Probleem omroep/bestemmingssoftware SNG. | NS Community
beantwoord

Probleem omroep/bestemmingssoftware SNG.

  • 22 December 2021
  • 19 reacties
  • 655 Bekeken

De omroep/ bestemmingssoftware werkt bij een aantal SNG treinen al een paar dagen niet meer. Er zijn in veel SNG’s geen omroep en geen reisinformatie.

Vooral de driedelige SNG’s hebben dit probleem. Mag ik vragen waardoor deze niet aangeven waar ze heen gaan? Er was vandaag heel veel verstoring en te late treinen door de rijp op de bovenleidingen en dus heb ik de verkeerde vertraagde Sprinter richting Groningen gepakt bij station Meppel. Er stond niks op het koersbord dus ik kon niet zien welke Sprinter het was.

Ik wou eigenlijk met de Sprinter naar Steenwijk, dus dit was de totaal verkeerde kant op. Daar kwam ik na een tijdje pas achter.

 

Ook als ik in de trein zit hoor je vaak niet de omroep. Ook geen handmatige.

 

Zou dit gerepareerd kunnen worden?

icon

Beste antwoord door Edwin 22 December 2021, 22:17

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt op zelfde issue als gemeld in dit topic van oktober 

wat toen opgelost zou zijn. Is het probleem er weer of nog steeds?

Overigens kwam dit ook al voor vanaf de eerste ritten eind 2018.

Het komt op hetzelfde neer als wat er daar in staat. Het enigste verschil is dat het nu ook tussen Zwolle en Leeuwarden voorkomt en niet alleen tussen Zwolle en Groningen.

Ik vind het nogal vreemd dat het vaker niet werkt dan wel de laatste tijd. Zou dit ook in de randstad zo zijn of alleen noord nederland?

Zeker voor iemand die toch beduidend slechter zicht heeft zoals ik.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem zal niet samenhangen met het traject waarop deze treinen rijden, maar met het type trein. In dat andere topic gaf ik al aan dat hetzelfde al gebeurde bij ritten in de treinserie 6300, die rijdt tussen Haarlem en Den Haag. Dat was tussen november 2018 en juni 2019. Intussen ga ik al bijna 2,5 jaar niet meer met de trein naar werk, dus geen recente ervaring. 

Wat betreft of je in de juiste trein stapt (de juiste richting op) moet je natuurlijk al op het juiste perron staan, dit is te zien op de schermen die boven de perrons hangen. Die schermen geven de bestemming aan en de vertrektijd.

Reputatie 7
Badge +1

Het is mij ook opgevallen dat de schermen en omroep het weer vaak niet/half doen. 

Eén keer weer exact zoals in het andere topic omschreven:

Bij vertrek werd de reisinformatie keurig weergegeven, kwam de omroep (Welkom in de sprinter naar …). Nadat we het station uitgereden werden verdween de reisinformatie en werd er enkel nog de bekende trein in een weiland foto weergegeven. Ook de slideshows werden niet meer weergegeven.

Bij aankomst in Meppel kwam de aankomsttijd plots wel weer in beeld en werd ook omgeroepen dat we in Meppel waren. Na vertrek verdween de reisinformatie weer en was slechts de plaatsvervangende foto te zien. In Hoogeveen weer precies hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +3

Zijn het dan (weer) zoals ook in dat andere topic werd aangegeven stellen uit de eerste serie? 

Reputatie 7
Badge +1

Ik moest even via Treinposities terughalen welke treinstellen het betrof, en als mijn geheugen mij niet in de steek laat zouden dat moeten zijn: 2744, 2728 en 2720

Alle drie uit drie eerste serie.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien weet @Edwin meer hierover of kan het net als vorige keer doorzetten.

Reputatie 7
Badge

Misschien weet @Edwin meer hierover of kan het net als vorige keer doorzetten.

Ik heb dit topic even bij die persoon onder de aandacht gebracht.

Het komt op hetzelfde neer als wat er daar in staat. Het enigste verschil is dat het nu ook tussen Zwolle en Leeuwarden voorkomt en niet alleen tussen Zwolle en Groningen.

Ik vind het nogal vreemd dat het vaker niet werkt dan wel de laatste tijd. Zou dit ook in de randstad zo zijn of alleen noord nederland?

Zeker voor iemand die toch beduidend slechter zicht heeft zoals ik.


Geen idee hoe slecht je zicht is: ik ben zelf zeer slechtziend, dus weet dat er zoveel verschillende soorten zijn. Als de borden boven de perrons die aangeven wat de eerstvolgende trein is niet goed zichtbaar voor je zijn, zijn er nog enkele andere opties. Voorbeelden zijn de NS reisplanner app en OVinfo. NS heeft zelf voor blinden en slechtzienden de NS Perronwijzer app uitgebracht, waarin de digitale borden boven het perron in de app worden getoond. Naar mijn ervaring niet 100% betrouwbaar, maar kan je wel mogelijk helpen bij dit soort situaties.
 

Reputatie 7
Badge

Misschien weet @Edwin meer hierover of kan het net als vorige keer doorzetten.

Ik heb dit topic even bij die persoon onder de aandacht gebracht.

Berichtje vanuit het team: ze zijn er van op de hoogte en men is er met spoed mee bezig.

@Edwin: heb je toevallig een update? Het probleem komt nog steeds voor. :)

Reputatie 7
Badge

Het speelt inderdaad nog steeds en dat komt door meerdere oorzaken. Men is er hard mee bezig, maar door o.a. corona (lees: quarantaine/ziekteverzuim) duurt het langer dan gewenst.

 

Ah, dank voor de update! Weet jij of het dan mogelijk is om de stations handmatig om te roepen, of werkt dat ook niet?  
 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan wel, maar ik heb de ervaring dat dat maar zelden gedaan wordt.

Zo heb ik in de tijd dat ik met de SNG reisde slechts 1 of 2 keer gehad dat de conducteur handmatig een omroep deed wanneer de automatisch omroep het niet deed. En die automatische omroep deed het wel heel wat meer keren niet.

Soms ligt het hele systeem er dan uit en kan de handmatige omroep ook niet, in de meeste gevallen werkt de omroep gelukkig wel als de reisinformatie niet op de schermen komt en de automatische omroep dan ook niet werkt.

Helaas blijkt het toch een kwetsbaar systeem te zijn reisinformatie in de treinen, waarbij het vaak ook even duurt voordat het probleem weer gevonden en opgelost is.

Reputatie 7
Badge

Schopje omhoog:

 

Ik lees zojuist dat er een update naar de SNG’s is uitgerold, waarmee veel problemen met de reisinformatie en automatische omroep tot het verleden zouden moeten behoren.

Badge +3

Het lijkt nog niet helemaal opgelost… 

https://twitter.com/TSNathan_/status/1547124008692420608

trein 2209 heeft een omroep met een laat tintje want vertrek je al bij Tilburg universiteit gaat hij nog een keer omroepen terwel we vertrokken zijn Gelieve een fix Heb dit in mei ook al aangegeven als goed is

Plus iets over ‘bakbordjes lezen’ maar dat heeft weinig met de omroep te maken 😅

Reputatie 7
Badge +1

Trein(stel) 2209 is een FLIRT, maar desondanks is het mij in de SNG's ook een paar keer opgevallen de laatste tijd.

Eén keer werd al direct bij vertrek het volgende station omgeroepen (terwijl we daar nog lang niet waren) en paar keer werd na vertrek het station waarvan we net wegreden opnieuw omgeroepen.

De displays waren in het laatste geval ook even van slag. Die waren helemaal leeg (wit scherm) met alleen de stationsnaam die omgeroepen werd nog in beeld.

 

Reputatie 4

Plus iets over ‘bakbordjes lezen’ maar dat heeft weinig met de omroep te maken 😅

Volgens mij vergeten meer machinisten dit wel (eens) …

Vraagje: stopt een SLT-4 bij bordje 3 of 4?

Reageer