Skip to main content
Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.

Reizigster tegenover me had al een papiertje tot een waaiertje gevouwen en zat daarmee wat te wapperen, weet niet of dat veel uithaalde.

Daar krijg je het alleen maar warmer van, omdat je in beweging bent, je bent het dus alleen maar erger aan het maken voor jezelf dan dat het al is.

 

- Dankjewel Natuurkunde Docent! Dit was zijn standaard opmerking wanneer iemand aan het waaieren was en heb het dus inmiddels al 20000 keer gehoord 😅.


Gewoon om wat kennis over te dragen, waarom ramen en deuren gesloten moeten blijven in een trein met airco. Sommige lezers vinden dat gewoon interresant om te lezen @Momo 

 

Ja leuk, en ik had misschien nog interessant gevonden als je dit had eerder gepost nadat die andere user zijn bericht en foto's had gepost, of dat nu had gequote of had aagegeven dat in normale situaties wanneer de airco wel werkt de raampjes dicht moeten blijven. Nu wekte je de indruk dat de HC in dit geval de raampjes niet had mogen openen en dat daardoor de airco uitgevallen was. En daarnaast, ik gaf toch zelf ook al aan dat ze normaal niet open gezet worden maar dat het wel kan gebeuren in dit soort omstandigheden van niet werkende airco op warme dagen. 


..... Waarom is deze opmerking dan weer nodig?

Gewoon om wat kennis over te dragen, waarom ramen en deuren gesloten moeten blijven in een trein met airco. Sommige lezers vinden dat gewoon interresant om te lezen @Momo 

Overigens ging jou trein in Zwolle niet uit dienst doordat de airco niet werkte, maar omdat er problemen waren in de laagspanning van deze trein. Een der kenmerken is dat oa de airco uitvalt, zover je dat natuurlijk wilt weten..........


Personeel dat toch raampjes openzetten, of de deuren van het automatisch sluiten halen, zorgen er dus voor dat veel airco's uitvallen.........

Ik schreef toch dat de airco al uitgevallen was en aan de temperatuur te voelen was dat al wat langer zo. Pas daarna werden de raampjes open gezet. Waarom is deze opmerking dan weer nodig?

Buiten was het al erg warm, maar binnen nog warmer, het was alsof je een broeikas of sauna inliep. Reizigster tegenover me had al een papiertje tot een waaiertje gevouwen en zat daarmee wat te wapperen, weet niet of dat veel uithaalde. Zelf voelde ik overal het zweet uitbreken, bij mijn nek onder mijn langere haar was het binnen no time drijfnat. Door de open raampjes was het tijdens het rijden nog draaglijk. De HC liep echt niet voor zijn lol door de hele trein om raampjes open te doen en te voelen of er al iets van koelere lucht naar binnen werd geblazen. En de trein werd niet voor niets opgeheven in Zwolle. 


Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle. Was een leuk uitje vandaag!

Zou een heel wat positiever onderschrift zijn voor onder je posts.....

Maar klopt niet met mijn ervaringen. De meeste reizen zijn niet zo leuk. Ook bij deze reis was er 1 die het nodig vond om te blijven praten in de stiltecoupé, ondanks aanspreken. En in andere trein een hele drukke groep.

Maar het ging in dit topic over airco, niet over mijn onderschrift. Mijn treinen hadden een prima klimaat, dat mag ook wel eens gezegd worden.


Niet voor niets zitten die raampjes op slot, net zo goed als de deuren van treinen zoals SLT, SNG, ICNG snel weer sluiten. Ga je raampjes van slot halen dan is het 100 procent zeker dat de airco het niet meer aan kan, ontregeld raakt en het airco systeem in de storing raakt.

De noodraampjes zijn er alleen als de ventilatie (dat was anders dan airco) er ook mee gestopt is.

Personeel dat toch raampjes openzetten, of de deuren van het automatisch sluiten halen, zorgen er dus voor dat veel airco's uitvallen.........


Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle. Was een leuk uitje vandaag!

Zou een heel wat positiever onderschrift zijn voor onder je posts.....


Het voelde in die trein intussen warmer dan buiten, geen idee hoe lang die al met die defecte airco reed, trein kwam daarvoor uit Rotterdam. Ik had ook liever gehad dat die airco het weer spontaan zou gaan doen, maar dat zat er helaas niet in. 

Niet voor niets werden op behoorlijk warme dagen vaak de treinen zonder airco, maar waar wel de ramen nog open konden, uit dienst. Omdat het er ondanks de open ramen nog steeds een sauna wordt.

https://nieuws.ns.nl/hittemaatregelen-ns-aircotreinen-in-plaats-van-oude-dubbeldekkers/

DDZ en kapotte airco heb ik vaker meegemaakt. Vaak ging er meer niet goed zoals knipperende verlichting of niet werkende stopcontacten. Ik heb zelfs eens gehad dat de airco steeds heel kort werkte, tot de lichten knipperden en de trein even stopte met tractie geven. En dan was het weer voorbij met de pret. Na een paar minuten ging de airco weer aan en begon het circus weer van vooraf aan. In alle gevallen werd de trein aan het eind van de rit uit dienst gehaald.


Hmmm, tja heb het natuurlijk nooit echt meegemaakt maar kan me wel vaag iets herinneren daarvan bij warme dagen in de auto, kouder werd het niet maar het gaf toch wel een lichte verfrissing. Airco zal toch net iets beter werken, maar de raampjes zijn dus een goeie oplossing!

 

Wel een hoop werk om ze allemaal open te zetten lijkt mij 🙄.

Het voelde in die trein intussen warmer dan buiten, geen idee hoe lang die al met die defecte airco reed, trein kwam daarvoor uit Rotterdam. Ik had ook liever gehad dat die airco het weer spontaan zou gaan doen, maar dat zat er helaas niet in. 

En zo'n raampje is zo open gezet, paar seconden werk per raampje, maar de beste man moest wel even het hele treinstel door. 


Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!

Mijn reis ging ook soepel, alleen het eerste stukje tot Zwolle dus een beetje erg warm. En ook nog controle, in trein 2, de HC van trein 1 had daar natuurlijk geen tijd, die was volgens mij dat stuk alleen maar bezig met de airco, om die toch nog aan te slingeren. Op de heenreis had ik ook al 2 keer controle, ik heb nog nooit op 1 dag zo vaak controle gehad. 

Het was inderdaad gezellig, alleen jammer dat het zo ver reizen was. 


Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

Als het in de trein warm en benauwd is omdat de airco niet werkt, dan helpt het wel degelijk dat die kleine raampjes open staan, kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen. De HC deed ze vandaag niet voor niets open. 😄  Vergelijk het maar met een ventilator in een warme kamer, dan komt er ook niet opeens koele lucht naar binnen, maar door de luchtverplaatsing voelt het wel koeler. Alleen zorgen die open raampjes wel voor flink wat herrie. 

Hmmm, tja heb het natuurlijk nooit echt meegemaakt maar kan me wel vaag iets herinneren daarvan bij warme dagen in de auto, kouder werd het niet maar het gaf toch wel een lichte verfrissing. Airco zal toch net iets beter werken, maar de raampjes zijn dus een goeie oplossing!

 

Wel een hoop werk om ze allemaal open te zetten lijkt mij 🙄.


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!

Ik heb ook kunnen genieten van koele treinen, zelfs een trein waarbij de lichten uit stonden, dat vond ik toch wel fijn, geen controle maar wel goede communicatie! Voor de rest zal ik niet te veel worden vuil maken aan hoe de reis verliep 😁.

 

Heb wel lang kunnen genieten van de zon terwijl ik aan het wachten was op mijn treintje!


Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

Als het in de trein warm en benauwd is omdat de airco niet werkt, dan helpt het wel degelijk dat die kleine raampjes open staan, kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen. De HC deed ze vandaag niet voor niets open. 😄  Vergelijk het maar met een ventilator in een warme kamer, dan komt er ook niet opeens koele lucht naar binnen, maar door de luchtverplaatsing voelt het wel koeler. Alleen zorgen die open raampjes wel voor flink wat herrie. 


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!


Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

 

Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

 


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 


Ik had vandaag alleen maar heerlijke koele treinen door goed werkende airco. Maar mijn treinen waren niet zo druk, misschien dat dat ook scheelt.


Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

Deze raampjes worden eigenlijk alleen open gezet wanneer op warme dagen de airco (of eigenlijk klimaatsysteem) het niet meer doet en het daarom erg warm wordt in de trein.

Zo zat ik vandaag terug vandaag op de terugweg vanuit Groningen in een DDZ coupé waar het erg warm en benauwd was. De HC gaf aan dat het in andere coupés mogelijk wat minder warm zou kunnen zijn, waarop ongeveer de helft van de reizigers uit de coupé wegging. HC zette daarna al deze raampjes in de coupé open en ging verder zijn rondje trein doen. Zo ergens halverwege Assen en Zwolle kwam de HC weer terug, nog steeds tevergeefs voelend of er al koele lucht uit de ventilatiesleuven kwam en intussen druk bellend met iemand, dat de airco het in meerdere coupés door de hele trein het niet deed en dat het stel misschien in Zwolle er uit gehaald kon worden. Vervolgens kort voor Zwolle de mededeling dat de trein niet verder ging dan Zwolle vanwege “meerdere defecten”.

Met de raampjes open was het op zich nog wel uit te houden, maar alsnog een stuk warmer dan zou moeten.

Zelf had ik een overstap gepland op de IC richting Den Haag, die ik al in gevaar zag komen vanwege een 5 minuten vertraging die deze trein intussen had. Maar de HC wist ook nog te melden dat de trein naar Den Haag in Zwolle zou wachten op de overstappers. Die stond inderdaad keurig aan de overkant van het perron en daarbinnen was het beter uit te houden, daar werkte de airco wel zoals het hoort.


Dit soort treinen hebben balkons die ondanks dat er lucht op afgeblazen wordt toch op redelijk CO2-niveau zitten (“gebruikte” lucht). Hier is het te doen en niet vreselijk koud in de zomer, en nog redelijk warm in de winter.

Maar in ieder geval: frisse lucht! (Tenzij het vol staat en het volgende station een heel eind verderop is helaas).

 


Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

 




Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.


Ten eerste ben ik geen verstokte roker en ten tweede zie ik het verband met roken niet in dit topic.

-


m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(

Nooit gebruikt toen die nog 'bestond'



Herinner me nog wel een link naar reisplannerv2 of zo (legacy) waar hier ook nog vragen over gesteld werden "mogen we die alsjeblieft terug, was zoveel handiger dan de nieuwe!"



Oh, en leg je sig 'Are you excited because I'm excited I've never been so excited, well, except for the time that I saw you walking into town' even uit.. Snap hem niet, want anders 'top' ik hem wel even binnenkort. 😛
m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(



Overigens vind ik gewoon een raampje open vooral 's avonds ook een stuk prettiger. Ik reis vrij vaak met de laatste trein vanuit Utrecht naar huis en als ik alleen zit draai ik een raampje open 🙂
mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer :(

Redirect hier gewoon naar https://www.ns.nl/reisinformatie en daar was toevallig ook vandaag een topic over, die staat als link in het 'Nieuwe look' topic (met een flinke bug maar verschillende workarounds) :)



m.ns.nl doet overigens hetzelfde. Geinig!



Enne.. nog zoiets waar IK me zo aan kan storen (gewoon vertalen graag, net als termen zoals 'relevance').. Over die 'werkruimtes' laat ik me niet uit.. want wat daar allemaal besproken wordt mag @Nooduitgang een boek over schrijven!




Reageer