beantwoord

Plastic schermen in corona trein

• 29 april 2020
  • 16 reacties
  • 514 Bekeken

Ik vroeg mij af van welk materiaal die zachte en harde plastic schermen in de Corona proef trein zijn? Voldoen ze aan alle brand en rook (toxiciteit) eisen?

icon

Beste antwoord door Julian 29 april 2020, 20:48

Voordat een trein reizigers mag vervoeren moet deze aan een heleboel eisen voldoen, waaronder brandveiligheid. De exacte stof zou ik niet weten, maar als het niet had voldaan aan de eisen, dan had deze trein niet rondgereden.

Dus kortgezegd ja, de treinen voldoen aan de daarvoor geldende eisen.

Bekijk origineel

16 reacties

Voordat een trein reizigers mag vervoeren moet deze aan een heleboel eisen voldoen, waaronder brandveiligheid. De exacte stof zou ik niet weten, maar als het niet had voldaan aan de eisen, dan had deze trein niet rondgereden.

Dus kortgezegd ja, de treinen voldoen aan de daarvoor geldende eisen.

Hi Julian, Goed om te lezen. Ik had ook niet anders verwacht! ūüėú¬†Maar..

Kan iemand van NS toch hiernaar kijken en de materiaal specificaties delen en mijn vraag bevestigen?

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt een beetje van het gebruikte materiaal af wat voor de schermen wordt gebruikt. Maar er zijn genoeg opties om veilig materiaal te gebruiken. Zoals bijvoorbeeld polycarbonaat, een materiaal dat tegen zeer hoge temperaturen kan en nagenoeg onbreekbaar is.

Hi Julian, Goed om te lezen. Ik had ook niet anders verwacht! ūüėú¬†Maar..

Kan iemand van NS toch hiernaar kijken en de materiaal specificaties delen en mijn vraag bevestigen?

Even heel lullig, maar het feit dat de trein rondrijdt en de materialen dus goedgekeurd zijn zou voldoende moeten zijn. Exacte uitleg over gebruikte materialen ga je op dit forum in ieder geval niet krijgen, hooguit speculatie over het exacte materiaal zoals hierboven.

Reputatie 7
Badge +3

Het was geen speculatie van mijn kant. Eerder een denkrichting om aan te geven dat er meer dan voldoende opties zijn om maatregelen op een veilige manier uit te voeren. Ik ga er dan ook van uit dat er materialen worden gebruikt die aan alle eisen voldoen. 

Zelfs in het bureaucratische Nederland denk ik niet dat er een instantie is die het (hopelijk) tijdelijk aanpassen van treinen i.v.m. coronvirusmaatregelen gaat zien als een constructiewijziging en moeilijk gaat doen over de goedkeuring van de wijzigingen.

Helaas is ook in deze tijd elke wijziging aan goedkeuring onderhevig, dus ook dit soort dingen. Wel kan ik mij voorstellen dat dit in dit specifieke geval een stukje sneller is gebeurd dan normaal het geval zou zijn geweest.

Aan de andere kant wil je juist dat dit soort dingen goed gebeuren, zodat de veiligheid niet in gevaar komt. Je wilt voorkomen dat dan dingen zomaar gemonteerd of aangepast worden (met de beste bedoelingen die er achter kunnen zitten) die echter potentieel gevaar met zich meebrengen.

Ok√©. Ik begrijp dat ‚Äėde NS‚Äô niet mee leest. Waar kan ik dan mijn¬†vraag stellen?

Reputatie 7
Badge +3

@Julian Dat is een zeer helder verhaal. Zelfs in tijden als deze zal er toch naar allerlei details gekeken moeten worden.

Ik kan me voorstellen dat er nogal wat haken en ogen zitten aan zo’n tijdelijke constructiewijziging met doorzichtige schermen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de consequenties wanneer er onverhoopt een botsing plaatsvindt? En worden er vluchtwegen geblokkeerd? Deze ontwerpdetails en daarna de inbouw zullen aardig wat doorlooptijd gaan geven. 

@DaVecci¬†Ik denk dat je je vraag kunt stellen bij de ILT, de Inspectie Leefomgeving en Transport. Op de pagina¬†https://www.ilent.nl/contact¬†kun je een vragenformulier vinden. Bij het onderwerp zou ik in het menu ‚Äúrailvervoer‚ÄĚ kiezen. De ILT zal uiteindelijk het ontwerp moeten goedkeuren.

‚ÄėDe NS‚Äô lees wel degelijk mee, DaVecci. Julian is actief als machinist en mag je in dit geval zien als een vertegenwoordiger. Moderators lezen ook mee en mag je ook zien als vertegenwoordiger. Maar ook ik zal je weinig anders kunnen aangeven dan wat Julian al heeft gedaan. Je kunt ervan uitgaan dat de materialen die gebruikt zijn voldoen aan alle gestelde veiligheidsnormen; anders zouden ze niet gebruikt zijn.

Welke exacte compositie van materialen dit is, ga ik heel simpel niet voor je uitzoeken. Er zijn grenzen tot hoe diep wij bepaalde details gaan uitgraven en op dit moment hebben we onze handen vol genoeg met het bereikbaar houden van Nederland om afdelingen te gaan lastig vallen hiermee. Je kunt de tip van iMark eventueel opvolgen als je het echt noodzakelijkerwijs moet weten.

Dank @Stijn NS¬†voor je antwoord. Als reiziger ben ik niet (helemaal)¬†tevreden met jullie¬†antwoorden. Natuurlijk kan ik naar de ILenT gaan als jullie toezichthouder (..of een WOB verzoek indienen!?) maar dat lijkt me nu¬†wat ver gaan. Als je een NS community hebt kun je mij toch niet verwijten dat ik een vraag stel? Het antwoord dat ‚Äėalles volgens de regels is‚Äô¬†en dat we het druk hebben voldoet tegenwoordig echt niet meer.¬†Sorry.

Het lijkt mij dat je beter even kunt informeren bij de afdeling die betrokken is geweest bij het ontwerp en mij dan kort feedback geven. Zo doet de social media afdeling bij ons dat ook. 
Maar dat is up to jullie. 

Reputatie 7
Badge +3

Dank¬†@Stijn NS¬†voor je antwoord. Als reiziger ben ik niet (helemaal)¬†tevreden met jullie¬†antwoorden. Natuurlijk kan ik naar de ILenT gaan als jullie toezichthouder (..of een WOB verzoek indienen!?) maar dat lijkt me nu¬†wat ver gaan. Als je een NS community hebt kun je mij toch niet verwijten dat ik een vraag stel? Het antwoord dat ‚Äėalles volgens de regels is‚Äô¬†en dat we het druk hebben voldoet tegenwoordig echt niet meer.¬†Sorry.

Wat is het doel van deze kruistocht?

Een WOB verzoek indienen bij NS kan niet, NS is een N.V. en geen overheidsinstelling. 

Als reiziger ben ik niet (helemaal) tevreden met jullie antwoorden.

Dat mag. Je zult het er in dit geval toch wel mee moeten doen. Bij vele verzoeken en vragen doen we graag ons best om het antwoord uit te zoeken, maar zoals ik in mijn eerste reactie heb aangegeven zijn er grenzen. Ik verwijt je ook niets dat je een vraag stelt, maar in dit geval is het antwoord op de vraag om het verder uit te zoeken heel simpel nee.

Een WOB verzoek indienen bij NS kan niet, NS is een N.V. en geen overheidsinstelling. 

Wel bij het ILT, en daar doelt @DaVecci volgens mij op.

Badge

Wel bij het ILT, en daar doelt @DaVecci volgens mij op.

Dat moet TS dan maar doen dan, als TS daar zijn tijd aan wil verspillen en dan wil gaan afwachten tot er een antwoord komt waarbij hij hoopt dat er vermeldt is welk materiaal er is gebruikt.  Want mischien staat daar ook wel alleen in dat het voldoet aan de gestelde normen voor gebruik van materialen in de trein.

Mijn collega Julian geeft exact aan wat de desbetreffende afdeling ook bevestigd heeft intern, het is brandveilig zowel qua brandwerendheid als qua giftige stoffen die mogelijk vrij kunnen komen.

En voel je je niet gerust gesteld, niemand verplicht je om met de trein te reizen je mag ook met ander vervoer reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me of TS hetzelfde verzoek doet bij winkels waar bij kassa's schermen hangen. Bij mijn Intratuin hebben ze geen plexiglas scherm maar is de hele kassa plus band waar je je spullen op zet voorzien van dikke plastic folie. 

Edit: de plastic folie over de hele kassa lengte bij de Intratuin is intussen vervangen door plexiglas schermen zoals ook in supermarkten. Zojuist geconstateerd. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft @DaVecci ook nagevraagd wat de brandveiligheid en toxiciteit is van alle overige materialen die in een trein zijn verwerkt? 

Reageer