Skip to main content
Waarom zijn de raampjes in de trein dichtgeschroefd? Het is én ontzettend warm, én door al dat afval en geen schoonmaak gaat het nog even lekker harder stinken. Ik wil frisse lucht! Ik snap dat het in de winter misschien beter is, maar met deze hitte kan je beter de raampies open doen ipv een airco die het toch niet doet.

Personeel dat toch raampjes openzetten, of de deuren van het automatisch sluiten halen, zorgen er dus voor dat veel airco's uitvallen.........

Ik schreef toch dat de airco al uitgevallen was en aan de temperatuur te voelen was dat al wat langer zo. Pas daarna werden de raampjes open gezet. Waarom is deze opmerking dan weer nodig?

Buiten was het al erg warm, maar binnen nog warmer, het was alsof je een broeikas of sauna inliep. Reizigster tegenover me had al een papiertje tot een waaiertje gevouwen en zat daarmee wat te wapperen, weet niet of dat veel uithaalde. Zelf voelde ik overal het zweet uitbreken, bij mijn nek onder mijn langere haar was het binnen no time drijfnat. Door de open raampjes was het tijdens het rijden nog draaglijk. De HC liep echt niet voor zijn lol door de hele trein om raampjes open te doen en te voelen of er al iets van koelere lucht naar binnen werd geblazen. En de trein werd niet voor niets opgeheven in Zwolle. 


Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.



Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.

Gewoon om wat kennis over te dragen, waarom ramen en deuren gesloten moeten blijven in een trein met airco. Sommige lezers vinden dat gewoon interresant om te lezen @Momo 

 

Ja leuk, en ik had misschien nog interessant gevonden als je dit had eerder gepost nadat die andere user zijn bericht en foto's had gepost, of dat nu had gequote of had aagegeven dat in normale situaties wanneer de airco wel werkt de raampjes dicht moeten blijven. Nu wekte je de indruk dat de HC in dit geval de raampjes niet had mogen openen en dat daardoor de airco uitgevallen was. En daarnaast, ik gaf toch zelf ook al aan dat ze normaal niet open gezet worden maar dat het wel kan gebeuren in dit soort omstandigheden van niet werkende airco op warme dagen. 


Haha, nee dat is alleen 's morgens in een VIRM en dan zet ik gewoon mijn laptoptas voor de gaten waar de koele lucht uitkomt. En dan nog liever dat dan een niet werkende climate control waardoor het zweet in straaltjes van me afgutst.

Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.
m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(



Overigens vind ik gewoon een raampje open vooral 's avonds ook een stuk prettiger. Ik reis vrij vaak met de laatste trein vanuit Utrecht naar huis en als ik alleen zit draai ik een raampje open 🙂

Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

Deze raampjes worden eigenlijk alleen open gezet wanneer op warme dagen de airco (of eigenlijk klimaatsysteem) het niet meer doet en het daarom erg warm wordt in de trein.

Zo zat ik vandaag terug vandaag op de terugweg vanuit Groningen in een DDZ coupé waar het erg warm en benauwd was. De HC gaf aan dat het in andere coupés mogelijk wat minder warm zou kunnen zijn, waarop ongeveer de helft van de reizigers uit de coupé wegging. HC zette daarna al deze raampjes in de coupé open en ging verder zijn rondje trein doen. Zo ergens halverwege Assen en Zwolle kwam de HC weer terug, nog steeds tevergeefs voelend of er al koele lucht uit de ventilatiesleuven kwam en intussen druk bellend met iemand, dat de airco het in meerdere coupés door de hele trein het niet deed en dat het stel misschien in Zwolle er uit gehaald kon worden. Vervolgens kort voor Zwolle de mededeling dat de trein niet verder ging dan Zwolle vanwege “meerdere defecten”.

Met de raampjes open was het op zich nog wel uit te houden, maar alsnog een stuk warmer dan zou moeten.

Zelf had ik een overstap gepland op de IC richting Den Haag, die ik al in gevaar zag komen vanwege een 5 minuten vertraging die deze trein intussen had. Maar de HC wist ook nog te melden dat de trein naar Den Haag in Zwolle zou wachten op de overstappers. Die stond inderdaad keurig aan de overkant van het perron en daarbinnen was het beter uit te houden, daar werkte de airco wel zoals het hoort.


Ik had vandaag alleen maar heerlijke koele treinen door goed werkende airco. Maar mijn treinen waren niet zo druk, misschien dat dat ook scheelt.


Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 


Dat heeft alles te maken met het luchtbehandelingssysteem.

Wanneer raampjes geopend zouden kunnen worden, valt de (tegen)druk voor het luchtbehandelingssysteem weg en functioneert dan minder goed of helemaal niet.



Vergelijk het met airconditioningssystemen in gebrouwen waar de ramen ook gesloten moeten zijn.



Bovendien heb je bij teinen waarbij de raampjes nog wel open kunnen (zoals het oude type sprinter SGM) altijd weer discussies tussen passagiers voor wie het raampje open moet en een ander die het dicht wil hebben vanwege tocht.

Bij alle ramen gesloten en een luchtverversingssysteem dat - ook qua luchttemperatuur - werkt op basis van buiten- en binnentemperatuur heb je dat gekibbel van die passagiers in ieder geval ook niet meer.


Wat heerlijk dat het weer kan! Frisse buitenlucht ipv de muffige cc-lucht met veels te hoge CO2 waarden. Op de balkons is de lucht zelfs beter. Ik maak natuurlijk een grapje over dat het weer kan, maar zat toevallig in een trein met open raampjes! Erg fijn! Na al die jaren dicht heb ik een flinke hekel aan gebouwen en ruimtes met dichte ramen. Altijd ZO benauwd!! Ik krijg er erg vaak hoofdpijn of wordt duizelig. Frisse lucht please!!

 

Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

 


Beste Xmelanie, Hans geeft het antwoord al, dit komt door ons klimaatbeheersinsysteem: climate control. Dit bepaald d.m.v luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein. Als de ramen openstaan werkt dit niet.

Wat wel helpt, is wellicht in een andere coupe plaatsnemen. Door climate control kan de temperatuur per coupé verschillen.

Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!


Ik geloof niet dat dit om de temperatuur gaat, maar om de stank vanwege de vieze treinen. Ook al zijn er treinen waarbij het afval wel opgeruimd wordt, de lucht van urine, kots en gewone viezigheid verdwijnt niet zomaar. Je zou kunnen zeggen een paar wagon met raam open en een paar niet, zodat mensen zelf kunnen bepalen of ze in de frisse lucht of in de stank gaan zitten.



Of als de trein leeg rijdt, als materieel, even alles openzetten, zodat er frisse lucht doorwaait.
Die smerige lucht verdwijnt ook niet als je een raam open zet. Daarvoor moet er gewoon goed schoongemaakt worden.



Overigens kunnen er in heel veel treinen niet eens meer ramen open (virm, ddz)

Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

Als het in de trein warm en benauwd is omdat de airco niet werkt, dan helpt het wel degelijk dat die kleine raampjes open staan, kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen. De HC deed ze vandaag niet voor niets open. 😄  Vergelijk het maar met een ventilator in een warme kamer, dan komt er ook niet opeens koele lucht naar binnen, maar door de luchtverplaatsing voelt het wel koeler. Alleen zorgen die open raampjes wel voor flink wat herrie. 


Raampjes kunnen alleen in de SGMM en de Mat'64 worden geopend door de reizigers. De rest van de treinen is het inderdaad niet meer mogelijk om raampjes te openen. Bij flinke regenbuien scheelt dat ook een nat pak, want niet iedereen doet netjes het raampje dicht als ze gaan uitstappen. 😉

Alle andere treinen waren ook heerlijk koel, alleen deze ene niet omdat de boel niet werkte. Ik was in ieder geval wel blij dat die nog wel van Groningen tot Zwolle reed (en de IC naar Den Haag wachtte op de overstappera), zo had ik tenminste geen vertraging. 

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!

Ik heb ook kunnen genieten van koele treinen, zelfs een trein waarbij de lichten uit stonden, dat vond ik toch wel fijn, geen controle maar wel goede communicatie! Voor de rest zal ik niet te veel worden vuil maken aan hoe de reis verliep 😁.

 

Heb wel lang kunnen genieten van de zon terwijl ik aan het wachten was op mijn treintje!


Ook ik vind dat de raampjes gewoon weer open moeten kunnen. Opgesloten zitten tussen muren van glas vind ik sowieso niets. Als het weer het toelaat, is het heerlijk om een raampje te kunnen openen en de bossen en velden te kunnen ruiken waardoor de trein rijdt. Je verliest nu het contact met het landschap.



Daarnaast is het doffe ellende als de airco weer eens uitvalt in de zomer en je badend in het zweet opgesloten zit in een rijdende zonneboiler. En dat terwijl het zo heerlijk kan zijn de wind door de haren te voelen. Ik krijg dan inderdaad zin een raam open te slaan met zo'n hamertje, zoals geadviseerd is vorige zomer. Gekibbel van reizigers over open raampjes heb ik nog nooit meegemaakt.



Ik zit nu in een vernieuwde dubbeldekker. Ik ben zeer te spreken over het vrolijke nieuwe interieur, maar de trein is (zoals zo vaak) niet goed schoongemaakt. Vloer en sommige bankjes zijn smerig en het stinkt naar een vieze oude dweil die begint te rotten. Frisse buitenlucht erdoorheen en het probleem is grotendeels opgelost.



Airco is natuurlijk vooruitgang en dus verdwijnen de open raampjes overal. Maar of reizigers echt tevreden worden als je ze opsluit in een glazen kooi, is nog maar de vraag.

Dat zit volgens mij echt tussen je oren, ik heb asthma en heb nog nooit in een trein gezeten waarbij ik dacht "Oei, dit is benauwd". Ieder mens is natuurlijk anders, maar toch heb ik m'n twijfels…

 

Zo'n raam helpt namelijk voor geen meter met 25+ graden, het zal de boel namelijk alleen maar benauwder maken want er stroomt alleen maar warme lucht naar binnen. Als het buiten koel is werkt het natuurlijk wel 😉.

Als het in de trein warm en benauwd is omdat de airco niet werkt, dan helpt het wel degelijk dat die kleine raampjes open staan, kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen. De HC deed ze vandaag niet voor niets open. 😄  Vergelijk het maar met een ventilator in een warme kamer, dan komt er ook niet opeens koele lucht naar binnen, maar door de luchtverplaatsing voelt het wel koeler. Alleen zorgen die open raampjes wel voor flink wat herrie. 

Hmmm, tja heb het natuurlijk nooit echt meegemaakt maar kan me wel vaag iets herinneren daarvan bij warme dagen in de auto, kouder werd het niet maar het gaf toch wel een lichte verfrissing. Airco zal toch net iets beter werken, maar de raampjes zijn dus een goeie oplossing!

 

Wel een hoop werk om ze allemaal open te zetten lijkt mij 🙄.


Ik weet niet of airco vooruitgang is.



De lucht is vaak heel benauwend, als ik 2 uur in de trein zit, zit ik vaak te snakken naar adem.

En als het heel warm wordt, da gaat de airco kapot.



Ik zat laatst in een sprinter waar je de ramen kon openen en het was heerlijk, die frisse lucht, echte zuurstof.

Mijn reis ging soepel, met toevallig ook op de terugweg controle.

Was een leuk uitje vandaag!

Mijn reis ging ook soepel, alleen het eerste stukje tot Zwolle dus een beetje erg warm. En ook nog controle, in trein 2, de HC van trein 1 had daar natuurlijk geen tijd, die was volgens mij dat stuk alleen maar bezig met de airco, om die toch nog aan te slingeren. Op de heenreis had ik ook al 2 keer controle, ik heb nog nooit op 1 dag zo vaak controle gehad. 

Het was inderdaad gezellig, alleen jammer dat het zo ver reizen was. 


200% mee eens!!! Maar de trend is precies omgekeerd: in alle treinen worden de ramen geblokkeerd. Zouden ze gehoor geven aan de kritiek? Ben bang van niet... 😞

Hmmm, tja heb het natuurlijk nooit echt meegemaakt maar kan me wel vaag iets herinneren daarvan bij warme dagen in de auto, kouder werd het niet maar het gaf toch wel een lichte verfrissing. Airco zal toch net iets beter werken, maar de raampjes zijn dus een goeie oplossing!

 

Wel een hoop werk om ze allemaal open te zetten lijkt mij 🙄.

Het voelde in die trein intussen warmer dan buiten, geen idee hoe lang die al met die defecte airco reed, trein kwam daarvoor uit Rotterdam. Ik had ook liever gehad dat die airco het weer spontaan zou gaan doen, maar dat zat er helaas niet in. 

En zo'n raampje is zo open gezet, paar seconden werk per raampje, maar de beste man moest wel even het hele treinstel door. 


In haast elke coupe zijn wel een paar raampjes die open kunnen, hetzij deze wel beveiligd zijn met een vierkant-slot, waarvan de conducteur de sleutel heeft. Deze raampjes zijn alleen bedoeld om in nood te openen als het behoorlijk warm wordt, en de airco niet meer functioneert.



Uiteraard wordt een dergelijke trein onder zulke gevaarlijke omstandigheden zo snel mogelijk uit de dienst gehaald.
Dat haast elke coupé een raampje heeft dat open kan, is pertinent onwaar. De gehele nieuwe vloot van IRM'en en SLT'en heeft niet één raam dat open kan. In de nieuwe ICr en ICm stellen, evenals de opgeknapte dubbeldekkers zijn de ramen praktisch altijd geblokkeerd. En in het gunstigste geval kan dat enkele raam per rijtuig maar een heel klein stukje open.



Het enige materieel dat wat frisse lucht betreft voldoet, zijn de inmiddels al ouder wordende sprintertjes (die ook een toilet hebben)



Frisse lucht in de trein is een groot goed dat in ere hersteld zou moeten worden. Zelf word ik een stuk vrolijker als ik voor of na een werkdag een vrolijk zomers briesje door de trein voel, in plaats van opgesloten te zitten in een anonieme ijskast (als de airco het doet tenminste). Geef de trein iets van zijn oorspronkelijke romantiek terug en mensen gaan het zelfs nog leuk vinden om te reizen met de NS!

Reageer