beantwoord

Overvolle treinen

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Wanneer worden er in spits nu eindelijk eens treinen ingezet zodat iedereen kan zitten
icon

Beste antwoord door Chiel NS 25 maart 2017, 12:23

Goedemiddag Janvc, en welkom op het forum.

Ik snap dat het frustrerend is om vaak te moeten staan in de spits. Helaas is het niet zo makkelijk op te lossen, zoals Slidestops en Keuzereiziger ook al aangeven. In de spits rijden we eigenlijk altijd de maximale inzet, maar zijn er nog steeds niet altijd genoeg zitplaatsen. Op sommige trajecten is het in de spits zo druk, dat ik je ook niet kan beloven dat dit zal veranderen. We nemen wel maatregelen, we investeren bijvoorbeeld flink in nieuwe treinen. Voor sommige trajecten zal dit geen volledige oplossing zijn en zal je, net als dat je rekening houdt met in de file staan, rekening moeten houden met staan.

Als het op een traject vaak ontzettend druk is, horen we dat toch graag van je. Je kan dit hier of hier melden.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Op welk traject reist u?

Alle beschikbare treinen worden nagenoeg ingezet en daarbij is een staanplaats in de spits, voor een x aantal minuten ingecalculeerd. Spreiden in de spits werkt vaak goed, er zijn meestal wel zitplaatsen vrij maar dat is dan aan de uiteinden van de trein.

U kunt altijd een melding maken in de druktemelder van de NS-app
Reputatie 6
Badge +1
Waar reist u? Op veel trajecten rijden in de spits ongeveer zo veel treinen als mogelijk is (zeker in de Randstad), en zijn de treinen vaak op maximale lengte. Als er nog meer zitplaatsen zouden moeten komen moet er iemand met een heel innovatief idee komen, of we zouden allemaal dubbeldekkers moeten inzetten die op ieder station stoppen (à la de metro).
Goedemiddag Janvc, en welkom op het forum.

Ik snap dat het frustrerend is om vaak te moeten staan in de spits. Helaas is het niet zo makkelijk op te lossen, zoals Slidestops en Keuzereiziger ook al aangeven. In de spits rijden we eigenlijk altijd de maximale inzet, maar zijn er nog steeds niet altijd genoeg zitplaatsen. Op sommige trajecten is het in de spits zo druk, dat ik je ook niet kan beloven dat dit zal veranderen. We nemen wel maatregelen, we investeren bijvoorbeeld flink in nieuwe treinen. Voor sommige trajecten zal dit geen volledige oplossing zijn en zal je, net als dat je rekening houdt met in de file staan, rekening moeten houden met staan.

Als het op een traject vaak ontzettend druk is, horen we dat toch graag van je. Je kan dit hier of hier melden.
Maar er zouden per april weer treinen beschikbaar moeten komen, is daar al iets over bekend? Immers per 1 april stopt de NS met de exploitatie van de Hoekse Lijn waardoor dit materieel elders ingezet kan gaan worden, en per 3 april gaat ook de intercity Den Haag - Breda weer door tot Eindhoven waardoor de pendeldienst Eindhoven - Breda verdwijnt. Tot slot stromen er nog altijd nieuwe FLIRT treinstellen in. Kortom, per april zouden er toch minstens 4000 extra zitplaatsen beschikbaar moeten zijn. Wat gaat de NS hiermee doen? Worden er treinen verlengd, of worden deze toegevoegd aan het reserve?
Reputatie 7
Badge +3
@Janvc
Zoals NS al diverse keren heeft aangegeven zal in de spits altijd een deel van de reizigers niet kunnen zitten. Iedereen een zitplaats in de spits is onbetaalbaar.
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Door brandstichting is de toiletten staan inmiddels ook 5 SGM-stellen op non-actief en het is maar de vraag of die nog gerepareerd (kunnen) worden. Daarmee is een flink deel van de winst van de Hoekselijn al weer opgegeten.

Verder is het ook de bedoeling om treinen af te gaan voeren en wordt er weer meer onderhoud gedaan.

Iedereen een zitplaats in de spits is en blijft een financiële illusie.
@Tamzin: dat er wat SGM afgefikt is klopt, maar dat gaat 'slechts' op circa 1100 zitplaatsen, terwijl er nog circa 3500 zitplaatsen FLIRT bij moeten komen dit jaar en, zodra FLIRT goed werkt, ook het materieel dat als reserve paraat staat weer elders ingezet kan worden. ICM uit de pendel Breda - Eindhoven is circa 6% van de totale inzet van ICM, een deel zal misschien reserve worden omdat NS momenteel flink wordt uitgebuit in de spits maar er zullen toch wel enkele stellen beschikbaar zijn voor versterking lijkt mij.

Het afvoeren van treinen lijkt me een ernstige schending van de afspraken, de NS heeft de aanbestedingsregels weten te omzeilen omdat men een dringende noodzaak had voor extra treinen, niet om oud materieel af te voeren. Zou een beetje raar zijn als men de spoedbestelling gebruikt voor iets anders dan uitbreiding van het materieelperk.
In de spits kan je overvolle treinen verwachten. Helaas nu ook op de zaterdag en zondag.
Wegens mijn rugklachten is autorijden niet verstandig, dus ik ging met de trein van Apeldoorn naar Rotterdam.
Zaterdagmiddag. De treinen waren overvol. Een oudere dame die later naast mij kwam zitten vertelde dat ze van
Apeldoorn tot Amersfoort had moeten staan. Tussen anderen in vast geklemd in het gangpad. Vreselijk!
Zondagavond ging ik terug. De treinen waren overvol. De deuren konden niet dicht. Er moesten weer mensen uit, anders ging de trein niet weg (Utrecht CS).
Tot Apeldoorn moest ik staan. Vreselijk last van mijn rug. Volgens de huisarts finest. Ik ga nooit meer met de Ns!
Reputatie 7
Badge +4
U maakt zelf uw keuze maar NS heeft de weekendtreinen per dit weekend verlengd als we de pers mogen geloven. Het gaat om de lijnen van het westen naar het noorden en het oosten.

Het heeft te lang geduurd maar als NS woord houdt, moet het nu weer beter gaan. Het blijft schandalig dat in het weekend veel te weinig materieel werd ingezet sinds de nieuwe dienstregeling, die in december vorig jaar inging. Vier maanden onnodige ellende.

Reageer