Ramen open in de trein

  • 23 mei 2020
  • 9 reacties
  • 278 Bekeken

Aangezien de NS vanaf 1 juni een toename van de reizigers verwacht en we verplicht worden mondkapjes te dragen zou ik dringend willen verzoeken de ramen in treinen weer te openen. Het is inmiddels uit verschillende onderzoeken gebleken dat goede ventilatie meer dan wat dan ook verspreiding van het virus verminderd. Niet airco, maar gewoon, schone lucht!


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zullen we dan ook met de deuren open gaan rijden? Je moet geen onnodige risico's uitlokken maar dit begint langzamerhand toch allemaal op hysterie te lijken. 

In Duitsland gaat Flixbus komende week weer rijden, gewoon met alle 50 plaatsen in de bus bezet. Alleen een mondkapje op en dat is het. 

Reputatie 6
Badge

@NicoHo 

Bijna al het reizigersmaterieel heeft geen ramen meer die open kunnen. Dit is zo gebouwd vanwege de airco. Er zijn vaak wel een paar noodventilatie ramen die bij calamiteiten of extreem warm weer open kunnen, maar dat kan alleen treinpersoneel doen.

Dus ik ben benieuwd hoe je iets wilt openen wat er niet in zit. ;-)

Badge

Aangezien de NS vanaf 1 juni een toename van de reizigers verwacht en we verplicht worden mondkapjes te dragen zou ik dringend willen verzoeken de ramen in treinen weer te openen. Het is inmiddels uit verschillende onderzoeken gebleken dat goede ventilatie meer dan wat dan ook verspreiding van het virus verminderd. Niet airco, maar gewoon, schone lucht!


Juist circulatie van lucht verspreid het virus, dus met ramen open zou je het virus in hoge snelheid door de coupe jagen.  Dat is in ieder geval neit wat ik zou willen.

Enige ventilatie moet er wel zijn anders wordt het niet om uit te houden in de trein en de airco pakt ook gewoon verse lucht op die in de coupes wordt geblazen met een gedoseerde kracht/luchtstroom.

Daarbij wordt de herrie door de open ramen ook weer hoger in de trein en ik denk dat veel reizigers dat niet wenselijk vinden.

De ramen welke nog in de treinen zitten zijn inderdaad ramen welke alleen bij calamiteit in het ventilatie systeem geopend worden, liever halen we zo’n coupe leeg als er ruimte is in de rest van de trein en zetten de reizigers dan daar neer.  De ramen worden verder ook nog geopend als een trein strand en er geen ventilatie meer mogelijk is in de hele trein, op zo’n moment kan het ook zijn dat de deuren geopend worden voor nog meer frisse lucht maar dat is totaal afhankelijk van de situatie op dat moment.

Reputatie 5

Zullen we dan ook met de deuren open gaan rijden? Je moet geen onnodige risico's uitlokken maar dit begint langzamerhand toch allemaal op hysterie te lijken. 

In Duitsland gaat Flixbus komende week weer rijden, gewoon met alle 50 plaatsen in de bus bezet. Alleen een mondkapje op en dat is het. 

Hoe ver moeten we hiermee doorgaan? We kunnen ook 1 reiziger per coupé toelaten, dan is de kans dat je het virus oploopt vrijwel nihil.

Er heerst hier een collectieve hysterie omtrent het reizen met de trein en de kans om het virus op te lopen. In de landen om ons heen zijn ze een stuk realistischer. Risico loop je altijd wel, maar het wordt toch wel erg overschat allemaal. Als we met mondkapjes op reizen, de hygiëne voorschriften opvolgen, niet gaan dringen, zo min mogelijk door elkaar heen lopen en geen paniekreacties uit gaan lokken (bijv. door te moeten knokken op een stoel met sticker) dan valt het besmettingsrisico wel mee. En durf je het dan toch niet aan, dan reis je toch gewoon niet.

Reputatie 5

Tja, de goede oude tijd. Toen je ramen opendraaide en je hoofd erbuiten stak. Misschien kan NicoHo uitleggen hoe de ramen nu open kunnen?

Reputatie 5

Het enige treintype waar nog kleine schuifraamples bovenin open kunnen zijn die oeroude SPRinters/SGM, die bvb den Haag-Dordt rijden en al deels zijn afgevoerd of dat voor zeer spoedige afvoer op de slooplijst staat. Bij de NMBS in BE rijden nog veel meer treinseries met een dgl. type.

Waar NL ook bepaald niet in uitblinkt is nog steeds de aanwezigheid van vele ´plumps-klo´ ofwel WC die gewoon op de baan jouw produkten uitstorten. En die lijken mij persoonlijk ook heel wat meer kans op besmetting geven.

Hoe moeilijk is het voor de NS om weer wat uitklapbare raampjes in de trein te maken om aerosols weg te jagen. In Zuid-Korea is rijden met open ramen in het openbaar vervoer verplicht gesteld.

Badge

Hoe moeilijk is het voor de NS om weer wat uitklapbare raampjes in de trein te maken om aerosols weg te jagen. In Zuid-Korea is rijden met open ramen in het openbaar vervoer verplicht gesteld.


Heel moeilijk, het ontwerp van de trein moet dan aangepast worden waarna goedkeuring moet komen en er testen gedaan moeten worden met 1 omgebouwd treinstel en na goedkeuring daarvan door het IL&T zou het pas mogen gebeuren.

Dan is de Corona al lang voorbij, daarnaast kost dit een enorme hoeveelheid geld en wie gaat dat betalen ??  De reiziger wil daar vast niet voor opdraaien.

Reputatie 6
Badge

Hoe moeilijk is het voor de NS om weer wat uitklapbare raampjes in de trein te maken om aerosols weg te jagen. In Zuid-Korea is rijden met open ramen in het openbaar vervoer verplicht gesteld.

Als je weet hoeveel treinen de NS heeft, gaat zo'n actie zeker minimaal 4 jaar duren. Laten we ervan uitgaan dat een trein minimaal een week tot anderhalve week kost en dat je drie tegelijk kan behandelen. Het halve interieur moet je er namelijk uit halen en terugzetten. Verder moet er vooraf mogelijk een aanbesteding plaatsvinden voor de levering van de ramen rest weer een hoop tijd kost. En dan nog de toelating....

Met andere woorden: Het is niet zomaar iets, en enorme geldverspilling in mijn ogen omdat de airco teniet wordt gedaan, en het onzinnig werk is.

Ik denk dat het nog goedkoper is, om een  oplossing te vinden die de lucht van de airco filtert.

Reageer