beantwoord

raampjes open in de trein


Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.
icon

Beste antwoord door 5 mei 2014, 18:05

Dat heeft alles te maken met het luchtbehandelingssysteem.
Wanneer raampjes geopend zouden kunnen worden, valt de (tegen)druk voor het luchtbehandelingssysteem weg en functioneert dan minder goed of helemaal niet.

Vergelijk het met airconditioningssystemen in gebrouwen waar de ramen ook gesloten moeten zijn.

Bovendien heb je bij teinen waarbij de raampjes nog wel open kunnen (zoals het oude type sprinter SGM) altijd weer discussies tussen passagiers voor wie het raampje open moet en een ander die het dicht wil hebben vanwege tocht.
Bij alle ramen gesloten en een luchtverversingssysteem dat - ook qua luchttemperatuur - werkt op basis van buiten- en binnentemperatuur heb je dat gekibbel van die passagiers in ieder geval ook niet meer.

Bekijk origineel

38 reacties

iMark schreef:


Pejeka schreef:

Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.

Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.


Ten eerste ben ik geen verstokte roker en ten tweede zie ik het verband met roken niet in dit topic.
Mijn manier om m'n werk en m'n bezigheden vol te houden is door soms wat overdreven enthousiast te doen. Gewoon om de flow erin te houden. Een lolletje, een grap, beetje zelfspot, et cetera. Veel collega's kunnen er in eerste instantie slecht tegen, maar na verloop van tijd wordt het gezellig en dat werkt veel prettiger. M'n footer is ook zo'n flauw dingetje. Het is een uitspraak van Pinkie Pie.

Laten we het maar bij raampjes in de trein houden verders 🙂
Badge +3
Henk_NL schreef:

m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(


Nooit gebruikt toen die nog 'bestond'

Herinner me nog wel een link naar reisplannerv2 of zo (legacy) waar hier ook nog vragen over gesteld werden "mogen we die alsjeblieft terug, was zoveel handiger dan de nieuwe!"

Oh, en leg je sig 'Are you excited because I'm excited I've never been so excited, well, except for the time that I saw you walking into town' even uit.. Snap hem niet, want anders 'top' ik hem wel even binnenkort. 😛
m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(

Overigens vind ik gewoon een raampje open vooral 's avonds ook een stuk prettiger. Ik reis vrij vaak met de laatste trein vanuit Utrecht naar huis en als ik alleen zit draai ik een raampje open 🙂
Badge +3
Henk_NL schreef:

mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer :(


Redirect hier gewoon naar https://www.ns.nl/reisinformatie en daar was toevallig ook vandaag een topic over, die staat als link in het 'Nieuwe look' topic (met een flinke bug maar verschillende workarounds) :)

m.ns.nl doet overigens hetzelfde. Geinig!

Enne.. nog zoiets waar IK me zo aan kan storen (gewoon vertalen graag, net als termen zoals 'relevance').. Over die 'werkruimtes' laat ik me niet uit.. want wat daar allemaal besproken wordt mag @Nooduitgang een boek over schrijven!

mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer 😞
Badge +3
Momo schreef:

Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.


Verstandig, want deze zullen snel gaan morgen bij verstoringen!


Kwam op Twitter voorbij, maar is volgens mij old school want wie gaat er tegenwoordig nog 9292 à € 0,70 per minuut bellen voor reisadvies? We know better 😛
Reputatie 7
Badge +2
Haha, nee dat is alleen 's morgens in een VIRM en dan zet ik gewoon mijn laptoptas voor de gaten waar de koele lucht uitkomt. En dan nog liever dat dan een niet werkende climate control waardoor het zweet in straaltjes van me afgutst.
Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.
Badge +3
Momo schreef:

Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.

Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.


Haha, maar dan niet klagen over blote voeten in je sandalen/slippers (of wat de dresscode op je werk toelaat) en de koele lucht/tocht bij je voeten of die van bovenaf in je nek waait natuurlijk! :D

Voor de koukleumen, dekentje mee.. en aan niet-rokers een maskertje verstrekken (zoals in Azië of Los Angeles of San Fransico en zo, of Miami.. ) tegen de smog/smug 😛
Reputatie 7
Badge +2
Om maar ook niet te hebben over iets waar je doodziek van wordt
Badge +3
Pejeka schreef:

Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.


Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.
Reputatie 7
Badge +2
Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.

Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.
Reputatie 5
Pejeka schreef:


RSD schreef:


Pejeka schreef:

Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?

Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.

Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.


Dat kan jij zeker meemaken, echter is dit de hele dag door het geval. Daarnaast loopt zo goed als iedereen keihard te zeiken als men op een warme dag in de SGM of DDAR moet zitten. Daarnaast worden de systemen steeds beter tegenwoordig, maar echt koud gaat het nooit worden. Toch is de temperatuur in de trein lager dan buiten de trein, en dat bereik je alleen maar met airco.
RSD schreef:


Pejeka schreef:

Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?

Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.


Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.
Reputatie 5
Pejeka schreef:

Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?


Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.
Badge +3
De meest simpele vorm van airco koelt gewoon lucht van buiten zo ver als mogelijk (je ziet soms ook droge ijsdamp uit de roosters komen, zoals in vliegtuigen vaak), en mengt die met warmere buitenlucht zodra de gewenste temperatuur bereikt is.

Het (tijdelijk) open zetten van een raam, of de deuren van een sprinter heeft alleen maar tot gevolg dat de airco minder warme lucht mengt met zijn eigen (ijs)koude lucht, om de temperatuur toch op het gewenste niveau (proberen) te houden.

Bij Climate Control wordt ook de vochtigheid gereguleerd. Is de vochtigheid in de trein te hoog, dan zal er meer (droge) koude lucht bijgemengd worden. In de winter wordt dat dan gecombineerd met lucht die verwarmd is, zodat het niet te koud wordt. Dat is in feite pure verspilling (een koelsysteem en de verwarming die beiden werken) maar het zorgt wel voor een zo aangenaam mogelijk 'klimaat'.

Een raampje open zal weinig uitmaken. Je krijgt dan gewoon (vochtiger) buitenlucht binnen en de airco/climate control zal harder werken om te ontvochtigen en af te koelen. Kost dus meer energie, maar niet zo gek veel als je de grootte van een coupé mee rekent, plus het aantal mensen er in.

Zelf rij ik meestal met de climate control op bijv. 20° en dan gewoon raampje op een kier, omdat ik de lucht van de climate control alleen al gauw te droog vind (met als gevolg tranende ogen en een snotneus dus). Kost inderdaad ca. 0,1 l/uur extra aan brandstof (als je stilstaat), en ook wat meer tijdens het rijden. Als je oplet zal je zien dat ook de meeste vrachtwagens hun raam (een stukje) open hebben staan, ook al hebben die echt wel airco of climate control. Het extra verbruik is verwaarloosbaar t.o.v. van de vracht die ze vervoeren en wat zo'n truck van zichzelf al verbruikt.
Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Reputatie 5
Bedenk ook dat open ramen met 140 km/u een gedonder aan geluid produceren (lucht/wind die iedere seconde tegen de trein "knalt". Dat is niet prettig.

Twee weken geleden zat ik in een Duitse intercity. In een wagon met een eigen hokje (van 5 plaatsen). In deze wagon kon het raam open, maar het was ongeveer 28 graden. Als zo'n Duitse IC 160 km/u gaat is het echt niet prettig qua geluid om zo'n raam open te hebben. We hebben er toen voor gekozen om telkens het raam open en dicht te doen a.d.h.v. de snelheid. Bij stations en snelheden rond de 50-100 km/u was het geen probleem. Bij hogere snelheden was het een ander verhaal.

We zaten 2,5 uur in die trein.
Reputatie 7
Badge +2
Met de warme dagen van de afgelopen tijd heb ik een paar keer in een SGM gezeten. Ja, dan ben je blij dat er raampjes open kunnen, dat zorgt tenminste nog voor enige verkoeling. Maar het is dan alsnog warmer en zweteriger dan in trein met een goed werkende climate control.

Er zijn hier niet voor niets meerdere klachten over oude treinen zoals DDAR en DDM.
Badge +3
Airconditioning is eigenlijk alleen problematisch wanneer die niet werkt. Een trein met goede airconditioning heeft over het algemeen een veel prettiger omgeving voor de reizigers.

Ik kan me de ICM en ICR nog herinneren toen ze net op het spoor kwamen. Op een warme dag stonden dan alle raampjes open. Horen en zien verging je bij 140 km/u en koel wilde het niet echt worden. Verder waren altijd discussies omdat sommige reizigers last hadden van tocht. Toen er bij de renovatie airconditioning is ingebouwd zijn was dat een enorme verbetering.

Helaas werkt in sommige treinen de klimaatregeling niet al te best. Dat is natuurlijk heel vervelend en moet opgelost worden. Een slechte klimaatregeling is zo mogelijk nog vervelender dan open ramen.

In onze auto hebben we airconditioning en die werkt prima. Op een warme dag is de auto binnen een minuut of 10 weer koel en hoeven we niet met open raampjes te rijden. Veel rustiger en het spaart brandstof. Het beetje extra brandstof dat de airco gebruikt is een fractie ten opzichte van de vermindering van de stroomlijn van de auto wanneer de ramen open zijn.
Reputatie 5
SvMp schreef:

Eens met de voorstanders van open ramen. Climate control is leuk in theorie, maar het valt vaak uit. Er gaat niets boven frisse lucht. Alleen als het echt warm is (30+) graden, dan helpen open ramen ook niet meer, maar dat komt niet vaak voor. Vroeger was het zo simpel en zo goed: Ramen open. Overigens zijn 40 jaar oude treinen in alle opzichten superieur aan de rotzooi die vandaag de dag uit de fabriek komt.


leg dan ook eens uit waarom?

Daarnaast vraag ik me af in wat voor auto u rijdt, toevallig ook een model van 40 jaar oud zonder airco?
Eens met de voorstanders van open ramen. Climate control is leuk in theorie, maar het valt vaak uit. Er gaat niets boven frisse lucht. Alleen als het echt warm is (30+) graden, dan helpen open ramen ook niet meer, maar dat komt niet vaak voor. Vroeger was het zo simpel en zo goed: Ramen open. Overigens zijn 40 jaar oude treinen in alle opzichten superieur aan de rotzooi die vandaag de dag uit de fabriek komt.
Als ik het zo lees, was de spanning toch uitgevallen van de trein. Elke trein heeft nl accu's, waardoor oa de verlichting nog een tijd kan blijven branden. De airco en luchtverversing werken dan niet meer helaas.
Het probleem om reizigers ramen open te laten doen, is dat dit ook op momenten gebeurt wanneer het niet nodig is.
Zelf ben ik 2x op de vrije baan gestrand, waarbij de airco het niet meer deed. De 1e keer had ik het geluk dat het buiten 30 graden was en ik een VIRM (dubbeldekker) mee had, waar ik geen noodramen kon openzetten. In snel overleg reizigers naar beneden gehaald, we wisten dat de bovenleiding op ons dak lag en binnen het uur was iedereen uit de sauna en weer op pad. Nog nooit heb ik zoveel gezweten als toen.
De 2e keer was met ICM enkeldeks en de trein was kapot. Het stel waar ik op zat, deed echt niets meer. Dat wist ik pas toen ik kon overstappen. Direct ramen geopend en 2 uur lang me benen uit me lijf gelopen. Deze was in de winter, dus nu was kou de vijand.
Ramen heb je zo geopend, kwestie van slim werken en gewoon ff niemand te woord staan. Kan echt binnen 10 minuten gedaan zijn. Zelf ben ik daar pro-actief in. Ik overleg alles met me collega's, maar ik zorg wel dat er wat gebeurd. Heb er zelf nl ook last van als ik niet ga handelen.
Loes schreef:

@WvanWaas
Wat u hier aan uw ervaring schrijft, schrik ik persoonlijk van. Juist als het niet goed gaat, behoren wij, lees de hoofdconducteurs juist zorg te dragen voor zijn of haar reizigers. In ons protocol is absoluut opgenomen dat bij hitte er sneller ramen geopend moeten worden. Waarom dat bij u niet gebeurd is, durf ik u niet te vertellen. Ik weet niet of de betreffende collega een andere situatie meester moest maken. Als de climate control uitvalt, geeft de machinist meestal een prognose door aan de betreffende hoofdconducteur, zodat die weet of eventueke actie om ramen te openen zin heeft. Als er meerdere treinstellen gekoppeld zijn, is niet zeker dat er meerdere hoofdconducteurs dienst hebben op die trein. Ik hoop dat uw ervaring tot een incident beperkt blijft.



Hi Loes dit hoop ik zeker. Niets ten nadelen van de conducteur die naar mijn inziens zijn benen uit zijn lijf loopt maar op een Intercity bestaande uit meerdere delen voor de spits tussen Utrecht en Den Haag kan hij mogelijk wel 3 kwartier bezig zijn geweest om alle raampjes te openen. Ook was na uitval motor (stroom was er nog want lampen waren nog aan) de airco meteen uit. Ik heb gekscherend aangegeven de ramen eruit te slopen als het langer dan 15 minuten zou duren maar eigenlijk na 10 minuten was het al zo heet dat het waarschijnlijk een erg zweterig avontuur was geworden. Toen uiteindelijk vlak voor vertrek (45 minuten later) het raampje wel open ging was dit heel erg fijn.

Een aantal aanbevelingen wat mij betreft:
  • Helpdesk moet met conducteur / machinist in contact kunnen komen desnoods via andere afdeling / verkeersregeling
  • Raampjes moeten open kunnen in geval van nood. Wat mij betreft mogen mensen ze openen als je stil staat. En anders niet (daarom geef ik aan ik koop een sleutel - ik zal nooit een raampje openen zonder reden maar dit nooit meer)
  • Airco aan zolang dit kan. Dit voorkomt heel veel problemen. In dit geval ging hij uit nadat de trein stopte (waarschijnlijk automatisch) als er stroom is en een trein staat stil met deze temperaturen moet het gekoeld worden.
Vooralsnog bedankt voor de snelle reactie.
@WvanWaas
Wat u hier aan uw ervaring schrijft, schrik ik persoonlijk van. Juist als het niet goed gaat, behoren wij, lees de hoofdconducteurs juist zorg te dragen voor zijn of haar reizigers. In ons protocol is absoluut opgenomen dat bij hitte er sneller ramen geopend moeten worden. Waarom dat bij u niet gebeurd is, durf ik u niet te vertellen. Ik weet niet of de betreffende collega een andere situatie meester moest maken. Als de climate control uitvalt, geeft de machinist meestal een prognose door aan de betreffende hoofdconducteur, zodat die weet of eventueke actie om ramen te openen zin heeft. Als er meerdere treinstellen gekoppeld zijn, is niet zeker dat er meerdere hoofdconducteurs dienst hebben op die trein. Ik hoop dat uw ervaring tot een incident beperkt blijft.

Reageer