nooit meer....
en het feit dat je zelf al zegt dat er af en toe een icm 3 tussen den haag en zwolle gaat is juist het probleem!
Pleur daar een regiorunner op met 1x6 1x4... dan ben je klaar....

12 bakken ICM komen nog geregeld voor maar op de drukkere trajecten rijden ook VIRM en DDZ waardoor er weer korter gereden kan worden met hetzelfde aantal zitplaatsen.

Reageer