beantwoord

Piepende remmen in de trein

• 11 juni 2019
  • 4 reacties
  • 179 Bekeken

Reputatie 2
Weet iemand waarom er tegenwoordig steeds meer virm’s zijn met piepende remmen? klinkt net alsof je te maken hebt met een ice...
icon

Beste antwoord door Jeroen 11 juni 2019, 21:43

Het piepen van de remmen in de Virm gebeurt inderdaad als er op de schijven geremd wordt, ik merk dit vooral op tijdens het laatste stukje remmen voor stilstand. Hier gaat de ED remming over op het remmen met de remschijven en dan hoor je het piepen.

Wellicht heeft dit ook met het seizoen/weer te maken want er zijn tijden dat je het zelden hoort en tijden dat je dit bijna elke keer hoort.

@AbbeyRoad in de oude situatie gaat een VIRM altijd eerst EP remmen en daarna pas ED remmen, dus altijd eerst op de schijven ook bij 1 standje remmen. Inmiddels wordt er een aanpassing gedaan aan de software van deze treinen waardoor de treinen meteen ED gaan remmen en indien dit niet genoeg remkracht genereert gaat de trein ook EP remmen.
Bekijk origineel

4 reacties

Alle VIRMs hebben piepende remmen. Als je de remmen hoort piepen, dan kan er onvoldoende remkracht opgewekt worden door de ED-rem, of is de ED-remming nog niet opgebouwd.
Reputatie 2
Het komt vooral als machinisten direct een hogere remstand kiezen. Plaatst deze de rem eerst in de eerste remstand en na kort wachten in een hogere, dan is dit piepen er normaal gesproken niet.
Dan heeft het systeem tijd genoeg om de ED rem op te bouwen.
Badge
Het piepen van de remmen in de Virm gebeurt inderdaad als er op de schijven geremd wordt, ik merk dit vooral op tijdens het laatste stukje remmen voor stilstand. Hier gaat de ED remming over op het remmen met de remschijven en dan hoor je het piepen.

Wellicht heeft dit ook met het seizoen/weer te maken want er zijn tijden dat je het zelden hoort en tijden dat je dit bijna elke keer hoort.

@AbbeyRoad in de oude situatie gaat een VIRM altijd eerst EP remmen en daarna pas ED remmen, dus altijd eerst op de schijven ook bij 1 standje remmen. Inmiddels wordt er een aanpassing gedaan aan de software van deze treinen waardoor de treinen meteen ED gaan remmen en indien dit niet genoeg remkracht genereert gaat de trein ook EP remmen.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb eerlijk gezegd wel idee dat wanneer ik op Laan van NOI op mijn IC sta te wachten de VIRM's net iets meer piepend tot stilstand komen dan voorheen. Soms ook dat ze met wat hogere snelheid binnen komen rijden.
Dit is niet bij allemaal zo.

Reageer