raampjes open in de trein | NS Community
beantwoord

raampjes open in de trein


  • Anonymous
  • 0 reacties
Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.
icon

Beste antwoord door Anonymous 5 May 2014, 18:05

Bekijk origineel

38 reacties

Dat heeft alles te maken met het luchtbehandelingssysteem.
Wanneer raampjes geopend zouden kunnen worden, valt de (tegen)druk voor het luchtbehandelingssysteem weg en functioneert dan minder goed of helemaal niet.

Vergelijk het met airconditioningssystemen in gebrouwen waar de ramen ook gesloten moeten zijn.

Bovendien heb je bij teinen waarbij de raampjes nog wel open kunnen (zoals het oude type sprinter SGM) altijd weer discussies tussen passagiers voor wie het raampje open moet en een ander die het dicht wil hebben vanwege tocht.
Bij alle ramen gesloten en een luchtverversingssysteem dat - ook qua luchttemperatuur - werkt op basis van buiten- en binnentemperatuur heb je dat gekibbel van die passagiers in ieder geval ook niet meer.
Badge
Beste Xmelanie, Hans geeft het antwoord al, dit komt door ons klimaatbeheersinsysteem: climate control. Dit bepaald d.m.v luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein. Als de ramen openstaan werkt dit niet.
Wat wel helpt, is wellicht in een andere coupe plaatsnemen. Door climate control kan de temperatuur per coupé verschillen.
Ik geloof niet dat dit om de temperatuur gaat, maar om de stank vanwege de vieze treinen. Ook al zijn er treinen waarbij het afval wel opgeruimd wordt, de lucht van urine, kots en gewone viezigheid verdwijnt niet zomaar. Je zou kunnen zeggen een paar wagon met raam open en een paar niet, zodat mensen zelf kunnen bepalen of ze in de frisse lucht of in de stank gaan zitten.

Of als de trein leeg rijdt, als materieel, even alles openzetten, zodat er frisse lucht doorwaait.
Die smerige lucht verdwijnt ook niet als je een raam open zet. Daarvoor moet er gewoon goed schoongemaakt worden.

Overigens kunnen er in heel veel treinen niet eens meer ramen open (virm, ddz)
Raampjes kunnen alleen in de SGMM en de Mat'64 worden geopend door de reizigers. De rest van de treinen is het inderdaad niet meer mogelijk om raampjes te openen. Bij flinke regenbuien scheelt dat ook een nat pak, want niet iedereen doet netjes het raampje dicht als ze gaan uitstappen. 😉
Ook ik vind dat de raampjes gewoon weer open moeten kunnen. Opgesloten zitten tussen muren van glas vind ik sowieso niets. Als het weer het toelaat, is het heerlijk om een raampje te kunnen openen en de bossen en velden te kunnen ruiken waardoor de trein rijdt. Je verliest nu het contact met het landschap.

Daarnaast is het doffe ellende als de airco weer eens uitvalt in de zomer en je badend in het zweet opgesloten zit in een rijdende zonneboiler. En dat terwijl het zo heerlijk kan zijn de wind door de haren te voelen. Ik krijg dan inderdaad zin een raam open te slaan met zo'n hamertje, zoals geadviseerd is vorige zomer. Gekibbel van reizigers over open raampjes heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zit nu in een vernieuwde dubbeldekker. Ik ben zeer te spreken over het vrolijke nieuwe interieur, maar de trein is (zoals zo vaak) niet goed schoongemaakt. Vloer en sommige bankjes zijn smerig en het stinkt naar een vieze oude dweil die begint te rotten. Frisse buitenlucht erdoorheen en het probleem is grotendeels opgelost.

Airco is natuurlijk vooruitgang en dus verdwijnen de open raampjes overal. Maar of reizigers echt tevreden worden als je ze opsluit in een glazen kooi, is nog maar de vraag.
Ik weet niet of airco vooruitgang is.

De lucht is vaak heel benauwend, als ik 2 uur in de trein zit, zit ik vaak te snakken naar adem.
En als het heel warm wordt, da gaat de airco kapot.

Ik zat laatst in een sprinter waar je de ramen kon openen en het was heerlijk, die frisse lucht, echte zuurstof.
200% mee eens!!! Maar de trend is precies omgekeerd: in alle treinen worden de ramen geblokkeerd. Zouden ze gehoor geven aan de kritiek? Ben bang van niet... 😞
Reputatie 7
Badge
In haast elke coupe zijn wel een paar raampjes die open kunnen, hetzij deze wel beveiligd zijn met een vierkant-slot, waarvan de conducteur de sleutel heeft. Deze raampjes zijn alleen bedoeld om in nood te openen als het behoorlijk warm wordt, en de airco niet meer functioneert.

Uiteraard wordt een dergelijke trein onder zulke gevaarlijke omstandigheden zo snel mogelijk uit de dienst gehaald.
Dat haast elke coupé een raampje heeft dat open kan, is pertinent onwaar. De gehele nieuwe vloot van IRM'en en SLT'en heeft niet één raam dat open kan. In de nieuwe ICr en ICm stellen, evenals de opgeknapte dubbeldekkers zijn de ramen praktisch altijd geblokkeerd. En in het gunstigste geval kan dat enkele raam per rijtuig maar een heel klein stukje open.

Het enige materieel dat wat frisse lucht betreft voldoet, zijn de inmiddels al ouder wordende sprintertjes (die ook een toilet hebben)

Frisse lucht in de trein is een groot goed dat in ere hersteld zou moeten worden. Zelf word ik een stuk vrolijker als ik voor of na een werkdag een vrolijk zomers briesje door de trein voel, in plaats van opgesloten te zitten in een anonieme ijskast (als de airco het doet tenminste). Geef de trein iets van zijn oorspronkelijke romantiek terug en mensen gaan het zelfs nog leuk vinden om te reizen met de NS!
Heerlijk die frisse lucht, helaas hebben bussen er ook voor gekozen voor airco. Zit je aar ook naar adem te happen.

Ik ga tegenwoordig zoveel mogelijk op de fiets en dan voel ik me een stuk beter inderdaad alleen al dor de frisse lucht.
OF je stapt wanneer het buiten 30 graden is in een dubbeldekker met airco, waar het ijskoud is, en je er met een snotneus weer naar buiten komt. Ook wel eens vaker meegemaakt. Allang blij dat er dan airco is, maar toch, heeft zo'n ding niet meerdere standen ofzo? 😛 Het hoeft ook weer niet winters koud te zijn...

Pas vanuit Hoek van Holland op een van de warmste dagen van deze zomer wel lekker dat het raampje daar nog open kon. Als het 35 graden is én de trein zit overvol, en iedereen zweet zich te pletter (geen fatsoenlijke airco/climate control?), dan is iederéén blij met wat open raampjes, haha.
In haast elke coupe zijn wel een paar raampjes die open kunnen, hetzij deze wel beveiligd zijn met een vierkant-slot, waarvan de conducteur de sleutel heeft. Deze raampjes zijn alleen bedoeld om in nood te openen als het behoorlijk warm wordt, en de airco niet meer functioneert.

Uiteraard wordt een dergelijke trein onder zulke gevaarlijke omstandigheden zo snel mogelijk uit de dienst gehaald.


Tot de trein midden in een weiland uitvalt met 29 Celsius buiten en een Airco die per direct wordt uitgezet. Ik ga een vierkantsleutel kopen want de conducteur zie je ook niet meer zodra er iets mis gaat. Na een halfuur snikken van de hitte heb ik de helpdesk gebeld en aangegeven dat als er niet in 5 minuten een Airco aan zou gaan ik de ramen zelf zou demonteren. (medewerker gaf aan dat hij helaas niets kon doen en dat we de conducteur moesten zoeken...) 3 seconden later ging de airco plots aan.

Ik ga nooit meer in een trein zitten langer dan 15 minuten zonder direct het raampje open te doen... Als er een boete bij hoort dat je zelf het raampje opent dan pak ik die met plezier en zie ik NS in de rechtzaal. Het is gewoon gevaarlijk op deze manier.
@WvanWaas
Wat u hier aan uw ervaring schrijft, schrik ik persoonlijk van. Juist als het niet goed gaat, behoren wij, lees de hoofdconducteurs juist zorg te dragen voor zijn of haar reizigers. In ons protocol is absoluut opgenomen dat bij hitte er sneller ramen geopend moeten worden. Waarom dat bij u niet gebeurd is, durf ik u niet te vertellen. Ik weet niet of de betreffende collega een andere situatie meester moest maken. Als de climate control uitvalt, geeft de machinist meestal een prognose door aan de betreffende hoofdconducteur, zodat die weet of eventueke actie om ramen te openen zin heeft. Als er meerdere treinstellen gekoppeld zijn, is niet zeker dat er meerdere hoofdconducteurs dienst hebben op die trein. Ik hoop dat uw ervaring tot een incident beperkt blijft.
@WvanWaas
Wat u hier aan uw ervaring schrijft, schrik ik persoonlijk van. Juist als het niet goed gaat, behoren wij, lees de hoofdconducteurs juist zorg te dragen voor zijn of haar reizigers. In ons protocol is absoluut opgenomen dat bij hitte er sneller ramen geopend moeten worden. Waarom dat bij u niet gebeurd is, durf ik u niet te vertellen. Ik weet niet of de betreffende collega een andere situatie meester moest maken. Als de climate control uitvalt, geeft de machinist meestal een prognose door aan de betreffende hoofdconducteur, zodat die weet of eventueke actie om ramen te openen zin heeft. Als er meerdere treinstellen gekoppeld zijn, is niet zeker dat er meerdere hoofdconducteurs dienst hebben op die trein. Ik hoop dat uw ervaring tot een incident beperkt blijft.


Hi Loes dit hoop ik zeker. Niets ten nadelen van de conducteur die naar mijn inziens zijn benen uit zijn lijf loopt maar op een Intercity bestaande uit meerdere delen voor de spits tussen Utrecht en Den Haag kan hij mogelijk wel 3 kwartier bezig zijn geweest om alle raampjes te openen. Ook was na uitval motor (stroom was er nog want lampen waren nog aan) de airco meteen uit. Ik heb gekscherend aangegeven de ramen eruit te slopen als het langer dan 15 minuten zou duren maar eigenlijk na 10 minuten was het al zo heet dat het waarschijnlijk een erg zweterig avontuur was geworden. Toen uiteindelijk vlak voor vertrek (45 minuten later) het raampje wel open ging was dit heel erg fijn.

Een aantal aanbevelingen wat mij betreft:
  • Helpdesk moet met conducteur / machinist in contact kunnen komen desnoods via andere afdeling / verkeersregeling
  • Raampjes moeten open kunnen in geval van nood. Wat mij betreft mogen mensen ze openen als je stil staat. En anders niet (daarom geef ik aan ik koop een sleutel - ik zal nooit een raampje openen zonder reden maar dit nooit meer)
  • Airco aan zolang dit kan. Dit voorkomt heel veel problemen. In dit geval ging hij uit nadat de trein stopte (waarschijnlijk automatisch) als er stroom is en een trein staat stil met deze temperaturen moet het gekoeld worden.
Vooralsnog bedankt voor de snelle reactie.
Als ik het zo lees, was de spanning toch uitgevallen van de trein. Elke trein heeft nl accu's, waardoor oa de verlichting nog een tijd kan blijven branden. De airco en luchtverversing werken dan niet meer helaas.
Het probleem om reizigers ramen open te laten doen, is dat dit ook op momenten gebeurt wanneer het niet nodig is.
Zelf ben ik 2x op de vrije baan gestrand, waarbij de airco het niet meer deed. De 1e keer had ik het geluk dat het buiten 30 graden was en ik een VIRM (dubbeldekker) mee had, waar ik geen noodramen kon openzetten. In snel overleg reizigers naar beneden gehaald, we wisten dat de bovenleiding op ons dak lag en binnen het uur was iedereen uit de sauna en weer op pad. Nog nooit heb ik zoveel gezweten als toen.
De 2e keer was met ICM enkeldeks en de trein was kapot. Het stel waar ik op zat, deed echt niets meer. Dat wist ik pas toen ik kon overstappen. Direct ramen geopend en 2 uur lang me benen uit me lijf gelopen. Deze was in de winter, dus nu was kou de vijand.
Ramen heb je zo geopend, kwestie van slim werken en gewoon ff niemand te woord staan. Kan echt binnen 10 minuten gedaan zijn. Zelf ben ik daar pro-actief in. Ik overleg alles met me collega's, maar ik zorg wel dat er wat gebeurd. Heb er zelf nl ook last van als ik niet ga handelen.
Eens met de voorstanders van open ramen. Climate control is leuk in theorie, maar het valt vaak uit. Er gaat niets boven frisse lucht. Alleen als het echt warm is (30+) graden, dan helpen open ramen ook niet meer, maar dat komt niet vaak voor. Vroeger was het zo simpel en zo goed: Ramen open. Overigens zijn 40 jaar oude treinen in alle opzichten superieur aan de rotzooi die vandaag de dag uit de fabriek komt.
Reputatie 5
Eens met de voorstanders van open ramen. Climate control is leuk in theorie, maar het valt vaak uit. Er gaat niets boven frisse lucht. Alleen als het echt warm is (30+) graden, dan helpen open ramen ook niet meer, maar dat komt niet vaak voor. Vroeger was het zo simpel en zo goed: Ramen open. Overigens zijn 40 jaar oude treinen in alle opzichten superieur aan de rotzooi die vandaag de dag uit de fabriek komt.
leg dan ook eens uit waarom?

Daarnaast vraag ik me af in wat voor auto u rijdt, toevallig ook een model van 40 jaar oud zonder airco?
Reputatie 7
Badge +3
Airconditioning is eigenlijk alleen problematisch wanneer die niet werkt. Een trein met goede airconditioning heeft over het algemeen een veel prettiger omgeving voor de reizigers.

Ik kan me de ICM en ICR nog herinneren toen ze net op het spoor kwamen. Op een warme dag stonden dan alle raampjes open. Horen en zien verging je bij 140 km/u en koel wilde het niet echt worden. Verder waren altijd discussies omdat sommige reizigers last hadden van tocht. Toen er bij de renovatie airconditioning is ingebouwd zijn was dat een enorme verbetering.

Helaas werkt in sommige treinen de klimaatregeling niet al te best. Dat is natuurlijk heel vervelend en moet opgelost worden. Een slechte klimaatregeling is zo mogelijk nog vervelender dan open ramen.

In onze auto hebben we airconditioning en die werkt prima. Op een warme dag is de auto binnen een minuut of 10 weer koel en hoeven we niet met open raampjes te rijden. Veel rustiger en het spaart brandstof. Het beetje extra brandstof dat de airco gebruikt is een fractie ten opzichte van de vermindering van de stroomlijn van de auto wanneer de ramen open zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Met de warme dagen van de afgelopen tijd heb ik een paar keer in een SGM gezeten. Ja, dan ben je blij dat er raampjes open kunnen, dat zorgt tenminste nog voor enige verkoeling. Maar het is dan alsnog warmer en zweteriger dan in trein met een goed werkende climate control.

Er zijn hier niet voor niets meerdere klachten over oude treinen zoals DDAR en DDM.
Reputatie 5
Bedenk ook dat open ramen met 140 km/u een gedonder aan geluid produceren (lucht/wind die iedere seconde tegen de trein "knalt". Dat is niet prettig.

Twee weken geleden zat ik in een Duitse intercity. In een wagon met een eigen hokje (van 5 plaatsen). In deze wagon kon het raam open, maar het was ongeveer 28 graden. Als zo'n Duitse IC 160 km/u gaat is het echt niet prettig qua geluid om zo'n raam open te hebben. We hebben er toen voor gekozen om telkens het raam open en dicht te doen a.d.h.v. de snelheid. Bij stations en snelheden rond de 50-100 km/u was het geen probleem. Bij hogere snelheden was het een ander verhaal.

We zaten 2,5 uur in die trein.
Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Badge +3
De meest simpele vorm van airco koelt gewoon lucht van buiten zo ver als mogelijk (je ziet soms ook droge ijsdamp uit de roosters komen, zoals in vliegtuigen vaak), en mengt die met warmere buitenlucht zodra de gewenste temperatuur bereikt is.

Het (tijdelijk) open zetten van een raam, of de deuren van een sprinter heeft alleen maar tot gevolg dat de airco minder warme lucht mengt met zijn eigen (ijs)koude lucht, om de temperatuur toch op het gewenste niveau (proberen) te houden.

Bij Climate Control wordt ook de vochtigheid gereguleerd. Is de vochtigheid in de trein te hoog, dan zal er meer (droge) koude lucht bijgemengd worden. In de winter wordt dat dan gecombineerd met lucht die verwarmd is, zodat het niet te koud wordt. Dat is in feite pure verspilling (een koelsysteem en de verwarming die beiden werken) maar het zorgt wel voor een zo aangenaam mogelijk 'klimaat'.

Een raampje open zal weinig uitmaken. Je krijgt dan gewoon (vochtiger) buitenlucht binnen en de airco/climate control zal harder werken om te ontvochtigen en af te koelen. Kost dus meer energie, maar niet zo gek veel als je de grootte van een coupé mee rekent, plus het aantal mensen er in.

Zelf rij ik meestal met de climate control op bijv. 20° en dan gewoon raampje op een kier, omdat ik de lucht van de climate control alleen al gauw te droog vind (met als gevolg tranende ogen en een snotneus dus). Kost inderdaad ca. 0,1 l/uur extra aan brandstof (als je stilstaat), en ook wat meer tijdens het rijden. Als je oplet zal je zien dat ook de meeste vrachtwagens hun raam (een stukje) open hebben staan, ook al hebben die echt wel airco of climate control. Het extra verbruik is verwaarloosbaar t.o.v. van de vracht die ze vervoeren en wat zo'n truck van zichzelf al verbruikt.
Reputatie 5
Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?

Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.

Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.

Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.

Reageer