beantwoord

raampjes open in de trein


Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.
icon

Beste antwoord door 5 mei 2014, 18:05

Dat heeft alles te maken met het luchtbehandelingssysteem.
Wanneer raampjes geopend zouden kunnen worden, valt de (tegen)druk voor het luchtbehandelingssysteem weg en functioneert dan minder goed of helemaal niet.

Vergelijk het met airconditioningssystemen in gebrouwen waar de ramen ook gesloten moeten zijn.

Bovendien heb je bij teinen waarbij de raampjes nog wel open kunnen (zoals het oude type sprinter SGM) altijd weer discussies tussen passagiers voor wie het raampje open moet en een ander die het dicht wil hebben vanwege tocht.
Bij alle ramen gesloten en een luchtverversingssysteem dat - ook qua luchttemperatuur - werkt op basis van buiten- en binnentemperatuur heb je dat gekibbel van die passagiers in ieder geval ook niet meer.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.

Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.
Reputatie 7
Badge +2
Haha, nee dat is alleen 's morgens in een VIRM en dan zet ik gewoon mijn laptoptas voor de gaten waar de koele lucht uitkomt. En dan nog liever dat dan een niet werkende climate control waardoor het zweet in straaltjes van me afgutst.
Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.
m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(

Overigens vind ik gewoon een raampje open vooral 's avonds ook een stuk prettiger. Ik reis vrij vaak met de laatste trein vanuit Utrecht naar huis en als ik alleen zit draai ik een raampje open 🙂
Dat heeft alles te maken met het luchtbehandelingssysteem.
Wanneer raampjes geopend zouden kunnen worden, valt de (tegen)druk voor het luchtbehandelingssysteem weg en functioneert dan minder goed of helemaal niet.

Vergelijk het met airconditioningssystemen in gebrouwen waar de ramen ook gesloten moeten zijn.

Bovendien heb je bij teinen waarbij de raampjes nog wel open kunnen (zoals het oude type sprinter SGM) altijd weer discussies tussen passagiers voor wie het raampje open moet en een ander die het dicht wil hebben vanwege tocht.
Bij alle ramen gesloten en een luchtverversingssysteem dat - ook qua luchttemperatuur - werkt op basis van buiten- en binnentemperatuur heb je dat gekibbel van die passagiers in ieder geval ook niet meer.
Ik weet niet of airco vooruitgang is.

De lucht is vaak heel benauwend, als ik 2 uur in de trein zit, zit ik vaak te snakken naar adem.
En als het heel warm wordt, da gaat de airco kapot.

Ik zat laatst in een sprinter waar je de ramen kon openen en het was heerlijk, die frisse lucht, echte zuurstof.
Heerlijk die frisse lucht, helaas hebben bussen er ook voor gekozen voor airco. Zit je aar ook naar adem te happen.

Ik ga tegenwoordig zoveel mogelijk op de fiets en dan voel ik me een stuk beter inderdaad alleen al dor de frisse lucht.
Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?

Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.

Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.

Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.

Ten eerste ben ik geen verstokte roker en ten tweede zie ik het verband met roken niet in dit topic.
Beste Xmelanie, Hans geeft het antwoord al, dit komt door ons klimaatbeheersinsysteem: climate control. Dit bepaald d.m.v luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein. Als de ramen openstaan werkt dit niet.
Wat wel helpt, is wellicht in een andere coupe plaatsnemen. Door climate control kan de temperatuur per coupé verschillen.
Raampjes kunnen alleen in de SGMM en de Mat'64 worden geopend door de reizigers. De rest van de treinen is het inderdaad niet meer mogelijk om raampjes te openen. Bij flinke regenbuien scheelt dat ook een nat pak, want niet iedereen doet netjes het raampje dicht als ze gaan uitstappen. 😉
@WvanWaas
Wat u hier aan uw ervaring schrijft, schrik ik persoonlijk van. Juist als het niet goed gaat, behoren wij, lees de hoofdconducteurs juist zorg te dragen voor zijn of haar reizigers. In ons protocol is absoluut opgenomen dat bij hitte er sneller ramen geopend moeten worden. Waarom dat bij u niet gebeurd is, durf ik u niet te vertellen. Ik weet niet of de betreffende collega een andere situatie meester moest maken. Als de climate control uitvalt, geeft de machinist meestal een prognose door aan de betreffende hoofdconducteur, zodat die weet of eventueke actie om ramen te openen zin heeft. Als er meerdere treinstellen gekoppeld zijn, is niet zeker dat er meerdere hoofdconducteurs dienst hebben op die trein. Ik hoop dat uw ervaring tot een incident beperkt blijft.
Als ik het zo lees, was de spanning toch uitgevallen van de trein. Elke trein heeft nl accu's, waardoor oa de verlichting nog een tijd kan blijven branden. De airco en luchtverversing werken dan niet meer helaas.
Het probleem om reizigers ramen open te laten doen, is dat dit ook op momenten gebeurt wanneer het niet nodig is.
Zelf ben ik 2x op de vrije baan gestrand, waarbij de airco het niet meer deed. De 1e keer had ik het geluk dat het buiten 30 graden was en ik een VIRM (dubbeldekker) mee had, waar ik geen noodramen kon openzetten. In snel overleg reizigers naar beneden gehaald, we wisten dat de bovenleiding op ons dak lag en binnen het uur was iedereen uit de sauna en weer op pad. Nog nooit heb ik zoveel gezweten als toen.
De 2e keer was met ICM enkeldeks en de trein was kapot. Het stel waar ik op zat, deed echt niets meer. Dat wist ik pas toen ik kon overstappen. Direct ramen geopend en 2 uur lang me benen uit me lijf gelopen. Deze was in de winter, dus nu was kou de vijand.
Ramen heb je zo geopend, kwestie van slim werken en gewoon ff niemand te woord staan. Kan echt binnen 10 minuten gedaan zijn. Zelf ben ik daar pro-actief in. Ik overleg alles met me collega's, maar ik zorg wel dat er wat gebeurd. Heb er zelf nl ook last van als ik niet ga handelen.
Reputatie 5
Badge
In haast elke coupe zijn wel een paar raampjes die open kunnen, hetzij deze wel beveiligd zijn met een vierkant-slot, waarvan de conducteur de sleutel heeft. Deze raampjes zijn alleen bedoeld om in nood te openen als het behoorlijk warm wordt, en de airco niet meer functioneert.

Uiteraard wordt een dergelijke trein onder zulke gevaarlijke omstandigheden zo snel mogelijk uit de dienst gehaald.
Die smerige lucht verdwijnt ook niet als je een raam open zet. Daarvoor moet er gewoon goed schoongemaakt worden.

Overigens kunnen er in heel veel treinen niet eens meer ramen open (virm, ddz)
Ik geloof niet dat dit om de temperatuur gaat, maar om de stank vanwege de vieze treinen. Ook al zijn er treinen waarbij het afval wel opgeruimd wordt, de lucht van urine, kots en gewone viezigheid verdwijnt niet zomaar. Je zou kunnen zeggen een paar wagon met raam open en een paar niet, zodat mensen zelf kunnen bepalen of ze in de frisse lucht of in de stank gaan zitten.

Of als de trein leeg rijdt, als materieel, even alles openzetten, zodat er frisse lucht doorwaait.
OF je stapt wanneer het buiten 30 graden is in een dubbeldekker met airco, waar het ijskoud is, en je er met een snotneus weer naar buiten komt. Ook wel eens vaker meegemaakt. Allang blij dat er dan airco is, maar toch, heeft zo'n ding niet meerdere standen ofzo? 😛 Het hoeft ook weer niet winters koud te zijn...

Pas vanuit Hoek van Holland op een van de warmste dagen van deze zomer wel lekker dat het raampje daar nog open kon. Als het 35 graden is én de trein zit overvol, en iedereen zweet zich te pletter (geen fatsoenlijke airco/climate control?), dan is iederéén blij met wat open raampjes, haha.
Ook ik vind dat de raampjes gewoon weer open moeten kunnen. Opgesloten zitten tussen muren van glas vind ik sowieso niets. Als het weer het toelaat, is het heerlijk om een raampje te kunnen openen en de bossen en velden te kunnen ruiken waardoor de trein rijdt. Je verliest nu het contact met het landschap.

Daarnaast is het doffe ellende als de airco weer eens uitvalt in de zomer en je badend in het zweet opgesloten zit in een rijdende zonneboiler. En dat terwijl het zo heerlijk kan zijn de wind door de haren te voelen. Ik krijg dan inderdaad zin een raam open te slaan met zo'n hamertje, zoals geadviseerd is vorige zomer. Gekibbel van reizigers over open raampjes heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zit nu in een vernieuwde dubbeldekker. Ik ben zeer te spreken over het vrolijke nieuwe interieur, maar de trein is (zoals zo vaak) niet goed schoongemaakt. Vloer en sommige bankjes zijn smerig en het stinkt naar een vieze oude dweil die begint te rotten. Frisse buitenlucht erdoorheen en het probleem is grotendeels opgelost.

Airco is natuurlijk vooruitgang en dus verdwijnen de open raampjes overal. Maar of reizigers echt tevreden worden als je ze opsluit in een glazen kooi, is nog maar de vraag.
200% mee eens!!! Maar de trend is precies omgekeerd: in alle treinen worden de ramen geblokkeerd. Zouden ze gehoor geven aan de kritiek? Ben bang van niet... 😞
Dat haast elke coupé een raampje heeft dat open kan, is pertinent onwaar. De gehele nieuwe vloot van IRM'en en SLT'en heeft niet één raam dat open kan. In de nieuwe ICr en ICm stellen, evenals de opgeknapte dubbeldekkers zijn de ramen praktisch altijd geblokkeerd. En in het gunstigste geval kan dat enkele raam per rijtuig maar een heel klein stukje open.

Het enige materieel dat wat frisse lucht betreft voldoet, zijn de inmiddels al ouder wordende sprintertjes (die ook een toilet hebben)

Frisse lucht in de trein is een groot goed dat in ere hersteld zou moeten worden. Zelf word ik een stuk vrolijker als ik voor of na een werkdag een vrolijk zomers briesje door de trein voel, in plaats van opgesloten te zitten in een anonieme ijskast (als de airco het doet tenminste). Geef de trein iets van zijn oorspronkelijke romantiek terug en mensen gaan het zelfs nog leuk vinden om te reizen met de NS!
Reputatie 7
Badge +2
Met de warme dagen van de afgelopen tijd heb ik een paar keer in een SGM gezeten. Ja, dan ben je blij dat er raampjes open kunnen, dat zorgt tenminste nog voor enige verkoeling. Maar het is dan alsnog warmer en zweteriger dan in trein met een goed werkende climate control.

Er zijn hier niet voor niets meerdere klachten over oude treinen zoals DDAR en DDM.
Reputatie 7
Badge +2
Om maar ook niet te hebben over iets waar je doodziek van wordt
mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer 😞
Mijn manier om m'n werk en m'n bezigheden vol te houden is door soms wat overdreven enthousiast te doen. Gewoon om de flow erin te houden. Een lolletje, een grap, beetje zelfspot, et cetera. Veel collega's kunnen er in eerste instantie slecht tegen, maar na verloop van tijd wordt het gezellig en dat werkt veel prettiger. M'n footer is ook zo'n flauw dingetje. Het is een uitspraak van Pinkie Pie.

Laten we het maar bij raampjes in de trein houden verders 🙂
Badge +3
De meest simpele vorm van airco koelt gewoon lucht van buiten zo ver als mogelijk (je ziet soms ook droge ijsdamp uit de roosters komen, zoals in vliegtuigen vaak), en mengt die met warmere buitenlucht zodra de gewenste temperatuur bereikt is.

Het (tijdelijk) open zetten van een raam, of de deuren van een sprinter heeft alleen maar tot gevolg dat de airco minder warme lucht mengt met zijn eigen (ijs)koude lucht, om de temperatuur toch op het gewenste niveau (proberen) te houden.

Bij Climate Control wordt ook de vochtigheid gereguleerd. Is de vochtigheid in de trein te hoog, dan zal er meer (droge) koude lucht bijgemengd worden. In de winter wordt dat dan gecombineerd met lucht die verwarmd is, zodat het niet te koud wordt. Dat is in feite pure verspilling (een koelsysteem en de verwarming die beiden werken) maar het zorgt wel voor een zo aangenaam mogelijk 'klimaat'.

Een raampje open zal weinig uitmaken. Je krijgt dan gewoon (vochtiger) buitenlucht binnen en de airco/climate control zal harder werken om te ontvochtigen en af te koelen. Kost dus meer energie, maar niet zo gek veel als je de grootte van een coupé mee rekent, plus het aantal mensen er in.

Zelf rij ik meestal met de climate control op bijv. 20° en dan gewoon raampje op een kier, omdat ik de lucht van de climate control alleen al gauw te droog vind (met als gevolg tranende ogen en een snotneus dus). Kost inderdaad ca. 0,1 l/uur extra aan brandstof (als je stilstaat), en ook wat meer tijdens het rijden. Als je oplet zal je zien dat ook de meeste vrachtwagens hun raam (een stukje) open hebben staan, ook al hebben die echt wel airco of climate control. Het extra verbruik is verwaarloosbaar t.o.v. van de vracht die ze vervoeren en wat zo'n truck van zichzelf al verbruikt.

Reageer