beantwoord

Overvolle treinen. Waar betalen we voor?

• 16 March 2014
  • 15 reacties
  • 1319 Bekeken

Ik vraag me oprecht af waar ik in het weekend voor betaal, elke trein die ik op zondag neem tussen 17-21u is overvol. Hoe kan het dat er veel te korte treinen worden ingezet rond deze tijden?

Resultaat; ik mag ruim 2 uur staan (Arnhem-Zwolle en Zwolle-Groningen) in een stinkende, veel te volle trein met studenten met veel te grote tassen.

En dat elke week weer.

En nee, ik ben niet van plan om eerder of later te gaan reizen.
icon

Beste antwoord door Leny NS 17 March 2014, 16:22

Bekijk origineel

15 reacties

Ik vraag me oprecht af waar ik in het weekend voor betaal, elke trein die ik op zondag neem tussen 17-21u is overvol. Hoe kan het dat er veel te korte treinen worden ingezet rond deze tijden?

Resultaat; ik mag ruim 2 uur staan (Arnhem-Zwolle en Zwolle-Groningen) in een stinkende, veel te volle trein met studenten met veel te grote tassen.

En dat elke week weer.

En nee, ik ben niet van plan om eerder of later te gaan reizen.

Inderdaad, erg zo vervelend!!! Vandaag, ik nam een intercity op 9:00uur s'ochtends, Den Haag HS->Amsterdam Centraal, en het was bomvol. 9uur op ZONDAG!?!? De minste druk dag van de week? Zie de foto, ik moest staan voor de hele reis 😞 En de terugreis, (begon bij Sloterdijk) WTH, vrijwel alle zitplaatsen reeds genomen! -.- Dus waar kan ik gaan zitten? *zie foto, Ja, inderdaad, voor de hele reis! Het was een nachtmerrie, op de tram naar huis, ik besefte dat er braaksel was op mijn rugzak-VAN DE TRAP in de trein -.- maar omdat ik heb steeds een verstopte neus (een koude), ik kon dat niet ruiken 😞 Ik verahschuw VIRM's meer nu.

Waarom was it zo druk vandaag? F___ing boekenweek. Stom. NS moet stoppen met deze actie, ik kan niet zien hoe lezen is relevant met de trein (behalve lezen in de trein, natuurlijk!!), en dit leidt tot onnodig (zeker op Zondag) overvol treinen. Of zet langere treinen in.
Da's inderdaad vervelend om te horen zeg. Vandaag was het duidelijk, door het boekenweekgeschenk is het normaal zeer druk. Ik merk ook op dat het weekend bijna geen daluren meer zijn. Treinen zitten goed vol, zoals ik nu ook lees soms veel te vol en dat is natuurlijk vervelend.
Op korte termijn is het lastig zoiets bij te sturen en begrijp me niet verkeerd, ik praat dit niet goed. Wij hebben te maken met materieelinzet en personeelsplanning en op zondag zijn de diensten anders gesteld dan op doordeweekse dagen.
Ik denk dat het enige helpt is door het te blijven melden dat er aandacht op die treinen komt en dat er verandering komt, anders zou ik niet snel een oplossing kunnen verzinnen.

Ik hoop dat het snel wordt opgepakt en dat er iets mee gedaan zal gaan worden.
Ik merk ook op dat het weekend bijna geen daluren meer zijn.

Ik hoop dat in de (nabij) toekomst de NS niet officiel zal Spitsuren in het weekend toevoegen voor abonnementen!
Ik hoop het voor de reizigers ook niet, want weekend is en blijft toch weekend he.
Bedankt voor je antwoord Loes, je verwoordt het mooi. Het hoeft ook niet in één keer te worden opgelost, dat verwacht ik ook zeker niet. Maar ik verwacht wel dat ze er wat mee gaan doen. Ik betaal immers geld voor zo'n reis, maar krijg er imo steeds minder voor terug...

Vandaag had het inderdaad een reden, maar dan snap ik HELEMAAL niet waarom ze júist vandaag geen (extra) lange treinen hebben ingezet. Ze wisten immers al dat het vandaag druk zou worden.
Vandaag was het dan het boekenweekgeschenk, maar vlak ook de overige weekenden niet uit.
Wat dacht je van de voordelige dagkaarten van Hema, Blokker, Kruidvat en nu weer Albert Heijn.
En vandaag ging dat dus dubbelop : een "winkel" dagkaart en boekenweekgeschenk.

Hoe krijgen we de treinen vol en de mensen uit het Openbaar vervoer.
Ziehier de oplossing.
Reputatie 2
Het is enorm jammer dat de NS niet meer personeel had ingezet, want vanmorgen moest er hier op het station blijven staan omdat de trein te vol was (en, ivm zondag kwam de volgende een uur later). Dan zet de NS een 2baks Mat'64 in ...

Overigens is het niet alleen op zo'n dag als vandaag met het boekenweek geschenk dat het zo druk kan worden. Al was het met boekenweek geschenk het ook wel wat meer, maar er was voor gewaarschuwd.
Volgens weekend is het laatste weekend van een van die goedkope dagkaarten (in dit geval Kruidvat). Dan wordt het ook weer lekker druk in de trein, vooral in de weekend-spits (aka, een uurtje later dan de normale spits door al die mensen die een lekker dagje uit gaan)
Het is enorm jammer dat de NS niet meer personeel had ingezet, want vanmorgen moest er hier op het station blijven staan omdat de trein te vol was (en, ivm zondag kwam de volgende een uur later). Dan zet de NS een 2baks Mat'64 in ...

Overigens is het niet alleen op zo'n dag als vandaag met het boekenweek geschenk dat het zo druk kan worden. Al was het met boekenweek geschenk het ook wel wat meer, maar er was voor gewaarschuwd.
Volgens weekend is het laatste weekend van een van die goedkope dagkaarten (in dit geval Kruidvat). Dan wordt het ook weer lekker druk in de trein, vooral in de weekend-spits (aka, een uurtje later dan de normale spits door al die mensen die een lekker dagje uit gaan)

Volgend weekend laatste Kruidvat weekend.
Nou troost je met de gedachte dat Albert Heijn afgelopen week ook (weer) gestart is met een dagkaart-actie.
Die kaarten kunnen t/m 8 juni 2014 worden gebruikt.
Maak de borst dus maar nat.
Reputatie 2
]Volgend weekend laatste Kruidvat weekend.
tja, na 16 uur in de trein slipt er wel eens een typefoutje door
]Volgend weekend laatste Kruidvat weekend.
tja, na 16 uur in de trein slipt er wel eens een typefoutje door

Maakt niet uit joh, ging mij meer om die nieuwe AH kaarten met de intentie aan te geven dat als de ene actie afgelopen is er prompt wel weer een volgende komt.
Als straks AH voorbij is, zal best Blokker of Hema wel weer op de proppen komen.

Ja, las in een ander topic dat je nog een Plan V van binnen hebt mogen bewonderen.
Jouw dag kan dus niet meer stuk en die 16 uur zijn dus niet voor niets geweest.
En nu: oogjes dicht, snaveltje toe en naar je warme bedje :)

vr,gr
Hans
Het is mijn ervaring dat dit in het weekend een structureel probleem is.

Als wij als familie willen reizen in het weekend schakelen we eigenlijk automatisch over op de 1e klasse omdat je daar nog meestal bij elkaar kan zitten. In tegenstelling tot verspreid over de trein.

En het tijdstip maakt inderdaad niet uit omdat de NS structureel te korte treinen inzet op in ieder geval de trajecten waar wij op reizen.
Badge
Beste Muur,

Vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. De treinen worden zo efficiënt mogelijk ingezet (17-21). Helaas lukt het niet altijd om alle reizigers een zitplaats te bieden. Vooral tijdens de spits, op drukke trajecten of bij onvoorziene drukte is dit moeilijk te voorkomen. Maar ik begrijp dat dit een structureel probleem is op dat traject. Ik ga hier een melding van maken. Dank voor je bericht en hopelijk is je volgende ervaring met NS beter.

Vriendelijke groet,

Leny

Hoi Leny, misschien kan de NS ook kijken of ze kunnen anticiperen op drukke dagen door inzet van langere treinen. Bijvoorbeeld tijdens de kerst komen ze altijd met een superkort treintje terwijl het ganse land naar familie toe moet; standaard staan van utrecht tot enschede dus. Hetzelfde geldt voor de in dit topic aangehaalde boekenweek, het is logisch dat dit voor drukte zorgt buiten de spits. Vanmiddag stond mijn trein helemaal vol met mensen in de gangpaden, terwijl er 1 treinstel achterbleef in het station (R'dam naar Utrecht, 16.20u). Dat is dan extra frustrerend.
Hoi Leonie, met een breed aanbod aan gegevens schatten we het verwachte reizigersaantal op alle trajecten zo goed mogelijk in. Bij deze schattingen houden we rekening met onder meer gegevens van conducteurs, reizigerstellingen (de mensen inde rode jassen die u regelmatig in de trein ziet), OV-chip gegevens en prognoses van de reizigersgroei en bijvoorbeeld vakantieperiodes.

Als de gegevens in de planning niet blijken te kloppen (bijv. na meldingen via Twitter, meldingen bij Rover, bij onze de klantenservice of bij onze medewerkers) dan passen wij de lengte van treinen aan waar mogelijk of we zetten andere treintypes in. Soms kunnen we treinen niet langer maken vanwege de lengte van de perrons en als treinen al op de maximale lengte rijden.

Op onze website kun je meer leven over de planning van ons materieel.

Femke,

Dat is een prachtig antwoord natuurlijk. Maar op het traject richting en vanuit het zuiden rijden in het weekend (vaak) kortere treinen is mijn ervaring. Niet alleen kun je daar regelmatig met moeite een zitplaats bemachtigen (zeker als familie zijnde) maar het gebeurt ook regelmatig dat mensen gewoon moeten blijven staan.

Is het zoveel extra moeite voor de NS om een treinstel er aan vast te koppelen?

Wij als familie zijn het in ieder geval zat om in het weekend verspreid over de trein te moeten zitten en doen daarom altijd een klassewissel of een 2-1 kaartje. Mijn vrouw zegt wel eens een keer laten we het weer eens proberen in de 2e klasse maar verzucht dan uiteindelijk toch gelukkig hebben we weer een 1e klas kaartje als ze de drukte op het perron ziet en wederom een te korte trein ziet binnenrollen op het station.

Reageer