beantwoord

Persoon zonder uniform kaarten controle?

• 20 februari 2018
  • 33 reacties
  • 1204 Bekeken

Vandaag zat ik in de trein richting Zwolle (vanaf 16:27 vertrokken uit Roosendaal). Aan het begin van mijn reis werd mijn OV chipkaart al gecheckt waar niks mee aan de hand was. Toen we net uit Breda reden kwam er een man met een rode vest met op de achterkant IPSOS nogmaals kaart controle doen. Ik was zelf een beetje verbaasd omdat hij geen ns uniform aan had. Ik heb uiteindelijk mijn OV Chipkaart gegeven. Nou was mijn vraag of dit mogelijk is. Zijn er inderdaad persone die zonder ns uniform kaart controle kunnen doen?
icon

Beste antwoord door thomroos 20 februari 2018, 16:58

Zij doen reizigersonderzoek in opdracht van NS. Als het goed is, hebben ze ook niet gezegd dat ze voor kaartcontrole kwamen, maar om te kijken met welk vervoersbewijs je reist, slightly different :)
Je hoeft hier ook niet aan mee te werken.
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 1
Zij doen reizigersonderzoek in opdracht van NS. Als het goed is, hebben ze ook niet gezegd dat ze voor kaartcontrole kwamen, maar om te kijken met welk vervoersbewijs je reist, slightly different :)
Je hoeft hier ook niet aan mee te werken.
Hij kwam de coupe in en zei dat hij kaart controle kwam doen, dus ik was zelf een beetje verbaasd.
Komt wel vaker voor. Een 'nee bedankt' is voldoende.

https://forum.ns.nl/search?q=Ipsos
Badge
Een 'nee bedankt' is voldoende.

In theorie dan. In praktijk zijn ze vaak vervelend opdringerig, en ik spreek in deze uit ervaring.
Het is wel fijn dat ik nu weet wat het is en dat ik het af kan wijzen aangezien het feit dat zojuist weer iemand van Ipsos instapte.
Reputatie 6
Badge
Ik kom bijna vaker een IPOS-medewerker tegen die controleert, dan een NS conducteur. Mijn standaard 'geen medewerking' voldoet prima.
Reputatie 7
Wij (V&S) controleren ook wel eens zonder uniform 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist op weg naar huis was er ook dit reizigersonderzoek, mijn simpel "nee bedankt" werkte prima.
Heb nog nooit gehad dat ze opdringerig werden.
Wij (V&S) controleren ook wel eens zonder uniform :)

Maar dat is zelden. Volgens mij heb ik het slechts eenmaal meegemaakt. Ook in uniform zie ik ze weinig in de trein controleren. Wel dat ze zich verplaatsen, maar dan zitten ze direct in de eerste klas.
Reputatie 7
@Nooduitgang verkeerde regio. Wij hebben regelmatig burgeracties. Ook wij reizen wel eens mee zonder te controleren, al is daar een hele goede reden voor 🙂
Maar ze zijn hier wel vriendelijk als je ze aanspreekt. Had even een vraag en stelde die in eerste instantie aan twee agenten die nogal nors wisten te reageren. De v&s medewerkers waren daarentegen vriendelijk en beleefd en stonden me normaal te woord. 😉

Wel een minpuntje vandaag was het gelach vanuit de cabine van de machinist die daar met iemand anders lol zat te maken. En ja we hoorden het met een man of 10 toen we vooraan stonden om uit te stappen. Leek wel een uniform van de hc, maar kan het ook verkeerd gezien hebben.
Reputatie 1
Maar ze zijn hier wel vriendelijk als je ze aanspreekt. Had even een vraag en stelde die in eerste instantie aan twee agenten die nogal nors wisten te reageren. De v&s medewerkers waren daarentegen vriendelijk en beleefd en stonden me normaal te woord. 😉

Wel een minpuntje vandaag was het gelach vanuit de cabine van de machinist die daar met iemand anders lol zat te maken. En ja we hoorden het met een man of 10 toen we vooraan stonden om uit te stappen. Leek wel een uniform van de hc, maar kan het ook verkeerd gezien hebben.

Mensen die lol maken tijdens hun werk moeten inderdaad verboden worden, bah.
Reputatie 5
Wij (V&S) controleren ook wel eens zonder uniform :)
Maar dan zul je waarschijnlijk wel zichtbaar een ID of zo dragen ??
Reputatie 7
Een losse ketting met boa badge
Kaartcontroles zijn werkzaamheden die als toezichthouder worden uitgevoerd, de medewerker die je kaart wil controleren kan _altijd_ een geldig legitimatiebewijs toezichthouder tonen. Daar mag je dus gerust om vragen. Kan/wil/doet men dat niet, dan kan je het gesprek beëindigen.

Rode Ipsos-mensen hebben de status toezichthouder bijvoorbeeld niet. Ze doen je een vriendelijk verzoek, dat kan je vriendelijk weigeren.

Een BOA-badge/pas/embleem/whatever is in dit geval niet relevant.
....
...Mensen die lol maken tijdens hun werk moeten inderdaad verboden worden, bah.

@Octaaf,
Het is niet de bedoeling dat de HC bij de machinist gaat zitten.

Voor alle duidelijkheid, het was een HC, maar ga niet het traject en tijdstip noemen. Een omschrijving van de persoon laat ik ook achterwegen.

Dat mensen lol maken tijdens hun werk kan ik waarderen. En geloof me, ik kom regelmatig groepjes NS personeel in de trein tegen die veel lol hebben.
Reputatie 1
...Mensen die lol maken tijdens hun werk moeten inderdaad verboden worden, bah.

@Octaaf,
Het is niet de bedoeling dat de HC bij de machinist gaat zitten.

Dat kun je nooit weten, misschien was er wel een storing in de dodeman en moest de hc juist bij de mcn zitten.
Oei, tijd om die dodemannen actiever te gaan controleren, die doen het wel vaak niet zeg 😃
Ik heb het in mijn 6 jaar bij het spoor pas 1x meegemaakt, want volgens mij moet zo'n trein zo spoedig mogelijk uit de dienst genomen worden.
Doe je toch iets niet goed blijkbaar, Loes 😞 Ja, of juist wel..... Hmmz... :?

Zojuist bij Keolis een meisje van S&V in de bemande cabine. Kon in de 1e klas erachter uitgebreid meegenieten van een gesprek over aanrijdingen en alle details. Toch maar even aangesproken dat dat niet echt smakelijk is. Had ze niet bij nagedacht, maar pikte het goed op 🙂
Nou dan zal het de dodeman niet geweest zijn. Tenzij dat het pas echt lachen is, als dat ding niet werkt. ?
Reputatie 1
Er kan wel weer dom op mijn bericht gereageerd worden maar het punt wat ik probeer te maken wordt weer volledig genegeerd.

Je weet niet of die hc daar met een goede reden was dus je maakt gewoon aannames.

Dit is dus de reden waarom ik niet meer heel actief deelneem aan dit forum. Iedereen weet het beter, elke keer dezelfde klachten, niemand die ook maar echt luistert. Bah.
Laat ook maar, heb geen zin in deze online discussie. De koffie staat klaar... 🙂
Er wordt niet dom op je bericht geregeerd . ..

Reageer