Ramen open in de trein

• 23 mei 2020
  • 38 reacties
  • 1906 Bekeken

Reputatie 1

Aangezien de NS vanaf 1 juni een toename van de reizigers verwacht en we verplicht worden mondkapjes te dragen zou ik dringend willen verzoeken de ramen in treinen weer te openen. Het is inmiddels uit verschillende onderzoeken gebleken dat goede ventilatie meer dan wat dan ook verspreiding van het virus verminderd. Niet airco, maar gewoon, schone lucht!

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zullen we dan ook met de deuren open gaan rijden? Je moet geen onnodige risico's uitlokken maar dit begint langzamerhand toch allemaal op hysterie te lijken. 

In Duitsland gaat Flixbus komende week weer rijden, gewoon met alle 50 plaatsen in de bus bezet. Alleen een mondkapje op en dat is het. 

Reputatie 6
Badge

@NicoHo 

Bijna al het reizigersmaterieel heeft geen ramen meer die open kunnen. Dit is zo gebouwd vanwege de airco. Er zijn vaak wel een paar noodventilatie ramen die bij calamiteiten of extreem warm weer open kunnen, maar dat kan alleen treinpersoneel doen.

Dus ik ben benieuwd hoe je iets wilt openen wat er niet in zit. ;-)

Badge

Aangezien de NS vanaf 1 juni een toename van de reizigers verwacht en we verplicht worden mondkapjes te dragen zou ik dringend willen verzoeken de ramen in treinen weer te openen. Het is inmiddels uit verschillende onderzoeken gebleken dat goede ventilatie meer dan wat dan ook verspreiding van het virus verminderd. Niet airco, maar gewoon, schone lucht!

Juist circulatie van lucht verspreid het virus, dus met ramen open zou je het virus in hoge snelheid door de coupe jagen.  Dat is in ieder geval neit wat ik zou willen.

Enige ventilatie moet er wel zijn anders wordt het niet om uit te houden in de trein en de airco pakt ook gewoon verse lucht op die in de coupes wordt geblazen met een gedoseerde kracht/luchtstroom.

Daarbij wordt de herrie door de open ramen ook weer hoger in de trein en ik denk dat veel reizigers dat niet wenselijk vinden.

De ramen welke nog in de treinen zitten zijn inderdaad ramen welke alleen bij calamiteit in het ventilatie systeem geopend worden, liever halen we zo’n coupe leeg als er ruimte is in de rest van de trein en zetten de reizigers dan daar neer.  De ramen worden verder ook nog geopend als een trein strand en er geen ventilatie meer mogelijk is in de hele trein, op zo’n moment kan het ook zijn dat de deuren geopend worden voor nog meer frisse lucht maar dat is totaal afhankelijk van de situatie op dat moment.

Reputatie 5

Zullen we dan ook met de deuren open gaan rijden? Je moet geen onnodige risico's uitlokken maar dit begint langzamerhand toch allemaal op hysterie te lijken. 

In Duitsland gaat Flixbus komende week weer rijden, gewoon met alle 50 plaatsen in de bus bezet. Alleen een mondkapje op en dat is het. 

Hoe ver moeten we hiermee doorgaan? We kunnen ook 1 reiziger per coupé toelaten, dan is de kans dat je het virus oploopt vrijwel nihil.

Er heerst hier een collectieve hysterie omtrent het reizen met de trein en de kans om het virus op te lopen. In de landen om ons heen zijn ze een stuk realistischer. Risico loop je altijd wel, maar het wordt toch wel erg overschat allemaal. Als we met mondkapjes op reizen, de hygiëne voorschriften opvolgen, niet gaan dringen, zo min mogelijk door elkaar heen lopen en geen paniekreacties uit gaan lokken (bijv. door te moeten knokken op een stoel met sticker) dan valt het besmettingsrisico wel mee. En durf je het dan toch niet aan, dan reis je toch gewoon niet.

Reputatie 5

Tja, de goede oude tijd. Toen je ramen opendraaide en je hoofd erbuiten stak. Misschien kan NicoHo uitleggen hoe de ramen nu open kunnen?

Reputatie 5
Badge

Het enige treintype waar nog kleine schuifraamples bovenin open kunnen zijn die oeroude SPRinters/SGM, die bvb den Haag-Dordt rijden en al deels zijn afgevoerd of dat voor zeer spoedige afvoer op de slooplijst staat. Bij de NMBS in BE rijden nog veel meer treinseries met een dgl. type.

Waar NL ook bepaald niet in uitblinkt is nog steeds de aanwezigheid van vele ´plumps-klo´ ofwel WC die gewoon op de baan jouw produkten uitstorten. En die lijken mij persoonlijk ook heel wat meer kans op besmetting geven.

Hoe moeilijk is het voor de NS om weer wat uitklapbare raampjes in de trein te maken om aerosols weg te jagen. In Zuid-Korea is rijden met open ramen in het openbaar vervoer verplicht gesteld.

Badge

Hoe moeilijk is het voor de NS om weer wat uitklapbare raampjes in de trein te maken om aerosols weg te jagen. In Zuid-Korea is rijden met open ramen in het openbaar vervoer verplicht gesteld.

Heel moeilijk, het ontwerp van de trein moet dan aangepast worden waarna goedkeuring moet komen en er testen gedaan moeten worden met 1 omgebouwd treinstel en na goedkeuring daarvan door het IL&T zou het pas mogen gebeuren.

Dan is de Corona al lang voorbij, daarnaast kost dit een enorme hoeveelheid geld en wie gaat dat betalen ??  De reiziger wil daar vast niet voor opdraaien.

Reputatie 6
Badge

Als je weet hoeveel treinen de NS heeft, gaat zo'n actie zeker minimaal 4 jaar duren. Laten we ervan uitgaan dat een trein minimaal een week tot anderhalve week kost en dat je drie tegelijk kan behandelen. Het halve interieur moet je er namelijk uit halen en terugzetten. Verder moet er vooraf mogelijk een aanbesteding plaatsvinden voor de levering van de ramen rest weer een hoop tijd kost. En dan nog de toelating....

Met andere woorden: Het is niet zomaar iets, en enorme geldverspilling in mijn ogen omdat de airco teniet wordt gedaan, en het onzinnig werk is.

Ik denk dat het nog goedkoper is, om een  oplossing te vinden die de lucht van de airco filtert.

Reputatie 3

geen goede ventilatie in een ruimte zorgt voor een coronahaard, Het is zeker waar dat de ramen open moeten in de trein.

Reputatie 7
Badge +1

geen goede ventilatie in een ruimte zorgt voor een coronahaard, Het is zeker waar dat de ramen open moeten in de trein.

En hoe wil je dat dan doen in treinen waar alleen ramen te openen zijn voor noodventilatie? Raampjes inslaan? Beter is vind ik, zoals Aar ook al aangeeft, om te kijken naar middelen om de lucht van de airco beter te filteren. 

Badge

De treinen hebben een ventilatie in de coupes die voldoet aan de normen hiervoor, ik zie het probleem dus niet.

Reputatie 2

Ik ben juist blij dat de meeste treinen nu airco hebben. Vroeger met de open ramen was echt vreselijk: als het heel warm was hielp het nauwelijks en als het koud was en iemand voorin de coupé deed het raam open, dan waaide de rest van de coupé erachter bijna de trein uit. 

Er kan beter eerst grondig onderzoek gedaan worden wat daadwerkelijk het effect van de airco op de virusverspreiding is.

Reputatie 6
Badge

Zoals er gesteld is zijn er geen ramen die open kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de ene kant is het heel prettig dat in moderne treinen de ramen niet open kunnen. Minder lawaai en minder tocht in de coupé’s. Aan de andere kant zijn er steeds meer aanwijzigingen dat airconditioning wel eens zou kunnen bijdragen aan de verspreiding van het virus. 

Ik kan op het moment vermijden om met de trein te reizen en zal mijn volgende treinreis dan ook zo lang mogelijk uitstellen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan op het moment vermijden om met de trein te reizen en zal mijn volgende treinreis dan ook zo lang mogelijk uitstellen.

Ik ook maar dan vanwege de weigering van NS om de mondkapjesplicht te handhaven. Het grootste risico op verspreiding zit bij de bron: de mens. Om die zelfde reden laat ik ook de horeca na 1 juni voorlopig zo lang mogelijk links liggen. 

Badge +3

Waar staat toch dat de NS weigert om te handhaven op mondkapjes? Of is dat de opvolger van het 1e klas coupés opeisen of afsluiten?

Reputatie 5

Dat was een hersenspinsel van de vakbonden toch?

Reputatie 7
Badge +3

Zal wel de conclusie zijn die Tamzin uit bv dit artikel trekt:

Handhaving van de mondkapjesplicht voor passagiers in treinen wordt waarschijnlijk niet primair een taak voor conducteurs, zegt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Die handhaving ligt in eerste instantie bij de Veiligheid & Service-medewerkers van de NS, stelt hij. 

…..

„Wie vanaf juni in de trein reist en geen mondkapje draagt, kan worden gevraagd om de trein bij het volgende station te verlaten en daar een mondkapje aan te schaffen”, zegt de NS-woordvoerder met verwijzing naar een uitspraak van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag bij het tv-programma Op1.

„Bij weigering volgt eventueel een boete. Hoe hoog die dan is weten wij ook nog niet.” De conducteurs en de NS-medewerkers van Veiligheid & Service krijgen extra bevoegdheden, vertelt de woordvoerder. Zij kunnen reizigers instructies geven en hen beboeten als de instructies niet worden opgevolgd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/618124361/ns-onwaarschijnlijk-dat-conducteurs-op-mondkapjes-gaan-handhaven

Hoe hoog die boete is, is intussen wel bekend. 

Wat ik er uit op maak is dat HC's niet actief iedere trein gaan doorlopen om te zien of alle reizigers wel netjes een mondkapje op hebben maar dat bij constateren van niet dragen (bv tijdens kaartcontrole of een serviceronde) er wel op gehandhaafd kan worden.

Dat is m.i. wel iets anders dan weigeren.

Reputatie 7
Badge +3

In eerdere berichten werd door NS gesteld dat er niet actief gehandhaafd gaat worden op het dragen van mondkapjes. Dan kan nog heel vervelende situaties tussen reizigers onderling gaan opleveren. Mensen die toch al stress hebben omdat ze een noodzakelijke reis aan het maken zijn zullen heel nerveus worden wanneer iemand instapt die geen mondkapje draagt.

Badge

In eerdere berichten werd door NS gesteld dat er niet actief gehandhaafd gaat worden op het dragen van mondkapjes. Dan kan nog heel vervelende situaties tussen reizigers onderling gaan opleveren. Mensen die toch al stress hebben omdat ze een noodzakelijke reis aan het maken zijn zullen heel nerveus worden wanneer iemand instapt die geen mondkapje draagt.

Niet actief moet je voor mijn idee nog steeds lezen als dat er geen continu heen en weer lopende Hc zal zijn in de trein of dat elke coupe een Hc/V&S medewerker krijgt die gaat kijken of iedereen zich aan de regels houdt.

Gisteren begreep ik van @Loes dat er nog geen werkinstructie is voor de Hc omtrent het mondkapje en hoe het toezicht en handhaven hierop uitgevoerd moet gaan worden.

En alleen @Tamzin komt elke keer met de suggestie dat er geweigert wordt door NS personeel om te werken en nu dat de NS weigert om er op toe te gaan zien.

Reputatie 7
Badge +3

Maar het kan wel zoals iMark aangeeft tot vervelende situaties tussen reizigers onderling kunnen gaan leiden, denk aan wat al vaker gebeurt in stilte coupés waar sommige reizigers zich niet wensen te houden aan de regel om daar stil te zijn. 

Badge

Maar het kan wel zoals iMark aangeeft tot vervelende situaties tussen reizigers onderling kunnen gaan leiden, denk aan wat al vaker gebeurt in stilte coupés waar sommige reizigers zich niet wensen te houden aan de regel om daar stil te zijn. 

Ik weet wel zeker dat er problemen gaan komen omdat er zoals je hier op het forum al kunt lezen mensen zijn die zich er niet aan willen houden. Maar als je dan net treft dat ik je zie zonder mondkapje in de trein dan ga je er onherroepelijk gewoon uit en vertrek ik zonder je.

Regel is gewoon regel en het is niet puur voor jezelf maar juist voor andere reizigers, ik vind het mijn taak om als ik zoiets constateer om daar naar te handelen.  Enige voordeel welke je dan hebt is dat ik je geen boete kan geven (helaas) want van mij had je die echt gekregen.

Ook fietsers met hun gewone fiets is taboe op dit moment en je gaat dan ook echt niet mee in mijn trein nu, wil je er niet uit dan rij ik geen cm verder meer.

De UvA heeft een uitstekend onderzoek naar het besmettingsgevaar via aerosolen gedaan. Het is vandaag gepubliceerd met een foto van een trein erboven. Dat zegt genoeg. Treinen hebben geen ramen en deuren die tijdens het rijden open zouden kunnen blijven staan. Dat is wel nodig om de lucht van virussen te zuiveren. Nu moeten we vertrouwen op een airco-systeem waarvan we de kwaliteit niet kennen. Wordt er constant verse lucht aangezogen en ‘vieze’ lucht afgezogen? Hoe vaak worden de filters verwisseld en houden die filters virussen tegen? Kortom, het zou van belang zijn dat het RIVM en/of andere onderzoekers de lucht in de trein tijdens het rijden gaan onderzoeken, alsmede een beoordeling geven van de kwaliteit van het aircosysteem. De sportscholen hebben een dergelijk onderzoek van het RIVM al aangevraagd. Nu de NS nog….https://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2020/05/goede-ventilatie-cruciaal-voor-coronabestrijding.html

Nu de NS nog….

Hier op de achtergrond staat overdag BNR aan, waar ook even werd gesproken over dit onderzoek. Daar werd vrij snel aangegeven dat NS in ieder geval contact heeft gezocht met de onderzoekers.

Reageer