beantwoord

Rare vraag maar waarom zijn de ramen in de SNG vierkant?

• 10 juni 2019
  • 12 reacties
  • 453 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 162 reacties
Dit stoort mij echt enorm, ik heb nog nooit een trein gezien met zulke vierkante ramen. Het maar niet uit waar je komt, of wanneer, of hoe, overal zul je ramen met afgeronde hoeken vinden. Zelfs aan de buitenkant van de SNG zijn de ramen gewoon mooi rond, maar binnenin zijn deze vierkant. Aangezien ik me voor zowel werk als hobby bezig houd met ontwerp kan ik het niet laten om me aan dit soort dingen te storen. Heeft dit te maken met de constructie?
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 juni 2019, 20:36

Als ik een beetje op Google rondneus, zie ik dat alle treinen die uit de CAF Civity familie komen vierkante ramen hebben binnen. (of ik heb niet lang genoeg gezocht). Het zal vanaf het begin met het design van de trein te maken hebben gehad en denk dat daar weinig aan veranderd kan worden in dit design. Maar ik kan het ook compleet mis hebben 🙂
Bekijk origineel

12 reacties

Badge
Waarschijnlijk omdat die hele trein van binnen vooral nagenoeg rechte hoeken kent, qua vormgeving is het inderdaad even wennen en anders dan het andere materieel.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt je maar ergens druk over maken
Reputatie 7
Badge +2
Als het andersom was, dat in andere treinen de ramen altijd recht waren en nu opeens 1 trein ramen met afgeronde hoeken had je je vast daar weer aan gestoord. Ik zie juist grote ramen met veel lichtinval.
Reputatie 2
Het was me nog niet opgevallen van die ramen, wel dat de stoelen zeer slecht zitten en dat de SNG zeer stug geveerd zijn. Ze stuiteren echt over de rails.
Reputatie 3
Ja ik weet zelf ook dat het nergens op slaat, ik zei het al, maar ik ben er eentje die zo in elkaar zit dat als er iets mis of "mis" is, dat ik het meteen zie en dat ik me er aan erger zo lang het zichtbaar is. Praktisch gezien zal er zeker niks mis mee zijn maar esthetisch is het vrij storend.
Je bent wel lekker eerlijk MJL! Dat kan ik wel waarderen, haha.
Praktisch gezien zal er zeker niks mis mee zijn maar esthetisch is het vrij storend.

Staat esthetisch hierbij voor iets anders dan je persoonlijke smaak ? Indien dit niet het geval is, dien je mogelijk iets meer tijd te nemen om aan deze bruuske en destabiliserende verandering te wennen om deze vervolgens te kunnen waarderen.
Reputatie 7
Als ik een beetje op Google rondneus, zie ik dat alle treinen die uit de CAF Civity familie komen vierkante ramen hebben binnen. (of ik heb niet lang genoeg gezocht). Het zal vanaf het begin met het design van de trein te maken hebben gehad en denk dat daar weinig aan veranderd kan worden in dit design. Maar ik kan het ook compleet mis hebben 🙂
Badge
Het was me nog niet opgevallen van die ramen, wel dat de stoelen zeer slecht zitten en dat de SNG zeer stug geveerd zijn. Ze stuiteren echt over de rails.
Treinstel heeft net als de andere treinstellen luchtvering, ik heb zelf niet echt gemerkt dat de trein ander gedrag heeft dan de SLT wat dat betreft, wel ligt het spoor er op steeds meer plaatsen slecht bij waardoor er met alle treinen meer gehobbeld wordt over het spoor.
Reputatie 4
Het is dus tegenwoordig slecht gesteld met de infrastructuur in Nederland.
In korte tijd heb ik nu al van achterstallig onderhoud gehoord bij bruggen kades het spoor en ondergrondse leidingen.
Slechte spoorligging staat niet per definitie gelijk aan achterstallig onderhoud of een slechte staat van de infrastructuur. Vaak is het een overweging tussen comfort of veiligheid en kost het "upgraden" van een veilig spoor naar een comfortabel spoor gewoon veel te veel geld.
Zo zijn er een aantal spoorlijnen die gewoon oncomfortabel zijn, omdat deze op een drassige veen/moerasgrond liggen. Zodra er een paar treinen overheen rijden, is het spoor alweer een stukje omlaag gezakt en merk je in de trein dus een hoop "hobbels" in het spoor op. Zou je daar een helemaal vlakke spoorlijn van willen maken, dan moet je het hele traject met heipalen onderheien. Dat kost zovele miljoenen euro's, dat het gewoon het geld niet waard is. Voor een stuk minder geld kan je ook wat frequenter een stopmachine over het spoor sturen die de spoorligging binnen de marges houdt.

Uiteraard zou ik zelf als treinpersoneel ook graag een ongelooflijk strak spoor willen zien, waar de treinen overheen zoeven zonder ook maar een hobbeltje, maar dat is, gezien de kosten, helaas geen realistische wens 😉
Reputatie 4
Goed om te horen dat het bij het spoor geen kwestie is van achterstallig onderhoud maar met o.a. de bodem te maken heeft.

Reageer