beantwoord

probleem met trein tussen bodegraven en lammeschans

  • 28 oktober 2020
  • 24 reacties
  • 540 Bekeken

Trein om 7:45 sochtens woensdag 28 oktober 2020 in Bodegraven

Trein heeft probleem vlak voor station lammeschans lichten happerde zelf bij stilstaand kon nog wel weg rijden voor de zekerheid check het of er iets mis is denk meldt het maar ander treinen lichten haperen 2/3x op brug voor station lammeschans.

icon

Beste antwoord door RicoPlayz 30 oktober 2020, 17:30

😁

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat is een normaal verschijnsel. Vlak voor halte Lammenschans ligt een stroomloze brug. Als we daar overheen rijden, is er een stukje geen bovenleiding en daardoor ook even geen hoogspanning.

Op dat moment nemen de batterijen het over, tot de omzetters het werk weer kunnen doen.

Dat is het knipperen van de verlichting wat je ziet.

Niets aan de hand dus :thumbsup:

Reputatie 7
Badge

Dat geknipper staat inderdaad erg gek. :relieved:

maar deze keer was het ook toen de trein weg reed van staion lammeschans is datook normaal?

 

edwin dat is me ook al opgevallen maar eerder deed de trein dat niet als ie er over heen rijd

Reputatie 4

Volgens mij doen ook niet alle treinen dit. Vooral in de dubbeldekkers (DDZ) zie ik dit vaak gebeuren. In andere treinen heb ik tot op heden niets anders gemerkt dan een hele lichte flikkering, of het kort uitvallen van de ventilatie.

edwin heeft wel gelijk denk het komt wel vaker voor maar zijn er nog meer plekken spoor over brug waar de trein dat doet?

 

Reputatie 7
Badge +3

Weet niet of het nog steeds zo is, maar het was ‘vroeger’ ook zo bij de spoorbrug bij Grou.

Reputatie 7
Badge +1

Bij de spoorbrug over de ringvaart nabij het dorp Buitenkaag (tussen stations Sassenheim en Nieuw-Vennep) komt het ook wel eens voor door het ontbreken van een bovenleiding. 

maar deze keer was het ook toen de trein weg reed van staion lammeschans is datook normaal?

 

Ja, ook dat is normaal door de opbouw van de treinen. Het omschakelen van de hoogspanning naar de batterijen is bij modern materieel vrijwel niet meer te merken (alleen als je goed oplet zal je het nog kunnen zien/merken/horen), maar bij ouder materieel als deze treinen is het een stuk duidelijker.

Bij het rijden over de brug zonder hoogspanning zal de locomotief in deze treinen de hoofdschakelaar geopend hebben. De machinist zal waarschijnlijk bij stilstand op Lammenschans deze hoofdschakelaar weer ingeschakeld hebben, waarmee ook de spanning naar de rijtuigen weer op gang komt. Daarna moet die spanning echter ook nog omgezet worden naar een lagere spanning voor de verlichting. Daarvoor is er in het stuurstandrijtuig aan de andere kant van de trein een speciale omzetter aanwezig die dat dus voor de hele trein doet (dat zijn de kasten op de onderste verdieping waar je tussendoor kan lopen). Het weer inschakelen van deze omzetter neemt even wat tijd in beslag, dus dat kan zeker een halve minuut duren. Tegen die tijd zal de conducteur alweer de deuren op Lammenschans gesloten hebben en zal de trein alweer zijn gaan rijden.

Dus op die manier kan het gebeuren dat jouw trein bij vertrek vanuit station Lammenschans pas weer van de batterijen naar de hoogspanning terugschakelt.

Vaak proberen machinisten dit te voorkomen door te remmen op het moment dat zij een brug zonder bovenleiding passeren. Daardoor wekken de motoren voldoende stroom op de apparatuur van energie te blijven voorzien en merk je dus niets van het passeren van dit soort bruggen.

Overigens kan dit verschijnsel ook gebeuren bij slecht contact met de bovenleiding. Bij deze treinen zie je bijvoorbeeld als het ijzelt en er ijsvorming op de bovenleiding aanwezig is dat de verlichting veelvuldig aan/uit gaat omdat de voeding van de hoogspanning vanuit de locomotief naar de rijtuigen daardoor niet stabiel genoeg is. Daardoor wordt er telkens tussen batterijen en hoogspanning geschakeld door de rijtuigen en krijg je dus dat effect.
Ook op andere plekken waar er kortstondig slecht contact is met de bovenleiding zie je ditzelfde gebeurden, bijvoorbeeld bij bruggen die open kunnen of bij plaatsen waar bovenleidingsdraden elkaar kruisen, zoals in wissels.

Reputatie 4

Weet niet of het nog steeds zo is, maar het was ‘vroeger’ ook zo bij de spoorbrug bij Grou.

 

Er zijn nog meerdere stroomloze bruggen tussen Meppel en Leeuwarden volgens mij.

Correct, een stuk of 4. Eén tussen Meppel en Steenwijk, één tussen Heerenveen en Akkrum en twee tussen Akkrum en Grou-Jirnsum. Daarnaast heeft de brug vlak voor Leeuwarden weliswaar bovenleiding, maar is het contact daar slecht, waardoor het ook daar nog kan voorkomen.

Reputatie 4

De spoorbrug over het Arnekanaal tussen Middelburg en Arnemuiden

 

Reputatie 7
Badge +3

Wel toepasselijk voor dit topic dat het daar ook Kanaalweg heet. De spoorbrug net voor Lammenschans is ook bij de Kanaalweg, die gaat over het Rijn-Schiekanaal, al blijft mijn moeder dit nog altijd de Nieuwe Vaart noemen.

Even een oude Google streetview foto, want intussen is er een onderdoorgang, de Kanaaltunnel.

 

vandaag 7:45 was dit niet het geval er gebeurde niks dus het licht waarschijnlijk aan de nieuwigheid van de trein

Zo te zien is het precies hetzelfde treintype, alleen zal in dit geval de machinist waarschijnlijk op de motoren afgeremd hebben bij het passeren van de brug. Op die manier wordt er dus stroom opgewekt en en kan dat gebruikt worden om te voorkomen dat er overgeschakeld wordt naar de batterijen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook een paar stroomloze (of spanningsloze) spoorbruggen in Noord-Holland.

De brug over de Where in Purmerend: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wherebrug.

De Spoorbrug Purmerend over het Noordhollandsch Kanaal: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbrug_Purmerend

De Koegrasbrug over het Noordhollandsch Kanaal bij Breezand en Den Helder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koegrasbrug.

Dan is er nog de Spoorbrug over het Noordhollandsch Kanaal in Alkmaar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbrug_over_het_Noordhollandsch_Kanaal

En de spoorbrug in Zaandam op de lijn Zaandam - Hoorn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbrug_Zaandam

Waarschijnlijk niet volledig. Ik heb me gebaseerd op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_spoorbruggen_in_Nederland

Blijkbaar moeten we in Noord-Holland zijn om stroomloze bruggen te bekijken. :grinning:

Btw dit is in zuid Holland 

Als je het nog niet wist 

Zo te zien is het precies hetzelfde treintype, alleen zal in dit geval de machinist waarschijnlijk op de motoren afgeremd hebben bij het passeren van de brug. Op die manier wordt er dus stroom opgewekt en en kan dat gebruikt worden om te voorkomen dat er overgeschakeld wordt naar de batterijen.

 

Maar heb niks gehoord/gevoelt kan dat ook?

Reputatie 7
Badge

Zo te zien is het precies hetzelfde treintype, alleen zal in dit geval de machinist waarschijnlijk op de motoren afgeremd hebben bij het passeren van de brug. Op die manier wordt er dus stroom opgewekt en en kan dat gebruikt worden om te voorkomen dat er overgeschakeld wordt naar de batterijen.

 

Maar heb niks gehoord/gevoelt kan dat ook?


Jazeker. Bij een DDZ hou je, door op de motoren af te remmen op zo'n brug, alles op spanning. Daardoor merk je in de trein niet dat je een spanningsloos stuk gepasseerd bent.

ICM kan dat niet, daar zul je dus altijd dat geknipper houden.

Oooh vandaar

Oooh dus dat kan gewoon, Oke 

Reputatie 7
Badge +3

Van deze brug bij Leiden is uiteraard bekend dat die in Zuid-Holland is. Er kwam nog een voorbeeld uit Zeeland voorbij.

Maar wil je er meer zien dan zul je toch echt in Noord-Holland moeten zijn.

😁

Reageer