Skip to main content
Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.




Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.



Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.
Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.


Dat kan jij zeker meemaken, echter is dit de hele dag door het geval. Daarnaast loopt zo goed als iedereen keihard te zeiken als men op een warme dag in de SGM of DDAR moet zitten. Daarnaast worden de systemen steeds beter tegenwoordig, maar echt koud gaat het nooit worden. Toch is de temperatuur in de trein lager dan buiten de trein, en dat bereik je alleen maar met airco.
Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.



Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.
Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.

Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.
Om maar ook niet te hebben over iets waar je doodziek van wordt
Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.



Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.


Haha, maar dan niet klagen over blote voeten in je sandalen/slippers (of wat de dresscode op je werk toelaat) en de koele lucht/tocht bij je voeten of die van bovenaf in je nek waait natuurlijk! :D



Voor de koukleumen, dekentje mee.. en aan niet-rokers een maskertje verstrekken (zoals in Azië of Los Angeles of San Fransico en zo, of Miami.. ) tegen de smog/smug 😛
Haha, nee dat is alleen 's morgens in een VIRM en dan zet ik gewoon mijn laptoptas voor de gaten waar de koele lucht uitkomt. En dan nog liever dat dan een niet werkende climate control waardoor het zweet in straaltjes van me afgutst.

Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.
Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.

Verstandig, want deze zullen snel gaan morgen bij verstoringen!





Kwam op Twitter voorbij, maar is volgens mij old school want wie gaat er tegenwoordig nog 9292 à € 0,70 per minuut bellen voor reisadvies? We know better 😛
mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer 😞
mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer :(

Redirect hier gewoon naar https://www.ns.nl/reisinformatie en daar was toevallig ook vandaag een topic over, die staat als link in het 'Nieuwe look' topic (met een flinke bug maar verschillende workarounds) :)



m.ns.nl doet overigens hetzelfde. Geinig!



Enne.. nog zoiets waar IK me zo aan kan storen (gewoon vertalen graag, net als termen zoals 'relevance').. Over die 'werkruimtes' laat ik me niet uit.. want wat daar allemaal besproken wordt mag @Nooduitgang een boek over schrijven!




m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(



Overigens vind ik gewoon een raampje open vooral 's avonds ook een stuk prettiger. Ik reis vrij vaak met de laatste trein vanuit Utrecht naar huis en als ik alleen zit draai ik een raampje open 🙂
m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(

Nooit gebruikt toen die nog 'bestond'



Herinner me nog wel een link naar reisplannerv2 of zo (legacy) waar hier ook nog vragen over gesteld werden "mogen we die alsjeblieft terug, was zoveel handiger dan de nieuwe!"



Oh, en leg je sig 'Are you excited because I'm excited I've never been so excited, well, except for the time that I saw you walking into town' even uit.. Snap hem niet, want anders 'top' ik hem wel even binnenkort. 😛

-




Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.


Ten eerste ben ik geen verstokte roker en ten tweede zie ik het verband met roken niet in dit topic.

Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

 


Dit soort treinen hebben balkons die ondanks dat er lucht op afgeblazen wordt toch op redelijk CO2-niveau zitten (“gebruikte” lucht). Hier is het te doen en niet vreselijk koud in de zomer, en nog redelijk warm in de winter.

Maar in ieder geval: frisse lucht! (Tenzij het vol staat en het volgende station een heel eind verderop is helaas).

 


Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

Deze raampjes worden eigenlijk alleen open gezet wanneer op warme dagen de airco (of eigenlijk klimaatsysteem) het niet meer doet en het daarom erg warm wordt in de trein.

Zo zat ik vandaag terug vandaag op de terugweg vanuit Groningen in een DDZ coupé waar het erg warm en benauwd was. De HC gaf aan dat het in andere coupés mogelijk wat minder warm zou kunnen zijn, waarop ongeveer de helft van de reizigers uit de coupé wegging. HC zette daarna al deze raampjes in de coupé open en ging verder zijn rondje trein doen. Zo ergens halverwege Assen en Zwolle kwam de HC weer terug, nog steeds tevergeefs voelend of er al koele lucht uit de ventilatiesleuven kwam en intussen druk bellend met iemand, dat de airco het in meerdere coupés door de hele trein het niet deed en dat het stel misschien in Zwolle er uit gehaald kon worden. Vervolgens kort voor Zwolle de mededeling dat de trein niet verder ging dan Zwolle vanwege “meerdere defecten”.

Met de raampjes open was het op zich nog wel uit te houden, maar alsnog een stuk warmer dan zou moeten.

Zelf had ik een overstap gepland op de IC richting Den Haag, die ik al in gevaar zag komen vanwege een 5 minuten vertraging die deze trein intussen had. Maar de HC wist ook nog te melden dat de trein naar Den Haag in Zwolle zou wachten op de overstappers. Die stond inderdaad keurig aan de overkant van het perron en daarbinnen was het beter uit te houden, daar werkte de airco wel zoals het hoort.


Ik had vandaag alleen maar heerlijke koele treinen door goed werkende airco. Maar mijn treinen waren niet zo druk, misschien dat dat ook scheelt.


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 


Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

 

Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

 


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!


Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

Als het in de trein warm en benauwd is omdat de airco niet werkt, dan helpt het wel degelijk dat die kleine raampjes open staan, kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen. De HC deed ze vandaag niet voor niets open. 😄  Vergelijk het maar met een ventilator in een warme kamer, dan komt er ook niet opeens koele lucht naar binnen, maar door de luchtverplaatsing voelt het wel koeler. Alleen zorgen die open raampjes wel voor flink wat herrie. 


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!

Ik heb ook kunnen genieten van koele treinen, zelfs een trein waarbij de lichten uit stonden, dat vond ik toch wel fijn, geen controle maar wel goede communicatie! Voor de rest zal ik niet te veel worden vuil maken aan hoe de reis verliep 😁.

 

Heb wel lang kunnen genieten van de zon terwijl ik aan het wachten was op mijn treintje!


Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

Als het in de trein warm en benauwd is omdat de airco niet werkt, dan helpt het wel degelijk dat die kleine raampjes open staan, kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen. De HC deed ze vandaag niet voor niets open. 😄  Vergelijk het maar met een ventilator in een warme kamer, dan komt er ook niet opeens koele lucht naar binnen, maar door de luchtverplaatsing voelt het wel koeler. Alleen zorgen die open raampjes wel voor flink wat herrie. 

Hmmm, tja heb het natuurlijk nooit echt meegemaakt maar kan me wel vaag iets herinneren daarvan bij warme dagen in de auto, kouder werd het niet maar het gaf toch wel een lichte verfrissing. Airco zal toch net iets beter werken, maar de raampjes zijn dus een goeie oplossing!

 

Wel een hoop werk om ze allemaal open te zetten lijkt mij 🙄.


Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!

Mijn reis ging ook soepel, alleen het eerste stukje tot Zwolle dus een beetje erg warm. En ook nog controle, in trein 2, de HC van trein 1 had daar natuurlijk geen tijd, die was volgens mij dat stuk alleen maar bezig met de airco, om die toch nog aan te slingeren. Op de heenreis had ik ook al 2 keer controle, ik heb nog nooit op 1 dag zo vaak controle gehad. 

Het was inderdaad gezellig, alleen jammer dat het zo ver reizen was. 


Hmmm, tja heb het natuurlijk nooit echt meegemaakt maar kan me wel vaag iets herinneren daarvan bij warme dagen in de auto, kouder werd het niet maar het gaf toch wel een lichte verfrissing. Airco zal toch net iets beter werken, maar de raampjes zijn dus een goeie oplossing!

 

Wel een hoop werk om ze allemaal open te zetten lijkt mij 🙄.

Het voelde in die trein intussen warmer dan buiten, geen idee hoe lang die al met die defecte airco reed, trein kwam daarvoor uit Rotterdam. Ik had ook liever gehad dat die airco het weer spontaan zou gaan doen, maar dat zat er helaas niet in. 

En zo'n raampje is zo open gezet, paar seconden werk per raampje, maar de beste man moest wel even het hele treinstel door. 


Reageer