Problematische overstap Zandvoort - Haarlem - Alkmaar

• 8 december 2015
  • 16 reacties
  • 518 Bekeken

Reputatie 4
Met de komende nieuwe dienstregeling zie ik een probleem ontstaan bij de overstap voor reizigers uit Overveen/Zandvoort in de richting van Alkmaar.
Ik reis iedere doordeweekse dag met de trein van 7:09 uit Zandvoort met een overstap in Haarlem naar Alkmaar Noord. Door de nieuwe dienstregeling zal de intercity Haarlem-Alkmaar-Hoorn niet meer rijden, en ben ik dus aangewezen op de sprinter die daarvoor in de plaats komt.
Het probleem daarbij is dat de overstap in Haarlem volgens dienstregeling slechts 3,5 minuten is (aankomst 7:20 vertrek 7:24 minus 0,5 minuut waarbinnen de conducteur de deuren al laat sluiten) waarbij de overstap ook nog eens de grootst mogelijke afstand in station Haarlem is die er is, van spoor 1 naar spoor 8.
3,5 minuten is op zich net genoeg, ware het niet dat de trein uit Zandvoort van 7:09 het nooit red om om 7:20 in Haarlem aan te komen. Dit is altijd 1 tot 3 minuten later. In een ander forumbijdrage las ik iets dat zulke extra vertraging te maken kan hebben met gladde sporen zo vroeg in de ochtend. Daarom vraag ik mij af of het dan niet zinnig is in ieder geval een aantal van die vroege ochtend treinen vanuit Zandvoort 1 minuut eerder te laten vertrekken (7:08), zodat deze alsnog om 7:20 in Haarlem kunnen arriveren op het gebruikelijke tijdstip. Dit zou mijns inziens een zeer makkelijke aanpassing zijn, daar die ene minuut aanpassing helemaal geen invloed heeft op andere treinen (de trein komt namelijk op zijn normale geplande tijdstip aan in Haarlem).

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op zich lijkt me dit een zinvolle suggestie, te meer daar zoiets makkelijk tussentijds kan worden doorgevoerd. Een bijkomend voordeel is dat de kans op vertraging voor de IC naar Leiden (v. 7.21) die vanwege de kruising pas kan vertrekken als de trein uit Zandvoort binnen is dan kleiner is.

Overigens kun je als de aansluiting dreigt mis te gaan beter blijven zitten tot Sloterdijk en daar de IC naar Alkmaar Noord nemen. Dan ben je maar 6 minuten later in Alkmaar Noord en de aansluiting in Sloterdijk is zo ruim (14 min) dat de kans dat het daar ook misgaat minimaal is. Dat is beter dan een halfuur in Haarlem wachten.

Overigens vroeg iemand me gisteren waarom de spits IC's slechts in één richting rijden terwijl het materieel waarschijnlijk toch steeds leeg terug rijdt voor een volgende rit. Iemand van NS die daar een antwoord op weet?
Reputatie 6
Badge +1
Ik vermoed dat het materieel niet leeg terugrijdt, maar overdag in de buurt van Amsterdam (bijvoorbeeld Watergraafsmeer) gestald wordt, om 's middags weer 'van stal' gehaald te worden.
We zijn aan het uitzoeken wat de operationeel manager van je verhaal vindt ravitsec. Ik heb inmiddels begrepen dat wanneer er vertraging optreedt de overstap via Amsterdam Sloterdijk automatisch in de reisplanner zal verschijnen. Maar we komen d'r nog op terug!
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat het materieel niet leeg terugrijdt, maar overdag in de buurt van Amsterdam (bijvoorbeeld Watergraafsmeer) gestald wordt, om 's middags weer 'van stal' gehaald te worden.
Er rijden 's ochtends 5 IC's. Als je die treinen niet tussentijds laat terugrijden naar Alkmaar heb je daarvoor 5 verschillende treinen nodig, laat je ze wel terugrijden dan heb je gezien de rijtijd van 25 minuten maar 2 (als het toevallig gunstig past) of hooguit 3 treinen nodig. Aangezien ik niet bepaald de indruk heb dat NS op dit moment in het materieel zwemt lijkt me dat die treinen dus toch wel even terugrijden naar Alkmaar.
Met de komende nieuwe dienstregeling zie ik een probleem ontstaan bij de overstap voor reizigers uit Overveen/Zandvoort in de richting van Alkmaar.
Ik reis iedere doordeweekse dag met de trein van 7:09 uit Zandvoort met een overstap in Haarlem naar Alkmaar Noord. Door de nieuwe dienstregeling zal de intercity Haarlem-Alkmaar-Hoorn niet meer rijden, en ben ik dus aangewezen op de sprinter die daarvoor in de plaats komt.
Het probleem daarbij is dat de overstap in Haarlem volgens dienstregeling slechts 3,5 minuten is (aankomst 7:20 vertrek 7:24 minus 0,5 minuut waarbinnen de conducteur de deuren al laat sluiten) waarbij de overstap ook nog eens de grootst mogelijke afstand in station Haarlem is die er is, van spoor 1 naar spoor 8.
3,5 minuten is op zich net genoeg, ware het niet dat de trein uit Zandvoort van 7:09 het nooit red om om 7:20 in Haarlem aan te komen. Dit is altijd 1 tot 3 minuten later. In een ander forumbijdrage las ik iets dat zulke extra vertraging te maken kan hebben met gladde sporen zo vroeg in de ochtend. Daarom vraag ik mij af of het dan niet zinnig is in ieder geval een aantal van die vroege ochtend treinen vanuit Zandvoort 1 minuut eerder te laten vertrekken (7:08), zodat deze alsnog om 7:20 in Haarlem kunnen arriveren op het gebruikelijke tijdstip. Dit zou mijns inziens een zeer makkelijke aanpassing zijn, daar die ene minuut aanpassing helemaal geen invloed heeft op andere treinen (de trein komt namelijk op zijn normale geplande tijdstip aan in Haarlem).

Hoi ravitsec, ik heb het even bij verschillende afdelingen voor je nagevraagd. Het is niet mogelijk om de trein eerder te laten vertrekken. Zoals KJ al aangaf, komt het wel in beeld als alternatieve route wanneer de overstap vervalt in het reisadvies. Reis je met een Traject Vrij abonnement?
Reputatie 4
Hoi ravitsec, ik heb het even bij verschillende afdelingen voor je nagevraagd. Het is niet mogelijk om de trein eerder te laten vertrekken. Zoals KJ al aangaf, komt het wel in beeld als alternatieve route wanneer de overstap vervalt in het reisadvies. Reis je met een Traject Vrij abonnement?

Hi Iris,

wat is de reden dat het niet mogelijk is? Ik kan er namelijk helemaal geen bedenken. De trein staat ruim 9 minuten stil in Zandvoort om te keren, daar kan dus makkelijk 1 minuut van afgehaald worden.
En doordat die trein bijna altijd al 1-3 minuten vertraging oploopt komt die 1 minuut de trein alleen maar ten goede en komt hij weer in zijn oorspronkelijke rijpad terecht op het moment dat de trein in Haarlem aankomt.

En door te zeggen dat ik dus eigenlijk dan maar altijd via Sloterdijk moet, is toch wel raar voor een officiële overstap in Haarlem (wordt namelijk ook als zodanig op de borden in de trein aangeduidt).
Dat brengt me dan ook meteen bij vraag 2. Ik heb inderdaad een Traject Vrij abonnement (Zandvoort - Alkmaar Noord). Als het door dit gehannes dus zo wordt dat voor dit traject de heenweg standaard via Sloterdijk moet (vanwege de niet haalbare 3 minuten overstap tijd) ga ik dan ook bij reizen buiten mijn traject (bijvoorbeeld Zandvoort - Utrecht Centraal) dan ook slechts afgerekend worden voor Sloterdijk - Utrecht Centraal?
Ik vermoed van niet, maar dat rijmt dan compleet niet met het feit dat via Sloterdijk wel de standaard route is geworden voor een Traject Vrij abonnement Zandvoort-Alkmaar Noord.
Reputatie 7
Badge +3
wat is de reden dat het niet mogelijk is?

Vermoedelijk zijn er kruisingen met andere treinen op het emplacement aan de zuidzijde in Haarlem die bij schuiven problemen opleveren.

Als het door dit gehannes dus zo wordt dat voor dit traject de heenweg standaard via Sloterdijk moet (vanwege de niet haalbare 3 minuten overstap tijd) ga ik dan ook bij reizen buiten mijn traject (bijvoorbeeld Zandvoort - Utrecht Centraal) dan ook slechts afgerekend worden voor Sloterdijk - Utrecht Centraal?

Nee, het standaard trajct blijft via Beverwijk lopen. Bij vertraging daar mag je echter via Sloterdijk omreizen mits je uiteindelijk maar weer op je standaardtraject uitcheckt. Check je in Sloterdijk uit, dan is het bijbetalen vanaf Haarlem.
Reputatie 4
Vermoedelijk zijn er kruisingen zijn met andere treinen op het emplacement aan de zuidzijde in Haarlem die bij schuiven problemen opleveren.
Hoe kunnen daar kruisingen zijn als de trein op precies de geplande tijd daar langskomt? Juist nu zonder die extra minuut vroeger vertrekken zijn er problemen omdat de trein daar nu 1-3 minuten later langsgaat dan gepland en daardoor in de weg zit voor de sprinter naar Den Haag.
Reputatie 7
Badge +3
In principe is 11 minuten gewoon voldoende voor Zandvoort-Haarlem, dus de vraag is waar die trein dan die vertraging van 1-3 minuten oploopt.
Hoe kunnen daar kruisingen zijn als de trein op precies de geplande tijd daar langskomt?

Op papier zou de trein er net zo lang over doen en dus eerder bij het emplacement aankomen. Op papier zal de trein daardoor (vermoedelijk) een rood sein treffen, dus mag het zo niet ingepland worden: Een rood sein tegenkomen is een veiligheidsrisico. Praktijk is een heel ander verhaal.
Reputatie 4
Ik zie het vooral opgelopen worden op het deel Zandvoort - Overveen. Bij vertrek uit Zandvoort om 7:09 zou de trein volgens dienstregeling om 7:15 uit Overveen richting Haarlem moeten vertrekken. Maar ik zie bijna altijd mijn trein pas om 7:16 of 7:17 in Overveen aankomen. Deze vertraging neemt de trein dan vervolgens mee tot in Haarlem.
's-Middags zie ik dit veel minder gebeuren. Alsof het probleem alleen in de vroege ochtend speelt. Het voelt geregeld aan alsof de trein gewoon niet op de juiste snelheid dat traject tussen Zandvoort en Overveen aflegt. Alsof dus de rijeigenschappen van de machinist op dit stuk traject veel meer invloed hebben op de dienstregeling dan normaal het geval is (bijvoorbeeld dat sommige machinisten voorzichter in het donker rijden om aanrijdingen met herten te voorkomen, die ik regelmatig langs het spoor zie staan).
Reputatie 4
Er rijden 's ochtends 5 IC's. Als je die treinen niet tussentijds laat terugrijden naar Alkmaar heb je daarvoor 5 verschillende treinen nodig, laat je ze wel terugrijden dan heb je gezien de rijtijd van 25 minuten maar 2 (als het toevallig gunstig past) of hooguit 3 treinen nodig. Aangezien ik niet bepaald de indruk heb dat NS op dit moment in het materieel zwemt lijkt me dat die treinen dus toch wel even terugrijden naar Alkmaar.

Het intercity materieel rijdt inderdaad leeg terug van Haarlem naar Alkmaar. De lege trein kwam vrolijk naast de 5 minuten wachtende sprinter in Uitgeest staan en ging vervolgens vlak achter die sprinter aan richting Alkmaar.
Reputatie 7
Badge +3
Waanzin, dat die treinen dus niet toegankelijk zijn voor reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Alsof het probleem alleen in de vroege ochtend speelt. Het voelt geregeld aan alsof de trein gewoon niet op de juiste snelheid dat traject tussen Zandvoort en Overveen aflegt. Alsof dus de rijeigenschappen van de machinist op dit stuk traject veel meer invloed hebben op de dienstregeling dan normaal het geval is (bijvoorbeeld dat sommige machinisten voorzichter in het donker rijden om aanrijdingen met herten te voorkomen, die ik regelmatig langs het spoor zie staan).
Het is rond Overveen een nogal bosachtig traject dus wellicht hebben de treinen daar in het najaar in de ochtend last van blaadjes op de rails waardoor een kleine vertraging ontstaat. Dat zou ook verklaren waarom het 's middags (als de sporen weer schoon zijn gereden) niet optreedt.
Reputatie 4

Zoals KJ al aangaf, komt het wel in beeld als alternatieve route wanneer de overstap vervalt in het reisadvies.

Hier heb je alleen dan weer niets aan als je op tijd weet dat er geen overstap mogelijk gaat zijn. Vandaag werd op de elektronische borden pas op het moment dat de sprinter uit Amsterdam Haarlem binnen reed aangeven dat deze trein niet meer zou rijden. Kan misschien eens gebeuren dat men pas zo laat weet dat er iets met het materieel aan de hand is. Maar om vervolgens op station Haarlem alleen maar om te roepen dat de eerstvolgende reismogelijkheid naar Alkmaar pas een half uur later is, is op zijn zachtst gezegd absurd. Je zou dan verwachten dat er ook omgeroepen wordt, dat reizigers met bestemming Castricum en noordelijker 15 tot 25 minuten eerder op plaats van bestemming kunnen zijn indien zij niet wachten op de volgende sprinter naar Alkmaar, maar in plaats daarvan de intercity naar Sloterdijk nemen die 8 minuten later dan de uitgevallen sprinter vertrekt.
Hoi ravitsec, ik heb mijn best voor je gedaan en het bij verschillende afdelingen nagevraagd, maar er komt op dit moment geen verandering. Met een Traject Vrij abonnement begrijp ik dat het erg vervelend is. Balen dat je hebt ervaren dat de gewijzigde reisinformatie later dan gewenst werd gegeven. Heb je de Reisplanner Xtra app ook geïnstalleerd? Hoe is het de rest van de dagen gegaan vanaf de 14e? We horen graag jullie ervaringen zodat we deze feedback kunnen doorgeven aan de planners.

Reageer