beantwoord

raam open

• 20 augustus 2020
  • 19 reacties
  • 366 Bekeken

Is het normaal dat er een raam open staat in de intercity?

icon

Beste antwoord door Loes 20 augustus 2020, 13:37

Simpel antwoord, nee, dat is niet normaal. De noodramen zijn bedoeld om te openen bij stilstand en als de noodventilatie niet meer werkt, mogen er geen reizigers in dat gedeelte zitten. 

Ooit hetzelfde probleem gehad, reizigers eruit gehaald, toen om het CO2 niveau (daar was een alarm over gekomen) naar beneden gehaald door de noodramen te openen. De betreffende trein werd er toen zo spoedig mogelijk uitgehaald.

Bekijk origineel

19 reacties

Hallo Cristien en welkom bij de NS Comunity,

Er zijn nog ramen die ons personeel open kan zetten als de airco het niet goed doet. Dit komt bijna nooit voor. Mag ik vragen in welke trein dit het geval is zodat ik er een melding van kan maken?

Edit: Een raam hoort niet open te staan. Dit gebeurt alleen als dit noodzakelijk is en er mogen dan geen reizigers meer in dit treinstel zitten, bedankt voor de info Loes!

Simpel antwoord, nee, dat is niet normaal. De noodramen zijn bedoeld om te openen bij stilstand en als de noodventilatie niet meer werkt, mogen er geen reizigers in dat gedeelte zitten. 

Ooit hetzelfde probleem gehad, reizigers eruit gehaald, toen om het CO2 niveau (daar was een alarm over gekomen) naar beneden gehaald door de noodramen te openen. De betreffende trein werd er toen zo spoedig mogelijk uitgehaald.

Hallo Cristien en welkom bij de NS Comunity,

Er zijn nog ramen die ons personeel open kan zetten als de airco het niet goed doet. Dit komt bijna nooit voor. Mag ik vragen in welke trein dit het geval is zodat ik er een melding van kan maken?

Edit: Een raam hoort niet open te staan. Dit gebeurt alleen als dit noodzakelijk is en er mogen dan geen reizigers meer in dit treinstel zitten, bedankt voor de info Loes!

Het was het voorste treinstel, van de trein die om 13.02 uit Heerenveen vertrok richting Den Haag centraal.

Ik bedoel richting Rotterdam Centraal

Reputatie 7
Badge

Van beide stellen is niets bekend over het niet werken van de ventilatie/klimaatregeling.

Het gebeurt nog wel eens dat de sloten van die ramen niet helemaal lekker vast zitten, die vallen dan tijdens de rit open. Je kunt het aan de dienstdoende conducteur melden, die zal dan kunnen controleren of er iets met de klimaatregeling aan de hand is. Zo niet, maakt hij/zij het raam gewoon weer dicht.

Ik heb er een melding van gemaakt. Hopelijk betreft dit het laatste wat Edwin aangeeft en hoeft de trein niet uit de regeling worden gehaald.

Badge +3

Het gebeurt nog wel eens dat de sloten van die ramen niet helemaal lekker vast zitten, die vallen dan tijdens de rit open.

Vermoed eerder zo’n zelfbenoemde 'viroloog’ met een vierkantsleutel (of 2, indien nodig) van de bouwmarkt o.i.d. :rolling_eyes: Zeker als er meerdere ramen opengedraaid zijn.

Vermoed eerder zo’n zelfbenoemde 'viroloog’ met een vierkantsleutel (of 2, indien nodig) van de bouwmarkt o.i.d. :rolling_eyes: Zeker als er meerdere ramen opengedraaid zijn.

Och, die raampjes zitten ook vaak maar een slag dicht, maar op een vergrendeling dicht, of een combinatie van beiden, waardoor ze inderdaad gaan klepperen. Dat is niks nieuws verders.

Reputatie 3

Een raam open is toch juist héérlijk in de zomer?

Bij materieel zonder airco wel, bij materieel met airco niet, omdat je dan de hele werking van de airco teniet doet. Zoals Loes al zegt: de raampjes zijn alleen bedoeld voor in geval van nood.

Reputatie 3

Bij materieel zonder airco wel, bij materieel met airco niet, omdat je dan de hele werking van de airco teniet doet. Zoals Loes al zegt: de raampjes zijn alleen bedoeld voor in geval van nood.

Ik ben geen liefhebber van airco, zie ook niet in hoe die échte frisse buitenlucht kan vervangen, dus vandaar mijn reactie.

Maar nu even gewoon uit interesse: die raampjes in de IC's die open kunnen, zijn hooguit 25 cm breed. Wat voor nut hebben die raampjes in noodsituaties dan? Want er kan geen mens doorheen.

Wat voor nut hebben die raampjes in noodsituaties dan? Want er kan geen mens doorheen.

Indien de airco en (nood-) ventilatie zijn uitgevallen zorgen de noodraampjes voor frisse lucht, het is geen ontsnappings mogelijkheid na een incident. Na een incident kan je de trein verlaten via de deuren, is dat niet mogelijk @PeterJKH dan kan je met een noodhamertje, indien aanwezig, een ruit kapot slaan.

Reputatie 3

Wat voor nut hebben die raampjes in noodsituaties dan? Want er kan geen mens doorheen.

Indien de airco en (nood-) ventilatie zijn uitgevallen zorgen de noodraampjes voor frisse lucht, het is geen ontsnappings mogelijkheid na een incident. Na een incident kan je de trein verlaten via de deuren, is dat niet mogelijk @PeterJKH dan kan je met een noodhamertje, indien aanwezig, een ruit kapot slaan.

OK duidelijk. Maar toch nog even nieuwsgierig: hoe is men tot het besluit gekomen dat kunstmatige luchtverversing te prefereren is boven échte frisse lucht? En heeft men daarom besloten dat er geen ramen meer open kunnen in moderne treinen?

De reiziger wil nu eenmaal graag airco in treinen, de eis om een airco goed te laten werken is dat de ruimte is afgesloten, geen ramen welke open kunnen, en deuren welke steeds direct sluiten. Overigens geldt dit niet alleen bij treinen, maar ook in trams, metro en gebouwen @PeterJKH Zie ook het geklaag over de SGM, het enige NS materieel zonder Airco maar met slechts geforceerde ventilatie.

Reputatie 3

De reiziger wil nu eenmaal graag airco in treinen, de eis om een airco goed te laten werken is dat de ruimte is afgesloten, geen ramen welke open kunnen, en deuren welke steeds direct sluiten. Overigens geldt dit niet alleen bij treinen, maar ook in trams, metro en gebouwen @PeterJKH Zie ook het geklaag over de SGM, het enige NS materieel zonder Airco maar met slechts geforceerde ventilatie.

Ik ben ook een reiziger en kan me niet herinneren dat mij ooit iets is gevraagd hierover. Maar goed. “De” reiziger schijnt het te willen. Maar nu met corona is gebleken dat met name natuurlijke ventilatie positief zou kunnen werken. Gaat de NS dan voortaan ramen dié nog open kunnen ook open zetten, en de deuren gewoon zo afstellen dat ze langer open blijven in treinen?

Nee, de ramen blijven dicht, en de deuren sluiten direct, al is het maar om te zorgen dat de ventilatie/verwarming/airco niet uitvalt en de trein defect naar de werkplaats kan, in plaats van reizigers zoals @PeterJKH te vervoeren.

Ben je bang Corona op te lopen in het OV dan is de keuze aan jezelf om misschien te kiezen niet met het OV te reizen. Het blijft altijd eigen verantwoordelijkheid.

.

Reputatie 7
Badge

De reiziger wil nu eenmaal graag airco in treinen, de eis om een airco goed te laten werken is dat de ruimte is afgesloten, geen ramen welke open kunnen, en deuren welke steeds direct sluiten. Overigens geldt dit niet alleen bij treinen, maar ook in trams, metro en gebouwen @PeterJKH Zie ook het geklaag over de SGM, het enige NS materieel zonder Airco maar met slechts geforceerde ventilatie.

Ik ben ook een reiziger en kan me niet herinneren dat mij ooit iets is gevraagd hierover. Maar goed. “De” reiziger schijnt het te willen. Maar nu met corona is gebleken dat met name natuurlijke ventilatie positief zou kunnen werken. Gaat de NS dan voortaan ramen dié nog open kunnen ook open zetten, en de deuren gewoon zo afstellen dat ze langer open blijven in treinen?

In de tijd dat we nog met Mat'64 en SGM reden, was de roep vanuit de reizigers om airconditioning enorm, want het was (ook met de raampjes open) bloedheet. Ik snap dat wel, de SUNIJ trams hier in Utrecht hadden ook alleen maar raampjes en die waren echt niet te harden als het warm was.

Op je vraag of de ramen open gezet gaan worden of het automatisch sluiten uitgezet wordt: Nee.

Doen we dat, dan moet de klimaatbeheersing nog harder werken dan het nu al doet en lopen we ernstig het risico dat de boel helemaal naar de sodeju gaat en nee, dan zijn die noodraampjes géén prima alternatief.

[Edit: Deventer was me voor[/edit]

Reputatie 3

Nee, de ramen blijven dicht, en de deuren sluiten direct, al is het maar om te zorgen dat de ventilatie/verwarming/airco niet uitvalt en de trein defect naar de werkplaats kan, in plaats van reizigers zoals @PeterJKH te vervoeren.

Maar… het ging er toch om dat we “het virus” tegen moeten gaan en dan is toch júist verse frisse buitenlucht van groot belang, ventilatie enzo, als ik de instanties mag geloven?

Reageer