RAAR: Kortr trein 8:42 Utrecht - Schiphol | NS Community

RAAR: Kortr trein 8:42 Utrecht - Schiphol

  • 25 August 2022
  • 15 reacties
  • 310 Bekeken

Korte treinen zijn wij als reizigers zo langzamerhand wel gewend, door personeel-,  en materieelgebrek en door kostenbesparing. Maar dat de trein van 8:42 van Utrecht naar Amsterdam ook heel kort is, is heel raar. Het is middenin de spits en het is ook de enige trein die je in een periode van ongeveer 25 minuten (!) naar Amsterdam Amstel kan brengen, door over te stappen op de stoptrein op Bijlmer. Veel reizigers bleven vandaag op het perron achter. Allemaal reizigers die het hoge spitstarief betalen om op tijd op hun werk te komen. Voor de volgende trein, die om 8.59 vertrekt,  heb je dit hoge spitstarief niet nodig maar moet je weer gaan in- en uitchecken.... Echt heel slechte service NS, graag snel wat aan doen! 


15 reacties

Reputatie 2

Ik zit ook in deze trein. Belachelijk druk. Niet eens een fatsoenlijke STAANplaats in de 1e klas.

Voor de inzet van een tweede stel is een extra conducteur nodig (vanwege interne procedures bij NS) en die is waarschijnlijk niet beschikbaar 

Voor de inzet van een tweede stel is een extra conducteur nodig (vanwege interne procedures bij NS) en die is waarschijnlijk niet beschikbaar 

Dat snap ik ook, maar dan moet de afdeling planning regelen dat die er wel is. Blij als de proef rond Schiphol slaagt, vertrekken zonder conducteurs! De NS zit denk ik in een visieuze cirkel: weinig capaciteit door te weinig materieel en personeel,  daardoor dalende passagiersaantallen en daardoor nog verdere besparingen op materieel en personeel nodig. Niet goed. Wie helpt NS daaruit... 

Voor de inzet van een tweede stel is een extra conducteur nodig (vanwege interne procedures bij NS) en die is waarschijnlijk niet beschikbaar 

Dat snap ik ook, maar dan moet de afdeling planning regelen dat die er wel is. ... 

Zolang er een tekort is aan conducteurs is en de normen voor de inzet niet veranderen kan ook de planning dit niet oplossen .

Reputatie 7
Badge +3

Voor de inzet van een tweede stel is een extra conducteur nodig (vanwege interne procedures bij NS) en die is waarschijnlijk niet beschikbaar 

Zet dan op z'n minst een VIRM-6 in. Een losse 4 in de spits is vragen om problemen.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de inzet van een tweede stel is een extra conducteur nodig (vanwege interne procedures bij NS) en die is waarschijnlijk niet beschikbaar 

Dat snap ik ook, maar dan moet de afdeling planning regelen dat die er wel is. ... 

Zolang er een tekort is aan conducteurs is en de normen voor de inzet niet veranderen kan ook de planning dit niet oplossen .

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

En dacht je dat er veel ging veranderen als er Arriva of DB op de kleding en treinen komt te staan? Materieel zal over gekocht moeten worden en personeel zal ook overgaan naar de nieuwe concessie houder.  Er is niet zomaar een nieuw materieel beschikbaar en nieuwe medewerkers opleiden kost ook 1 jaar.

Enige pluspunt zou zijn dat er hopelijk een grote reorganisatie plaatsvind waarbij veel managers hun baan verliezen en of vervangen worden door mensen die feeling hebben met de werkvloer.

De normen voor hoeveel Hc's er op een trein moeten zijn is vanwege veiligheid, daar moet je niet aan willen tornen.  En treinen zonder Hc's dan zie je het aantal reiziegrs straks hard teruglopen omdat het een complete vrijstaat gaat worden met alle incidenten van dien in de treinen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

En dacht je dat er veel ging veranderen als er Arriva of DB op de kleding en treinen komt te staan? Materieel zal over gekocht moeten worden en personeel zal ook overgaan naar de nieuwe concessie houder.  Er is niet zomaar een nieuw materieel beschikbaar en nieuwe medewerkers opleiden kost ook 1 jaar.

Enige pluspunt zou zijn dat er hopelijk een grote reorganisatie plaatsvind waarbij veel managers hun baan verliezen en of vervangen worden door mensen die feeling hebben met de werkvloer.

De normen voor hoeveel Hc's er op een trein moeten zijn is vanwege veiligheid, daar moet je niet aan willen tornen.  En treinen zonder Hc's dan zie je het aantal reiziegrs straks hard teruglopen omdat het een complete vrijstaat gaat worden met alle incidenten van dien in de treinen.

 

Alle maatschappijen buiten NS om rijden al veel trajecten zonder conducteur maar dan wel met V&S teams en bijvoorbeeld bij Zwolle een 100% controle bij de instap. Het is nu al een complete vrijstaat bij NS omdat er nauwelijks nog controle plaatsvind. Ik ben de afgelopen maanden meerdere keren van Castricum naar Maastricht of Arnhem v.v. gereden zonder ook maar een conducteur te zien. NS belijd hier complete struisvogelpolitiek.

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

En dacht je dat er veel ging veranderen als er Arriva of DB op de kleding en treinen komt te staan? 

Ja, want dan gaat het mes in de conducteurs. De helft kan dan naar S&V en de rest kun je voor zover geschikt omscholen tot machinist of begeleiden naar ander werk.

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

En dacht je dat er veel ging veranderen als er Arriva of DB op de kleding en treinen komt te staan? 

Ja, want dan gaat het mes in de conducteurs. De helft kan dan naar S&V en de rest kun je voor zover geschikt omscholen tot machinist of begeleiden naar ander werk.

Dan moet dat eerst in de concessie geregeld zijn dat er geen conducteur meer op de trein hoeft te zijn, zolang dat niet is geregeld zal ook een ander bedrijf dat moeten verzorgen.

 

Daarbij zal het grootste deel van de conducteurs niet overstappen naar V&S.

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

De normen voor hoeveel Hc's er op een trein moeten zijn is vanwege veiligheid, daar moet je niet aan willen tornen. 

Daar wil ik wel aan tornen want een conducteur die zoals nu alleen de deuren opent en sluit voegt 0,0 toe aan veiligheid. Het is gewoon een hypocriet verhaal.

 

En treinen zonder Hc's dan zie je het aantal reiziegrs straks hard teruglopen omdat het een complete vrijstaat gaat worden met alle incidenten van dien in de treinen.

Op de lijnen die Arriva c.s. hebben overgenomen van NS is het aantal reizigers juist enorm gestegen.

Dan moeten de normen voor inzet dus met spoed worden aangepast. Ik las vanochtend in een landelijk dagblad dat NS waarschijnlijk weer onderhands de concessie gaat krijgen voor 10 jaar. Ik ben daar gezien de huidige dienstverlening niet echt gelukkig mee. 

En dacht je dat er veel ging veranderen als er Arriva of DB op de kleding en treinen komt te staan? 

Ja, want dan gaat het mes in de conducteurs. De helft kan dan naar S&V en de rest kun je voor zover geschikt omscholen tot machinist of begeleiden naar ander werk.

Dan moet dat eerst in de concessie geregeld zijn dat er geen conducteur meer op de trein hoeft te zijn, zolang dat niet is geregeld zal ook een ander bedrijf dat moeten verzorgen.

Een andere vervoerder betekent sowieso een nieuwe concessie.

Dan moet dat eerst in de concessie geregeld zijn dat er geen conducteur meer op de trein hoeft te zijn, zolang dat niet is geregeld zal ook een ander bedrijf dat moeten verzorgen.

Een andere vervoerder betekent sowieso een nieuwe concessie.

Nee want de concessie ligt er gewoon de vraag is alleen wie hem mag uitvoeren en degene die daar voor gekozen wordt zal zich moeten houden aan de eisen van de regering/ministerie wat betreft die concessie.

Het is geen stuk waar veel onderhandelingsruimte in zit en de conducteur is gewoon een vereiste.

 

@Henkpeetersen  dat daar anders gewerkt wordt op de regionale lijntjes is omdat daar andere afspraken over gemaakt zijn met de provincies waar deze lijntjes onder vallen. Deze vallen dus niet onder de landelijke concessie.

Reputatie 7
Badge +1

Dan moet dat eerst in de concessie geregeld zijn dat er geen conducteur meer op de trein hoeft te zijn, zolang dat niet is geregeld zal ook een ander bedrijf dat moeten verzorgen.

Een andere vervoerder betekent sowieso een nieuwe concessie.

Nee want de concessie ligt er gewoon de vraag is alleen wie hem mag uitvoeren en degene die daar voor gekozen wordt zal zich moeten houden aan de eisen van de regering/ministerie wat betreft die concessie.

Het is geen stuk waar veel onderhandelingsruimte in zit en de conducteur is gewoon een vereiste.

 

@Henkpeetersen  dat daar anders gewerkt wordt op de regionale lijntjes is omdat daar andere afspraken over gemaakt zijn met de provincies waar deze lijntjes onder vallen. Deze vallen dus niet onder de landelijke concessie.

 

Onder druk wordt alles vloeibaar is een goed spreekwoord en ik denk dat dat ook hier gaat gelden. De concessie zal m.i. gewoon aangepast gaan worden aan de nieuwe realiteit.

Reputatie 7

Dan moet dat eerst in de concessie geregeld zijn dat er geen conducteur meer op de trein hoeft te zijn, zolang dat niet is geregeld zal ook een ander bedrijf dat moeten verzorgen.

Een andere vervoerder betekent sowieso een nieuwe concessie.

Nee want de concessie ligt er gewoon de vraag is alleen wie hem mag uitvoeren en degene die daar voor gekozen wordt zal zich moeten houden aan de eisen van de regering/ministerie wat betreft die concessie.

Het is geen stuk waar veel onderhandelingsruimte in zit en de conducteur is gewoon een vereiste

 

Nee, dit is een hardnekkig misverstand. Zeker bij een dergelijke onderhandse aanbesteding is het geen kwestie van enkel bij het kruisje tekenen. De nieuwe concessie HRN (2025-2035) is eigenlijk al in 2020 aan NS gegund. Mbt de huidige en de nieuwe concessie vindt er natuurlijk doorlopend overleg, afstemming en onderhandeling plaats.  

Verder staat er, bij mijn weten, helemaal niets in de huidige concessie omtrent de conducteur als vereiste. Weet wel dat er normen rondgaan, maar waar die vandaan komen en/of verankerd zijn, is mij onbekend. Omdat andere vervoerders klaarblijkelijk niet gebonden zijn aan deze normen, vraag ik mij af of dit niet slechts interne richtlijnen/regels van NS zijn.

Reageer