Punctualiteit bij vertrek van de trein

Beste NS,

Ik wilde net de trein van 14:12 van alkmaar naar utrecht halen. Na 21 minuten hard fietsen vanuit bergen zaten de deuren van de trein om 14:11:45 reeds dicht. Hij vetrok om 14:00:00.

Je hebt er weinig aan als de vertrektijd anders is dan de deuren dicht tijd als reiziger.

Dit is me vaker gebeurd, ik stel voor dat de NS deze werkwijze staakt. Het is geen teken van het centraal stellen van de klant.

Ik ga ervan uit dat dit vlot wordt aangepakt in dit tijdperk.

Groeten, Hubert Pellikaan

11 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik neem aan dat je bedoelt dat de trein om 14:12:00 vertrok.
Kan me de ergernis helemaal voorstellen. Aan de andere kant is 15 seconden speling om een trein te halen nou niet bepaald lekker reizen.
15 seconden is ook te krap!
Jezelf de schuld geven als je te laat bent is ook prima als je te laat bent. Niet te laat komen, en niet mee kunnen is een rare regeling. Ik geloof dat de treinen al 30 sec voor tijd de deuren mogen sluiten, ik weet dat echter niet zeker. De ns zou ook vertrektijden kunnen publiceren die 30 seconden voor 12:00 luiden. Handiger lijkt me de voor de klant relevante tijd te vermelden, nl deur dicht, en dan max 30 seconden later te vertrekken.

Ik zal 15 s eerder gaan fietsen 😉
Reputatie 7
Badge
Het is tegenwoordig regel dat we 'op het springen van de klok' vertrekken.
Dat betekent inderdaad dat de deuren voor vertrektijd al dicht zijn.
Het heeft mijn voorkeur ook niet, maar met alle fijne punctualiteitseisen (vanuit de overheid opgelegd) kan het bijna niet anders.
Dit heeft volgens mij ook een deel te maken met de EZR formule een bepaald aantal secondes eerder sluiten.. Al weet ik dit niet 100% zeker.
Reputatie 7
Badge
Dit heeft volgens mij ook een deel te maken met de EZR formule een bepaald aantal secondes eerder sluiten.. Al weet ik dit niet 100% zeker.
Inderdaad is het voor EZR (EnergieZuinig Rijden) ook belangrijk om op tijd te vertrekken.
Reputatie 1
De tijd die op de VERTREKstaat en op de CTA bak wordt aangegeven is, logischerwijs, de vertrektijd. Vroegâh reed de trein soms al weg terwijl de deur van de conducteur (waar deze sleutelde) nog open was. Dit leverde gevaarlijke situaties op met mensen die nog wel eens in een rijdende trein probeerden te springen.

Een aantal jaren terug is dit veranderd en mag een trein pas wegrijden als alle deuren dicht zijn. Als er op de vertrektijd pas wordt gefloten, dan is de trein vaak 20 tot 30 seconden te laat weg, waardoor je continue tegen een vertraging aan het rijden bent. Daarom wordt nu 15 seconden voor vertrek al gefloten zodat de trein precies op tijd kan vertrekken. Zou inderdaad kunnen dat het ook met EZR (EnergieZuinig Rijden, toch?) te maken heeft.
er zijn dus twee tijden:

-fluit en deur dicht
-wegrijden

Voor klanten is belangrijk hoe laat ze de trein halen: zet die dan ook op de borden ! Die andere tijd is voor intern gebruik, hou die dan ook intern!

Succes, HUbert
Reputatie 1
Ben ik op zich met je eens Hubert, hoewel je naar mijn mening van een reiziger logischerwijs ook mag verwachten dat deze minimaal een minuut voor vertrek aanwezig is, toch?
Tja Maarten heeft daar een punt. 15 seconden is ook wel heel erg op t laatste moment het kan zelfs zijn dat de secondewijzer bij de HC 20 sec later loopt.
In principe letten wij bij het geven van het vertrekbevel, dus in beginsel het fluiten op de stationsklok of de tijd die onze railpocket aangeeft, die zijn leidend, dus als het horloge niet goed loopt, is dat niet handig nee.

De meeste punten zijn al aangegeven. Een HC gaat fluiten om ervoor te zorgen dat de MCN op het springen van de klok gaat rijden. Welnu zijn er een aantal zaken, die zorgen voor ruis op de lijn.

Namelijk de volgende. Op het moment dat een HC fluit, betekent dit dat niemand meer mag in- of uitstappen. In de praktijk denkt men dan nog in te mogen stappen, maar feitelijk gezien is dit onjuist. Daarbij zijn er altijd reizigers die de deuren openduwen om toch nog mee te mogen gaan, wat wederom voor vertraging zorgt. Zeker als wij weten dat we met deze handelswijze te maken gaan krijgen zetten we het "vertrekbevel" nog eerder in (zolang dit natuurlijk niet in strijd is met de regels van veiligheid) om te zorgen dat we op het springen van de klok kunnen gaan rijden.

Zoals Edwin ook al aangeeft, deze manier van punctualiteit is vanuit de overheid gekomen.
Beste Hubert,

Welkom op het forum!
Het is inderdaad zo dat de conducteur 30 seconden voor vertrek kan fluiten, waarmee het signaal is afgegeven dat er niet meer ingestapt mag worden. Vervolgens gaan 15 seconden voor vertrek de deuren dicht en kan de trein precies op tijd vertrekken.
Ik begrijp dat het niet prettig is om op deze manier een trein te missen, maar een halve minuut wachten kan op het drukke treinnetwerk in Nederland grote consequenties hebben voor de dienstregeling.
Het topic heb ik een andere titel gegeven en even verplaatst, zodat deze beter vindbaar is. 🙂 Ook heb ik je persoonlijke gegevens verwijderd ivm je privacy.

Met vriendelijke groet,

Stephan

Reageer