Punctualiteit trein 2265

• 6 maart 2019
  • 15 reacties
  • 585 Bekeken

Reputatie 5
  • Koploper*
  • 1057 reacties
Geachte mevrouw, meneer,

een van de belangrijkste taken van NS is het zoveel mogelijk op tijd rijden van treintjes.

In dat licht zou ik graag het volgende onder de aandacht willen brengen met betrekking tot trein 2265.

Deze trein start in Vlissingen met een VIRM-VI. In Rotterdam wordt er vervolgens een VIRM-IV voorop bijgeplaatst, zodat er tien bakken VIRM naar Amsterdam rijden.

In de dienstregeling is er een stop van drie minuten opgenomen in Rotterdam Centraal. In deze drie minuten moet de trein uit Vlissingen dus op bezet spoor binnenkomen, combineren met het gereedstaande treinstel en vervolgens moeten nog de remmen beproefd worden.

Uit de statistieken (treinposities.nl) blijkt dat de geplande tijd voor deze activiteiten eigenlijk niet voldoende is. Als we de statistieken op weekdagen vanaf 1 juni 2018 bekijken, blijkt dat er in Rotterdam Blaak 26 treinen waren met een vertraging van drie minuten of meer, op een totaal van 190 getelde treinen. Ofwel 86.3% van de treinen reed met minder dan drie minuten vertraging.

Bij vertrek te Rotterdam Centraal is het aantal treinen met drie minuten of meer vertraging toegenomen tot 58, de vertrekpunctualiteit (op weekdagen) is hier gezakt tot 69.5%.

Ik neem hier met opzet een vertraging van drie minuten of meer, omdat er verderop kritische overstappen van twee minuten zijn, die bij de minste of geringste vertraging al de mist in gaan. Specifiek wil ik hier noemen de overstap in Den Haag HS naar Den Haag Centraal (twee minuten) en die in Leiden richting Amsterdam Zuid en verder. Het criterium van drie minuten vertraging is dus nog coulant.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voornoemde combineren van trein 2265 hier een grote rol in speelt. Ik ga er dan ook vanuit dat NS de juiste maatregelen zal nemen om de punctualiteit van trein 2265 op korte termijn naar een aanvaardbaar niveau te brengen. Combineren in Roosendaal (zoals vroeger bij veel treinen gebeurde) zou al veel helpen, aangezien hier een stationnement van zeven minuten is ingeroosterd.

Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

W.S.M. Westland

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik kan het alleen maar met wsm eens zijn. Ik heb deze trein bijna dagelijks van Delft tot Laan van NOI.
Er wordt soms zelfs door het treinpersoneel omgeroepen dat de vertraging van de trein een vertraging heeft omdat het combineren wat langer duurde.

Behalve de 2 genoemde overstappen is er ook nog een 5 minuten overstap op Laan van NOI die door deze vertraging regelmatig maar net op het nippertje of niet meer gehaald wordt. Het gebeurt toch iedere week wel 1 of meerdere keren dat voordat ik rond 5 uur van werk weg ga er geen vertraging is (trein is dan nog niet bij Rotterdam Centraal) en eenmaal aangekomen op Delft wordt er +5 aangegeven. Vaak haal ik uiteindelijk de overstap op de sprinter op Laan van NOI wel omdat ik intussen wel weet in welk deel van de trein ik moet instappen om zo dicht mogelijk bij de trap uit te komen op Laan. Maar soms is ook dat niet genoeg om het te halen.
Bedankt voor je bericht over deze verbinding.

Ik ben inderdaad met je eens dat 3 minuten erg krap is wat betreft het combineren van treinstellen. Wat ik ga doen is met dit topic een mail opstellen naar de betreffende afdeling.
We zijn elke dag een enorm lastige puzzel aan het leggen om alle treinen te laten rijden en overstappen zo betrouwbaar mogelijk te maken. Het lijkt erop dat dit puzzelstukje opnieuw gelegd moet worden.
Reputatie 5
Beste Danny,

alvast bedankt voor het onder de aandacht brengen. Laat je ons weten wat hieruit komt?

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland.
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor je bericht over deze verbinding.

Ik ben inderdaad met je eens dat 3 minuten erg krap is wat betreft het combineren van treinstellen. Wat ik ga doen is met dit topic een mail opstellen naar de betreffende afdeling.
We zijn elke dag een enorm lastige puzzel aan het leggen om alle treinen te laten rijden en overstappen zo betrouwbaar mogelijk te maken. Het lijkt erop dat dit puzzelstukje opnieuw gelegd moet worden.

Dat puzzelstukje lag vorig jaar ook al verkeerd. Ik heb 'm intern ook (weer) even onder de aandacht gebracht.
Reputatie 5
Edwin,

bedankt voor het onder de aandacht brengen.

Enig idee welke stappen nodig zijn om daadwerkelijke verbetering te bereiken, gezien het feit dat je dit kennelijk reeds eerder gemeld hebt en er vervolgens niks mee gedaan is?

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
Reputatie 7
Badge
Edwin,

bedankt voor het onder de aandacht brengen.

Enig idee welke stappen nodig zijn om daadwerkelijke verbetering te bereiken, gezien het feit dat je dit kennelijk reeds eerder gemeld hebt en er vervolgens niks mee gedaan is?

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland

Het is een lastig puzzelstuk. Die trein moet ergens gecombineerd worden. In Roosendaal is een probleem vanwege de opstelcapaciteit daar, in Dordrecht heb je hetzelfde probleem en in Rotterdam heb je het probleem dat ie met geel (=max 40) vanaf Blaak naar Centraal moet rijden, combineren en daar te weinig tijd voor heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat gelukkig ook niet iedere dag mis, vandaag bv was deze trein keurig op tijd.
Is het eigenlijk niet hetzelfde geval op Alkmaar met een stop van ook 3 minuten voor de IC Den Helder - Nijmegen?
Reputatie 7
Badge
Is het eigenlijk niet hetzelfde geval op Alkmaar met een stop van ook 3 minuten voor de IC Den Helder - Nijmegen?
Dat wordt volgens mij meestal wel gehaald. Ik heb daar vaker een trein op moeten pakken die gecombineerd wordt bij binnenkomst, maar steeds op tijd vertrokken.
Reputatie 7
Badge +3
Edwin, weet jij of het echt het koppelen is dat soms langer duurt of dat misschien het te koppelen stel ook wel eens te laat is?

Dat laatste had ik onlangs met 4669 op Gvc. Stond één stel aan perron waar we instapten, kwam er op vertrektijd 17.38 een omroep van de HC dat we nog niet konden vertrekken omdat er nog gekoppeld moet worden en dat het andere stel vertraagd was, moest nog komen. Om 17.43 voelde ik een bons, OK stel is er dus en gekoppeld, om 17.45 HC weer dat we nog niet konden vertrekken omdat er nog op het sein moest worden gewacht en de machinist moest nog de remproef doen. Om 17.47 HC weer dat nu eerst de IC naar Amsterdam voor ging, uiteindelijk vertrokken we om 17.50.
Badge
Ik vroeg me inderdaad ook af of beide stellen er wel op tijd zijn, aangezien er vaak vertraging opgelopen wordt vanaf Dordrecht in de richting Rotterdam vanwege goederentreinen en vertraagde sprinters. Andere mogelijkheid is nog dat er nog een andere trein eerst gaat waar op gewacht moet worden.

Maar dan moet er per dag gekeken gaan worden wat de oorzaak is geweest.
Reputatie 7
Badge
Het combineren an sich kost niet veel tijd. Wel alle dingen die daarvoor dienen te gebeuren. In het geval van de 2265 is het zo dat er in Rotterdam al een stel vanuit de ´tuin´ is voorgebracht naar spoor 9 en de trein vanuit Vlissingen daar tegenaan moet combineren. Dat betekent een seinbeeld van Geel Knipper voor het perron en een geel vertreksein op Rotterdam Blaak. Waar je normaal met 80 zou mogen vertrekken, mag dat nu maar met 40. Dat vertraagt sowieso al behoorlijk. Dan moet je langzaam naar het gereedstaande stel rijden en direct combineren. Dat doen we ook niet met 40, dus voor je gecombineerd hebt, zit je al op vertrektijd. Dan moet na het combineren nog een remproef genomen worden. Werken dan de boordcomputers niet mee, dien je iemand bij het achterste stel te hebben staan (dat kan een rangeermachinist zijn, perronopzichter of een conducteur) om te assisteren bij het nemen van de remproef.

Wat ik in veel gevallen gezien heb, is dat de 2265 met misschien +1 op Blaak is, maar met +5 (of meer) uit Rotterdam vertrekt.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag gebeurde het combineren van deze trein in Roosendaal.
Was mooi op tijd om een korte overstap te halen op Den Haag Centraal. Ook met de werkzaamheden kan ik van de 2265 overstappen op de 4669, alleen nu op Gvc ipv Laan.
Reputatie 5
We zien inmiddels drie maanden verder en ik vroeg me af of er al wat te melden is. In mijn ervaring gaat het namelijk nog te vaak fout.

Verder wil ik een melding maken over de hc van trein 2265 van vandaag 11-6 wegens het in gevaar brengen van de veiligheid. Deze sloot op station Hollands Spoor de deuren terwijl er nog mensen aan het instappen waren.
Jammer om te lezen, ik heb ze genoteerd!

Reageer