persoonlijk bezit stuk gemaakt door een conducteur

• 20 oktober 2017
  • 19 reacties
  • 700 Bekeken

ik wil graag een klacht indienen over een conducteur die om persoonlijke reden mijn gepersonaliseerde ov kaart stuk maakte. ik heb hiervoor gebeld naar de ns en ben verteld dat dit verder behandeld kan worden op de website. nu is het alleen moeilijk voor mij om te ontdekken waar ik heen moet. idee is dat ik graag een officieel excuus wil na het vertoon van de conducteur in de trein en het liefst het bedrag van het stukgemaakte item terugbetaald wil hebben van de ns. in geen enkele vorm heb ik zelf dit gedrag van de conducteur opgewekt. alleen maar dat er een sticker op mijn ov kaart zat van een anime afbeelding, waarbij de sticker plaatsing voldoet aan de regels van de ns.

19 reacties

Badge +3
Ik heb nog nooit gehoord van regels met betrekking tot het plakken van stickers op OV-chipkaarten. Heeft u daar een bronvermelding voor?
Reputatie 7
Badge +3
@jensuru
Je OV-chipkaart is juridisch gezien niet je eigendom, maar je krijgt hem slechts in bruikleen (net als je paspoort). Dat geeft de conducteur die namens de eigenaar van de kaart handelt het recht de sticker er eventueel af te halen. Net als dat de marechaussee een sticker van je paspoort mag halen als jij die daar op geplakt hebt.
Blijft overeind dat een normaal functionerende conducteur (m/v) dit gedrag niet nodig zou moeten hebben. Maar goed, iedere forens kan inmiddels al een boek volschrijven over het hemeltergende gedrag van deze beroepsgroep, succes met je poging je (morele) recht te halen!
Reputatie 7
Badge +3
@Jeepney
Je kunt je ook afvragen waarom iemand een sticker gaat plakken op een OV-chipkaart, een bankpas of een paspoort. Vaak zal de reden fraude zijn, NFC-stickers op de kaart zijn in het verleden al eerder gebruikt om te frauderen met de chipkaart. Verder staat de conducteur sowieso in zijn recht.
Reputatie 6
Badge
Koop gewoon een hoesje voor je chipkaart, en plak die lekker vol met stickers. 🙂
Hallo jensuru en welkom op het NS Forum!

Als het goed is heb je via Twitter al contact gehad met één van mijn collega's, klopt dat? Als je nog vragen hebt kun je die altijd hier stellen of aan mij persoonlijk door op mijn naam te klikken en dan 'stuur privébericht'.
Hallo jensuru en welkom op het NS Forum!

Als het goed is heb je via Twitter al contact gehad met één van mijn collega's, klopt dat? Als je nog vragen hebt kun je die altijd hier stellen of aan mij persoonlijk door op mijn naam te klikken en dan 'stuur privébericht'.
hey arnold. ik heb zelf geen twitter maar wel messenger dus dat zal het wel zijn geweest. zij hebben ook al geholpen met contact en mailen dus de hoofdvraag van deze thread is beantwoord
voor de andere mensen hier en antwoorden en vragen, mijn ov kaart was zwak en de achterkant best gehavend dus ik plakte er een card sticker op die van stevig plastic is en dan gecustomized met een art work die ik mooi vind. waar het mij om gaat was het gedrag van de conducteur. hij deed minachtend, dreigde met een boete, maakte het stuk en zij hierna dat de boete niet meer nodig was. dit alles met een gezichtsuitdrukking op zo'n manier dat het nogal persoonlijk overkwam. hierbovenop heb ik gebeld met ns personeel en heb ook met personeel zelf gepraat over de stikker. en zij zeggen dat de conducteur niet goed gehandeld heeft en dus mijn eigendom heeft stukgemaakt onder dreiging van een boete. waarbij de boete was dat ik hem tegenwerkte om zijn werk uit te voeren of iets dergelijks.
Reputatie 7
Badge +4
Zo, de aap komt uit de mouw. Waarom verbaast dit niet.
@Jeepney
Je kunt je ook afvragen waarom iemand een sticker gaat plakken op een OV-chipkaart, een bankpas of een paspoort. Vaak zal de reden fraude zijn, NFC-stickers op de kaart zijn in het verleden al eerder gebruikt om te frauderen met de chipkaart. Verder staat de conducteur sowieso in zijn recht.

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/2-abonnementen-op-1-ov-chipkaart-4564/index1.html#post28832
Reputatie 7
Badge +4
Kan dit 'goede' antwoord meteen als zodanig worden weggehaald?
Reputatie 7
Badge +3
voor de andere mensen hier en antwoorden en vragen, mijn ov kaart was zwak en de achterkant best gehavend dus ik plakte er een card sticker op die van stevig plastic is
En dan verbaasd zijn dat de conducteur fraude vermoedt?
Zo, de aap komt uit de mouw. Waarom verbaast dit niet.
ik weet niet of je het hebt over de boete van tegenwerken want ik werkte niet tegen zeg maar. het enige wat uit de mouw kwam was zijn verzonnen boete.
Badge +3
Een onderwijzeres bij ons op de lagere school zei altijd: "Het smoesje is goed maar het praatje deugt niet."

Ik heb nog steeds geen bronvermelding gezien met betrekking tot de regels van het plakken van stickers op OV-chipkaarten.
Fraude door er NFC-stickers op te plakken is zeker mogelijk, maar bij een ov-chipkaart totaal overbodig.
Reputatie 6
Badge
Moet er niet iets algemeens in de voorwaarden van TSL staan als: ''het al dan niet met opzet modificeren van de uiterlijke staat van de ov-chipkaart''?
Reputatie 5
voor de andere mensen hier en antwoorden en vragen, mijn ov kaart was zwak en de achterkant best gehavend dus ik plakte er een card sticker op die van stevig plastic is
En dan verbaasd zijn dat de conducteur fraude vermoedt?

Vermoeden en bewijzen zijn twee aparte dingen. Als je OV-kaart gewoon kan worden gescand door de conducteur is er toch niks aan de hand?
Eens dat de topicstarter even een nieuwe OV-kaart moet aanvragen, want die van jou is overduidelijk kapot. Een conducteur hoort niet zo te handelen en moet te allen tijden de KLANT helpen. Punt.
Reputatie 7
Wet personenvervoer 2000, Artikel 71

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

De normale procedure is boete voor niet hebben geldig vervoersbewijs, innemen ov-chipkaart en boete artikel 71.
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
Met een NFC-sticker kan de conducteur de kaart gewoon scannen maar wordt er alleen niet betaald.
Dan moet je dus alle keys achterhalen, kaart clonen en overzetten op een NFC-sticker waarna je aanpassingen zou gaan maken.

Als je toch alle keys al hebt kan je net zo goed direct de OVCP zelf bewerken.

Reageer